Jump to content
Hundesonen.no
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Jeg begynner med valpekurs - der er det litt avhengig av type kurs, rett og slett. Hvis man er fersk hundeeier synes jeg man bør melde seg på så tidlig som mulig, det er så mange spørsmål som dukker opp de første ukene! Jeg liker Lundqvists type der de har en teoridag (i stedet for en kort teoritime) på forhånd, gjerne FØR man får valpen, og så starter kurs når det passer. Teoridelen deres er strengt tatt et eget, separat kurs, som man må ha før grunnkurs (som er tilrettelagt hhv. unge valper eller hunder som bare trenger grunnlydighet, da delt opp i passende grupper). Noen valpekurs har stort fokus på øvelser, og da kan det være greit å vente til valpen faktisk er i stand til å fokusere litt, men etter min mening bør et godt valpekurs være fokusert på de utfordringene man kan møte med valpen i starten og hva man kan/bør gjøre for å legge et godt grunnlag. Litt som valpeskolen på tv, egentlig. Og ja, jeg mener man kan trygt sosialisere en valp før fullvaksine, så lenge det er kjente hunder som du VET er vaksinerte OG friske.
    • Det er bare en ting å gjøre og det er å ta turen til en veterinær. De vil sikkert heller ikke gjette på hva som plager hunden din (akkurat som vi andre på forumet heller ikke vil/kan gjøre), men de kan sjekke foten hans ordentlig. Så får hunden din forhåpentligvis den hjelpen den trenger.
    • Nå tok jeg ett par rase-tester for å se hva de kom frem til.  Den første testen sa: Schæfer (absolutt ingen maskot-hund!), Beagle (de kan være litt trivlige 🙂), Berner Sennen (for stor), Dansk-Svensk gårdshund (Ja, kanskje det...?), Rottweiler (WHAT!!!?), Og Jack Russel (koselig størrelse, men er ingen fan av terriere) Test nr 2 sier: Italiensk Mynde (Heller en whippet kanskje?), Brasiliansk Terrier og Amerikansk nakenterrier (nei, terriere er ikke noe for meg. Selv ikke som maskot-hund). Og så til slutt Dachs (har fremdeles mareritt om dachs-valpen som gikk på valpekurs med min hund for 13 år siden som bjeffet HELE tiden. Eieren gråt... Så nei takk) Jeg får holde meg til en hund inntil videre. Ikke lett å finne en passende maskothund nei 🙂 
    • Hei alle sammen, Det står mye forskjellig rundt om på nettet angående dette med sosialisering og vaksine, og nå er jeg kanskje litt forvirret. Dette fremstår kanskje som dumme spørsmål, men trenger bare en liten oppklaring.   - kan man sosialisere en valp med å møte andre trygge hunder før de er fullvaksinert i uke 16? - ..og som oppfølging til dette spørsmålet. Jeg har fått inntrykk av at valpekurs er en fordel å melde seg på tidlig. Hva er erfaringene deres med når det er best å melde seg på valpekurs? Altså hvor gammel eller hvilken alder er gunstig for valpen å være.    gjerne kom med egne erfaringer! 
    • Vel, det kommer kanskje an på øyet som ser.  😛 😉
  • Nylig opprettede emner

• Create New...