Gå til innhold
Hundesonen.no

Tillegg til fulloring på V&H


Sunnivamb
 Share

Recommended Posts

Først litt om vår historie med fôr. Vi har en Lagotto Romagnolo på 2,5 år. Hun har alltid vært en matglad hund, og har spist stort sett det hun får av både tørrfôr, frukt og grønnsaker. Første halvåret fôret vi med Essential Foods. Deretter byttet vi til Acana da dette var enklere å få tak i. Vi har prøvd de fleste acana-varianter med både fisk og kjøtt. Hele hennes liv har hun prompet mye - og ILLELUKTENDE. Vi har liksom tenkt at sånn er hun, og ettersom hun ikke har vært plaget i avføring eller ser ut til å ha ubehag ellers har vi liksom ikke tenkt noe over det. Men i sommer fikk vi tilbakemeldinger fra noen som er hundevant som passet henne at dette er IKKE normalt. Vi tok henne derfor til veterinær, og fikk for sikkerhets skyld en ormekur, i tillegg til at vi fikk med oss hypoallergenfôr. I en overgang fôret vi dette og spedde ut med kjøttboller fra V&H da dette er noe hun har fått tidligere også. Prompingen ble borte på dagen! Men så ble vi tomme for veterinærfôr, og særlig grunnet pris ønsker vi å fôre henne på mer vanlig fôr. Vi tenkte også at hun kan jo ikke være allergisk mot noe, for da tror jeg hun hadde reagert med verre symptomer, men det er nok noe i tørrforene hun har fått tidligere som gjør at hun produserer mye luft. Vi dro til dyrebutikken, og de anbefalte Carnilove med kanin og kylling. Etter en dag med innfasing av dette var prompingen så ille som aldri før. Og etter et par dager var bare leiligheten vår fylt med illeluktende gass som liksom lå som et teppe. Vi droppa det!

Ettersom vi vet at hun ikke prompet av V&H og vi nå snart får plass til større fryseboks tok vi en snar avgjørelse på at vi rett og slett bare fullforer på det framover. Det har vi nå gjort i snart en uke, og prompingen er borte. MEN vi har nå en annen utfordring - nemlig at hunden er blitt svært hard i avføringen. Det er jo mye mindre bæsj totalt sett, og det er jo bra, men hun strever litt med å trykke når hun går på do. Og det er jo kanskje ikke rart når V&H er så fylt av proteiner. Vi lurer derfor på om det finnes noe fiber eller karbohydrater som kan være fint å tilberede og gi sammen med V&H?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig at V&H gir hard mage. Jeg hadde en hund med allergi som fikk bare V&H. Jeg ga ris i tillegg for at han ikke skulle bli så hard. Tror også det kan hjelpe med litt olje over maten. Eller kan du gi andre typer kokte/malte grønnsaker. Jeg pleier noen ganger å kjøre grønnsaksrester i blenderen med vann og olje og fryse i isbitformer og gi i tillegg til kjøttet. ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken v&h forer dere med? De har en digestive-variant med ris og bete(?)fiber som visstnok skal være fin for de hundene som har lett for å få hard mage av de andre typene. Har ikke prøvd digestive på noen av mine hunder, så har ikke noe erfaring med den. Ellers kan du jo tilsette en fiberkilde selv, som blir nevnt over her. Ville også ha prøvd med litt olje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan tilsette ørlite fiberhusk blandet med vann i (svært drøyt i bruk), eller en liten mengde overkokt havregryn (burde helst være øko). Sistnevnte er 1 toppet ts rå gryn på 500g VOM sikkert nok bare for å få littegrann fiber. Jeg må passe på at min ikke får for hard avføring selv siden han har hatt en tarmoperasjon tidligere og dette fungerer bra her hvertfall, bytter på dette jeg har nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/27/2020 at 2:15 PM, Stjerneskinn said:

Du kan tilsette ørlite fiberhusk blandet med vann i (svært drøyt i bruk), eller en liten mengde overkokt havregryn (burde helst være øko). Sistnevnte er 1 toppet ts rå gryn på 500g VOM sikkert nok bare for å få littegrann fiber. Jeg må passe på at min ikke får for hard avføring selv siden han har hatt en tarmoperasjon tidligere og dette fungerer bra her hvertfall, bytter på dette jeg har nevnt.

Fiberhusk? Det binder jo væske, så det vil vel gjøre problemet større? Bruker det mye i matlaging, for å binde sammen f.eks "brød"deig, så ser for meg at det bare vil suge tarmen enda mer tom for "glidemiddel" 

---

Jeg har brukt både å tilsette endel vann, grønnskaper, hele linfrø og tørrfor- det siste blir jo vanskelig for dere.
Den med ris forer jeg vår eldste på nå, og jeg merker ikke noen forskjell på henne i forhold til vanlig V&H- men kan jo hende det fungerer for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AussieAllTheWay said:

Fiberhusk? Det binder jo væske, så det vil vel gjøre problemet større? Bruker det mye i matlaging, for å binde sammen f.eks "brød"deig, så ser for meg at det bare vil suge tarmen enda mer tom for "glidemiddel" 

---

Det inneholder masse fiber som får mer volum på avføringen, men det er veldig drøyt og skal blandes ut med væske til en passende gelé. Kan brukes både for å binde magen om det er helt suppe eller altså på vanlig måte som fiber. Vanlig fibertilskudd (loppefrøskall, hele eller pulverisert) til hund, bl.a Svenska Djurapoteket selger det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Stjerneskinn said:

Det inneholder masse fiber som får mer volum på avføringen, men det er veldig drøyt og skal blandes ut med væske til en passende gelé. Kan brukes både for å binde magen om det er helt suppe eller altså på vanlig måte som fiber. Vanlig fibertilskudd (loppefrøskall, hele eller pulverisert) til hund, bl.a Svenska Djurapoteket selger det. 

Aha- ok da skjønner jeg- overså den den biten der du skrev "tilsett vann" :P
Vet de selger på norsk dyrehelse- til blodpris i forhold til butikken ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...