Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer for oss? Førstegangseiere.


Stubbelure85
 Share

Recommended Posts

Vi er et samboerpar som leter etter en rase som passer for oss. Vi er nybegynnere. Har ikke hatt egen hund før. 

Noen kriterier:

*Mellomstor hund 

*Lettstelt pels 

* Vi ønsker en rolig hund. Ikke av de mest snakkesalige, men greit at den varsler av og til. 

* Familievennlig 

* Ikke så krevende mtp behov for aktivitet. Vi liker å gå lengre turer i helgene. Men det er flere hverdager enn turdager, og viktig at hunden ikke blir gal av rolige dager hjemme. 

Vi har hittil sett på finsk lapphund, eurasier, spansk vannhund og staffordshire bullterrier. Noen erfaringer med disse rasene? Anbefalinger og tips til lignende raser? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket raskt innom spansk vannhund når vi skulle velge rase sist siden vi kjenner en veldig trivelig en. Men gikk raskt bort fra den rasen da dette er en krevende hund.

Vi endte opp med whippet da vi ønsket oss en ukomplisert familiehund og treningskompis. Basert på det vi har lest oss til og fått høre av oppdrettere så vil en whippet kunne være et alternativ for dere også. Men vi har bare 3 ukers erfaring med rasen ?, så kan ikke dele så mange erfaringer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Suxa skrev:

Kikket raskt innom spansk vannhund når vi skulle velge rase sist siden vi kjenner en veldig trivelig en. Men gikk raskt bort fra den rasen da dette er en krevende hund.

Vi endte opp med whippet da vi ønsket oss en ukomplisert familiehund og treningskompis. Basert på det vi har lest oss til og fått høre av oppdrettere så vil en whippet kunne være et alternativ for dere også. Men vi har bare 3 ukers erfaring med rasen ?, så kan ikke dele så mange erfaringer ?

På hvilken måte er spansk vannhund en krevende hund? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spansk vannhund er en aktiv hunderase, og krever både fysisk og mental aktivisering.

Av de du nevner er staff og spansk vannhund litt mer krevende enn jeg får inntrykk av at dere ønsker. De kan også ha utfordringer med dårlig gemytt og aggresjon mot andre hunder.

Finsk lapphund og eurasier har en del pels, og krever litt børsting, men er ikke det verste. Lapphunden kan bjeffe en del, så det spørs hvor mye lyd dere synes er greit. Eurasier er en ganske sær rase, og har en del helseproblemer. Om dere vil ha en enkel og omgjengelig familiehund så ville jeg droppet den.

Hvor mye tur ser dere for dere i hverdagene? Jeg mener at alle raser, uansett størrelse og type, bør i utgangspunktet ha en times aktivitet hver dag. Og oppover, etter behov.

Hva legger dere i "rolig" hund? De aller fleste hunder kan, og bør læres, å slappe av når de er inne. Men noen, typisk hunder som er avlet for vakt, kan bjeffe på lyder, dørklokke osv.

Skal dere ha hunden til tur og kos, eller tenker dere at dere vil se på noen type hundesport? Er det viktig at hunden kan læres til å gå løs? Er størrelse viktig?

Labrador retriever er jo en klassisk, enkel familiehund. Korthåret collie (eller langhåret, om dere vil ta børstingen), dansk/svensk gårdshund (varsler), golden retriever (røyter en del), springer spaniel (krever litt pelsstell, men mindre enn andre spaniels). Og whippet, som nevnt over her. De trenger å få løpt fra seg, men er ellers en forholdsvis enkel og rolig rase.

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Stubbelure85 skrev:

På hvilken måte er spansk vannhund en krevende hund? ?

Det er en brukshund rase som både har gjeting, jakt og vokt i seg. Derfor krever disse hundene å få brukt seg tilstrekkelig både fysisk og mentalt. Pelsstell kommer i tillegg.
Den ene jeg kjenner er trivelig, trolig mye fordi den har en eier som bruker virkelig mye tid på den.
Det er en liten rase i Norge og ryktene vil ha det til at det er en del mentalt rusk, om dette stemmer swkal ikke jeg si sikkert. 
Vi er ikke uerfarne hundeeiere, men vi innser at det vil være for krevende med en slik rase per dagsdato. Jeg bruker ca 2 timer på tur på hundene hverdag, i tillegg løper de løse på eiendommen vår. Jeg er mest glad i å gå på tur fremfor å trene hund, dermed er ikke en bruksrase det beste valget.

Ser at dere skriver at hunden ikke skal kreve så mye aktivitet, så hadde nok tenkt meg nøye om før valget hadde falt på en vannhund. Alt ettersom hva dere legger i «ikke så mye aktivitet». 

Endret av Suxa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Spansk vannhund er en aktiv hunderase, og krever både fysisk og mental aktivisering.

Av de du nevner er staff og spansk vannhund litt mer krevende enn jeg får inntrykk av at dere ønsker. De kan også ha utfordringer med dårlig gemytt og aggresjon mot andre hunder.

Finsk lapphund og eurasier har en del pels, og krever litt børsting, men er ikke det verste. Lapphunden kan bjeffe en del, så det spørs hvor mye lyd dere synes er greit. Eurasier er en ganske sær rase, og har en del helseproblemer. Om dere vil ha en enkel og omgjengelig familiehund så ville jeg droppet den.

Hvor mye tur ser dere for dere i hverdagene? Jeg mener at alle raser, uansett størrelse og type, bør i utgangspunktet ha en times aktivitet hver dag. Og oppover, etter behov.

Hva legger dere i "rolig" hund? De aller fleste hunder kan, og bør læres, å slappe av når de er inne. Men noen, typisk hunder som er avlet for vakt, kan bjeffe på lyder, dørklokke osv.

Skal dere ha hunden til tur og kos, eller tenker dere at dere vil se på noen type hundesport? Er det viktig at hunden kan læres til å gå løs? Er størrelse viktig?

Labrador retriever er jo en klassisk, enkel familiehund. Korthåret collie (eller langhåret, om dere vil ta børstingen), dansk/svensk gårdshund (varsler), golden retriever (røyter en del), springer spaniel (krever litt pelsstell, men mindre enn andre spaniels). Og whippet, som nevnt over her. De trenger å få løpt fra seg, men er ellers en forholdsvis enkel og rolig rase.

Akkurat nå bor vi i en 66kvm leilighet i et ganske sentralt borettslag i byen, så greit med en praktisk størrelse og at den bjeffer minimalt. Men litt lyd tåles selvfølgelig. Ønsker gjerne en hund som kan gå løs av og til, men som har god tilbøyelighet til å holde seg i nærheten. Men dette er ikke superviktig for oss. Agility og utstilling er uinteressant for oss. Vi ønsker i utgangspunktet en turkamerat. Vi er forberedt på å gi hunden en times gåtur hver dag, og føler at dette er oppnåelig for oss. 

Hva legger du i at eurasieren er "sær" ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å lese noen av de andre rasevalgtrådene her i det siste. Det er mye like preferanser.

Eurasieren er en urhund, ikke spesielt opptatt av hva du ønsker den skal gjøre, og kan sannsynligvis ikke gå løs. De er omtalt som hundeverdenens katt.

Av de du selv nevner så kan nok lapphunden være en mulighet, men jeg anbefaler deg å ta en tur på utstilling eller andre arrangement der det er flere av dem, og se hvordan de oppleves med tanke på lyd.

Generelt sett bør dere se på rase som er avlet for å samarbeide med fører, i hovedsak gjeterhunder, noen typer jakthunder (retrievere og spaniels) og selskapshunder. De små selskapshundene har en tendens til å bjeffe en del, så mange av de utgår nok. Hunder som er avlet for å jobbe selvstendig (drivende jakthunder, vokterhunder, terriere, mynder, urhunder osv.) kan være greit å droppe.

Har dere vurdert omplasseringshund? Det er ikke alle omplasseringshunder som har masse problemer, og hvis dere tar over en godt voksen hund vet dere hva dere får både av lyd og aktivitetsnivå. Noe trening må uansett til i et nytt hjem, men på noen måter mer forutsigbart enn valp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå et det ikke mange spanske jeg har møtt, men klarer ikke helt å se at disse normalt sett skal være mer krevende (med tanke på aktivisering) enn en labrador/golden eller en springer spaniel? Ingen av disse rasene trives om de blir for passive - selv om de nok finner seg i det. Når det er sagt så ville jeg heller sett på en av de tre enn en spansk vannhund - det er stort sett stabile raser og med masse valgmuligheter når det kommer til oppdrettere.

1 time tur/aktivisering som hovedtur daglig, pluss et par tisseturer og en liten kveldsrunde er et greit utgangspunkt for de fleste hunder. Med smått og stort snakker man fort et par timer daglig totalt når man summerer tid påkledning, klargjøring, vasking og tørking (ved behov) og kanskje litt kjøring enkelte dager for å slippe å gå samme runden hver dag. Å ha hund tar mye tid! De aller fleste hunder vil nok også sette pris på at den daglige hovedturen er noe mer enn å rusle i nabolaget. Litt hjernetrim (spor, apport, søk, innlæring av triks mm) kan med fordel utgjøre en del av den timen - i alle fall noen ganger i uken. 

Hunder tåler ellers fint rolige dager innimellom, men man bør ha som utgangspunkt at den daglige turrutinen blir gjort. Det at hunden ikke klikker i vinkel av rolige dager, betyr ikke at den har det så bra som den fortjener. Uansett vær, egen lyst og ork. Så kan man ta pause med god samvittighet de dagene det virkelig kniper - hvis man er syk eller noe.

Hvilke hunder LIKER dere? Er det noen som får smilet deres til å sitte ekstra løst? Det kan være en plass å starte. Det er forskjell på en retriever og en terrier, feks - det er ikke alle som vil trives med hvilken som helst av dem. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasier er ikke den som krever mest, men det er fortsatt en hund som gjerne vil ha noe å gjøre, som de fleste hunder. Man kommer langt med godbitsøk og et kurs i rallylydighet, triks, nosework eller noe annet man syns er hyggelig å gjøre sammen. Man trenger ikke å konkurrere i noe, men de fleste hunder liker å bruke hodet :) Veldig enig med Tillien, selv om hunden ikke klikker av rolige dager betyr ikke det at ikke hunden fortjener mer. 

Hvor lettstelt pelsen til eurasieren er kommer an på individet. Noen har lettstelt pels, andre får lett tover i pelsen. For at vår eurasier skal slippe tovete pels og rastafletter i halen må han børstes gjennom et par ganger i uka, samt sjamponeres og balsameres og blåses tørr (det tar sin tid) og børstes kanskje en gang hver andre-tredje måned. Pelsen er særdeles upraktisk når han er dårlig i magen, som han ofte er. Og så går det med mye tid til støvsuging, for om du ser for deg hvor mye du tror en hund greier å røyte og ganger det med tre, har du omtrent hvor mye en eurasier røyter. Og de røyter ca to ganger i året - rundt 5 måneder hver gang ?

Hvor familievennlige de er kan også diskuteres. De aller fleste eurasiere havner et sted på skalaen mellom reserverte og livredde for folk. De er ikke som en sosial og kosete retriever. Det er også en del samkjønnsaggresjon, separasjonsangst og som nevnt over her sykdom. Og dårlig mentalitet. Det er ikke alle som har det så greit. Om jeg kunne velge mellom å være en eurasier og å være en golden er valget veldig enkelt.  

Det er ganske stor forskjell på en eurasier og en staff, så når du ønsker tips på raser som ligner disse får jeg ikke helt taket på hva dere ønsker dere i en hund? Hvis dere ønsker en sosial og kosete familievennlig hund, ville jeg heller gått for golden eller muligens berner sennen, men den blir kanskje litt stor for dere. Bichon havanais blir sikkert litt liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. De hundene vi har nevnt er raser som har kommet opp når vi har tatt hunderasevelgere. Men, altså. Vi ser mest etter en turkamerat som kan være med på fjellturer, skogsturer osv. Vi tenker en times gåtur på hverdager, og lengre turer i helgene. I og med at vi ikke er noen erfarne hundeeiere, så ønsker vi oss gjerne en rase som er førerorientert. Vi har ikke noe i mot raser som trenger litt trening, men ville nok vært mest komfortabel med å trene på det mest grunnleggende. Vi liker utseendet på lapphunden og eurasieren, og at de er litt bamsete (Ja, vi er såpass overfladiske) . Men selvfølgelig skjønner vi at vi ikke kan velge rase kun basert på utseendet. Og jeg skjønner nå at eurasieren kanskje ikke er den enkleste rasen å oppdra. 

Har noen erfaringer med lapphunden? Er dette en egnet førstegangshund? Personlig har jeg alltid likt cocker spaniel. Men den har vel mer jaktinnstinkt igjen? Noe vi ikke kan tilfredsstille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktinstinkt brukes som oftest om lysten en hund har til å jage. Spaniel og retreivere er jakthunder, men de er ikke avlet for å jage, men for å hente byttet tilbake til fører. Dermed er dette raser som er avlet for å ha fokus på og samarbeide med deg som eier, og ikke på viltet. Det betyr ikke at hundene ikke kan være interessert i å jage vilt, men det er hunder som er lettere å få til å holde seg i nærheten og komme på innkalling.

En cocker kan passe dere vel så bra som en lapphund. Det som er viktig er at dere setter dere godt inn i rasen og hvilke problemer/sykdommer som ligger der, så dere kan prøve å unngå det. De fleste rasene har nå et såkalt RAS-dokument (rasespesifikk avlsstrategi) som beskriver helsetilstanden til rasen ganske godt. Cocker har slitt litt med ymse sykdommer og allergi, men jeg må si at jeg ser stadig fine eksemplarer rundt om. De krever dog litt pelsstell, som du sier dere ikke ønsker. Med unntak av det så var det en av de første rasene jeg tenkte på da jeg leste beskrivelsen din.

Cocker spaniel er avlet i to retninger, som "jaktcocker" og "utstillingscocker". Den siste er en helt utmerket familiehund.

Lapphunden er en gjeterhund, men avlet for å jobbe noe mer selvstendig enn f.eks. border collie. Men jeg har inntrykk av dem som forholdsvis greie hunder så lenge dere ikke har veldige ambisjoner innen lydighetskonkurranser for eksempel, og veldig fine turhunder. @Torvald tåke, @Lappejente og flere her inne kan sikkert si mer om rasen, du finner også noen egne rasetråder tipper jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...