Gå til innhold
Hundesonen.no

Glad-bjeffing?


Simoneanett
 Share

Recommended Posts

Jeg må på forhånd beklage for et langt innlegg.

Min Berner Sennen-han på 9mnd har en tendens til å bjeffe på mennesker som går forbi hagen, og virker til å invitere til lek og moro. Bjeffingen virker ikke som en usikker atferd, men mer "jeg skal si i fra at jeg ser dere" mens han gjerne løper frem og tilbake og viser frem lekene sine. Jeg skjønner at folk blir skeptisk når en stor bamse på 40kg skal ha framlabbene på gjerdet og hilse litt for ivrig, men jeg ønsker jo selvfølgelig at han skal slutte med bjeffingen. Er dette noe som er typisk valp og forsvinner av seg selv?

Mens jeg allerede skriver - han går utrolig fint i bånd når vi går alene. Han skjønner hva jeg mener når jeg vil at han skal gå fot, men det sekundet vi skal gå sammen med nabohunden så er han HELT IDIOT i trynet. Han kan dra og røske i båndet hele turen, skal bare oppføre seg dust og ikke gidder å høre for fem flate øre. Nå er det tross alt jeg som har lagt i flerfoldige timer i valpekurs og trening, så jeg er fullstendig klar over at han kan hvis han vil. Men så kommer jo greia - han er tross alt bare 9 mnd gammel. Skal jeg forvente bedre oppførsel, eller skal jeg la dette bare seile forbi frem til han får roet seg litt ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående bjeffing; Jeg tror ikke, og har ingen erfaring at slik bjeffing forsvinner av seg selv. Som oftest er det veldig forsterkende, og vil bare vare og vare hvis du ikke tar tak i det (Dvs det er et problem du vil ha bort)

Det første kurset jeg noen gang gikk lærte jeg at aldri la en hund stå ute alene i hagen hvis du ikke ønsker en bjeffende hund. De fleste hunder vil gjerne bjeffe litt eller mye på folk som går forbi. Og så erfarer den fort at dette er noe de er skikkelig flink til. Hver gang de bjeffer så forsvinner folkene. Nå hadde de uansett forsvunnet, for de skal jo bare gå forbi hage, men det vet ikke hunden. Mange hunder blir derfor litt "høy på seg selv" og så eskalerer denne bjeffingen. Mine hunder får aldri være ute i hagen min alene. De er der kun når jeg er der med dem. Men så har jeg en gangvei rett ved siden av hvor det kryr av folk. Er det ikke noe jeg vil ha så er det denne bjeffingen. 

Mine bjeffer ikke på folk. Gjør de det, må de gå inn

Endret av Rufs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...