Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase skal du ha neste gang?


Stjerneskinn
 Share

Recommended Posts

On 9/10/2020 at 11:13 PM, Stjerneskinn said:

Ja, hvilken rase skal du ha neste gang?

Blir det samme rase som du har nå (forklar evt hva du har om det ikke står oppført), eller vurderer du kanskje noe helt annet?

Hvis du vurderer flere raser, hvilke står det mellom?

Har Labrador og Cane Corso. 

Jeg har nettopp kjøpt Labrador nr to, som nå er 11 uker. Lett valg for min del :) 

Jeg har vurdert andre raser, og eneste grunn til det er at Labben røyter mye, og jeg har lurt på om jeg orker flere enn en sånn sett. Men den har også alle de tingene jeg liker med hunder, og jeg finner ingen andre raser som passer meg bedre enn enda en Labrador. Og det må være korthårshund. Og jeg hadde aller mest lyst på Labrador også! Så da ble det Labradorvalp. Og det er jeg veldig fornøyd med! Gleder meg til å følge Herbert gjennom livet.

Har vurdert raser som er mindre/små, men vet ikke helt hva jeg skal velge da. Noen forslag til senere valg? Om noen år?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Her i huset handler det nok mer om sær og vanskelig eier 

Men hallo. Jeg skjønner ikke hvorfor folk mener at med en gang man skaffer seg hund er det slutt på fest og utenlandsturer? Greit det blir mindre av det, og noen ganger får man det ikke til å gå opp,

Uh, hvor mange portiser kjenner du? De er herlige hunder, men etter min mening en helt annen type energi enn labben, og langt fra det samme stødige gemyttet. Litt usikker på hva du mener med mer

Posted Images

On 9/13/2020 at 11:40 PM, Ravensburger said:

Ren nysgjerrighet. Hva er det som gjør at mange av dere svarer: Hvis det blir en hund etter disse er gått ? ?

Jeg har ikke svart det, men med to hunder på 12 og 8 år, så tenkte jeg litt på om jeg skulle fortsette etter at disse var gått. Eller om jeg skulle ha en liten hund som ikke krever noe særlig. Eller ikke ha hund i det hele tatt, så jeg fikk større frihet. 

Det innebærer jo endel begrensinger og må-ting med å ha hund. Man må ut på tur, trene hund, ha hundepass osv. Kan ikke la være å gå tur over flere dager selv om det stormer ute, kan ikke reise til familie uten å ha hundepass eller ta de med, kan ikke ditt og datt. Sånn er det å ha hund.

Men samtidig er det så mange gleder også. Såpass mange gleder i hverdagen at jeg har valgt å fortsette. Så nå har jeg en 11 uker gammel valp her, med alt det fører med seg. Jeg skal sikkert ha flere hunder også, for jeg tror livet mitt blir fattig uten hunder. Jeg tror ikke at en ny hund erstatter den som er gått, men den som er ny kommer inn i livet ditt med sin personlighet, og sin væremåte. Og dermed blir den sin egen, med en egen personlighet, og ikke en erstatning for en annen hund. 

Og det å måtte ut på tur og trening er en ren lykkepille for min del. Det å være ute i natur og fjell får meg alltid i godt humør. Selv om det er dårlig vær og ufyselig, og ikke har lyst til å gå ut, så er jeg alltid i godt humør når jeg kommer hjem. Og en tur i godvær, med god matpakke og lykkelige hunder som stortrives med å springe rundt, gjør at jeg har godfølelse lenge. Jeg trives med å se at hundene har det flott på tur, og jeg trives med å være på tur selv. Uten hunder ville jeg nok ikke gått så mye i fjellet. 

Om vi skal reise til utlandet, enten det er chartertur til syden eller andre reiser, så har vi hundene på en kennel vi kjenner godt. Vil ikke ha de der i mer enn 10 dager da, så det begrenser jo litt. Vi har heller ikke hundepass ellers. Har campingvogn som vi bruker til turer i nærområdet, og når vi skal besøke familie. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Stjerneskinn said:

@Illiya Hva med hårraser, som altså kan holdes kortklippet? 

Hvilke raser tenker du på da?

Jeg vet ikke om jeg har lyst til pelsstell. Greit med de som kan holdes kortklipt, men jeg ser også at de ikke har noen god pels til å være ute i. De ses ofte i en eller annen drakt eller dekken.

Har ei venninne som har en cocker spaniel. Hun er ei som går fjellturer og som nå har en hund som krever endel pelspleie. Har kjøpt inn blåser fordi hunden tørker sent,  og blir liggende våt i flere timer om hun ikke gjør noe med det. Hun holder sin så kortklipt som mulig, men pelsen omtrent holder på vann, og hun må kle på den med diverse dekken for ulike årstider. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Illiya said:

Hvilke raser tenker du på da?

Jeg vet ikke om jeg har lyst til pelsstell. Greit med de som kan holdes kortklipt, men jeg ser også at de ikke har noen god pels til å være ute i. De ses ofte i en eller annen drakt eller dekken.

Har ei venninne som har en cocker spaniel. Hun er ei som går fjellturer og som nå har en hund som krever endel pelspleie. Har kjøpt inn blåser fordi hunden tørker sent,  og blir liggende våt i flere timer om hun ikke gjør noe med det. Hun holder sin så kortklipt som mulig, men pelsen omtrent holder på vann, og hun må kle på den med diverse dekken for ulike årstider. 

 

Portis er en rase som har noe liknende gemytt som labben i mine øyne, hakket mindre, hakket mer samlet, uten røyting, men da med pelsstell. Havanais er også happy-go-lucky hunder, lavere aktivitetsnivå, ikke like willing to please (men opptatt av sin fører), men sistnevnte spesielt er ikke hardføre mot vær og vind.

Vet ikke om noen små/medium korthårede raser som minner om lab/golden gemyttmessig dessverre, det er det nok mange som ønsker seg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Stjerneskinn said:

Portis er en rase som har noe liknende gemytt som labben i mine øyne, hakket mindre, hakket mer samlet, uten røyting, men da med pelsstell. Havanais er også happy-go-lucky hunder, lavere aktivitetsnivå, ikke like willing to please (men opptatt av sin fører), men sistnevnte spesielt er ikke hardføre mot vær og vind.

Vet ikke om noen små/medium korthårede raser som minner om lab/golden gemyttmessig dessverre, det er det nok mange som ønsker seg.  

Uh, hvor mange portiser kjenner du?

De er herlige hunder, men etter min mening en helt annen type energi enn labben, og langt fra det samme stødige gemyttet. Litt usikker på hva du mener med mer samlet? For jeg vil mene den er mindre samlet... Mye mer lyd, og generelt noe usikkerhet på rasen. Og heller ikke like lettrent/matglad som labben.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, simira said:

Uh, hvor mange portiser kjenner du?

De er herlige hunder, men etter min mening en helt annen type energi enn labben, og langt fra det samme stødige gemyttet. Litt usikker på hva du mener med mer samlet? For jeg vil mene den er mindre samlet... Mye mer lyd, og generelt noe usikkerhet på rasen. Og heller ikke like lettrent/matglad som labben.

Jeg kjenner mange. Jeg opplever likheter, men selvsagt ikke at de er like, begge rasene er raser som kan egne seg å brukes til det meste, er happy-go-lucky og sosiale, hakket mer samlet som i at jeg opplever de som noe mindre «armer og bein» samt noe mindre lettstresset/bedre av-knapp enn det mange labradorer har (de labradorene jeg kjenner personlig er det stikk motsatte av daffe, unge friske sådan). De varsler mer, men møtt en del labradorer som lager mye lyd i forbindelse med stress.

Men labradorer er svært stødige mentalt generelt, ja, som i at de ikke er redde noe eller har sære diller, men at portisene er det motsatte er ikke mitt inntrykk. (Andre vannhunder derimot, samt dessverre opplever jeg at mange storpudler er engstelige av seg også.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthåret collie! Og jeg gleder meg allerede veldig mye! 
 

I drømmene mine har jeg en svart schäfer, det er de fineste hundene jeg vet om. Men schäfer er for mye hund for meg. Og en GD, men egentlig hater jeg sikling, så kanskje ikke. 
 

Jeg har i hvert fall funnet ut at jeg aldri skal ha liten hund igjen, mellompuddelstørrelsen er det minste jeg kan gå for. Og pelsstell kan jeg ikke. Jeg tar hundre ganger heller ekstrem-røyting enn pelsstell. Hår overalt går bare utover meg selv, manglende pelsstell er dyreplageri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/21/2020 at 3:20 PM, Orca skrev:

Men hallo. Jeg skjønner ikke hvorfor folk mener at med en gang man skaffer seg hund er det slutt på fest og utenlandsturer? Greit det blir mindre av det, og noen ganger får man det ikke til å gå opp, men jeg mener da absolutt at man kan fortsette å være et sosialt menneske og like å reise selv om man skaffer seg hund. Jeg elsker å være sosial og treffe venner, gå ut og spise og på fest, nesten like mye som jeg elsker hundene. Og jeg ser ikke hvorfor jeg ikke kan ha begge deler. Jeg fester på ingen måte hver helg, langt i fra, nærmere annenhver mnd kanskje - men om jeg er invitert til noe, går jeg enten en god tur med hundene og bruker resten av dagen på dem, ellers så finner jeg pass. Med litt hundenettverk er det sjelden et problem - hvis det er det, så kan foreldrene mine passe. Blir litt kjøring hit og dit og mindre fleksibilitet, men jeg hadde aldri gitt opp mitt sosiale liv selv om jeg har skaffet meg to hunder. Heldigvis liker ca alle vennene mine og familie hund, så de er som regel alltid med på besøk, men en sjelden gang det er fest eller å gå ut, er de hjemme. :) Null problem om man har hunder som takler å være alene hjemme. Klart man ikke kan feste hele tiden og gå ut på ting hver dag etter jobb, men å si at det er SLUTT på alt av fest og reiser, blir overdrevet synes jeg. 

Reise gjør man jo i ferier, men det er jo flest hverdager. Jeg ser ikke problemet med å la familie eller venner passe ved reising, eller til og med en god kennel kunne jeg fint vurdert. Økonomi blir jo en annen ting såklart, koster jo å ha hund og reise, så kan se om det er der prioriteringene ligger. 

 

Nå var det jo litt overdrivelse fra min side også. Men jeg har faktisk bare en mor som kan passe hunden min, og jeg blir derfor mer bundet hvis det dukker opp noe. Men jeg sitter ikke akkurat hjemme hele tiden og aldri går ut pga hunden. Jeg planlegger som alle andre. Men ja også økonomi. Jeg har ikke et pengetre i hagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/23/2020 at 2:27 PM, Illiya skrev:

 

Jeg vet ikke om jeg har lyst til pelsstell. Greit med de som kan holdes kortklipt, men jeg ser også at de ikke har noen god pels til å være ute i. De ses ofte i en eller annen drakt eller dekken.

Har ei venninne som har en cocker spaniel. Hun er ei som går fjellturer og som nå har en hund som krever endel pelspleie. Har kjøpt inn blåser fordi hunden tørker sent,  og blir liggende våt i flere timer om hun ikke gjør noe med det. Hun holder sin så kortklipt som mulig, men pelsen omtrent holder på vann, og hun må kle på den med diverse dekken for ulike årstider. 

 

Presis. Jeg syns det er kraftig underkommunisert hvor mye arbeid det faktisk er med røytefrie raser som det er ‘bare å klippe’ og hvor upraktisk en slik pels er.  Med mindre man er glad i pelsarbeid ( og det er gjerne en god del mer enn man tror..) så bør man tenke seg godt om før man skaffer seg en ‘lettvindt’ røytefri rase. Med mindre man glattbarberer hunden fester snø seg i pelsen og det i mengder i alt annet en helt tørt føre, kvist, kvas, gress og frø likeså meget og pelsen er alt annet enn vær/kuldebestandig uten solid innpakning.  Som allerede nevnt, slik pels bruker også ofte laang tid på å tørke. I praksis vil det si at uten påkledning blir hunden våt/kald eller full av snøklumper /kvist, hvis man skal ha den i en pelslengde som gir litt mer beskyttelse.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, QUEST said:

Presis. Jeg syns det er kraftig underkommunisert hvor mye arbeid det faktisk er med røytefrie raser som det er ‘bare å klippe’ og hvor upraktisk en slik pels er.  Med mindre man er glad i pelsarbeid ( og det er gjerne en god del mer enn man tror..) så bør man tenke seg godt om før man skaffer seg en ‘lettvindt’ røytefri rase. Med mindre man glattbarberer hunden fester snø seg i pelsen og det i mengder i alt annet en helt tørt føre, kvist, kvas, gress og frø likeså meget og pelsen er alt annet enn vær/kuldebestandig uten solid innpakning.  Som allerede nevnt, slik pels bruker også ofte laang tid på å tørke. I praksis vil det si at uten påkledning blir hunden våt/kald eller full av snøklumper /kvist, hvis man skal ha den i en pelslengde som gir litt mer beskyttelse.

Hva man ser på som (for) mye jobb er så veldig individuelt. Ja, det er helt klart jobb med en hårhund, men personlig tar jeg heller den jobben på hunden anyday fremfor det ekstra husarbeidet som følger med en f.eks en golden.

F25B091E-FA08-4447-9F20-2FE4DF6CD7CB.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde jo Rocky i 10år, og jeg elsker Beaglen, virkelig. Snille og rett igjennom gode hunder, fint lite som slår opplevelsen av å gå bak en beagle som er på sporet. :D MEN, jeg driver ikke med jakt pr nå og har heller ingen interesse for å starte i nær framtid. Så det blir dessverre ikke en ny i huset for min del. 

Jeg er ikke i tvil, mine 2 neste hunder blir en Collie og en Whippet. Hvilken som kommer først vil tiden vise, om en kull plan (Whippet) blir gjennomført neste år så tror jeg ikke jeg klarer å la være å tinge en valp der. Selvom jeg i utgangspunkt egentlig vil ha collie i huset først. :P Kommer også så klart an på livssitasjon. Jeg hadde jo finansiering i 4 måneder i sommer via husbanken, men vant ikke noen budrunde på de leilighetene/rekkehusene som var aktuelle for meg. Og pga korona så er kommunen tomme for midler og jeg fikk dermed ikke forlenget finansieringstiden. Forhåpentligvis så får de mer penger nå i oktober da, krysser fingrer for det! Collien lang eller korthår, virker til å være midt i blinken for det jeg ønsker meg i denne omgang, og ikke minst en fin start på å teste ut gjeterhund! Jeg har jo vært rundt en del, har bla ei venninne som hadde BC, så jeg vet jo hva jeg går til sånn sett, men det er noe annet å bo med dem 100%. Beaglens væremåte som jeg er mest vandt med er jo ganske annerledes. 
Jeg har vært innom finn og 1000vis av annonsen og sett på så himla med oppdrettere av allslags raser, men uansett hvor søte de er, så havner jeg tilbake på collien. Det er den jeg drømmer om og den hjertet mitt har landet på. 

Har jo mangle flere raser på aktuell listen, men de er ikke aktuelle akkurat nå, noen er "mer" hund og er kun aktuelle hvis jeg ønsker det i fremtiden eller får interesse for ipo etc. Kommer nok til å trene med et par som er i det miljøet så det er ikke umulig :P Akkurat nå er det lydighet som er interessen, og ikke nødvendigvis på konkurranse nivå heller. Jeg bare digger å trene hund! Og trenger noe som gidder det sammen med meg, for det gjorde ikke Rocky. Terping var kjeeeeedelig, uansett hvilke godbiter jeg fant frem. Og leking var uinteressant. 
Andre er mer i maskott sjangeren slik som nok whippeten og sånn sett er. 


Jeg har et øye på en oppdretter i nederland på fransk bulldog som jobber mot å forlenge nesen og helsen generelt på rasen. Dog veldig småskala så det er ikke mange kull som kommer derifra, men jeg anser det hun produserer for spennende nok til at det er verdt å vente om jeg virkelig vil ha en fralle en gang. 
En god chihuahua har jeg veldig lyst på, kule småfiser når de virker! 
Australsk Gjeterhund/Chodsky Pes/Dobermann og muligens Beuceron ligger øverst på lista over hunder med litt mer vokt etc om jeg finner ut at jeg vil ha det. 
Pincher og Sheltie er aktuelt om jeg vil litt ned i størrelse igjen. 

Sannsynligheten er dog stor for at det blir ny Collie igjen ved en senere anledning også. :P :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er det ikke om jeg skal ha ny hund, men når.

Føler ikke hund som en begrensning, men som en berikelse.

Våre hunder er med på alt av reiser som ikke er jobbrelaterte.

Og når de må bli hjemme, har jeg folk som flytter inn her.

På sikt er planen å ha 2 hunder, ikke 4.

Med litt overlapping underveis vil jeg tro.

Mine er nå 14,13,10 og 9 år gamle, så vi får jo en naturlig avgang på sikt.

Har DSG, Shiba og Boston terrier nå.

Neste hund blir nok en boston, eventuelt en DSG.

Tipper det kan bli boston og DSG den dagen vi sitter med 2.

Shiba er utelukket pga pelsen.

Men også rasens selvstendighet.

Min er ikke så opptatt av å henge med oss, han er mye ute og koser seg med friheten hundeluke gir.

Veldig glad i oss, men også glad i alenetid.

Det blir veldig tydelig når man har boston og DSG som er supersosiale og veldig opptatt av oss.

Jeg vil gjerne ha hunder som er litt  til stede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, dompapp said:

Kult, hva er navnet på oppdretteren?

Jeg følger selv Honey Marsh i Tyskland, de avler også FB med lengre snuteparti. Nederland har innført forbud mot avl på for korte snuteparti på alle gjeldende raser nå, så der vil man vel snart se en endring på bl.a frallen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Stjerneskinn said:

Jeg følger selv Honey Marsh i Tyskland, de avler også FB med lengre snuteparti. Nederland har innført forbud mot avl på for korte snuteparti på alle gjeldende raser nå, så der vil man vel snart se en endring på bl.a frallen. 

Det er jo vanskelig å ikke støtte et slikt mål, men jeg er spent på hva som kommer ut på andre enden. Først har man innsnevret genpoolen ved å selektere på et gitt utseende. Dernest bruker man den populasjonen til å selektere noe som ikke lengre er typisk og innsnevrer genpoolen kraftig enda en gang. Skal det lykkes må vel noen genetikere sitte med en overordnet plan for dette og evt planlegge for innkryssing av andre raser om kabalen ikke går opp.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, dompapp said:

Kult, hva er navnet på oppdretteren?

Hawbucks :) 

3 hours ago, Stjerneskinn said:

Jeg følger selv Honey Marsh i Tyskland, de avler også FB med lengre snuteparti. Nederland har innført forbud mot avl på for korte snuteparti på alle gjeldende raser nå, så der vil man vel snart se en endring på bl.a frallen. 

Spennende! Skal søke opp disse! Alltid kjekt å vite om flere!

46 minutes ago, tillien said:

Det er jo vanskelig å ikke støtte et slikt mål, men jeg er spent på hva som kommer ut på andre enden. Først har man innsnevret genpoolen ved å selektere på et gitt utseende. Dernest bruker man den populasjonen til å selektere noe som ikke lengre er typisk og innsnevrer genpoolen kraftig enda en gang. Skal det lykkes må vel noen genetikere sitte med en overordnet plan for dette og evt planlegge for innkryssing av andre raser om kabalen ikke går opp.

Enig, genpoolen er liten i utgangspunktet og jeg håper de åpner stambøkene og heller innfører en dna test som eventuelt blir skrevet inn så man kan sjekke ut hvor nært beslektet de er med eventuelle avlspartnere om ikke stammen bak er kjent. Eventuelt et X register slik som det er gjort på lundehunden. Noe må gjøres med flere raser. :(  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/29/2020 at 12:26 AM, Stjerneskinn skrev:

Hva man ser på som (for) mye jobb er så veldig individuelt. Ja, det er helt klart jobb med en hårhund, men personlig tar jeg heller den jobben på hunden anyday fremfor det ekstra husarbeidet som følger med en f.eks en golden.

F25B091E-FA08-4447-9F20-2FE4DF6CD7CB.jpeg

Helt klart er det individuelt, jeg har ikke sagt noe annet . Men jeg står fortsatt fast på at mange ikke er klar over hvor mye jobb det faktisk er med ‘lettvindte’ røytefrie raser og hvor upraktisk en slik pels kan være. Det er heller ikke uvanlig med sterk hårvekst i øregangene på flere av disse rasene og det kan så absolutt være et problem, gjentagende ørebetennelser og napping i ørene er hverken smertefritt eller så enkelt som mange vil ha det til.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, QUEST said:

Helt klart er det individuelt, jeg har ikke sagt noe annet . Men jeg står fortsatt fast på at mange ikke er klar over hvor mye jobb det faktisk er med ‘lettvindte’ røytefrie raser og hvor upraktisk en slik pels kan være. Det er heller ikke uvanlig med sterk hårvekst i øregangene på flere av disse rasene og det kan så absolutt være et problem, gjentagende ørebetennelser og napping i ørene er hverken smertefritt eller så enkelt som mange vil ha det til.  

Har du selv hatt hårhund? For det er smertefritt å nappe ørehår når man gjør det riktig, og så lenge man passer på at øregangene holdes luftige, og napper riktig (litt og litt og ikke sjeldne og alt på en gang), er ikke hårraser generelt noe mer utsatt for ørebetennelser enn andre hunder. Men klart, de krever jo stell, men som nevnt kommer det jo an på hvilken jobb man foretrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst håper jeg det er lenge til jeg skal ha ny hund, da de jeg har nå er ett og fem år gamle. Det kan jo selvsagt hende at ønsker og livssituasjon endrer seg, men jeg regner med at jeg ønsker meg en ny brukshund, og da skal man ikke se bort i fra at det blir en ny (bruks)schäfer eller kanskje en malle. Synes jo også at en del av disse andre bruksvariantene er artige hunder: jaktcocker, jaktgolden, jaktlabbe etc., men jeg er veldig glad i disse oppoverørene da. ??

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha brukshund neste gang da jeg vil drive med hundesport, spesielt agility. Er nå ganske bestemt på at det blir border collie, men han vært innom flere raser som sheltie (for mye pels), pyrre og miniature american shepherd (for vanskelige å få tak i i Norge). Ville dog først ha whippet, men gått bort fra det da jeg vil ha litt mer pels enn de har. Har Galgo nå og han røyter som et uvær og de korte hårene setter seg i alt og får dem ikke av igjen. ? Trodde korthårete hunder var bedre enn langhåret, men så feil kunne jeg ta - blandingen er mye bedre, hennes pels går det hvertfall an å støvsuge opp og de setter seg ikke inn i alle klærne mine?

Så ja, BC blir nok neste hund. Jeg vil drive med agility og det er vel mest sjanse å få en hund som kan like det med BC. 

Nå er det lenge til jeg skal ha ny hund. Mine er 7 og 6 år og jeg skal ikke ha tre. Så ja. De skal jo forhåpentligvis leve lenge enda. ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Serehtt said:

Ville dog først ha whippet, men gått bort fra det da jeg vil ha litt mer pels enn de har. Har Galgo nå og han røyter som et uvær og de korte hårene setter seg i alt og får dem ikke av igjen. ? Trodde korthårete hunder var bedre enn langhåret, men så feil kunne jeg ta - blandingen er mye bedre, hennes pels går det hvertfall an å støvsuge opp og de setter seg ikke inn i alle klærne mine?

 

 

Opplever også at pinscherpels røyter overraskende mye, men alt som røyter overhodet er mer enn jeg er vant med fra før med havanais. Det verste med den type pels synes jeg er at de blir som fliser i foten, var en periode pinsett var det viktigste å huske på å ta med på langturer. ? (Av en eller annen grunn er det sjeldnere jeg får det nå.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Stjerneskinn said:

Opplever også at pinscherpels røyter overraskende mye, men alt som røyter overhodet er mer enn jeg er vant med fra før med havanais. Det verste med den type pels synes jeg er at de blir som fliser i foten, var en periode pinsett var det viktigste å huske på å ta med på langturer. ? (Av en eller annen grunn er det sjeldnere jeg får det nå.)

Pinsett på jeg ha for å bli kvitt hår i sofa, seng og på klær! Støvsuger eller teip tar ikke alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...