Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til valg av hunderase


Lomming
 Share

Recommended Posts

Hei,

Prøver å bestemme meg for hva slags hund som passer best, og vil gjerne høre erfaringer og tips om forskjellige raser.

I min barndom hadde vi siberian husky hjemme. Kunne gjerne tenkt meg husky igjen, men har bestemt meg for å ha en hund man ikke alltid må ha i bånd. Har også vurdert norsk buhund, men forstår at den er ganske høylytt og bjeffer en del.

Hovedkriteriene mine for neste hund er følgene: - Medium størrelse, - pels som ikke krever alt for mye pleie, - kan være ute i hundegård i perioder (på dagtid når jeg er på jobb), - har pels nok til å være med på vintertur på ski, - kan gå på tur med uten bånd uten at den løper av gårde, - bjeffer lite, - medium aktivitetsnivå, -relativ intelligent, -løydhør, -barnevennlig

Jeg lever et ganske aktivt liv med fjellturer og løpeturer. Samtidig jobber jeg en del og vil ha en hund som kan være ute i hundegård på dagtid uten at den blir rastløs av det.

Tar gjerne imot tips.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strihåret eller langhåret vorsteh? Setter? Retriever?

Hvorfor er det viktig at hunden kan være ute i hundegård? De fleste kan nok det, med tilgang på oppvarmet hundehus, men mange raser som er aktuelle for deg vil ok trives inne.

 

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador dekkar vel så og seie alle kriteria dine. Ikkje nødvendigvis glad og fornøgd ute heile dagen om vinteren, kanskje - men klarar fint ein arbeidsdag åleine (men treng jo då sjølvsagt mykje nærleik resten av dagen - inderleg sosiale individ, jaffal dei eg kjenner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...