Gå til innhold
Hundesonen.no

Hverdagen til en hund


Lille_mor
 Share

Recommended Posts

Jeg ar en tibetansk terrie på 15 måneder. Jeg jobber fra 08.30-16.00 på hverdager. Hunden min får 20 min morgentur og mat før jeg drar på jobb, prøver å gjemme litt av tørrforet slik at han kan lete etter maten når jeg er på jobb. Når jeg kommer hjem blir det ca. 1-2t. tur og litt nesearbeid underveis, når vi kommer hjem lar jeg han slappe av. Etter midddag leker jeg med han (drakamp, trisk eller bare leke) i ca 30 min. Han får siste tur som varer i ca 30 min. Jeg er litt redd han blir understimulert, vi dro til hundeparken før, men etter at en annen hundeeier var ufin mot hunden min, stoppet vi å gå dit. Hvordan ser hverdagen deres med hunden deres ut? Har dere noe tisps og råd til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillekrapyl skrev:

Jeg synes det høres ut som en veldig aktiv dag, både med fysisk mosjon og hjernetrim.

 

Hvorfor er du redd for at han blir understimulert?

Har fått høre det fra noen, men jeg kan ikke skjønne hva jeg har gjort galt. Også har jeg merket at han ikke blir helt utslitt som før, han ligger å 'slapper av', men sover ikke dypt, så jeg er redd det er tegn på understimulering. Han er heller ikke så interessert i å søke etter maten sin lenger, så av og til blander jeg tørrforet med litt godbiter for å få han til å søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige hund! Høres ut som han har det helt herlig når det gjelder aktivisering. Jeg ville bli overrasket om han er understimulert, om noe ville jeg heller trodd overstimulert. Det med at han sover "annerledes" kan ha med alder å gjøre, at han vokser til og hviler på en annen måte. Jeg ville ikke "mast" med å få ham til å søke om han ikke gidder heller, la ham bare slappe av når du er borte, om han vil det.

Det er ikke et mål å slite ut hunden hver dag, det eneste som skjer da er at de blir mer og mer aktive, helt til de blir utbrente. Valper er noe helt annet, de blir fort slitne av mye inntrykk, selv om de har tilsynelatende uendelig med energi innimellom. Det er jo akkurat som med barn, de kan gå fra 0 til 100 og tilbake igjen ganske fort.

Gutta her (pensjonister nå, men har ikke endret seg veldig) blir sluppet ut i hagen i 10 minutter om morgenen (eller så lenge de vil), så får de mat. I løpet av dagen er de kanskje ute i hagen en gang eller to, da jeg stort sett er hjemme. I løpet av dagen får de enten en til to timers tur, eller før de ble pensjonerte, en time eller to på kurs/hundetrening på ettermiddagen.

Det finnes et par tråder om "hvordan er hverdagen" her et sted, jeg skal prøve å finne dem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...