Gå til innhold
Hundesonen.no

Engelsk springer spaniel


Grønn
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg lest det meste jeg har kommet over, og tror dette kan være rasen for oss. Er det noen som har lyst til å fortelle om sine erfaringer med rasen? Mange av tekstene rundt omkring er jo ganske like og tildels "klippet og limt". Og det er jo helt ok. Og så forteller de kanskje  litt om idealhunden innenfor rasen? 

Jeg er forresten imponert over listen "10 grunner til å ikke kjøpe springer spaniel". Det har jeg ikke sett før. Og det er veldig nyttig!

Er det noen som har lyst til å dele litt om "hverdagen" med springeren? Som valp, unghund, voksen og gammel? Kanskje en artig episode eller noe som ikke funker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har 2 springer spaniel tisper på henholdsvis 3 og 5 år. Det er mye å si om rasen - som alle raser, men jeg tror ikke jeg har det i meg å formulere alt av mine tanker her og nå ?

Inger Handegårds "10 grunner til å ikke velge springer spaniel" er fin synes jeg - samt at hun har skrevet myyyye i mange år.

Hvis det kan være av interesse, så kan du kanskje se på tråden min under "Min hund" om Milli og Iba - mine to springer spanieler. Ellers kan kanskje også @Miloficent si noe om sine erfaringer med sin nå 10 mnd gamle hannhund fra Inger?

Kort om mine tanker: det er en rase som passer meg utmerket. Den er passe på mange måter: passe jaktlyst, passe størrelse, passe aktivitetsbehov, passe sosial. Jeg liker godt førerorientertheten, men vet at for mange blir det for klaustrofobisk med en hund som har et såpass sterkt behov nærhet. Førerorientertheten kan også føre til at alenetrening kan være noe mer utfordrende enn hos mer selvstendige hunder.

Det er endel jobb med pelsstell, men ikke så mye som på cockeren. Full overkommelig å ta pelsstellet selv med litt opplæring. Ved valg av oppdretter hadde jeg vært opptatt av bruksegenskaper og helse. Rasen har utfordringer med eksem og ørebetennelse. Selv har jeg ingen slike utfordringer med mine, men altså- det er kjente utfordringer i rasen.

Lykke , lykke til ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Wow! Nå har jeg lest tråden din @Zappa Jeg fikk ikke akkurat mindre lyst på springer!!

 

10 timer siden, Zappa skrev:

Hei!

 

Kort om mine tanker: det er en rase som passer meg utmerket. Den er passe på mange måter: passe jaktlyst, passe størrelse, passe aktivitetsbehov, passe sosial.

Lykke , lykke til ?

Og det er akkurat dette at den virker så "passe" som tiltaler meg også. Den høres ut som den passer til oss :) Muligens litt bortsett fra pelsen, men det virker jo som om det og er overkommelig :) 

 

Og så leste jeg i tråden din at du liker de litt mindre og lettere hundene. Det gjør jeg også, men jeg har ikke helt klart å finne ut hvilke oppdrettere jeg da bør lete etter valp hos. Har du tips?

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvor skal jeg starte? Nå er min enda ung (10 mndr), men kan dele litt av erfaringene mine så langt! Det er jo også store individforskjeller, som du sikkert er klar over. 

Som valp så bestod hverdagen for det meste av pirajatenner (og der var han grusom sammenliknet med den andre hunden min!), tissing og raptuser. Ble utrolig fort husvarm og jeg merket tidlig hvor førerorientert han er, sånn mtp når han vokste til og var tøffere med utforskningen sin. Jeg syns dog ikke han er klengete eller i overkant mye inne - han er en veldig varm fyr så ligger for det meste på gulvet eller i sengen sin. 

Det er absolutt en rase som liker å bli brukt og som jeg syns fortjener å brukes. Ikke nødvendigvis til en hundesport sånnsett, men de er utrolig glad i å bære og apportere - det er stor stas! Har møtt på utfordringer i vår trening mot LP/rally som lav frustrasjonsterskel og bjeffing, men det har vi jobbet med? Han er også veldig miljøsterk sånn mtp når vi trener på helt nye områder. Han har en deilig ro over seg når han først finner av-knappen. 

Han er jo unghund nå i beste alder og har veldig mye fluer i hodet. Vil kanskje beskrive han som vimsete og husets klovn? Det tror jeg ikke er bare unghunden da, men et personlighetstrekk? Ellers syns jeg aktivitetsnivå og størrelsen er fin! Opplevde ikke noe styr med alenetreningen, annet enn at han må være ordentlig sliten før jeg drar og kjeder seg fort. En ting til; min piper/sutrer litt. Har snakket med flere spanieleiere som opplever det samme. Ikke noe til å bli sprø av, men det er mer lyd enn hva jeg trodde. 

Pelsstellet gruet jeg meg enormt til, men nå syns jeg det er gøy og absolutt overkommelig! Bare bruk massemasse tid på det når du får valp i hus. Har også en oppdretter som har lagt masse arbeid i tilvenning fra de var små? Fikk kjøpe valp av Inger Handegård, noe jeg er så takknemlig for. Hun har vært i gamet lenge og kan rasen GODT og er alltid tilgjengelig for valpekjøperne sine. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Grønn said:

 

Wow! Nå har jeg lest tråden din @Zappa Jeg fikk ikke akkurat mindre lyst på springer!!

 

Og det er akkurat dette at den virker så "passe" som tiltaler meg også. Den høres ut som den passer til oss :) Muligens litt bortsett fra pelsen, men det virker jo som om det og er overkommelig :) 

 

Og så leste jeg i tråden din at du liker de litt mindre og lettere hundene. Det gjør jeg også, men jeg har ikke helt klart å finne ut hvilke oppdrettere jeg da bør lete etter valp hos. Har du tips?

 

Siden jeg jo ikke er helt objektiv, så forstår jeg godt at du har lyst på springer?

Jeg tenker ikke at det er enkelte oppdrettere som har tyngre/lettere hunder, men at det kan være enkelte foreldredyr er mer tyngre, har mer leppe- og halshud, samt benstamme. Jeg liker godt de mer aktive/energiske hundene (for jeg er ikke en god nok hundetrener til å skulle "dra opp" energinivået på en hund....). Mitt råd er at du sjekker ut foreldredyrene for å se på letthet/energi - mer enn den enkelte oppdretter. I tillegg er det jo også mange andre ting å ta hensyn til mtp valg av oppdretter. Jeg selv setter stoooor pris på oppdrettere (blant annet min) som er ærlige og transparente mtp oppdrettet. I tillegg liker jeg også at hun (og andre oppdrettere) har meriteringer på hundene sine - slik at bruksegenskaper og eksteriør er dokumentert i avlen. 

Jeg synes det er vanskelig å komme med helt konkrete tips på oppdrettere, for det avhenger jo av hva man ønsker å bruke hunden til. Det er en endel ålreite oppdrettere innen springermiljøet, og jeg har ikke fasiten på alle. Men det jeg kan si med sikkerhet, er at jeg uten tvil alltid anbefaler min oppdretter (Kennel Zelfa) og Ingers (Kennel Desperado). I tillegg er jeg imponert over mi-mio oppdrettet jeg har sett. Sikkert flere flotte altså.... Eneste minuset med min oppdretter, er at hun nå ikke har konkrete avlsplaner.

Tvi, tvi, tiv - og føl deg fri til å stille de spørsmålene du lurer på.

Og by the way: vil så absolutt anbefale utekran med varmtvann for spyling av skitne springere.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og tips om oppdrettere! Jeg har vært innom hjemmesiden til alle de oppdretterne alt :) Men ser ikke ut som de har kull på gang. Men nå regner jeg ikke med at det blir hund her før om ca et år, tidligst, egentlig :) Tidligst til jul :) 

 

Og så bra at utespring med varmt og kaldt vann fungerer godt til spyling. Det er veldig sjelden mye snø eller veldig kaldt her vi bor også, så mesteparten av året regner jeg med at det går fint. Og når det er barfrost så blir jo ikke hunden så skitten heller.

Endret av Grønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser og leser om raser, og spesielt om spanieler. Nå kom jeg over en diskusjon der noen hevder at engelsk springer spaniel lukter mer enn mange andre hunder pga et fettlag i pelsen. Er det noe dere kjenner til? Jeg vet jo at det kan lukte litt av f.eks våte hunder, og det er ikke favorittlukten min :)  Og jeg har også opplevd at det er stor forskjell på hvor mye "hund" det lukter av ulike hunder.

Er springer spanielen spesielt ille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Grønn said:

Jeg leser og leser om raser, og spesielt om spanieler. Nå kom jeg over en diskusjon der noen hevder at engelsk springer spaniel lukter mer enn mange andre hunder pga et fettlag i pelsen. Er det noe dere kjenner til? Jeg vet jo at det kan lukte litt av f.eks våte hunder, og det er ikke favorittlukten min :)  Og jeg har også opplevd at det er stor forskjell på hvor mye "hund" det lukter av ulike hunder.

Er springer spanielen spesielt ille?

Jeg synes spaniels helt klart lukter hund, til sammenligner lukter min strihår ingenting. Tenker likevel at spaniels har mange fine egenskaper som gjør det verdt å leve med litt hundelukt. :)

Edit: Ille er det overhode ikke, det er bare at de lukter hund liksom sammenlignet med de rasene som ikke har noen lukt.

Endret av Tyttebæra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje det avhenger litt av hva du er vant til ? Jeg syns både retrivere og spaniels lukter en del sammenligna med min portis, men lukta kan ikke sammenlignes med våt hund-lukta (syns jeg, igjen). Orcas svar er kanskje bevis for at det er noe man raskt venner seg til? Tror ikke jeg ville ha latt det påvirke valget hvis alt annet med rasen stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes spaniels lukter veldig kraftig, og det synes jeg de fleste retrievere også gjør. Jeg innrømmer at jeg er veldig var for lukt, så spaniel utgår for meg pga lukta, det samme gjør f.eks Golden og noen andre raser.

Men man blir sikkert vant med det hvis man har en selv, og hvis en spaniel ellers har alle egenskapene du ønsker i en hund, så kan du nok leve med lukta. 
 

Men det kan jo være en ide å møte noen i RL for å finne ut om det er noe som ville plaget deg veldig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tenkt tanken om å la en rase utgå pga lukt, har ikke tenkt at det kunne være et problem en gang ? Hadde lett tenkt at det var til å leve med uansett om jeg likte det meste annet med en rase. 

Har retriever (toller), syns ikke han lukter kraftig. Litt lukter han jo som alle hunder, men jeg syns han bare lukter godt. Eurasieren lukter litt stramt når han først lukter, for han liker ikke å bade. Tolleren vasker seg selv mer siden han liker å bade, i tillegg til at begge jo dusjes i blant. Men har aldri tenkt noen av dem lukter noe ekstremt annet enn den ene gangen eurasieren fikk våteksem.

Endret av Thea
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har faktisk vært en tilvenningssak for min del. Min springer lukter mye mer hund enn min korthårs-null underull-blanding. Våt hund lukter det av begge to når de først er våte, men springeren lukter mer til vanlig og hverdags altså. Ikke noe jeg ville valgt bort rasen for, for det er langt ifra ille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, er dere sikker på at det ikke bare har med hvor ofte hunden vaskes å gjøre da? Husker da jeg jobbet i dyrebutikken kom ofte to store utstillingsgolden innom. De var store og stinkende, og fete i pelsen. De luktet mye. Mens min venninnes jaktgolden lukter ingenting. Og han bor jeg jo ikke med - så kan vel ikke være at jeg er bare er vant til han, selv om jeg treffer han ofte? Han er ren og myk i pelsen, aldri fet. Lukter ikke. Mens hunder med fet pels lukter. Da tenker jeg at de i grunnen bare trenger et bad? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Orca said:

Men altså, er dere sikker på at det ikke bare har med hvor ofte hunden vaskes å gjøre da? Husker da jeg jobbet i dyrebutikken kom ofte to store utstillingsgolden innom. De var store og stinkende, og fete i pelsen. De luktet mye. Mens min venninnes jaktgolden lukter ingenting. Og han bor jeg jo ikke med - så kan vel ikke være at jeg er bare er vant til han, selv om jeg treffer han ofte? Han er ren og myk i pelsen, aldri fet. Lukter ikke. Mens hunder med fet pels lukter. Da tenker jeg at de i grunnen bare trenger et bad? 

Tja, det må isåfall gjelde hunder med noe særlig pels. Jeg tror Odin har blitt badet/dusjet to ganger det siste tiåret (jeg husker at han rullet seg i en kubæsj på ferie i England i 2012, det er en lengre historie rundt det, og så ble han vasket etter å ha rullet seg i noe hos mamma og pappa noen år senere).

Kovu er jeg ikke sikker på noen sinne har blitt dusjet/badet fullstendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Orca skrev:

Men altså, er dere sikker på at det ikke bare har med hvor ofte hunden vaskes å gjøre da? Husker da jeg jobbet i dyrebutikken kom ofte to store utstillingsgolden innom. De var store og stinkende, og fete i pelsen. De luktet mye. Mens min venninnes jaktgolden lukter ingenting. Og han bor jeg jo ikke med - så kan vel ikke være at jeg er bare er vant til han, selv om jeg treffer han ofte? Han er ren og myk i pelsen, aldri fet. Lukter ikke. Mens hunder med fet pels lukter. Da tenker jeg at de i grunnen bare trenger et bad? 

Spørsmålet er vel litt hvor fort pelsen blir fet. Man skal vel ikke dusje og sjamponere en spaniel eller retriever annenhver uke, pelsen og fettlaget har jo en funksjon.

De Golden og Spaniels jeg kjenner blir badet og stelt ofte, og de lukter selvsagt ikke rett etter pelsstell, men det tar kort tid før den stramme lukta er tilbake.

Presiserer igjen at JEG oppfatter lukta som ubehagelig, andre lever fint i hus med flere Spaniels eller Nuffer eller Retrievere og plages overhodet ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Orca skrev:

Men altså, er dere sikker på at det ikke bare har med hvor ofte hunden vaskes å gjøre da? Husker da jeg jobbet i dyrebutikken kom ofte to store utstillingsgolden innom. De var store og stinkende, og fete i pelsen. De luktet mye. Mens min venninnes jaktgolden lukter ingenting. Og han bor jeg jo ikke med - så kan vel ikke være at jeg er bare er vant til han, selv om jeg treffer han ofte? Han er ren og myk i pelsen, aldri fet. Lukter ikke. Mens hunder med fet pels lukter. Da tenker jeg at de i grunnen bare trenger et bad? 

Min springer er også myk og ren i pels samt har en fin glans i pelsen (noen som tilsier en sunn pels og «innside»). Likevel lukter han mer enn min korthårs. Ikke vondt, men mer hund. Han ruller seg titt og ofte i ekle ting, så han bades med shampoo - men ikke mye eller ofte. Skylles ofte etter tur pga gjørme, men uten shampoo. Så ingenting tilsier at noe er galt med verken fettlag, pels eller at han bare trenger et bad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Orca said:

Men altså, er dere sikker på at det ikke bare har med hvor ofte hunden vaskes å gjøre da? Husker da jeg jobbet i dyrebutikken kom ofte to store utstillingsgolden innom. De var store og stinkende, og fete i pelsen. De luktet mye. Mens min venninnes jaktgolden lukter ingenting. Og han bor jeg jo ikke med - så kan vel ikke være at jeg er bare er vant til han, selv om jeg treffer han ofte? Han er ren og myk i pelsen, aldri fet. Lukter ikke. Mens hunder med fet pels lukter. Da tenker jeg at de i grunnen bare trenger et bad? 

En spaniel badet for 2 uker siden lukter mer enn min strihår som maks bades to ganger i året. Ganske sikker på at det har noe med type pels å gjøre eller noe sånt. Ikke at det er noen sjenerende lukt fra spanieler, synes de lukter mye mindre enn de fleste goldens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 8/9/2020 at 2:02 PM, Zappa skrev:

 

Og by the way: vil så absolutt anbefale utekran med varmtvann for spyling av skitne springere....?

På 8/21/2020 at 6:45 PM, Snek skrev:

 

Det blir ikke utekran med varmtvann i første omgang. Det ble dyrere enn jeg håper...men en slik: https://www.jula.no/catalog/hage/vanning-og-drenering/vanning/koblinger/adapter-til-blandebatteri-010784/

 

Og til Snek: "snek" betyr (vond) lukt på mannens dialekt. Litt artig nick i sammenheng med kommentaren din :) 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Grønn said:

Det blir ikke utekran med varmtvann i første omgang. Det ble dyrere enn jeg håper...men en slik: https://www.jula.no/catalog/hage/vanning-og-drenering/vanning/koblinger/adapter-til-blandebatteri-010784/

 

Og til Snek: "snek" betyr (vond) lukt på mannens dialekt. Litt artig nick i sammenheng med kommentaren din :) 

Det blir sikkert topp?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...