Gå til innhold
Hundesonen.no

Hente valp ?


Mon22
 Share

Recommended Posts

Heihei. 

Om 1.5 uke skal vi hente vår lille valp som er 8 uker. Gleder oss masse. Lest veldig mye og er helt fullt oppi hodet mitt :)

Bare lurer på : vi skal kjøre 2.5 time hjem. Vi må vel ta den ut av bilen for litt luft/vann underveis og den er jo ikke vant med halsbånd tror jeg. Hva gjorde dere? Erfaringer? Som dere ser er jeg fersk valpe eier. Samme om natten når de skal på do? Gjerne lurt å venne de til halsbånd med en gang gjerne.. Må jo ha halsbånd om vi skal ut av huset på natten. ?Grunnen til at jeg er så forvirret er fordi jeg leste at de bare kan være mest mulig inne første uken og så venne de til bånd gradvis. ?

Leste et sted noe om å ikke ta den ut før den har fått alle vaksinene sine. Gjelder det ut å møte andre hunder?(smitte) Og er det etter 12 mnd alder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mon22 skrev:

Heihei. 

Om 1.5 uke skal vi hente vår lille valp som er 8 uker. Gleder oss masse. Lest veldig mye og er helt fullt oppi hodet mitt :)

Bare lurer på : vi skal kjøre 2.5 time hjem. Vi må vel ta den ut av bilen for litt luft/vann underveis og den er jo ikke vant med halsbånd tror jeg. Hva gjorde dere? Erfaringer? Som dere ser er jeg fersk valpe eier. Samme om natten når de skal på do? Gjerne lurt å venne de til halsbånd med en gang gjerne.. Må jo ha halsbånd om vi skal ut av huset på natten. ?Grunnen til at jeg er så forvirret er fordi jeg leste at de bare kan være mest mulig inne første uken og så venne de til bånd gradvis. ?

Leste et sted noe om å ikke ta den ut før den har fått alle vaksinene sine. Gjelder det ut å møte andre hunder?(smitte) Og er det etter 12 mnd alder? 

Jeg tenker sånn at det er viktigere å sørge for at valpen ikke blir påkjørt på vei hjem, enn at den absolutt ikke skal ha på halsbånd den første tiden. Så det ville jeg bare tatt på. Halsbånd eller sele. For de fleste går det helt fint, og hos mange oppdrettere har de allerede fått prøve å ha på halsbånd. 
 

Min erfaring er at den tilvenningen til halsbånd og sele er det bare å begynne med, ikke vent, da blir det plutselig en stor greie. Det betyr jo ikke at dere skal drive å røske og dra i valpen allikevel?

Det er viktig at valpen får være ute å se verden, inkl andre hunder, men ikke nødvendigvis ALLE andre hunder. Og ikke nødvendigvis all type aktivitet. Vi har som regel hatt et par vi kjenner godt (også med tanke på smitte) som vi har vært sammen med i begynnelsen, og ellers vært ute i verden uten andre begrensninger enn hvordan valpen «tar det», med mindre det er en ekstraordinær smittesituasjon. Noen vil jo knapt utenfor tomta den første tiden. Men det er ivertfall ikke lurt å isolere seg inne. SÅ farlig er ikke verden. 

Regner med du mener 12 uker og ikke måneder? Lenge siden valpeperioden her, men det er vel ca da de får vaksine. Ofte er det da man begynner på valpekurs osv, og da har jo valpen litt mer beskyttelse med tanke på å møte fremmede. Det betyr forøvrig ikke at det er lurt å ha fullt frislipp med alle fremmede hunder, men det gjelder etter min mening uansett alder, og er like mye av andre grunner enn smitte...

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller hatt sele enn halsbånd, men ser ikke noe problem med å ta det på første dagen. Kan du ikke be oppdretter om å jobbe litt med tilvenning fra nå? Det er ikke uvanlig å ha tilvenning med halsbånd hos oppdretter.

Og dere må jo ut med hunden den første uken, selvfølgelig! Hvordan skal dere ellers lære den å gjøre fra seg ute? Jeg håper oppdretter har hatt med valpene både og og forskjellige steder også!

Men bruk gjerne den første uken på å la valpen bli trygg på sin nye familie og omgivelser. Det inkluderer utendørs! Så kan dere begynne å gjøre litt mer, også treffe andre hunder, men da et fåtall som du stoler på at eier har vaksinert og som oppfører seg ok.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Hmm.. Mange valper bruker jo valpehalsbånd med ulike farger hos oppdretter, slik at oppdretter vet hvilken valp som er hvem.
Ellers ville jeg spurt oppdretter om de kan hjelpe deg med å venne valpene litt til halsbånd før du kommer og henter den :)

Ellers tok vi på valpen sele som den gikk rundt og sov med når vi fikk den i hus, for tilvenning til sele (som er litt mer klumpete å rar å ha på seg enn valpehalsbånd).  Hjemme i hus kan det uansett lønne seg å ha på halsbånd med en tynn tråd/bånd på 24/7, slik at man raskt kan få kontroll på valpen hvis den stikker av med f.eks. dine dyreste sko under sofaen, går under TV-benken for å spise ledninger osv :D

NB: Valpehalsbåndet vi fikk fra oppdretter er ikke så trygt å gå med, hvis valpen hopper/springer/napper litt så faller det av med en gang.

Jeg ville nok stoppet bilen hver halvtime for å unngå at valpen skvetter på seg i bilen i stedet :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp hentet en valp på 8 uker, og hadde 6 timers kjøring hjem. Så lenge valpen sov så kjørte jeg, og stoppet for å lufte når hun våknet og begynte å røre på seg. Det ble så jeg luftet to ganger underveis, og hadde et stopp i tollen i tillegg, hvor hun var igjen i bilen. Hun var vant med halsbånd, men aldri vært festet i bånd, uten at det var noe problem når jeg luftet på turen.

Jeg vet ikke hva slags rase du skal ha, eller hvordan du bor til, men våre valper har alltid vært med mye ute helt fra de er små. Vi bor sånn til at vi nesten alltid kan ha de løse når vi lufter, men trener på å ha på bånd innimellom allikevel. 

Lykke til med valp! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var så liten da jeg hentet henne at selv den bittelille selen jeg hadde kjøpt til henne var aaalt for stor, så her ble det lufting i utstillingsbånd i starten. Ellers er det mange som har valper løse den første tiden, da er de liksom så uselvstendig at de holder seg i nærheten uansett osv osv. Vel, sånn var ikke min. Hun stakk som et olja lyn så snart hun fikk muligheten, og hadde en voldsom utforskertrang fra da én omtrent.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/7/2020 at 11:20 AM, *Marianne* skrev:

Jeg tenker sånn at det er viktigere å sørge for at valpen ikke blir påkjørt på vei hjem, enn at den absolutt ikke skal ha på halsbånd den første tiden. Så det ville jeg bare tatt på. Halsbånd eller sele. For de fleste går det helt fint, og hos mange oppdrettere har de allerede fått prøve å ha på halsbånd. 
 

Min erfaring er at den tilvenningen til halsbånd og sele er det bare å begynne med, ikke vent, da blir det plutselig en stor greie. Det betyr jo ikke at dere skal drive å røske og dra i valpen allikevel?

Det er viktig at valpen får være ute å se verden, inkl andre hunder, men ikke nødvendigvis ALLE andre hunder. Og ikke nødvendigvis all type aktivitet. Vi har som regel hatt et par vi kjenner godt (også med tanke på smitte) som vi har vært sammen med i begynnelsen, og ellers vært ute i verden uten andre begrensninger enn hvordan valpen «tar det», med mindre det er en ekstraordinær smittesituasjon. Noen vil jo knapt utenfor tomta den første tiden. Men det er ivertfall ikke lurt å isolere seg inne. SÅ farlig er ikke verden. 

Regner med du mener 12 uker og ikke måneder? Lenge siden valpeperioden her, men det er vel ca da de får vaksine. Ofte er det da man begynner på valpekurs osv, og da har jo valpen litt mer beskyttelse med tanke på å møte fremmede. Det betyr forøvrig ikke at det er lurt å ha fullt frislipp med alle fremmede hunder, men det gjelder etter min mening uansett alder, og er like mye av andre grunner enn smitte...

 

Sitat

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...