Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppvarming


Salka
 Share

Recommended Posts

Som rytter er jeg ekstremt nøye på oppvarming - både av hesten og meg selv, og det ligger mye tanker og tid bak oppvarmingen hver enkelt hest får. Når det kommer til hund og trening av hund er jeg plutselig helt blank, så her trenger jeg deres hjelp! 

Hvordan ser deres oppvarmingsrutiner ut, før trening og konkurranse? Varierende for årstid? Bruker dere stretching eller noen "øvelser"? Noe annet som kanskje føles helt naturlig og selvsagt for dere, men som kan være interessant å vite for en som er helt fersk innen hundesport? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg ble veldig overrasket over hvor dårlig oppvarming og "nedskritting" (heter det det i hundemiljøet?) hundene fikk da jeg begynte med agility for mange år siden. Bilene ble parkert på banen. Så hunden ble tatt rett ut fra bilen, og rett i start til en ag-bane. Full fart med vendinger og belastninger uten like. Og når hunden var ferdig, så ble det ble plassert inn i en kald bil igjen uten å få ned pulsen igjen. Jeg var helt rystet. Men de i hundemiljøet skjønte ikke problemet ?

Jeg byttet hundeklubb.

I dag varmer jeg ikke opp hunden sånn direkte fysisk. Jeg driver på med LP, og da begynner treningen gjerne med FVF og avstandskommanderinger og andre rolige øvelser/momenter. Først når vi har holdt på litt (som gjerne også er en form for oppvarming), gjør vi mer fartsfylte øvelser som "fremadsending", innkalling og andre "løpe-øvelser".

Trener jeg på rallyøvelser, så skjer det helst etter LP treningen. Det er mer fart, snurr, og hopp og sprett i rally, så der kan det klart være greit at hunden er blitt varm i kroppen.

Jeg går gjerne en liten tur både før og etter trening.

Så hvor mye oppvarming hundene trenger kommer selvfølgelig også an på hvilke hundesport man driver på med, men det kan virke som at jeg tenker mer på dette enn mine treningsvenner. Kanskje fordi jeg tidligere også har drevet på med hest i mange år. Og der er de jo veldig nøye på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trener jeg ikke agility, men da jeg trente rally og lp aktivt tok jeg øvelsene med brå starter og bevegelser litt uti treninga.

Hadde jeg drevet med agility tenker jeg at jeg ville gått en kort tur med hundene først, og kanskje jogget korte intervaller de siste 10 minuttene tilbake? Stretching er også bra.

De jeg har vært i klubb med har jeg hatt inntrykk av er ganske opptatt av oppvarming og nedgåing, og som hestejente synes jeg selvfølgelig også at det er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt variabelt etter årstid/stivhet og hva man har gjort før man drar etc etc hos oss, slenger med diverse ting å gjøre før agility (heheh det jeg kommer på i farta vertfall): 

gå minst 5-10min   (Har som regel gått til trening så blir ofte mer ) 

Jogger  5-10+ min

Stretching med at de tar ansiktet mot hofte begge sider og mot bakbein

bukke 

Slalåm mellom beina 

Snurrer høyre og venstre (like mange per!) 

gå rundt meg begge veier 

rygg rundt meg begge veier 

«stå på to» Og gå på to for å stretche hofter litt 

Rygging

Noen reps med stå - sitt - stå

stå - ligg - stå  (og/ eller lignende varianter) 

Spurt intervaller blandet med lek 

 lavt  hopp eller eventuelt rundt trær for rolig start på rundt/inn/ høy/ven/wraps bevegelser etc på hver side eller eventuelt bare hopp over beina dine eller lignende ☺️


garantert noe jeg har glemt ? men det er vertfall noe forslag til rutine ish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...