Gå til innhold
Hundesonen.no

Oslo, trene passeringer


Kleopetra
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg har en berner sennen, han (kjemisk kastrert), 1,5 år. 

Mild, snill og leken. Men også en robust kar med sterk psyke. Blir aldri redd noe som helst. Torden, raketter bring it on! 

Den siste tiden er han begynt å gjøre utfall mot andre, særlig store hunder som passerer på andre sida av gata. 

Og dette bidrar jo til at jeg holder ekstra hardt igjen, og blir selv anspent i det jeg ser hund komme i møte,  noe som selvfølgelig ikke bidrar til at dette blir bedre, heller verre.

Vi kjenner ingen med passe store hunder vi kan øve med  så derfor forsøker jeg her. Er det noen som kunne tenke seg å møte oss for denne type trening? Og gjerne bare for det sosiale. Har bil og kan møtes hvor som helst i oslo. Kan evt møtes ved utfartssteder til marka, park ol.

Bor på Helsfyr. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

Mitt inntrykk er at dem som møter opp på slike passeringstreninger ofte har "utagerende" hunder alle sammen, så kan hende er det mer å hente på å melde seg på et 

Aggresjon må avklares på forhånd. Folk vet vel om de har aggressive hunder går jeg ut fra? 

Hvor mye erfaring har du med slike avtaler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre få gode passeringskurs, og hunder blir ofte "kurskloke" på det. Men jeg vet at Hund i Fokus har litt aktivitet i Oslo for tiden, det er et av de få ordentlig gode.

Jeg har én stor og en liten, og kan forsåvidt stille opp, men har litt mye på planen akkurat de neste par ukene.

Det jeg kan foreslå er å trene kontakt og sladretrening på klubbtreningene til Oslo og omegn på Brekke, for eksempel. Det er det mange forskjellige hunder i ulik grad av aktivitet. Det viktigste er å få inn denne kontakten og sladringen, selv om det ikke er noe vanskelig i de situasjonene. Hvis hunden blir hjernevasket på det så blir det enklere i de vanskelige situasjonene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kleopetra said:

Aggresjon må avklares på forhånd. Folk vet vel om de har aggressive hunder går jeg ut fra? 

Hvor mye erfaring har du med slike avtaler? 

En del :) Jeg leser "utagerende" som at hunden går ut for å ta/skremme andre hunder, bundet i usikkerhet eller aggresjon. 
En hund som sliter med det bør møte hunder som ikke har samme problem. Men som regel er det folk med "problemhundene" som ønsker å møtes for å trene. Og noen ildsjeler da, hvis man er heldig. 

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av problem så er det ikke nødvendigvis en ulempe at den andre hunden utagerer heller. Det krever bare at man tilrettelegger for begge parter heller enn én. Så det betyr at man f.eks. er begrenset til den avstanden den "vanskeligste" hunden krever, osv. For noen hunder kan det fungere vel så bra.

Men ja, alle "ordentlige" passeringskurs henter også inn figuranter med trygge hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

En del :) Jeg leser "utagerende" som at hunden går ut for å ta/skremme andre hunder, bundet i usikkerhet eller aggresjon. 
En hund som sliter med det bør møte hunder som ikke har samme problem. Men som regel er det folk med "problemhundene" som ønsker å møtes for å trene. Og noen ildsjeler da, hvis man er heldig. 

Ja jeg håpet jo på en ildsjel som også er interessert i at hundene får litt sosialt samvær. Liker ikke hundeparker. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Litt avhengig av problem så er det ikke nødvendigvis en ulempe at den andre hunden utagerer heller. Det krever bare at man tilrettelegger for begge parter heller enn én. Så det betyr at man f.eks. er begrenset til den avstanden den "vanskeligste" hunden krever, osv. For noen hunder kan det fungere vel så bra.

Men ja, alle "ordentlige" passeringskurs henter også inn figuranter med trygge hunder.

Hørtes klokt ut dette du sier. 

Jeg har opplevd utfall bare to ganger, og begge ganger v møte av stor hund.

Han som virkelig liker andre hunder. 

Tro om ikke du har gitt råd til meg før,vsom jeg har fulgt med godt resultat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Det er dessverre få gode passeringskurs, og hunder blir ofte "kurskloke" på det. Men jeg vet at Hund i Fokus har litt aktivitet i Oslo for tiden, det er et av de få ordentlig gode.

Jeg har én stor og en liten, og kan forsåvidt stille opp, men har litt mye på planen akkurat de neste par ukene.

Det jeg kan foreslå er å trene kontakt og sladretrening på klubbtreningene til Oslo og omegn på Brekke, for eksempel. Det er det mange forskjellige hunder i ulik grad av aktivitet. Det viktigste er å få inn denne kontakten og sladringen, selv om det ikke er noe vanskelig i de situasjonene. Hvis hunden blir hjernevasket på det så blir det enklere i de vanskelige situasjonene også.

Og jeg takker ja til å treffes. Når du har tid og overskudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kleopetra said:

Hørtes klokt ut dette du sier. 

Jeg har opplevd utfall bare to ganger, og begge ganger v møte av stor hund.

Han som virkelig liker andre hunder. 

Tro om ikke du har gitt råd til meg før,vsom jeg har fulgt med godt resultat? 

 

Just now, Kleopetra said:

Og jeg takker ja til å treffes. Når du har tid og overskudd. 

Vi har vært litt i kontakt før. :)

Utfall kan godt skje selv om de i hovedsak liker/går overens med andre hunder. Han begynner å bli voksen, og vil kanskje teste litt hvor landet ligger. Eller tøffe seg litt. Eller det kan være han er usikker, eller reagerer spesielt på de hundene.

Selv om mine er godt trent på passering og sjelden bryr seg så kan jeg heller aldri garantere at utfall ikke skjer, det hender vi møter hunder som trigger en sjelden gang.

Jeg skal ha deg i bakhodet og si fra når det passer. Det kan være jeg kan få til noe neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Oslo med en ridgeback på 3 år og kan godt møtes for å trene på passeringer. Han er dog en veldig nysgjerrig og sosial type og har et visst behov for oversikt som i blant kommer frem som utfall i passeringer, så det er i så fall noe du må være klar over og ta stilling til om gir dere en god treningsopplevelse. 

Endret av trill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, simira skrev:

 

Vi har vært litt i kontakt før. :)

Utfall kan godt skje selv om de i hovedsak liker/går overens med andre hunder. Han begynner å bli voksen, og vil kanskje teste litt hvor landet ligger. Eller tøffe seg litt. Eller det kan være han er usikker, eller reagerer spesielt på de hundene.

Selv om mine er godt trent på passering og sjelden bryr seg så kan jeg heller aldri garantere at utfall ikke skjer, det hender vi møter hunder som trigger en sjelden gang.

Jeg skal ha deg i bakhodet og si fra når det passer. Det kan være jeg kan få til noe neste uke.

Ja men så flott. Jeg husker at vi begge hadde noe felles mht hverdag og aktivitetsnivå. Bare gi beskjed når det passer for deg. Er veldig sikker på at du kan dine ting. Jeg savner å kjenne folk med hunder. Merkelig nok kjenner jeg ingen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...