Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå - januar


tillien
 Share

Recommended Posts

22 timer siden, Miloficent skrev:

Tråd på facebook om menneskemat til hund, 

 

Sikkert litt off topic til det du ville ta opp, men menneskemat til hund er gull verdt i mine øyne. Minien får (etter anbefaling fra dyrlege) gulrøtter, rå kyllingfilet, rå karbonadedeig, masse fisk og en skje yogurt eller biola hver eneste dag. Syns det er vanskelig å forstå at så mange har motforestillinger mot at hunder får menneskemat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Krysser fingrer for at du får jobben!   JEG HAR KJØPT LEILIGHET!!! WOOOO!  Selger ga seg endelig på pris!!! Forstår at det er noe dritt når du har kjøpt på topp og selger når markedet er dårlig, m

Fantastisk dag i dag - startet med å søke på jobb som jeg så gjerne vil ha, så ut på herlig tur på fjellski i sol og etterhvert solnedgang, og vel nede igjen fikk jeg vite at hallen åpner igjen for eg

Jeg tok meg den frihet å skille ut diskusjon om løpetid på trening i egen tråd.    

Posted Images

5 hours ago, Pajko said:

Jeg blir nødt til kjøpe ny (brukt) bil... men er en jungel og jeg har absolutt ikke forstand på biler, så syns det er vanskeligt... og dyrt ? 

Hva slags type bil og hvor mye penger tenker du å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tillien skrev:

Hva slags type bil og hvor mye penger tenker du å bruke?

Har kigget på en vw caddy maxi med firehjulsdrift til 90000... Det er en veldig grei pris, tror jeg, syns bare det er mange penge, men vil jo ha en bil jeg kan ligge i og som har firehjulsdrift... Nå har jeg verdens mindste kia og har haft den i 10 år... har de siste 5-6 år drømt om noe større... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Pajko skrev:

Jeg blir nødt til kjøpe ny (brukt) bil... men er en jungel og jeg har absolutt ikke forstand på biler, så syns det er vanskeligt... og dyrt ? 

Så kjedelig å måtte kjøpe ny/brukt bil når det egentlig ikke passer? Men så er det jo ganske gøy å bli kjent med ny bil, når man endelig har valgt seg en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Nemi1 said:

Syns det er vanskelig å forstå at så mange har motforestillinger mot at hunder får menneskemat

Når veldig mange snakker om "menneskemat" som de gir hunder så er det snakk om brødmat og middagsrester. Med mye fett, varmebehandlet bein, salt og til og med en del løk. Det var det mange, mange hunder som fikk da jeg var liten. Og uendelig mange døde nok av udiagnostisert pankreatitt.

Rene råvarer som er tilpasset hunder er det selvfølge ingenting i veien med å gi hunden. Det tror jeg veldig få vil hevde :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Pajko said:

Har kigget på en vw caddy maxi med firehjulsdrift til 90000... Det er en veldig grei pris, tror jeg, syns bare det er mange penge, men vil jo ha en bil jeg kan ligge i og som har firehjulsdrift... Nå har jeg verdens mindste kia og har haft den i 10 år... har de siste 5-6 år drømt om noe større... 

Hvor langt har den gått og hvilken årsmodell er det? Har den hatt alle servicer (dokumentert)?

Vi betalte 120 000 for vår Berlingo Multispace for ca 5 år siden, da hadde den gått 95 000 km og var fem år gammel. Alle service dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Pajko said:

Har kigget på en vw caddy maxi med firehjulsdrift til 90000... Det er en veldig grei pris, tror jeg, syns bare det er mange penge, men vil jo ha en bil jeg kan ligge i og som har firehjulsdrift... Nå har jeg verdens mindste kia og har haft den i 10 år... har de siste 5-6 år drømt om noe større... 

Det er bra biler, men om prisen er god er jo først og fremst avhengig av alder og ikke minst hvor langt den har gått. Ikke så altfor mange modeller tilgjengelig i det «varebil med 5+ seter»-segmentet, men som simira nevner så er Berlingo Multispace et alternativ.

Om du ikke trenger mer enn 2(3) seter så er det veldig mange gode kjøp å gjøre på varebiler generelt. VW Caddy, Ford Transit Connect, Citroen Berlingo, Peugeot Partner ... Om du skal ligge i den så må du evt være ganske kort eller se etter lang utgave av disse.

Og så er det penger å spare (og større utvalg) om du klarer deg uten firehjulstrekk. Jeg vet det er populært, men jeg skjønner bare ikke hvorfor. Med noen få unntak (og det kan selvsagt gjelde deg) så er det få som trenger det. Folk har fått for seg at det er sikrere - hvilket det ikke er. Det gir bedre framkommelighet i noen få ganske spesielle tilfeller, men det er det liksom. Har kjørt i 10 år nå i noe av de verste som finnes av vinterføre i Norge, og har ikke hatt et eneste problem med 2wd. Nyere biler med god antiskrens/antispinn osv gjør en utmerket jobb.

Men ja, det er en dyr jungel å orientere seg i når man må ha bil! Lykke til :)

 

Endret av tillien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, LØJ skrev:

Så kjedelig å måtte kjøpe ny/brukt bil når det egentlig ikke passer? Men så er det jo ganske gøy å bli kjent med ny bil, når man endelig har valgt seg en?

Ja, veldig kjedeligt at finne ny bil, men blir helt sikkert bra når den først er funnet... Håper på at finne en skikkelig god eventyr/hunde bil... 

7 timer siden, simira skrev:

Hvor langt har den gått og hvilken årsmodell er det? Har den hatt alle servicer (dokumentert)?

Vi betalte 120 000 for vår Berlingo Multispace for ca 5 år siden, da hadde den gått 95 000 km og var fem år gammel. Alle service dokumentert.

Den har gått 160000km og er fra 2012. Vet ikke med service, men absolutt noe jeg må sjekke ut. Skrev til forhandleren i dag tidligt om jeg kunne få prøvekjører, men har ikke hørt fra de ennå. 

26 minutter siden, tillien skrev:

Det er bra biler, men om prisen er god er jo først og fremst avhengig av alder og ikke minst hvor langt den har gått. Ikke så altfor mange modeller tilgjengelig i det «varebil med 5+ seter»-segmentet, men som simira nevner så er Berlingo Multispace et alternativ.

Om du ikke trenger mer enn 2(3) seter så er det veldig mange gode kjøp å gjøre på varebiler generelt. VW Caddy, Ford Transit Connect, Citroen Berlingo, Peugeot Partner ... Om du skal ligge i den så må du evt være ganske kort eller se etter lang utgave av disse.

Og så er det penger å spare (og større utvalg) om du klarer deg uten firehjulstrekk. Jeg vet det er populært, men jeg skjønner bare ikke hvorfor. Med noen få unntak (og det kan selvsagt gjelde deg) så er det få som trenger det. Folk har fått for seg at det er sikrere - hvilket det ikke er. Det gir bedre framkommelighet i noen få ganske spesielle tilfeller, men det er det liksom. Har kjørt i 10 år nå i noe av de verste som finnes av vinterføre i Norge, og har ikke hatt et eneste problem med 2wd. Nyere biler med god antiskrens/antispinn osv gjør en utmerket jobb.

Men ja, det er en dyr jungel å orientere seg i når man må ha bil! Lykke til :)

 

Jeg trenger ikke mer enn 2 seter. Er bare meg og Tuija i familien min. Så er vigtigere med plass til utstyr, hund og overnatningsplass på lang ture. Tror det må bli en lang utgave, selvom jeg ikke er så lang, så komfort litt vigtig, når jeg skal ligge der indimellom. 

Jeg klare meg uten firehjulstrekk nå, men bor ganske langt ute i midten av ingenting og med bratte vestlandsveier i vinterføre, vil det ha vore utrolig godt med firehjulstrekk... Men om ikke det kan finnes indenfor overkommelig kjøre avstand, må jeg jo tenke over det igjen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt i dyreste laget synes jeg, da er den ca. like gammel som vår (2011) og har gått omtrent like langt (vi er på 165000 nå). Ville sjekke litt prisforhold mellom firhjuls og vanlig, men enig i at firhjuls er praktisk å ha, jeg savner det.

Kan jo også prute litt da, starte på 70 k og lande på 80?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk dag i dag - startet med å søke på jobb som jeg så gjerne vil ha, så ut på herlig tur på fjellski i sol og etterhvert solnedgang, og vel nede igjen fikk jeg vite at hallen åpner igjen for egentrening, så i morgen skal vi trene agility ?Så nå koser jeg meg med et glass bobler for å feire livet ??

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Salka said:

Fantastisk dag i dag - startet med å søke på jobb som jeg så gjerne vil ha, så ut på herlig tur på fjellski i sol og etterhvert solnedgang, og vel nede igjen fikk jeg vite at hallen åpner igjen for egentrening, så i morgen skal vi trene agility ?Så nå koser jeg meg med et glass bobler for å feire livet ??

Krysser fingrer for at du får jobben! :D 


JEG HAR KJØPT LEILIGHET!!! WOOOO! :D Selger ga seg endelig på pris!!! Forstår at det er noe dritt når du har kjøpt på topp og selger når markedet er dårlig, men for meg var det bra! Flere enheter som var like i størrelse i samme bygg som har gått for 2,3 og ned til 2.150.000,- 
Da er det ikke så ille og selge for 2,3 tenker jeg. Selvom selger selv kjøpte den for 2.790.000,- (antageligvis i 2012? ferdigstilt i 2014)
2,3 var absolutt max jeg kunne gi forøvrig. Ikke fordi jeg er gnien jeg ikke bydde mer. Priantydning var 2.390.000,- Bydde første gang i desember, jeg var på visning nummer 2 eller 3 tror jeg. De som hadde kikket på den før valgte å kjøpe de som var til salgs i 2 og 3 etasje istedenfor. Og de som var på privatvisning nå i januar bydde ikke så da valgte hun å selge til meg. 
Virkelig ikke værst med 2 soverom og PR: 
63 m², BA: 68 m² her i området til den prisen!!

Signerte skjøtet i går og overtar den 29.jan. Blir deilig å få flyttet inn før jeg henter Limit i februar! Så får pus finne roen litt og bli bedre vant til å bo med hund igjen også. (Ei venninne skal leie gjesterommet mitt frem til sommeren, så hun og whippeten flytter inn samtidig som meg) 
Har ikke egen hage da, men er i 1 etasje og jeg har en bitteliten platting og gressområde utenfor der, kommer til å søke om å få sette opp hekk/gjerde. Worst case så får jeg midlertidig bruke kompostgjerder og utvide utpå gresset fra plattingen når jeg aktivt lufter løs valp der. Går tursti rett forbi 10 meter ifra, og stoler ikke på at jeg har 100% innkalling med gang akkurat. :Laugh: Bor midt i smørøyet for turer da! "Hundeskogen" ligger 15min rusling ifra, det samme er et vann med tursti rundt hele, og 2 skoger med oppgrusede stier i ca samme gåavstand! Bruker jeg en liten halvtime ekstra så kan jeg rusle bort til et 3 skogsområde! Rimelig sikker på at jeg kan gå til den ene hundeklubben også om jeg ønsker det når Limit er eldre, må bare utforske litt alternative stier eventuelt så det ikke blir så mye langs trafikkert vei. 

Åh jeg gleder meg enormt! :D

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rocket skrev:

Krysser fingrer for at du får jobben! :D 


JEG HAR KJØPT LEILIGHET!!! WOOOO! :D Selger ga seg endelig på pris!!! Forstår at det er noe dritt når du har kjøpt på topp og selger når markedet er dårlig, men for meg var det bra! Flere enheter som var like i størrelse i samme bygg som har gått for 2,3 og ned til 2.150.000,- 
Da er det ikke så ille og selge for 2,3 tenker jeg. Selvom selger selv kjøpte den for 2.790.000,- (antageligvis i 2012? ferdigstilt i 2014)
2,3 var absolutt max jeg kunne gi forøvrig. Ikke fordi jeg er gnien jeg ikke bydde mer. Priantydning var 2.390.000,- Bydde første gang i desember, jeg var på visning nummer 2 eller 3 tror jeg. De som hadde kikket på den før valgte å kjøpe de som var til salgs i 2 og 3 etasje istedenfor. Og de som var på privatvisning nå i januar bydde ikke så da valgte hun å selge til meg. 
Virkelig ikke værst med 2 soverom og PR: 
63 m², BA: 68 m² her i området til den prisen!!

Signerte skjøtet i går og overtar den 29.jan. Blir deilig å få flyttet inn før jeg henter Limit i februar! Så får pus finne roen litt og bli bedre vant til å bo med hund igjen også. (Ei venninne skal leie gjesterommet mitt frem til sommeren, så hun og whippeten flytter inn samtidig som meg) 
Har ikke egen hage da, men er i 1 etasje og jeg har en bitteliten platting og gressområde utenfor der, kommer til å søke om å få sette opp hekk/gjerde. Worst case så får jeg midlertidig bruke kompostgjerder og utvide utpå gresset fra plattingen når jeg aktivt lufter løs valp der. Går tursti rett forbi 10 meter ifra, og stoler ikke på at jeg har 100% innkalling med gang akkurat. :Laugh: Bor midt i smørøyet for turer da! "Hundeskogen" ligger 15min rusling ifra, det samme er et vann med tursti rundt hele, og 2 skoger med oppgrusede stier i ca samme gåavstand! Bruker jeg en liten halvtime ekstra så kan jeg rusle bort til et 3 skogsområde! Rimelig sikker på at jeg kan gå til den ene hundeklubben også om jeg ønsker det når Limit er eldre, må bare utforske litt alternative stier eventuelt så det ikke blir så mye langs trafikkert vei. 

Åh jeg gleder meg enormt! :D

Gratulerer ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Rocket said:

JEG HAR KJØPT LEILIGHET!!! WOOOO! :D Selger ga seg endelig på pris!!! Forstår at det er noe dritt når du har kjøpt på topp og selger når markedet er dårlig, men for meg var det bra! Flere enheter som var like i størrelse i samme bygg som har gått for 2,3 og ned til 2.150.000,- 
Da er det ikke så ille og selge for 2,3 tenker jeg. Selvom selger selv kjøpte den for 2.790.000,- (antageligvis i 2012? ferdigstilt i 2014)

Gratulerer så utrolig mye! ? Men for er prisfall, da. Skjønner at det er kjedelig. Er det i Rogalandsområdet?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Rocket said:

Krysser fingrer for at du får jobben! :D 


JEG HAR KJØPT LEILIGHET!!! WOOOO! :D Selger ga seg endelig på pris!!! Forstår at det er noe dritt når du har kjøpt på topp og selger når markedet er dårlig, men for meg var det bra! Flere enheter som var like i størrelse i samme bygg som har gått for 2,3 og ned til 2.150.000,- 
Da er det ikke så ille og selge for 2,3 tenker jeg. Selvom selger selv kjøpte den for 2.790.000,- (antageligvis i 2012? ferdigstilt i 2014)
2,3 var absolutt max jeg kunne gi forøvrig. Ikke fordi jeg er gnien jeg ikke bydde mer. Priantydning var 2.390.000,- Bydde første gang i desember, jeg var på visning nummer 2 eller 3 tror jeg. De som hadde kikket på den før valgte å kjøpe de som var til salgs i 2 og 3 etasje istedenfor. Og de som var på privatvisning nå i januar bydde ikke så da valgte hun å selge til meg. 
Virkelig ikke værst med 2 soverom og PR: 
63 m², BA: 68 m² her i området til den prisen!!

Signerte skjøtet i går og overtar den 29.jan. Blir deilig å få flyttet inn før jeg henter Limit i februar! Så får pus finne roen litt og bli bedre vant til å bo med hund igjen også. (Ei venninne skal leie gjesterommet mitt frem til sommeren, så hun og whippeten flytter inn samtidig som meg) 
Har ikke egen hage da, men er i 1 etasje og jeg har en bitteliten platting og gressområde utenfor der, kommer til å søke om å få sette opp hekk/gjerde. Worst case så får jeg midlertidig bruke kompostgjerder og utvide utpå gresset fra plattingen når jeg aktivt lufter løs valp der. Går tursti rett forbi 10 meter ifra, og stoler ikke på at jeg har 100% innkalling med gang akkurat. :Laugh: Bor midt i smørøyet for turer da! "Hundeskogen" ligger 15min rusling ifra, det samme er et vann med tursti rundt hele, og 2 skoger med oppgrusede stier i ca samme gåavstand! Bruker jeg en liten halvtime ekstra så kan jeg rusle bort til et 3 skogsområde! Rimelig sikker på at jeg kan gå til den ene hundeklubben også om jeg ønsker det når Limit er eldre, må bare utforske litt alternative stier eventuelt så det ikke blir så mye langs trafikkert vei. 

Åh jeg gleder meg enormt! :D

Takk for fingerkryssing! Og gratulerer med leilighet, det blir digg :D Høres jo helt perfekt ut! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må skaffe noen potesokker til Gira. Er hardpakket is med kram skaresnø oppå, så i går begynte hun å halte på tur. Kunne ikke se noe tydelig sår, men vi snudde og gikk hjem igjen. Skal innom felleskjøpet etter jobb og se om de har inne sokker, men ifølge nettsiden har de ikke på lager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å planlegge hvordan jeg skal kunne gå til skogen hvor vi skal gå på tur, ved å unngå salting mest mulig ?. Er bare 15 minutter å gå før jeg er i skogen. Men 15 minutter i salt er fælt for potene. Alternativer er å kjøre, ta på potesokker, eller gå slalom gjennom hager o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Pajko said:

Den har gått 160000km og er fra 2012. Vet ikke med service, men absolutt noe jeg må sjekke ut. Skrev til forhandleren i dag tidligt om jeg kunne få prøvekjører, men har ikke hørt fra de ennå. 

Jeg synes det er mye å gi 90 000,- for en ni år gammel bil som har gått 160 000 km. Den kan nok isolert sett være verdt det, men det er jo en bil med stor risiko for store ekstrautgifter relativt raskt.

Gjorde et raskt søk på finn og ser mange varebiler som har gått under 50 000 km og er under 5 år (altså med rest av nybilgaranti) til under 120 000,- (før pruting). Også i lang utgave. Dårligere med 4wd, men mulig det var et par.

Skjønner det med vestlandsveier og å bo på landet - bor selv 6 mil på elendig fylkesvei - inkludert en liten fjellovergang -  utenfor Tromsø, bakkenes by. Men hvor mange ganger har du stått fast med den forrige bilen din egentlig? Og hvor du hadde blitt berget med 4wd? Jeg har personlig ikke hatt en eneste situasjon på 10 år med 20-30 000 km kjøring i året. Det har vært et par ganger med dårlig brøyting og pågående stort snøfall da jeg har sittet litt med hjertet i halsen og ønsket 4wd, men det har jo gått bra. Og et par dager hvor jeg bare har tittet ut og tenkt «nei, ikke snakk om, ikke noe kjøring i dag», men tror konklusjonen ville vært den samme med 4wd. Sikten er jo like dårlig og speilholke er speilholke for 4wd også, man havner like fort i grøfta.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, laikamor said:

Gratulerer ?

 

5 hours ago, Nimbus said:

Gratulerer så utrolig mye! ? Men for er prisfall, da. Skjønner at det er kjedelig. Er det i Rogalandsområdet?

 

4 hours ago, Salka said:

Takk for fingerkryssing! Og gratulerer med leilighet, det blir digg :D Høres jo helt perfekt ut! 


Tusen takk dere!! :D Ja, omtrent så perfekt som det går! :D 
Det er i Rogaland ja, mer spesifikt Sandnes kommune. Forholdsvis dyrt med mindre du ser litt mer i utkantstrøk som forsand, høle etc. Og ja, enig, et slikt prisfall svir! Vi solgte selv med tap tidligere i år i Volda, men heldigvis ikke så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tillien skrev:

Jeg synes det er mye å gi 90 000,- for en ni år gammel bil som har gått 160 000 km. Den kan nok isolert sett være verdt det, men det er jo en bil med stor risiko for store ekstrautgifter relativt raskt.

Gjorde et raskt søk på finn og ser mange varebiler som har gått under 50 000 km og er under 5 år (altså med rest av nybilgaranti) til under 120 000,- (før pruting). Også i lang utgave. Dårligere med 4wd, men mulig det var et par.

Skjønner det med vestlandsveier og å bo på landet - bor selv 6 mil på elendig fylkesvei - inkludert en liten fjellovergang -  utenfor Tromsø, bakkenes by. Men hvor mange ganger har du stått fast med den forrige bilen din egentlig? Og hvor du hadde blitt berget med 4wd? Jeg har personlig ikke hatt en eneste situasjon på 10 år med 20-30 000 km kjøring i året. Det har vært et par ganger med dårlig brøyting og pågående stort snøfall da jeg har sittet litt med hjertet i halsen og ønsket 4wd, men det har jo gått bra. Og et par dager hvor jeg bare har tittet ut og tenkt «nei, ikke snakk om, ikke noe kjøring i dag», men tror konklusjonen ville vært den samme med 4wd. Sikten er jo like dårlig og speilholke er speilholke for 4wd også, man havner like fort i grøfta.

 

Da er det bra jeg ikke hørte fra forhandleren da. Min kollegas mann har sagt ja til at hjelpe med at finne en bil... det er veldig deiligt. Han har litt mer peiling enn meg.. 

Jeg har aldri stått fast, men jeg har måtte droppe at komme meg hjem noen vinterdager - og det går ikke lengere, når jeg har Tuija. Men som skrevet, så kan det vurderes. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pajko said:

Da er det bra jeg ikke hørte fra forhandleren da. Min kollegas mann har sagt ja til at hjelpe med at finne en bil... det er veldig deiligt. Han har litt mer peiling enn meg.. 

Jeg har aldri stått fast, men jeg har måtte droppe at komme meg hjem noen vinterdager - og det går ikke lengere, når jeg har Tuija. Men som skrevet, så kan det vurderes. 

Regner med den Maxien hadde flere seter enn 2? Altså ikke registrert som varebil? Det forklarer noe av prisen i så fall siden varebiler (med kun 2 evt 3 seter foran) har lavere avgifter til å begynne med og derfor kan gjøres meget gode kjøp på. Også fordi det går enormt mange av disse gjennom ymse firma (håndtverkere, budfirma osv) årlig.

Hadde jeg hatt ubegrenset med penger (eller i alle fall en god del mer enn jeg har :D ) så hadde jeg sikkert kjøpt 4wd jeg også altså, men er man på budsjett så måtte jeg ansett det som ekstremt viktig før jeg evt prioriterte det. Hvilket erfaringen tilsier at jeg ikke burde gjøre. Skal ikke male for mye på akkurat dette med 4wd, det er bare det at jeg aldri har skjønt hvorfor det har blitt så viktig for så mange, men det er forskning som viser at det faktisk er større ulykkesrisiko med 4wd enn 2wd. Feks her https://www.tv2.no/a/9108490/ Grunnen er at folk flest har en fullstendig urealistisk forståelse av hva 4wd gir. Den vanligste misforståelsen er at det er «tryggere» når det er glatt ... det er det ikke. Så da blir spørsmålet, tror du du ville/burde kjørt hjem de gangene du lot være dersom du hadde hadd 4wd?

Svaret kan jo være ja, men da må det jo veies opp mot risikoen ved å kjøpe en eldre bil, som har gått langt, med mindre annet sikkerhetsutstyr og som står i mye større fare for å stoppe av andre grunner. Min klare konklusjon er at i den prisklassen du opererer så kommer du alt i alt mye bedre ut av det ved å ikke tenke 4wd - evt bare ta det som en bonus om det dukker opp et godt tilbud.

Uansett - hør med mannen til kollegaen din du og igjen - lykke til :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Poter said:

Når vi er inne på biler. Hvor stort er behovet for å kunne kjøre bil med gir? Har skjønt det sånn at det er rimeligere å kjøre opp til automatgir?

Jeg kjørte opp med automat. Det er vel drøyt 7 år siden nå, og jeg har så langt ikke vært i en situasjon der jeg har hatt behov for å kunne kjøre manuelt.

Og for å kommentere den tidligere diskusjonen om firhjulstrekk; det har jeg heller ikke hatt behov for på 7 vintre i bakkebyen Tromsø ;) Jeg kjører en 22 år gammel bil med forhjulstrekk :teehe:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Poter said:

Når vi er inne på biler. Hvor stort er behovet for å kunne kjøre bil med gir? Har skjønt det sånn at det er rimeligere å kjøre opp til automatgir?

Biler med automat er vel ofte litt dyrere enn uten, men ellers er det jo ikke noe problem å kjøre opp til bare automat hvis du har en automatbil ??‍♀️Får vel stort sett alltid leid med automat også. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Poter said:

Når vi er inne på biler. Hvor stort er behovet for å kunne kjøre bil med gir? Har skjønt det sånn at det er rimeligere å kjøre opp til automatgir?

Det kommer an på hvor ofte du låner bil. Og om du har råd til å betale ekstra for automat når du skal kjøpe bil, eller leie.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wilhelmina skrev:

Jeg kjørte opp med automat. Det er vel drøyt 7 år siden nå, og jeg har så langt ikke vært i en situasjon der jeg har hatt behov for å kunne kjøre manuelt.

Og for å kommentere den tidligere diskusjonen om firhjulstrekk; det har jeg heller ikke hatt behov for på 7 vintre i bakkebyen Tromsø ;) Jeg kjører en 22 år gammel bil med forhjulstrekk :teehe:

Så bra å høre at det har gått fint?

1 time siden, Salka skrev:

Biler med automat er vel ofte litt dyrere enn uten, men ellers er det jo ikke noe problem å kjøre opp til bare automat hvis du har en automatbil ??‍♀️Får vel stort sett alltid leid med automat også. 

Ja, det er nok et poeng å tenke på ved evt bilkjøp. Nå har jeg bil med automat, så sånn sett er det ganske greit (det er en «skilsmissebil», så jeg eier halve den). 

56 minutter siden, simira skrev:

Det kommer an på hvor ofte du låner bil. Og om du har råd til å betale ekstra for automat når du skal kjøpe bil, eller leie.

Akkurat nå har jeg bil med automat, en «sklismissebil» jeg eier halvparten av. Men er nok noe å tenke på ved kjøp av evt. ny. Jeg (eller da vi var vi) lånte en liten håndfull ganger, så det har vært heller sjeldent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
    • Port så den ikke kommer inn til dere om det er mulig? Antar porten blir pissa ned uansett, men er i hvert fall ett hakk bedre enn inngangspartiet.  Du kan jo også politianmelde, spørs om de gjør så mye, men da har du hvert fall ett papirspor om hendelsene hvor eier har vært truende. Vet ikke om det finnes noen form for tvisteråd etc man eventuelt kan kontakte om sånt.  Du kan prøve med citrus i innkjørselen din, det er jo en lukt mange hunder ikke liker og dermed unngår. Eventuelt så finnes det jo mange slike sprayer å få kjøpt som skal hjelpe mot tisselukt i det minste, sånn at de ikke går på do der igjen. Spørs hvor bra det funker ute da. Må nok eventuelt føres på, på nytt ganske ofte.  Ikke den kjekkeste eller første løsningen, men det er jo et alternativ om eier ikke er tilsnakkende og voldelig. Ser folk i statene bruker noen sånne "fuglekasser" med veldig høy/lys/ultrasonisk tone på som bare hundene hører som de skrur på når nabohundene er ute hvis de bjeffer kontinuerlig. Kanskje noe sånt kan fungere som aversiv for å gå på do i hagen dere også? Kan kanskje fungere med bevegelsessensor istedenfor lyd sensor?  Ryom Ultralyd Dyreskremmer: Solcelle & IP44 utendørs (skadedyrbutikken.no)  eller  RYOM Dyreskremmer: Beskytt mot uønskede dyr! (skadedyrbutikken.no) Sprinklerannlegg som har bevegelsessensor? Bonus om naboen får seg en dusj, og i det minste får du spylt bort/vannet ut tisset så det ikke lukter så altfor ille.  🙈 Dog synes noen hunder at vann er hysterisk morsomt også, så det kan jo få motsatt effekt ifht å ikke få den inn i hagen. Er du skikkelig desperat så finnes denne saken også: Både vann og lyd. Skremme bort uønskede dyr? Da blir det dette produktet! (skadedyrbutikken.no) Disse er jo ikke direkte skadelige for hunden, men den kan klart bli redd. Det er jo tross alt et aversiv uansett hvordan man ser på det. Riktig plassering så uskyldige ikke blir "offer" er viktig med slike løsninger tenker jeg. Disse vil jo også utløses av alle andre dyr som vandrer forbi, dere, barn og andre(postbud, gjester f.eks). Så om dere ender opp med noe slikt så må det plasseres lurt tenker jeg. 
    • Hei! Jeg har et stort problem! Flyttet inn i huset vårt for 1 år siden. Nabohunden bæsjer og tisser ned veggen/pottene med inngangspartiet vårt, dette skjer flere ganger iløpet av uken.  Jeg og samboer har flere ganger prøvd å gå i dialog med naboen uten bedring.Uansett hvor mange ganger vi må si ifra så blir det ingen bedring, naboen gir fulstendig fa@#€n !   Naboen har vært vanskelig,agressiv og vist en truende atferd når vi har tatt kontakt. Jeg synst dette er svært ubehagelig da en annen nabo informerte  oss om en voldsepisode mot en annen . Vi instalerte ringerklokke kamera grunnet problemet. har flere opptak der hundeeiern er tilstede og lar hunden pisse/bæsje uten å gripe inn/ opptak når hunden er uten tilsyn.  hunden går ned  innkjørselen vår og helt inn til inngangspartiet for å tisse/bæsje.   Vi synst dette er helt forferdelig ekkelt! Vi har flere småbarn som går inn og ut dørene som drar med seg dette inn i gangen. Jeg har brukt mange timer/dager  på skrubbing/vasking for å fjerne lukten i gangen!  sommeren var værst! Kunne ikke oppholde oss med innkjørselen da lukten var ekstrem og varm pisselukt slo oss rett i ansiktet. Spylte veggene,trappa,pottene og bakken flere kvelder og helte på med flere liter eddik for å døyve lukten mest mulig 🤢🤢🤢 kjøpte 2 dyre Potter rett før 17 mai som ble nedpissa etter 2 uker. Forsatt pissemerker som jeg ikke får bort.    Jeg ORKER ikke mer. Dette er uutholdelig!!    Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette ?           
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...