Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg: middelsstor turkamerat med lite jaktinstinkt?


Artemis
 Share

Recommended Posts

Tiden for å skaffe seg ny hund nærmer seg, men når man ønsker en helt ny rase blir det brått vanskelig. ????‍♀️
 

Ønsker:

- Middels størrelse. Må ikke være for stor og fysisk sterk. Tenker i utgangspunktet 20 kg eller under. 

- Lite jaktinstinkt og mer førerorientert. Ønsker en hund som kan være løs «over alt», og som ikke stikker avgårde så fort ytterdøren står på gløtt.

-Må være sprek og sunn. Ingen kortnesehunder etc. Skal være med på fjellturer flere ganger i uken. 

- Allergivennlig. Dette må selvsagt testes ut... Men tåler f.eks. ikke schäfer eller den type pels. Tåler irsk setter, så dette er individuelt.

- Skal ikke brukes til noe spesielt annet enn turkamerat og hverdagslydighet, men til gjengjeld vil hunden få masse mosjon og være med der det skjer hele tiden. Vil være svært lite alene hjemme.

- Helst ikke for mye lyd.

 

Hunden skal bo hos erfarne hundeeiere med mange års erfaring. Har tenkt mye på mellompuddel, men er åpen for andre forslag. ? Er redd jeg har «kjørt meg litt fast» i puddelsporet og synes at det er vanskelig å komme på andre alternativ. Noen som har noen tanker eller forslag til rase? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje vært innom tanken allerede, og slått dem fra deg, med siden du er på puddelsporet så nevner jeg dem allikevel - lagotto eller spansk vannhund? En stødig utgave, av begge raser, tikker boksene, men, og det er et relativt stort men: en god del mentalt grums, så man må undersøke nøye. Kan i så fall også være vel verdt å kikke mot Sverige eller Finland for flere oppdrettere med større fokus på mental helse. Ellers er det nok lettere å finne en bra portugiser, men den utgår vel uansett på grunn av størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er bare forslag til alternativer som også tikker de samme boksene som puddel. Og som jeg også skrev - mye mentalt grums, så er nok langt lettere å finne en bra puddel! Pumien er kanskje i samme lende også? Den kan jeg ikke så mye om.

Men siden @Artemis tåler irsk setter så er det for så vidt en del andre raser som også kan passe kriteriene, vel? Om man går utenfor de typiske "allergivennlige". 

Men ser heller ingen problemer med å bare gå for puddel. Tror kanskje jeg lander der om noen år selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Kan vel presisere at det er mine foreldre som planlegger ny hund, og min mor er allergisk for noen hunder. Det har ikke hindret dem i å ha hund i alle år likevel, men nå har ønsker og behov endret seg, så da ser de etter ny rase. Blir sannsynligvis ikke ny hund før Nevø er borte(og han er 10 år og supersprek), så de har enda tid å planlegge. Han er en stor hannhund(over 30 kg), og min mor vil ha noe mindre neste gang som er lettere å holde igjen på tur om hunden ser en katt. ???
 

Sitter litt med samme inntrykk som Simira om spansk vannhund og lagotto, men jeg kjenner ikke rasene godt. Portugisisk vannhund kunne vært interessant med et eksemplar som ikke er veldig stort, kanskje en tispe? 
 

Vi kan ta også imot tips om raser som ikke er typisk allergivennlig, for det kan kanskje fungere likevel. ? 

Endret av Artemis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumi har masse lyd, og det samme med alle "gode" alternativer. En grei portis tispe kan nok være et ok alternativ.

Ellers er det fort vekk spanieler som oppfyller de andre kriteriene, og de er gjerne allergibomber. Noen allergikere reagerer mindre på glatthårede hunder dersom de børster og bader litt, men kommer ikke på noen åpenbare kandidater der heller.

Reagerer de på tykk, lang pels? Kan collie være et alternativ? For stor kanskje?

Ellers er det jo doodle da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Artemis said:

Sitter litt med samme inntrykk som Simira om spansk vannhund og lagotto, men jeg kjenner ikke rasene godt. Portugisisk vannhund kunne vært interessant med et eksemplar som ikke er veldig stort, kanskje en tispe? 

Jeg kjenner ikke lagottomiljøet overhodet, men det er ihvertfall mulig å finne stødige spanjoler. Men, spørsmålet er om det er verdt innsatsen om man uansett får det man trenger fra en puddel. Så ja, et veldig ambivalent tips fra meg der, altså. Jeg kommer sannsynligvis ikke til å velge ny spanjol selv om noen år, med mindre jeg finner noen linjer og oppdrettere jeg virkelig har trua på innen den tid (har ikke akkurat vært på utkikk de siste årene).

Men ja, en portistispe er kanskje ikke så dumt, faktisk! Tispene jeg har møtt på her har vært veldig fine og hyggelige, og ikke avskrekkende mye større enn min lille spanske tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...