Gå til innhold
Hundesonen.no

Skaffe seg hund


Mr Bean
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg er i tenkeboksen på å anskaffe meg hund, har vært innom mange forskjellige raser som kan passe min livsstil. Går masse turer og aktivitet for en hun er det minste problemet. Har ikke eid en hund selv, men har vært hundepasser for en god del hunder de siste årene. Har bare positive opplevelser med dette, selv om eierne ikke har vært de flinkeste til å oppdra sine hunder. Dager sammen med meg så jeg store forbedringer i det å bjeffe og gjøre utfall mot andre hunder og forbipasserende bare ved å være konsekvent og tålmodig med en god tone ovenfor hunden. Vet det er mye arbeid med en hund,spesielt når den er valp. Dette er tid jeg er villig til å legge ned ovenfor min hund om jeg anskaffer meg en. Den rasen jeg har falt ned på er dobermann. Hvorfor? Synes de er flotte hunder, krever sitt av eier og trenger en konsekvent og "sta" eier som er villig til å bruke den tid som faktisk kreves. Er alene og har voksne barn som også liker hunder godt. Noen med erfaring rundt denne hunderasen fra valp til et selvstendig voksent individ? Det som får meg til å tenke meg om to ganger er pass til hunden, har mange som kan gjøre dette i korte perioder blant annet voksne barn som elsker hunder. Andre også, men ikke som jeg tror kan håndtere en dobermann sånn uten videre. Ikke ofte jeg reiser i jobbsammenheng, men det skjer. Hvordan håndterer en dobermann å være hjemme alene i arbeidstiden? Vet at det å trene på dette over litt tid vil få en hund uansett rase til å kunne tåle dette godt, ellers ville vel ingen med fast jobb hatt hund :)  Håper på gode seriøse svar, en flott rase i passelig størrelse for meg. En hund som er atletisk og flott og som kan jobbes aktiv med tiltaler meg sterkt. Er en vei å gå for meg når det gjelder tid for anskaffelse og hvilken kennel jeg skal satse på for anskaffelse av valp! Noen gode råd angående dette også. Hunden blir en god tur kamerat året rundt, men ikke bare dette. Vil også sosialisere den etter beste evne, uten å skjemme den bort. Vil nok oppsøke hundemiljøer i hele oppveksten for trening og sosialisering av hunden, ikke minst ovenfor andre hunder og mennesker. Kom gjerne med motforestillinger utifra det jeg forteller i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha doberman vil den nok trives best med en annen type mental trening i tillegg til turer. Det er en rase med mye energi.


De aller fleste hunder kan være hjemme alene en arbeidsdag så lenge de blir gradvis vendt til å være hjemme alene når de er gamle nok for det. Men igjen, da er det også viktig at hunden ikke har masse overskudds energi, men at den blir brukt jevnlig, så den er rolig og tilfreds når du er på jobb. 

Vær obs på at det er dessverre ganske vanlig med hjertefeil på doberman. Har en venn som har mistet et par stykker brått og uventet pga hjertestopp i relativt ung alder (5-7 år, husker ikke nøyaktig). Det kan også være mye lyd på rasen.

Sørg for å være kresen på oppdretter, og hvilken kombinasjon du kjøper valp ifra. Hundene som blir brukt i avl bør være helse testet for de sykdommene som er mest vanlig hos rasen, de bør være mentalt stabile, trygge, aktive og hyggelige hunder. Det er lurt å ringe raseklubben, de har ofte god oversikt over oppdrettere og hva man bør være obs på. 
 

Endret av jma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, jma skrev:

Om du skal ha doberman vil den nok trives best med en annen type mental trening i tillegg til turer. Det er en rase med mye energi.


De aller fleste hunder kan være hjemme alene en arbeidsdag så lenge de blir gradvis vendt til å være hjemme alene når de er gamle nok for det. Men igjen, da er det også viktig at hunden ikke har masse overskudds energi, men at den blir brukt jevnlig, så den er rolig og tilfreds når du er på jobb. 

Vær obs på at det er dessverre ganske vanlig med hjertefeil på doberman. Har en venn som har mistet et par stykker brått og uventet pga hjertestopp i relativt ung alder (5-7 år, husker ikke nøyaktig). Det kan også være mye lyd på rasen.

Sørg for å være kresen på oppdretter, og hvilken kombinasjon du kjøper valp ifra. Hundene som blir brukt i avl bør være helse testet for de sykdommene som er mest vanlig hos rasen, de bør være mentalt stabile, trygge, aktive og hyggelige hunder. Det er lurt å ringe raseklubben, de har ofte god oversikt over oppdrettere og hva man bør være obs på. 
 

Har stor hage, og nærområder der jeg kan bedrive mental trening på hunden, faktisk noe jeg liker godt selv også :)  Dette med oppdretter blir det største problemet tror jeg også, finne det rette individet og rette kennel. Her ligger det mye jobb foran meg før jeg bestemmer meg, vil nok gå for noen besøk i forkant av anskaffelse også hos den jeg bestemmer meg for og lese meg skikkelig opp på akkurat dette. Satser på sommerferien 2021 som første gode mulighet for å starte et slikt langvarig prosjekt som hund faktisk er. Sykdommer vil jeg gjøre alt for å begrense skal skje fra utvalg av kennel og gjennom livsløpet til hunden, men noen garanti har man aldri uansett. Det er jeg klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde jeg vært deg så hadde jeg først ringt raseklubben, og spurt om de kan anbefale oppdrettere som har fokus på dette med hjertefeil og god mentalitet. Eller eventuelt spørre andre på Facebook eller lignende som har hatt rasen i mange år, hvilke oppdrettere de anbefaler. Det er en veldig artig rase om man får et godt individ og gir dem nok og riktig trening ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...