Gå til innhold
Hundesonen.no

På trening med løpetid


Salka
 Share

Recommended Posts

Just now, Rufs said:

Og når man går kurs som man betaler mye for, så ønsker man mer igjen for pengene. 

Så klart, men i den situasjonen du beskriver va jo de pengene tapt uansett. Så hvorfor ikke bare ta det som trening da, heller enn å reise hjem og være rasende? Det endrer jo ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg syns mange ikke helt forstår problemet med å trene med løpske tisper, fordi de ikke har det problemet selv. Enten så han man tispe selv, eller en hannhund som ikke blir så påvirket at det er

Med en ung hanhund vil jeg gjerne ha beskjed sånn at jeg kan legge opp treningen ordentlig (og rettferdig) for ham. Med en voksen hanhund, som jeg har fått trent godt med, forventer jeg at han skal ku

Et annet aspekt ved å stenge løpetidstisper ute er at det gir rom for å avle på hormontroll av noen hanner. Ser det blant annet med labrador. Ellers ser jeg vel egentlig ikke de store uenighetene

Nå kjente jeg meg ganske heldig, min hannhund klarer å oppføre seg noenlunde rundt løpetisper ? Men dette er kanskje hovedargumentet mitt for at yngstemann ble en tispe, jeg orket ikke noen som var verre på dette enn han jeg allerede har. 

I hallen vi trener i er det ingen regler rundt dette, løpetispene er mer enn velkommen men jeg er veldig glad for at de alltid sier ifra om at det er løpetid så vi kan planlegge deretter. Vi driver med agility og har bare en hund i banen, men veldig greit å kunne plassere hannhundene før løpetisper i rekkefølgen, så kan man ihvertfall få en agilityøkt ! 

Jeg skjønner at man må takle løpetid hvis man skal konkurrere/trene aktivt, men min innstilling blir en helt annen til økten hvis jeg vet at det er løpetid, da legger jeg treningen opp deretter slik at vi kan oppleve mestring i økten, istedet for å måtte stå og krangle med hverandre fordi jeg ikke skjønner hvorfor han plutselig er så distrahert.

Og ift til dette kurset, så skjønner jeg vanvittig godt at man ikke gidder å stå i fem dager i strekk for å mase på en hormonell dust; så god tålmodighet har ingen jeg kjenner ? Det hadde jo vært veldig kjipt for de fleste å melde seg på et kurs i en hundesport, kommet frem og fått beskjed om at "neida, dere skal bare trene på sitt og kontakt". 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wilhelmina skrev:

Så klart, men i den situasjonen du beskriver va jo de pengene tapt uansett. Så hvorfor ikke bare ta det som trening da, heller enn å reise hjem og være rasende? Det endrer jo ingenting.

Trening skal være morro. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

7 minutes ago, Nordlyset said:

Og ift til dette kurset, så skjønner jeg vanvittig godt at man ikke gidder å stå i fem dager i strekk for å mase på en hormonell dust; så god tålmodighet har ingen jeg kjenner ? 

Nei, det er vel sånne holdninger som gjør at en del tispeeiere ikke gidder å ta hensyn...

Just now, maysofie said:

Trening skal være morro. 

Det er jo en helt urealistisk forventning. Jeg syntes ikke det var moro for fem flate øre å trene min hund til å være mindre lydsensitiv, men det måtte uansett gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det må være frustrerende for tispeeiere å føle at de ikke er velkomne bare fordi hunden deres har løpetid. Det hadde sikkert jeg også syntes var urettferdig om jeg hadde tisper. Men jeg syns ikke det er så hyggelig gjort mot hannhundeiere om andre skal ta avgjørelsene for dem om hva de skal trene på den dagen heller. Som Simira er inne på blir det litt som alle man møter på tur som syns man skal trene på å hilse i bånd fordi det vil deres hund som bare er snill og bare starter slåsskamper innimellom.

Og at tispeeiere skal bestemme at "dette må du trene på uansett så derfor kan du gjøre det nå" syns jeg også er ganske kjipt. Klart hannhundeiere trener på løpetid, men det er greit å få bestemme selv når og hvor man skal trene på det. Og om man bare har tenkt å gå rally klasse 1 eller 2 med hunden sin, så må man faktisk ikke takle løpetid. Om en hannhundeier da bestemmer seg for at den løpetidlukta gidder jeg ikke å diskutere med hunden min om, så må da det være greit. Jeg syns også det er synd om noen legger fra seg alle konkurranseplaner bare fordi hunden blir helt snuso-klapro-pipo-siklorama rundt løpetisper, når det faktisk er ganske mye man kan være med på uten å måtte takle løpetid.

I klubben vår sies det fra om det kommer løpetisper og så kan vi sammen f.eks. bestemme at løpetispa kan gå sist, sånn at de hormonelle hannhundene får én runde uten løpetispelukt først. Og når man er forberedt kan man da belønne mye mer i neste runde, siden det er vanskeligere. Det burde være mulig å komme fram til noe alle kan leve med om man prater sammen. Jeg er ikke noen fan av å ikke si noe og se hva som skjer. Det har hendt meg før i andre klubber at jeg har lurt på hvorfor i alle dager unghunden er så blåst i dag og så skjønner jeg plutselig at det er en løpetispe der. Da går jeg jo ikke bort til dem med løpetispe og sier "unnskyld, jeg greier ikke trene hunden min", så det kan godt hende de tenker "hehehe, nå var det ingen som merket noe, nå lurte jeg dem godt". Men da blir jeg jo mest sannsynlig stående i et hjørne og trene kontakt resten av kvelden. Hadde jeg visst på forhånd at det var noen med løpetid der kunne jeg begynt med litt mer passe kriterier og veldig stor avstand. Da kunne jeg kanskje fått trent fornuftig på det og fått skikkelig framgang også, om jeg hadde vært i stand til å sette riktige kriterier fordi jeg hadde visst om løpetispa. Og så kunne jeg latt være å komme de periodene jeg antok at det nok bare ville bli konflikt mellom meg og unghunden. Jeg syns det er litt respektløst å planlegge å la være å si fra om løpetisper når jeg har planlagt dagen rundt treninga, passet på å få avsluttet tidlig på jobb, jobbet lenger dagen før for å kunne avslutte jobb tidligere, ordnet med godbiter osv, kastet i meg middag, kjørt et godt stykke, varmet opp, og så får jeg ikke lagt opp treninga på en fornuftig måte fordi folk ikke prater sammen. Da kunne jeg brukt de timene på noe annet i stedet. 

Jeg skjønner godt at hun Rufs nevner ble irritert da hun bare fikk trent kontakt på et sikkert ganske dyrt fem dagers lydighetskurs hvor man gjerne har planlagt på forhånd hva man ønsker hjelp med. Å trene på å være rundt løpetisper kan man trene på på klubbtreninger, da trenger man ikke betale tusenvis av kroner for kurs. Om det er åpent for løpetisper burde det opplyses om på forhånd.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Thea said:

Om det er åpent for løpetisper burde det opplyses om på forhånd.

Jeg har aldri opplevd å delta på et kurs der det ikke var åpent for løpetisper, så det må man nok bare gå ut i fra at man kan møte på med mindre det opplyses om at løpetisper ikke er velkomne.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Wilhelmina said:

Jeg har aldri opplevd å delta på et kurs der det ikke var åpent for løpetisper, så det må man nok bare gå ut i fra at man kan møte på med mindre det opplyses om at løpetisper ikke er velkomne.

Det har jeg. Men som sagt, jeg syns det burde opplyses om på forhånd, sånn at f.eks. hun som bare fikk trent kontakt i fem dager og ga opp kurset kunne visst om det på forhånd og sluppet å bruke penger på det.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Thea skrev:

Det har jeg. Men som sagt, jeg syns det burde opplyses om på forhånd, sånn at f.eks. hun som bare fikk trent kontakt i fem dager og ga opp kurset kunne visst om det på forhånd og sluppet å bruke penger på det.

Jeg trodde det var helt normalt å ta kontakt med kursholder i forkant om man har en hund med utfordringer av noe slag? Det har i hvert fall jeg pleid å gjøre.

Om kursholder skal sende ut info om alt som muligens kunne vært problematisk for enkelte hunder så blir det mye unødvendig ekstraarbeid for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Milius skrev:

Jeg trodde det var helt normalt å ta kontakt med kursholder i forkant om man har en hund med utfordringer av noe slag? Det har i hvert fall jeg pleid å gjøre.

Om kursholder skal sende ut info om alt som muligens kunne vært problematisk for enkelte hunder så blir det mye unødvendig ekstraarbeid for dem.

Løpetid, især høyløpsk tispe er ikke en utfordring egentlig, det er en hormonell adferd som må være til stede mtp reproduksjon. Hadde den vært ikke-eksisterende hadde jeg vært bekymret ?

Det er ikke mye ekstra jobb for kursholder å sende ut ett skriv om det skulle vise seg å være en løpetispe/høyløpsk tispe på kurset. Dette er normal praksis alle steder vi trener i grupper og deltar på kurs .. ?‍♀️

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anooni skrev:

Løpetid, især høyløpsk tispe er ikke en utfordring egentlig, det er en hormonell adferd som må være til stede mtp reproduksjon. Hadde den vært ikke-eksisterende hadde jeg vært bekymret ?

Det er ikke mye ekstra jobb for kursholder å sende ut ett skriv om det skulle vise seg å være en løpetispe/høyløpsk tispe på kurset. Dette er normal praksis alle steder vi trener i grupper og deltar på kurs .. ?‍♀️

Ja, tenkte mer på hannhunden i eksempelet som den med utfordringer altså. 

I dette eksempelet var det ikke gitt ut noe skriv, og det var kun en av hannhundene som fikk problemer med det. Da ville jeg personlig tatt en telefon på forhånd for å være sikker, om jeg hadde hatt en hund som reagerte sånn.

Endret av Milius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Milius skrev:

Ja, tenkte mer på hannhunden i eksempelet som den med utfordringer altså. 

I dette eksempelet var det ikke gitt ut noe skriv, og det var kun en av hannhundene som fikk problemer med det. Da ville jeg personlig tatt en telefon på forhånd for å være sikker, om jeg hadde hatt en hund som reagerte sånn.

Og jeg tenkte på hannhunden's "utfordring", ikke tispa :) Blir særdeles urettferdig å forlange at en hannhund skal være kontakt-bar på høyløpske dager. Noen takler det, andre ikke. Heldige/unntak fra regelen de som har de som takler det, og helt normalt de som har de hannene som ikke takler det.. Det skal være et ekstra hormonelt gir på nettopp disse dagene. 

Det er mye enklere å sende ut ett skriv HVIS det skulle dukke opp ei med løpetid til kursdeltakerne, enn at alle med hannhund skal ringe eller fylle opp innboksen til kursholder og forhøre seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anooni skrev:

Og jeg tenkte på hannhunden's "utfordring", ikke tispa :) Blir særdeles urettferdig å forlange at en hannhund skal være kontakt-bar på høyløpske dager. Noen takler det, andre ikke. 

 

Ah sorry, det ser jeg nå ?

Fikk ikke inntrykk av at det var høyløpsk tispe i eksempelet jeg refererte til, men mye mulig det var det.

Hvis alle kursholdere hadde sendt ut skriv så hadde vel ikke dette vært noe problem? 

De som har hannhund som takler å trene med løpetisper vil vel ikke ha noe behov for å ringe. I dette eksempelet ville det blitt én telefon, og hun som gikk glipp av kurset ville hatt muligheten til å selge plassen sin eller finne andre løsninger.

Men for all del, flott om kursholder gir beskjed. Så får hver enkelt vurdere om manglende skriv = null løpetisper eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Milius skrev:

Ah sorry, det ser jeg nå ?

Fikk ikke inntrykk av at det var høyløpsk tispe i eksempelet jeg refererte til, men mye mulig det var det.

Hvis alle kursholdere hadde sendt ut skriv så hadde vel ikke dette vært noe problem? 

De som har hannhund som takler å trene med løpetisper vil vel ikke ha noe behov for å ringe. I dette eksempelet ville det blitt én telefon, og hun som gikk glipp av kurset ville hatt muligheten til å selge plassen sin eller finne andre løsninger.

Men for all del, flott om kursholder gir beskjed. Så får hver enkelt vurdere om manglende skriv = null løpetisper eller ikke.

Hvis alle kursholdere hadde sendt ut beskjed dersom det er påmeldt ei eller flere løpetisper hadde det ikke vært et problem, nei :) Kanskje noe flere burde blitt flinke på, det fungerer veldig bra her hos oss, både på treninger og kurs :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår hundeklubb er løpetisper forbudt på nybegynnerkurs og nybegynnertreninger. Så fort man er over på konkurransenivå, dvs tatt bronsemerke el. er løpetisper velkomne på linje med andre. 

Nå var jeg heldig og hadde en hannhund som knapt brydde seg, men kan jo se for meg at flere andre satte pris på den ordningen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en ung hanhund vil jeg gjerne ha beskjed sånn at jeg kan legge opp treningen ordentlig (og rettferdig) for ham. Med en voksen hanhund, som jeg har fått trent godt med, forventer jeg at han skal kunne konsentrere seg bedre. Da kan jeg også, som oftes, se på ham om det er løpetid som forstyrrer eller noe annet og vite ut fra hans nivå og dagsform  hvor jeg skal legge lista. 

Kommunikasjon er en fin ting?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns mange ikke helt forstår problemet med å trene med løpske tisper, fordi de ikke har det problemet selv.

Enten så han man tispe selv, eller en hannhund som ikke blir så påvirket at det er helt "god-natt" mellom øra på hunden. Litt sånn "jeg har ikke det problemet, så jeg forstår ikke at andre har det" og "det er jo bare å trene på det"

For noen hann-hunder er det å formere seg det viktigste i hele verden. Sånn er det med den saken. Heldigvis ikke så mange som er så ekstrem, men vi alle bør forstå at noen er sånn. Det er ikke alltid hundeeier sin feil.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å lese diskusjonen deres,. Jeg er fersk hundeeier og har en valp (hannhund :) )

Det er en ting jeg lurer på; kommer tispenes løpetid helt regelmessig? Slik at hundeeieren, hvis hun skal melde seg på et kurs om noen mnd eller et halvt år, vet om tispa har løpetid eller ikke? Hvis ikke så er jo problemet med å betale for noe man ikke får enda større for tispeeieren hvis hun ikke får være med på kurset, enn for hannhundeieren som ikke får forventet treningsutbytte?

 

Endret av Grønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Grønn skrev:

Interessant å lese diskusjonen deres,. Jeg er fersk hundeeier og har en valp (hannhund :) )

Det er en ting jeg lurer på; kommer tispenes løpetid helt regelmessig? Slik at hundeeieren, hvis hun skal melde seg på et kurs om noen mnd eller et halvt år, vet om tispa har løpetid eller ikke? Hvis ikke så er jo problemet med å betale for noe man ikke får enda større for tispeeieren hvis hun ikke får være med på kurset, som for hannhundeieren som ikke får forventet treningsutbytte?

 

Det varierer litt, men de fleste jeg har kjent har kommet inn i en relativt fast syklus etterhvert. Forrige tispe jeg hadde hadde ca 8 mnd mellom hver gang, hun jeg har nå litt mer som regel (bortsett fra nå hvor hun tydeligvis har tenkt å vente ekstra lenge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Grønn said:

Interessant å lese diskusjonen deres,. Jeg er fersk hundeeier og har en valp (hannhund :) )

Det er en ting jeg lurer på; kommer tispenes løpetid helt regelmessig? Slik at hundeeieren, hvis hun skal melde seg på et kurs om noen mnd eller et halvt år, vet om tispa har løpetid eller ikke? Hvis ikke så er jo problemet med å betale for noe man ikke får enda større for tispeeieren hvis hun ikke får være med på kurset, enn for hannhundeieren som ikke får forventet treningsutbytte?

 

Min har ikke helt kommet inn i noen syklus enda, det har variert med et par-tre uker begge veier, så litt vanskelig er det jo å planlegge. Og her er det i hvert fall ikke kurs så veldig ofte, så det hadde vært litt surt å gå glipp av det ene kurset i halvåret/året pga løpetid, som jo ikke trenger å være et stort problem så lenge man prater sammen og legger til rette for at alle skal få mest mulig ut av kurset! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Grønn skrev:

Interessant å lese diskusjonen deres,. Jeg er fersk hundeeier og har en valp (hannhund :) )

Det er en ting jeg lurer på; kommer tispenes løpetid helt regelmessig? Slik at hundeeieren, hvis hun skal melde seg på et kurs om noen mnd eller et halvt år, vet om tispa har løpetid eller ikke? Hvis ikke så er jo problemet med å betale for noe man ikke får enda større for tispeeieren hvis hun ikke får være med på kurset, enn for hannhundeieren som ikke får forventet treningsutbytte?

 

Dette varierer like mye som det varierer på hvordan en hannhund takler løpetiden, er min erfaring. Jeg har tisper som har vært ganske på 7 - 8 mnd, så har jeg ei særing som får når det passer seg selv, men aldri mindre enn 10 mnd imellom ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎1‎/‎6‎/‎2021 at 5:17 PM, Grønn skrev:

Det er en ting jeg lurer på; kommer tispenes løpetid helt regelmessig? Slik at hundeeieren, hvis hun skal melde seg på et kurs om noen mnd eller et halvt år, vet om tispa har løpetid eller ikke? Hvis ikke så er jo problemet med å betale for noe man ikke får enda større for tispeeieren hvis hun ikke får være med på kurset, enn for hannhundeieren som ikke får forventet treningsutbytte?

 

På et kurs jeg gikk hvor det ikke var lov å ta med løpske tisper hadde en deltager gitt tispen sin en sprøyte for å utsette løpetiden. På samme kurs kom det annen deltager med løpsk tispe. Løpetiden kom litt uventet på. Hun som hadde gitt hunden sin en sprøyte ble litt oppgitt fordi hun hadde gjort det, for hun med løpsk tispe fikk delta på kurset likevel. Så da var det liksom ikke så viktig likevel da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/6/2021 at 5:17 PM, Grønn skrev:

Interessant å lese diskusjonen deres,. Jeg er fersk hundeeier og har en valp (hannhund :) )

Det er en ting jeg lurer på; kommer tispenes løpetid helt regelmessig? Slik at hundeeieren, hvis hun skal melde seg på et kurs om noen mnd eller et halvt år, vet om tispa har løpetid eller ikke? Hvis ikke så er jo problemet med å betale for noe man ikke får enda større for tispeeieren hvis hun ikke får være med på kurset, enn for hannhundeieren som ikke får forventet treningsutbytte?

 

Her er de nesten på datoen, pluss minus noen dager. Vi får ikke starte med løpetid. Meldte EM i april og gamblet på at det skulle holde akkurat med konkurranse rundt 20. juni. Hun løper rundt st hans. Kjøretur til Estland med to hunder , ferger , overnatting en uke til sammen . Konkurranse lørdag . Begynte løpetid fredag morgen før vetsjekk. Den var kjip. Vasket, børstet og sprayet i håp om at hun gikk igjennom og veterinæren merket ikke. Heldivis. Makan til skuffelse med en sånn bomtur. Men det kunne lett slått andre veien, tror bare hun passerte fordi hun var uhåndterlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yurij skrev:

Her er de nesten på datoen, pluss minus noen dager. Vi får ikke starte med løpetid. Meldte EM i april og gamblet på at det skulle holde akkurat med konkurranse rundt 20. juni. Hun løper rundt st hans. Kjøretur til Estland med to hunder , ferger , overnatting en uke til sammen . Konkurranse lørdag . Begynte løpetid fredag morgen før vetsjekk. Den var kjip. Vasket, børstet og sprayet i håp om at hun gikk igjennom og veterinæren merket ikke. Heldivis. Makan til skuffelse med en sånn bomtur. Men det kunne lett slått andre veien, tror bare hun passerte fordi hun var uhåndterlig ?

Men merket hannhundene det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
    • Port så den ikke kommer inn til dere om det er mulig? Antar porten blir pissa ned uansett, men er i hvert fall ett hakk bedre enn inngangspartiet.  Du kan jo også politianmelde, spørs om de gjør så mye, men da har du hvert fall ett papirspor om hendelsene hvor eier har vært truende. Vet ikke om det finnes noen form for tvisteråd etc man eventuelt kan kontakte om sånt.  Du kan prøve med citrus i innkjørselen din, det er jo en lukt mange hunder ikke liker og dermed unngår. Eventuelt så finnes det jo mange slike sprayer å få kjøpt som skal hjelpe mot tisselukt i det minste, sånn at de ikke går på do der igjen. Spørs hvor bra det funker ute da. Må nok eventuelt føres på, på nytt ganske ofte.  Ikke den kjekkeste eller første løsningen, men det er jo et alternativ om eier ikke er tilsnakkende og voldelig. Ser folk i statene bruker noen sånne "fuglekasser" med veldig høy/lys/ultrasonisk tone på som bare hundene hører som de skrur på når nabohundene er ute hvis de bjeffer kontinuerlig. Kanskje noe sånt kan fungere som aversiv for å gå på do i hagen dere også? Kan kanskje fungere med bevegelsessensor istedenfor lyd sensor?  Ryom Ultralyd Dyreskremmer: Solcelle & IP44 utendørs (skadedyrbutikken.no)  eller  RYOM Dyreskremmer: Beskytt mot uønskede dyr! (skadedyrbutikken.no) Sprinklerannlegg som har bevegelsessensor? Bonus om naboen får seg en dusj, og i det minste får du spylt bort/vannet ut tisset så det ikke lukter så altfor ille.  🙈 Dog synes noen hunder at vann er hysterisk morsomt også, så det kan jo få motsatt effekt ifht å ikke få den inn i hagen. Er du skikkelig desperat så finnes denne saken også: Både vann og lyd. Skremme bort uønskede dyr? Da blir det dette produktet! (skadedyrbutikken.no) Disse er jo ikke direkte skadelige for hunden, men den kan klart bli redd. Det er jo tross alt et aversiv uansett hvordan man ser på det. Riktig plassering så uskyldige ikke blir "offer" er viktig med slike løsninger tenker jeg. Disse vil jo også utløses av alle andre dyr som vandrer forbi, dere, barn og andre(postbud, gjester f.eks). Så om dere ender opp med noe slikt så må det plasseres lurt tenker jeg. 
    • Hei! Jeg har et stort problem! Flyttet inn i huset vårt for 1 år siden. Nabohunden bæsjer og tisser ned veggen/pottene med inngangspartiet vårt, dette skjer flere ganger iløpet av uken.  Jeg og samboer har flere ganger prøvd å gå i dialog med naboen uten bedring.Uansett hvor mange ganger vi må si ifra så blir det ingen bedring, naboen gir fulstendig fa@#€n !   Naboen har vært vanskelig,agressiv og vist en truende atferd når vi har tatt kontakt. Jeg synst dette er svært ubehagelig da en annen nabo informerte  oss om en voldsepisode mot en annen . Vi instalerte ringerklokke kamera grunnet problemet. har flere opptak der hundeeiern er tilstede og lar hunden pisse/bæsje uten å gripe inn/ opptak når hunden er uten tilsyn.  hunden går ned  innkjørselen vår og helt inn til inngangspartiet for å tisse/bæsje.   Vi synst dette er helt forferdelig ekkelt! Vi har flere småbarn som går inn og ut dørene som drar med seg dette inn i gangen. Jeg har brukt mange timer/dager  på skrubbing/vasking for å fjerne lukten i gangen!  sommeren var værst! Kunne ikke oppholde oss med innkjørselen da lukten var ekstrem og varm pisselukt slo oss rett i ansiktet. Spylte veggene,trappa,pottene og bakken flere kvelder og helte på med flere liter eddik for å døyve lukten mest mulig 🤢🤢🤢 kjøpte 2 dyre Potter rett før 17 mai som ble nedpissa etter 2 uker. Forsatt pissemerker som jeg ikke får bort.    Jeg ORKER ikke mer. Dette er uutholdelig!!    Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette ?           
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...