Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk rase til litt av hvert.


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Jeg har blitt singel og har ingen hund i livet mitt for første gang siden jeg var 9 år. Passer ikke med hund nå, men om et år/halvannet regner jeg med at jeg har tid og mulighet til å kjøpe meg hund. Hvilken rase jeg vil ha, vet jeg ikke. Har tenkt litt på toller, har hatt en i oppveksten og jeg er fryktelig glad i rasen. Uansett, litt krav ogsånt. ? 

Lett å ha med å gjøre, dvs ikke samkjønnsagressjon, ikke ekstremt reservert eller lignende. Raser som er "kjent for" å ha seperasjonsangst er uaktuelt. Ønsker en sosial hund som kan tas med "overalt" med normal sosialisering. Frisk rase, uten pusteproblemer. 

Jeg har en ankel som ikke fungerer optimalt, så lengden på tur vil variere. Noen dager kan jeg gå 1,5t, andre dager 30min. Men stort sett vil den få minimum en times tur i tillegg til småturer. Jeg er dog glad i å trene hund, og vil gjerne ha en som kan brukes til f.eks rally og søk.  Kan den gå løs så er det selvsagt et stort pluss. 

Størrelse er ikke så nøye, men ønsker ikke å ha de aller minste eller giganter. Ikke for mye pelsstell med klippemaskin eller napping. Gjeterhunder og hunder med sterkt jaktinstinkt er selvsagt uaktuelt. 

Jeg har hatt noen år nå med hunder som har vært litt stress å ha, og kjenner jeg er litt ferdig med det. Jeg vil rett og slett ha en enkel og kjedelig hund. ? 

Tips om rase og evt gode oppdrettere tas i mot med stor takk. Jeg kjenner til de fleste raser, men når man skal velge selv blir det plutselig vanskelig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tillien skrev:

Høres ut som du vil ha en retriever, spør du meg, men det er sikkert en liten håndfull andre raser som også kan passe. Men «kjedelige», det er de ikke, så om det er et absolutt krav, så ... ?

 

Hehe, ikke sånn kjedelige. Jeg bare orker ikke flere hunder som har "mye greier" hvis du skjønner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Ozzy said:

Hehe, ikke sånn kjedelige. Jeg bare orker ikke flere hunder som har "mye greier" hvis du skjønner? 

Skjønner akkurat hva du mener - det var nok en av grunnene til at jeg IKKE skulle ha retriever når jeg kjøpte hund. Heldigvis tok jeg til vett :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard lab eller golden er det som slår meg også. Golden har vel dog litt mer helseproblemer om jeg har fått rett inntrykk, så kanskje ekstra viktig å være nøye på linjer (og nøye på HD på begge rasene). 

Toller er en hakket mer aktiv rase enn disse og har mye mer diller etter mitt inntrykk generelt. Men finner man rett oppdretter, så kanskje det er gode muligheter for en stabil en for det jeg vet? Mer sjansespill fortsatt vil jeg tro enn de to forrige.

Endret av Stjerneskinn
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Stjerneskinn skrev:

Standard lab eller golden er det som slår meg også. Golden har vel dog litt mer helseproblemer om jeg har fått rett inntrykk, så kanskje ekstra viktig å være nøye på linjer (og nøye på HD på begge rasene). 

Toller er en hakket mer aktiv rase enn disse og har mye mer diller etter mitt inntrykk generelt. Men finner man rett oppdretter, så kanskje det er gode muligheter for en stabil en for det jeg vet? Mer sjansespill fortsatt vil jeg tro enn de to forrige.

Hva mener du med diller? 

Jeg liker labrador godt, så er en aktuell kandidat! Men trodde egentlig det var mer HD der enn hos golden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Ozzy said:

Hva mener du med diller? 

Jeg liker labrador godt, så er en aktuell kandidat! Men trodde egentlig det var mer HD der enn hos golden. 

Har lest at toller og flat har enda større forekomst av HD enn disse, men ta det med en klype salt, jeg har ikke satt meg inn i det. Har hørt fra goldeneiere (standard) at det er mye kreft der, men heller ikke noe jeg har satt meg inn i. Så det får du undersøke selv. 

Mye mentale issues, sjelden jeg hører om en mentalt stødig toller, det er jo derimot mer regelen enn unntaket på lab (etter mitt inntrykk hvertfall). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Ozzy said:

Hva mener du med diller? 

Jeg liker labrador godt, så er en aktuell kandidat! Men trodde egentlig det var mer HD der enn hos golden. 

Labrador og golden er nok i praksis relativt like når det kommer til HD - når man tar usikkerhet med i beregningen, men labrador er på papiret litt bedre. For begge raser er det over 80% frirøntget. Men man velger selvsagt valp fra oppdretter som avler på god HD-indeks.

Toller har det vært mye mentalitetsproblemer med siste par tiår eller så, men det finnes helt sikkert muligheter for å finne gode tollere om man vet hvor man skal lete. Jeg har bare truffet en eneste som virket harmonisk og trygg, dog, og eieren av denne har gitt opp rasen og konvertert over til golden. Det blir anekdotisk, dog.

Just now, Stjerneskinn said:

Har lest at toller og flat har enda større forekomst av HD enn disse, men ta det med en klype salt, jeg har ikke satt meg inn i det. Har hørt fra goldeneiere (standard) at det er mye kreft der, men heller ikke noe jeg har satt meg inn i. Så det får du undersøke selv. 

Flat er en nærmest HD-fri rase, så det stemmer ikke. Flat sliter mer med kreft - så vidt meg bekjent er ikke det problemet like stort eller spesielt stort sammenlignet med raser av samme størrelse - hos golden og labrador. Det stemmer med det jeg klarer å lese ut av RAS’ene, men datagrunnlaget er jo sånn ymse siden det er begrenset hvor gode registreringsrutiner vi har for slikt i Norge.

https://retrieverklubben.no/sunnmore/wp-content/uploads/sites/19/2016/10/RAS-Golden.pdf

https://retrieverklubben.no/wp-content/uploads/2016/10/RAS-labrador-endelig.pdf

https://www.nkk.no/getfile.php/131739-1528360327/Filer/RAS/RAS/Flat coated retriever RAS v1.pdf

I mitt hode når jeg sier «retriever» så tenker jeg i all hovedsak på flat, golden og labrador. Det er nært beslektede raser. Tolleren er litt annerledes, men joda, mye «retreiver» der også når de virker. Ches og curly blir litt for spesielt interesserte.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 8/3/2020 at 12:26 AM, Ozzy said:

Jeg heller nok mer og mer mot en  Labrador tispe. Jeg elsker Toller, men er livredd for å få en som "ikke funker".. Jungelen av oppdretter er stor. 

Jeg har en Cane Corso på snart 12 år, og en Labrador på snart 8. Som deg har jeg hatt hunder som det har vært litt styr å ha, så jeg ville ha en litt enklere hund etter Cane Corso x 2, hvor en av de slett ikke var enkel i det hele tatt, dvs lite omgjengelig og med svært mye vakt/vokt. 

Labrador var et GODT valg! Ikke fordi de er en "enkel løsning", men fordi de er så himla gode hunder! 

De er funksjonelle på alle plan, alt fra pels til væremåte. Du kan ta den med deg overalt, uten å tenke på omgivelser, og hva dere måtte møte. Og det er deilig! Min er ikke så veldig sosial heller, så han går ikke bort til folk selv om han er løs. Den tåler kulde og regn, er alltid klar for tur, men klarer seg også med lite.

Har skrevet mye om han tidligere, her på forumet. Nå venter vi snart labbe nr 2, så det blir 3 hunder her. Aldri vært i tvil om at vi skulle ha flere labber.

 

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
På 8/11/2020 at 4:52 PM, Illiya skrev:

Jeg har en Cane Corso på snart 12 år, og en Labrador på snart 8. Som deg har jeg hatt hunder som det har vært litt styr å ha, så jeg ville ha en litt enklere hund etter Cane Corso x 2, hvor en av de slett ikke var enkel i det hele tatt, dvs lite omgjengelig og med svært mye vakt/vokt. 

Labrador var et GODT valg! Ikke fordi de er en "enkel løsning", men fordi de er så himla gode hunder! 

De er funksjonelle på alle plan, alt fra pels til væremåte. Du kan ta den med deg overalt, uten å tenke på omgivelser, og hva dere måtte møte. Og det er deilig! Min er ikke så veldig sosial heller, så han går ikke bort til folk selv om han er løs. Den tåler kulde og regn, er alltid klar for tur, men klarer seg også med lite.

Har skrevet mye om han tidligere, her på forumet. Nå venter vi snart labbe nr 2, så det blir 3 hunder her. Aldri vært i tvil om at vi skulle ha flere labber.

 

Ja jeg tror også lab er et godt valg. Jeg er ekstremt ferdig med hunder som begrenser meg, rett og slett! Hvor er dine labber fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istemmer labrador. Mitt inntrykk etter å ha vært i retrievermiljøet noen år er at de er lettere å finne en "kjedelig" (som i uten diller og greier, de fleste labber jeg kjenner er herlige klovnetyper som er undervurderte). Eventuelt flat. Møtt litt flere goldens med litt greier (redsler) enn labber og flatter. Helsa er jo en greie på retrievere generelt syns jeg, vanskelig å si hvem som er verst utover hd som det er statistikk på. 

For egen del er det toller som gjelder, men jeg er jo på mitt 13 år som aktiv tollereier, så vet jo hvor jeg skal finne hundetypen jeg liker der. Syns det på det jevne har blitt færre mentalitetsgreier med toller siste tiåret, men heller litt mer ymse på generell helse. Det er nok dog et sikrere valg å gå for labrador mtp å få en ganske ukomplisert og trenbar hund, enn toller. Eventuelt springer spaniel, der også møter jeg mange fine ukompliserte og trenbare hunder. :)

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hva med Curly, jeg trener sammen med en Curly og må si jeg er imponert over hvor lite diller det er der og den virker bra utholdende i både trening og og på tur.

Lavt temperert så ting går litt sakte men den er på likevel :)

Endret av Avani
La til en egenskap
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Avani said:

Hva med Curly, jeg trener sammen med en Curly og må si jeg er imponert over hvor lite diller det er der og den virker bra utholdende i både trening og og på tur.

Lavt temperert så ting går litt sakte men den er på likevel :)

Men er de jevnt over stødige? Har bare kjent et par, fine, men den ene var ikke trygg med hverken folk eller hunder og ble avlivet pga. det. Synes de virker utrolig fine på papiret, men neste hund skal være ganske solid mentalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, simira skrev:

Men er de jevnt over stødige? Har bare kjent et par, fine, men den ene var ikke trygg med hverken folk eller hunder og ble avlivet pga. det. Synes de virker utrolig fine på papiret, men neste hund skal være ganske solid mentalt.

Skal innrømme jeg kjenner kun ett eksemplar og den er stødig det jeg kan se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Avani said:

Skal innrømme jeg kjenner kun ett eksemplar og den er stødig det jeg kan se. 

Nå ble jeg litt overrasket fordi jeg leste det første innlegget ditt som at du hadde curly selv. Og da syntes jeg du burde vite litt mer om rasen (samtidig som det overrasket meg at du hadde fått deg en curly).

Men ja, bør gjøres litt mer research der altså.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/17/2020 at 12:56 PM, Avani skrev:

Hva med Curly, jeg trener sammen med en Curly og må si jeg er imponert over hvor lite diller det er der og den virker bra utholdende i både trening og og på tur.

Lavt temperert så ting går litt sakte men den er på likevel :)

Der er "Mye rart" hos curly. Så du har ingen garanti for hva du får ift gemytt og stødighet. En stødig og sindig curly med godt temperament er fullt mulig, samtidig som det IKKE betyr at den er veldig gira på å jobbe. Så skal du ha arbeidshund, haded jeg sett etter annen rase. Skal du ha stødig familiehund, er muligheten for å lykkes absolutt tilstede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/5/2020 at 11:34 AM, Ozzy said:

Ja jeg tror også lab er et godt valg. Jeg er ekstremt ferdig med hunder som begrenser meg, rett og slett! Hvor er dine labber fra? 

Beklager seint svar, det har vært noen travle uker her, og lite tid på nett :)

Jeg har kjøpt fra Skogviks oppdrett i Tromsø, og far til kullet er fra Mambrinos. Labben min på 8 år er kjøpt fra et annet oppdrett, men har samme linjer på morsiden.

Røyting er vel det eneste negative med rasen, synes jeg. Og jeg har vurdert andre raser pga det, men kjente at det bare var Labrador jeg ville ha. Den har jo ALT jeg synes er viktig, så da må jeg bare leve med røyting. Mange labradoreiere har robotstøvsuger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...