Gå til innhold
Hundesonen.no

Natural greatness puppy fôr.


Ivrig
 Share

Recommended Posts

  • 2 years later...
44 minutes ago, supreo said:

Bumper denne! Noen erfaringer? Fikk anbefalt i dag, men synes det var litt rart at en valp kan ha det samme som en adult mini ?

Det høres veldig feil ut. Veldig, veldig feil. Valper og voksne har svært ulike behov for bl.a. kalsium og proteiner, mtp både vekst og nyrefunksjon, så jeg blir kjempeskeptisk av sånne påstander. Formarkedet er jo helt Texas. Råd spriker i alle retninger. Hunder skulle absolutt ikke ha korn, og mange var svært aggressive motstandere av kornprodukter i hundefor, men så viste det seg at hunder utvikler dilatert kardiomyopati (DCM) av mangel på lysin (eller er det metionin? Jeg forveksler lett hvilken av de to aminosyrene som mangler i henholdsvis korn og belgfrukter) når det ikke er korn i foret. Jeg tror det var metionin, som er råstoffet til syntese av carnitin.

Veldig store og tunge raser krever en svært strengt kontrollert kalsium:fosfat:energi ratio gjennom vekstfasen for å ikke utvikle irreversible skjelletskader. Ingen av de kommersielle råforene egner seg til valper og juniorer av svært store og tunge raser, men fordi folk hardnakket hevder det nærmest er dyremishandling å ikke råfore, så velger mange gjøre det i stedet for å gi tørrfor tilpasset rasens behov i ulike vekstfaser.

Det er ikke enkelt, og det er mye misinformasjon og sterke meninger uten noe vitenskapelig fundament der ute. Royal Canine og Eukanuba er produsentene med mest forskning under beltet. For fra dem skulle derfor være the safest bet, men å fore med noe fra dem er banning i kirka, uvisst av hvilke grunner. Det kan være sleske markedsføringsmetoder fra andre produsenter som har gitt sånne meninger uberettiget fotfeste i hundemiljøene. Det kan også være naturromantikken i å skulle urfore hunder som ulver. Ingen tar i betraktning at hunder i stor grad har spist avføring og søppel gjennom de ti tusen årene de ved menneskets side har utviklet seg fra ulver til hunder. Ingen råforer hunder med avføring, selv om det er tradisjonsrik kost for dem. 

Acana og Orijen, som var all the hype for noen år siden, de er nå på verstinglistene over kornfrie formerker som ser ut til å være årsaken til at hunder har utviklet DCM uten å være genetisk disponerte for det, og forverret tilstanden hos genetisk disponerte hunder.

Det er ikke lett.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MaskotNoe av argumentet mot de store fôrprodusentene er blant annet at siden de betaler for forskningen så er den ikke nødvendigvis helt objektiv. Og måten forskningen foregår på, det har vært flere dyrevelferdssaker rundt sentrene deres.

Banning i kirka mener jeg ikke det er, men jeg synes det er helt greit å være skeptisk/kritisk til leverandører som i praksis har hatt monopol i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, simira said:

@MaskotNoe av argumentet mot de store fôrprodusentene er blant annet at siden de betaler for forskningen så er den ikke nødvendigvis helt objektiv. Og måten forskningen foregår på, det har vært flere dyrevelferdssaker rundt sentrene deres.

Banning i kirka mener jeg ikke det er, men jeg synes det er helt greit å være skeptisk/kritisk til leverandører som i praksis har hatt monopol i mange år.

Det er et godt poeng å være skeptisk til alle som selger noe. Golden rule.

 

Samtidig er jeg allikevel mindre skeptisk til de nevnte enn til helt nye aktører med udokumenterte påstander, fordi jeg (etter å ha skreptisk vurdert det) velger å tro at RC og Eukanuba (mulig Hills og Purina ProPlan m.fl.) ville endret oppskriftene sine om de fikk forskningsresultater som viste at foret ikke var bra. Jeg tror ikke de har bestilt "forskning" for å hvitmale etablerte foroppskrifter som ikke helt fungerte. Det ville vært dårlig butikk. Forskningen de har kjøpt, både internt for kvalitetssikring og utvikling og eksternt for validering, den koster penger åkke som, så at de "har kjøpt resultater" sier ingenting om kvaliteten på forskningen eller resultatene. Å se på hvem som har utført forskningen, og hvordan den er utført gir et mer riktig bilde. Å selge dårlig for ville jo vært svært dårlig business for dem. Å bli anklaget for å ha kjøpt seg falskt gode resultater på dårlig for ville vært en katastrofe som hadde revet markedet rett vekk under føttene på dem. En tung aktør med et ry som seriøs har ikke råd til sånne tabber. ..og sånne tabber blir oppdaget av folk som går forskningsrapportene etter i sømmene, først før publisering gjennom peer review og etter publisering av konkurrenter og skeptikere.

..og om det beste foret hadde vist seg å være kornfritt, eller om kornproduktene de bruker endatil hadde vist seg å være usunt for hunder, så hadde de droppet korn for å beholde posisjonen i markedet. 

 

DCM-tilfellene fra de kornfrie vidunderforene som menigheten skrøt opp i skyene (inkludert meg selv) viser at en må være skeptisk til hype av noe nytt hvor den eneste dokumentasjonen er appell til følelser og "sunn fornuft" om at alle hunder bør spise som ulver. Det gjelder sikkert for mange raser, som typiske polarhunder og ørkenhunder, men raser fra mer typiske landbruksområder har sikkert godt av både syrnede melkeprodukter, grønnsaker og korn i dietten. Disse har ikke spist rene kjøttdietter på mange tusen år. 

 

M.a.o: Jeg hadde ikke foret en husky eller en grønlandshund på et generelt for fra noen av de nevnte produsentene, jeg hadde råforet med vilt, rein, sau og fisk, og slengt inn noen blåbær. Svin og kylling hadde jeg ikke villet gi den, og jeg hadde styrt unna både søtpoteter, poteter og linser, som er fyllstoff i mange av de kornfrie forene. Jeg tror en ren animalsk diett inneholder nok metionin/carnitin, og at DCM-tilfellene kommer av at fyllstoffene (søtpoteter og linser) fungerer nettopp som fyllstoffer og hindrer hunden i få nok næring fra kjøtt og innmat.

 

En mer typisk gårdshundrase fra mer sydlige strøk vil kanskje ha godt av å få syrnede melkeprodukter, og vil kanskje også tåle kylling og svin bedre. Om den trenger det eller ikke er noe de lærde strides om, men den har ihvertfall en mye høyere toleranse for stivelse og fiber i maten enn en polarhund har. 

...

Jeg hadde en katt som elsket agurk, en hund som nektet smake på noen av V&H-variantene og en hund som elsket V&H og blånektet smake på vegansk tørrfor, eller noe som helst vegetabilsk, utover pinner. 

Det er ikke lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Maskot skrev:

Det høres veldig feil ut. Veldig, veldig feil. Valper og voksne har svært ulike behov for bl.a. kalsium og proteiner, mtp både vekst og nyrefunksjon, så jeg blir kjempeskeptisk av sånne påstander. Formarkedet er jo helt Texas. Råd spriker i alle retninger. Hunder skulle absolutt ikke ha korn, og mange var svært aggressive motstandere av kornprodukter i hundefor, men så viste det seg at hunder utvikler dilatert kardiomyopati (DCM) av mangel på lysin (eller er det metionin? Jeg forveksler lett hvilken av de to aminosyrene som mangler i henholdsvis korn og belgfrukter) når det ikke er korn i foret. Jeg tror det var metionin, som er råstoffet til syntese av carnitin.

Veldig store og tunge raser krever en svært strengt kontrollert kalsium:fosfat:energi ratio gjennom vekstfasen for å ikke utvikle irreversible skjelletskader. Ingen av de kommersielle råforene egner seg til valper og juniorer av svært store og tunge raser, men fordi folk hardnakket hevder det nærmest er dyremishandling å ikke råfore, så velger mange gjøre det i stedet for å gi tørrfor tilpasset rasens behov i ulike vekstfaser.

Det er ikke enkelt, og det er mye misinformasjon og sterke meninger uten noe vitenskapelig fundament der ute. Royal Canine og Eukanuba er produsentene med mest forskning under beltet. For fra dem skulle derfor være the safest bet, men å fore med noe fra dem er banning i kirka, uvisst av hvilke grunner. Det kan være sleske markedsføringsmetoder fra andre produsenter som har gitt sånne meninger uberettiget fotfeste i hundemiljøene. Det kan også være naturromantikken i å skulle urfore hunder som ulver. Ingen tar i betraktning at hunder i stor grad har spist avføring og søppel gjennom de ti tusen årene de ved menneskets side har utviklet seg fra ulver til hunder. Ingen råforer hunder med avføring, selv om det er tradisjonsrik kost for dem. 

Acana og Orijen, som var all the hype for noen år siden, de er nå på verstinglistene over kornfrie formerker som ser ut til å være årsaken til at hunder har utviklet DCM uten å være genetisk disponerte for det, og forverret tilstanden hos genetisk disponerte hunder.

Det er ikke lett.

Spennende! Har du link til forskningen med DCM? 

Jeg kommer ikke til å gå for dette foret selv, da jeg holder med deg at valper har helt andre behov enn en voksen hund - derfor jeg stusser over denne fôrprodusenten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, supreo said:

Spennende! Har du link til forskningen med DCM? 

Jeg kommer ikke til å gå for dette foret selv, da jeg holder med deg at valper har helt andre behov enn en voksen hund - derfor jeg stusser over denne fôrprodusenten ?

Jeg er både lat og opptatt med noe annet nå, og tenker at vi sikkert er like flinke til å google, så jeg gir deg det bare første legitime resultatet jeg fikk fra Google, og så kan du lete videre selv. Link til kildene nederst i artikkelen: FDA Update to DCM Investigation clarifies a few things – Truth about Pet Food

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...