Gå til innhold
Hundesonen.no

Jobb og hund


Display Name
 Share

Recommended Posts

Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan hundeeiere løser dette med å kombinere jobb og hund.

Spør fordi jeg har fått valp selv, og skal snart begynne å søke jobb igjen. 

Ser at det er en ganske vanlig oppfatning at hunder ikke har godt av å være hjemme alene 8 timer om dagen. 

Det er vel noen jobber man kan ta med seg hunden, men jeg kan ikke se helt for meg hva slags jobber det passer. 

Foruten å gå på NAV, hvordan kan man løse dette med jobb og hund?

Går det greit for dere som er borte 8 timer eller mer om dagen?

Hva slags jobber finnes det hvor det er greit å ta hunden med seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha hund med på jobb, jobbe hjemmefra, ha hund i bilen (må være egnet mtp både varme og kulde såklart) og bruke lunsjen/pauser på tur, jobbe deltid, overlappe med samboer/barn, ty til pass/hundelufter er alternativene man har når man skal jobbe og ikke ønsker at hunden skal være alene 8+t.

Personlig har jeg hatt hund med, og jobbet deltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange hunder som er alene 8-10 timer om dagen (normalt kommer jo reisetid i tillegg). Selv om det ikke er ideelt synes jeg det er helt greit, så lenge hunden da får den oppmerksomheten og aktiviteten den trenger den resterende tiden. Problemet er at de ofte ikke får det heller. I tillegg til jobb skal man til legen en tur, handle, i en bursdag, på kino... Noe kan man velge bort, noe ikke.

Om jeg i full jobb ikke kunne hatt med hunden ville jeg nok sørget for lufting/aktivisering i løpet av dagen ihvertfall et par dager i uka, og prioritert hunden ellers.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene og jobber fullt. Jeg sørger for at jeg er sammen med dem resten av tiden i hverdagene. En gang iblant kan jeg lufte dem og gjøre noe på kvelden i hverdagene etter jobb, men det holder jeg til et minimum, maks 1-2 dager i uken, sjelden så ofte heller. Da går jeg en god tur og er sammen med dem til 19-20tiden. Som regel er de med meg om jeg skal på besøk til venner eller familie, så det er sjelden de trenger være alene i ukedagene etter jobb.

Jeg har to hunder, og jeg synes det er fint at de kan ha hverandre når de er alene hjemme. På sikt når jeg har bedre råd, håper jeg på å kunne få dem luftet i løpet av dagen 2 ganger i uka, eller benytte meg av hundebarnehage eller lignende 1 gang i uka. Eller at jeg kanskje en dag har en samboer som overlapper litt sånn at det ikke blir så mye alenetid.  

Det går greit å ha jobb og hund, men man må være forberedt på å prioritere hunden når man ikke er på jobb. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med min hund, men jobber pt. bare tre dager i uken. De to andre hverdager går til studie, som i øjeblikket mest foregår på zoom, så da er Tuija bare alene på mine jobb-dager. De dagene er hun alene ca. 9 timer. Jeg prøver at handle lørdag, sånn hun ikke skal være alene ekstra tid på hverdager. 

Når studie blir mere normalt og jeg skal være vekk 5 dager, håper jeg at finne noen som evt. kan lufte henne litt noen dager. Og så når jeg er ferdigutdannet, så håper jeg på at arbeide 80% og så, kommer der kanskje en samboer inn i bildet engang. 

Tuija er med meg når jeg skal noe med venner eller familie, og kan hun ikke være med, må jeg noengange undlade at dra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Gira hos foreldrene mine når jeg er på jobb, hvis ikke samboeren min er hjemme. Han jobber ofte borte, eller evt lange dager. Foreldrene mine jobber også, men mamma jobber bare 50%, og de dagene hun jobber fullt så starter de tidlig, og kommer da hjem tidlig. Dvs at Gira de dagene blir alene i ca 7 timer. Hadde hun skulle vært hjemme hadde det fort blitt 9 timer. Har litt reisevei. I tillegg har foreldrene mine en hund, så de får litt selskap i hverandre. Det største problemet for Gira sin del er at hun må ut på do etterhvert. Hun drikker mye pga medisiner, og dette må jo ut igjen. Pleier å gå fint de 7 timene, men somregel ikke så mye mer enn det. 

Med neste hund har jeg planer om å lage til et eget hunderom med hundegård. Da tenker jeg hunden(e) kan være der mens vi er på jobb, så lenge jeg får de til å trives der. Ser også for meg å ha to hunder, slik at de får selskap av hverandre. Så lenge de får komme seg ut på do, så vil jeg ha bedre samvittighet om de må være alene et par timer ekstra. Også vil de da få tur og oppmerksomhet og selskap resten av dagen. 

Jeg mener hunder generelt fint bør klare å være alene en arbeidsdag, men da må man også bruke tiden etter arbeid på hunden. Gå en god tur, litt mentaltrening osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber deltid (50%) som miljøterapeut og har da langvakter 5 dager i mnd (14,5 timers vakter). De dagene har jeg hundepasser/familie hos meg, og da er de ca 5 timer alene den dagen. Sier seg selv at å la de være alene mens jeg har langvakt ikke går? Ellers jobber jeg også deltid på Musti. Jobber jeg mye en uke, kan de fint være med på jobb et par dager. Men de slapper desidert best av hjemme. Det er likevel fint å ha muligheten til det, for da kan jeg feks dra ut på noe på kvelden med god samvittighet! 

Jeg er alene med begge to, og jeg prioriterer de foran alt annet! De er også veldig greie å ha med noen timer i bil så lenge temperatur tillater det. Det er en grei løsning hvis de har vært mye alene på dagtid men jeg må ut på noe på kvelden? Ellers så hjelper det på samvittigheten å ha to hunder, de dagene jeg er borte 9 timer (m/kjøring). Tror nok de hadde taklet fint 8-9 timer x5 i uken, men jeg personlig ville likt om noen kunne luftet de et par dager mens jeg er på jobb. Bare ut å tisse og få litt selskap!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere måter å løse alene-hjemme på. Hundelufter, hundebarnehage, ta med på jobb eller i bil utenfor jobb. 

Selv har eg nettopp begynt i ny jobb, og det innebærer at hundene er alene 2-4 dager i uken, rundt 9 timer. Har også 12-timers vakter i to helger. Siden eg jobber skift, så har eg også mye fri. På jobbdager blir det oftest bare 1,5-2 timers aktivitet fordelt i løpet av dagen, og etter 12-timers vakter har det så langt bare blitt korte lufteturer. På fridager styres dagene i stor grad av hundene, så da tar vi igjen det "tapte". Mine to takler dette helt fint til tross for nylig flytting. Det er ingen stressing, og eg møtes stort sett av trøtte tryner når eg kommer hjem fra jobb.

Så lenge hunden/e har lært å være alene, er friske, og ellers får greit med aktivitet i forhold til det individet trenger, ser eg ingen problemer med å la hunden være alene hjemme en normal arbeidsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå i disse tider er det mye hjemmekontor for vår del.

Når vi fikk hunden, hadde jeg henne med på jobb første tida (jobb på kontor).

Har 7,5 timers arbeidsdag, med drøye 20 minutter kjørevei per vei. Er jeg på kontoret, er hunden alene hjemme til sønnen vår kommer hjem fra skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også alene med hund som krever en del. Nå er jo jeg student, så det er litt annerledes mtp at jeg kan velge å være hjemme mye, men 'til vanlig' så har jeg vært på universitetet hver dag fra 9/10-16 pluss reisevei. Det går helt fint det så lenge han får nok på kveldene. Jeg er ikke en person som er så glad i å dra ut så mye, så det blir mange kvelder hjemme med hunden. Hvis jeg drar til venner eller familie så blir han som regel med.

Jeg jobber jo deltid ved siden av studiene, og i visse tilfeller så har jeg måttet dra på skole og så jobb på kvelden. Det er de dagene jeg har desidert mest dårlig samvittighet, men det er ikke veldig ofte, og kun i perioder. Han blir luftet en kjapp tur mellom skole og jobb før jeg må dra igjen. Min takler det heldigvis kjempefint hvis han får nok aktivitet dagene før.

Da jeg fikk min så jobbet jeg i dyrebutikk og fikk en avtale på at jeg kunne ha han med den sommeren før jeg begynte på universitetet. Da fikk han en god overgang på å kunne være litt alene og unna meg, samt at vi trente på å være helt alene hjemme i tillegg.

Om jeg hadde fått en hund i en vanlig hverdag så hadde jeg nok enten planlagt det rundt en ferie, eller spurt jobben/kontoret om jeg kunne hatt med valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...