Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjennomføring av mentalbeskrivelse


Thea
 Share

Recommended Posts

Vurderer å ta MH med ene hunden vår og lurer på om noen kan fortelle litt om hvordan det foregår :) Har sett videoer og lest regelverket, men jeg har et par spørsmål. 

Noen steder står det "fører holder hunden i langt kobbel", andre steder står det kort kobbel. Forstår jeg det riktig som at man skal ha et ganske langt bånd og bruke samme bånd hele tiden? Man skal ikke bytte bånd underveis? Hvor langt bånd er det lov å ha? Antar det ikke er lov med langline?

Hvis hunden går bort til f.eks. kjeledressen, spøkelsene eller skrammelet, blir ferdig med det og går for å finne mer interessante spor eller en bekk i skogen, hvordan vil det slå ut? Har en veldig nysgjerrig hund og jeg kan se for meg at han gjerne går for å se hva annet han kan finne, og er redd for å få avbrutt MH pga det.

Er det lov å ha med seg fløyte i tilfelle han løper avgårde, så jeg kan kalle ham inn? Antar det ikke er lov å ha godbiter i lommene?

På skuddmomentet står det at man kan aktivisere hunden med lekegjenstand eller gjenstand hundefører har tatt med seg. Er det lov å bruke en pinne? 

På håndteringsdelen står det at momentet avbrytes hvis hunden ikke lar seg håndtere. Hvor voldsom er tannvisningen? Kan ikke tenke meg de står og teller tenner som et par utstillingsdommere kan finne på? Om hunden rygger et steg eller to under tannvisning, er det nok til at det avbrytes? Får man i så fall avbrutt MH eller bare kryss i en passende rute og så får man gå videre til neste moment?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Thea said:

Vurderer å ta MH med ene hunden vår og lurer på om noen kan fortelle litt om hvordan det foregår :) Har sett videoer og lest regelverket, men jeg har et par spørsmål. 

Noen steder står det "fører holder hunden i langt kobbel", andre steder står det kort kobbel. Forstår jeg det riktig som at man skal ha et ganske langt bånd og bruke samme bånd hele tiden? Man skal ikke bytte bånd underveis? Hvor langt bånd er det lov å ha? Antar det ikke er lov med langline?

Hvis hunden går bort til f.eks. kjeledressen, spøkelsene eller skrammelet, blir ferdig med det og går for å finne mer interessante spor eller en bekk i skogen, hvordan vil det slå ut? Har en veldig nysgjerrig hund og jeg kan se for meg at han gjerne går for å se hva annet han kan finne, og er redd for å få avbrutt MH pga det.

Er det lov å ha med seg fløyte i tilfelle han løper avgårde, så jeg kan kalle ham inn? Antar det ikke er lov å ha godbiter i lommene?

På skuddmomentet står det at man kan aktivisere hunden med lekegjenstand eller gjenstand hundefører har tatt med seg. Er det lov å bruke en pinne? 

På håndteringsdelen står det at momentet avbrytes hvis hunden ikke lar seg håndtere. Hvor voldsom er tannvisningen? Kan ikke tenke meg de står og teller tenner som et par utstillingsdommere kan finne på? Om hunden rygger et steg eller to under tannvisning, er det nok til at det avbrytes? Får man i så fall avbrutt MH eller bare kryss i en passende rute og så får man gå videre til neste moment?

Du må ha med deg ett vanlig kobbel på ca 2 meter, uten ringer/andre ting som kan hekte i grener eller lignende. Pass også på å ha fast halstbånd, halvstrup og strup er ikke lov. Du har på samme bånd på hele testen, unntatt de momentene der hunden skal være løs. 

Er hunden ferdig med kjeledressen og finner på andre ting vil du nok få beskjed om å kalle inn hunden. Hvilken rute den får kryss i er ikke mulig å si på generelt grunnlag. 

Fløyte må du spørre arrangør om, du får mulighet til det før testen starter. Samme med om du kan bruke pinne, eg har bare brukt lekene arrangør har hatt tilgjengelig (fleeceflette). 

Håndteringsdelen er forholdsvis enkel, de tar litt over hunden, rufser litt i pelsen og kikker kjapt på tenner, type LP1 sjekk av tenner. Hunden trenger ikke stå helt stille. Om eg ikke husker feil, så er det kun dersom hunden viser aggressivitet mot testleder at du ikke vil få fortsette testen. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Låner tråden litt.

Vet det er mange brukshunder som tar MH, men er det noe vits å ta den for "hverdagshunden", og spesielt når den er 6 år?
Synes jeg leste en plass at man har mest utbytte av det når hunden er ung, så tenker bare på om man kanskje ikke får så mye ut av det når de er eldre?

Noen som også vet hvordan det er om hunden ikke kan være løs? Kan han ha en langline etter seg i tilfelle han stikker av?

Har hørt en del snakke om MH i det siste og tenkte det hadde vært kult å gjennomført en, men det er ikke så mange som avholder det, og få plasser. Så ønsker liksom ikke å ta opp plassen til noen som har mer nytte/trenger den mer enn oss. Tenker liksom en bruks-doberman unghund, hvor eier ønsker å få den mentalbeskrevet så de kan utvikle seg og trene videre i en eller annen gren og konkurrere, kontra en familie og turhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/30/2023 at 11:15 PM, Hannah said:

Låner tråden litt.

Vet det er mange brukshunder som tar MH, men er det noe vits å ta den for "hverdagshunden", og spesielt når den er 6 år?
Synes jeg leste en plass at man har mest utbytte av det når hunden er ung, så tenker bare på om man kanskje ikke får så mye ut av det når de er eldre?

Noen som også vet hvordan det er om hunden ikke kan være løs? Kan han ha en langline etter seg i tilfelle han stikker av?

Har hørt en del snakke om MH i det siste og tenkte det hadde vært kult å gjennomført en, men det er ikke så mange som avholder det, og få plasser. Så ønsker liksom ikke å ta opp plassen til noen som har mer nytte/trenger den mer enn oss. Tenker liksom en bruks-doberman unghund, hvor eier ønsker å få den mentalbeskrevet så de kan utvikle seg og trene videre i en eller annen gren og konkurrere, kontra en familie og turhund.

Jeg hadde ikke giddet å ta MH på en 6år gammel hund med mindre jeg trengte det for noe konkurranse messig, men alle kan i praksis delta på en MH slik jeg har forstått det. Som avlsverktøy vil jeg si at flest mulig i kullet og foreldre etc burde testes for å virkelig få utnytte av det. 
Jeg har hørt du helst skal ta den tidlig rett og slett for at tillært atferd ikke skal ha fått tid til å sette seg om du vil, man ønsker jo få et mest mulig reelt bilde av hva som ligger naturlig for hunden rent instinktivt. 

Jeg gikk MH med frøkna mi for å se hva som bodde i henne rett og slett. Det er jo situasjoner man mest sannsynlig ikke akkurat opplever i hverdagen spesielt ofte. 
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått uoffisiell MH på Hund helt på grensen med to av mine når de var ganske voksene. Jeg synes det var veldig gøy og interessant, og kan anbefale det stedet om man vil gjøre det av nyskjerrighet men ikke trenger papirer på det. De er veldig greie der, og om man har en hund som ikke kan være løs så har de helt sikkert en løsning på det. 

De som tester hunden har egen leke. Mtp håndtering kan man si i fra på forhånd om det er noe spesielt hunden kan reagere på 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har stort sett ikke noe for seg når hunden er eldre enn 3-4, helst før fylte 2. Men det er jo morsomt da.

Det er dessverre ikke nok mentalbeskrivere tilgjengelig, det er det som begrenser tilgangen, ikke etterspørsel. Vanligvis er det lange ventelister, og mange drar til Sverige for å få gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, simira said:

Det har stort sett ikke noe for seg når hunden er eldre enn 3-4, helst før fylte 2. Men det er jo morsomt da.

Det er dessverre ikke nok mentalbeskrivere tilgjengelig, det er det som begrenser tilgangen, ikke etterspørsel. Vanligvis er det lange ventelister, og mange drar til Sverige for å få gjort det.

Huffda. Hvorfor det egentlig? Jeg går ut i fra at folk betaler for det, så det er rart at det ikke er noen som satser på å tilby denne tjenesten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var det veldig nyttig å mentalteste hunden etter en periode med angst, fordi det ga en indikasjon på hvor dypt denne angsten lå (ikke så veldig dypt, viste det seg). BPH i Sverige er absolutt en mulighet dersom man ikke ønsker å "ta opp plass" på norsk MH, og BPH er også en mer generell test som ikke retter seg spesifikt mot brukshunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...