Gå til innhold
Hundesonen.no

Stå under marsj


Torvald tåke
 Share

Recommended Posts

Jeg har nylig begynt å trene på øvelsene til bronsjemerket og LP1, for å få litt avveksling. Jeg sliter litt med stå under marsj. Han står som en prest, men må ha et "bli" for å skjønne at han skal stå igjen. Sier jeg bare "bli", ikke "stå", setter han seg. Jeg har en stund tenkt at det vil komme etter hvert, at jeg gradvis kan fade ut "blien", men han er fremdeles like avhengig av å få beskjed om å bli som han var da vi begynte å øve i april. Er det noen gode ideer til hvordan jeg kan få "stå" til å bety både stå og bli? Det skal sies at stå i seg selv var utfordrende for oss, det tok lang tid før han skjønte hva det ville si å stå, så jeg vil nødig krølle det til for mye for han heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du jobbet inn ståen? Jeg syns hoppstå gjør det veldig tydelig for hunden at han skal bli stående. 

Har du jobba noe særlig med selvkontrolløvelser og omvendtlokking? Jeg syns det hjelper for å lære hunden at noen ganger skal man fryse i posisjon.

Omvendtlokking, som dette, men i stå:

 

 

Denne leken er også fin, og man kan gjøre den i alle posisjoner: 

 

Det blir jo også en hjelp man må fade ut. Jeg ville prøvd å gjøre omvendtlokking (når hunden kan det) i det hunden står i to repetisjoner, så en repetisjon uten hjelp, så to med hjelp igjen. Bare et halvt sekund i starten og øke sakte. Og jeg ville parallelt trent på selvkontrolløvelser som indianerleken for å hjelpe hunden å forstå at det er riktig at han skal bli igjen mens du går unna selv om du ikke har sagt bli. Når han begynner å skjønne det er riktig å stå, kan du begynne å ta steg til hver side og belønne at han står, først bare et halvt steg og så øke til du kan løpe runder rundt ham mens han står. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et grundig svar med nyttige innspill! Jeg skal definitivt prøve meg fram med rådene dine. Vi har jobba en god del med selvkontroll og omvendtlokking, men hovedsakelig for å jobbe med fokus som på den første filmen. Jeg skal definitivt prøve å ta med meg det inn i stå under marsj også.

Ståen til Torvald har vært veldig svak, og er til en viss grad forsatt det. Han hadde en skade i ryggen da han var yngre og en av fysioterapiøvelsene vi fikk beskjed om å gjøre da, var å gå fra sitt til stå "sakte og kontrollert", noe som gjør at han er veldig treg opp i stå. Han har også vært vant til stå-sitt-stå-sitt, og så videre, fra den samme øvelsen. Derfor har han lett for å synke ned i sitt igjen. Jeg skal gjøre litt undersøkelser rundt hoppstå - kanskje det rett og slett er lurest å lære inn stå helt på nytt, med ny kommando? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Torvald tåke said:

Tusen takk for et grundig svar med nyttige innspill! Jeg skal definitivt prøve meg fram med rådene dine. Vi har jobba en god del med selvkontroll og omvendtlokking, men hovedsakelig for å jobbe med fokus som på den første filmen. Jeg skal definitivt prøve å ta med meg det inn i stå under marsj også.

Ståen til Torvald har vært veldig svak, og er til en viss grad forsatt det. Han hadde en skade i ryggen da han var yngre og en av fysioterapiøvelsene vi fikk beskjed om å gjøre da, var å gå fra sitt til stå "sakte og kontrollert", noe som gjør at han er veldig treg opp i stå. Han har også vært vant til stå-sitt-stå-sitt, og så videre, fra den samme øvelsen. Derfor har han lett for å synke ned i sitt igjen. Jeg skal gjøre litt undersøkelser rundt hoppstå - kanskje det rett og slett er lurest å lære inn stå helt på nytt, med ny kommando? 

Bare hyggelig ? Det er absolutt lurt med ny kommando om du trener inn en ny type stå. Tenk på hvilken bevegelse hunden gjør i stedet for posisjonen hunden ender opp i til slutt. Jeg har kanskje gått litt for langt andre veien ? Jeg har disse ståkommandoene: Frys = hoppstå. Stå = bråstopp og snu i ruta. Fir = Sitt til stå med låste bakbein for avstandsøvelsen. Stille = utstillingsstå. Og sikkert flere jeg har glemt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...