Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp 5 mnd alene hjemme


Setter1
 Share

Recommended Posts

Hei ?

Valpen vår runder snart 5 mnd og vi prøver å trene på at hun skal være alene hjemme. Det går veldig smått framover, og litt tilbake.. Er kun oppe i 5-10 min. I bilen har hun vært alene i buret i ca 1- 1 1/2 time etter tur. Hun vandrer, piper og bjeffer litt hvis vi er lenger borte. Gir henne leker og noe å tygge på før vi går, men hun mister interessen fort. Prøver å gå tilbake før hun protesterer eller venter til hun er stille. Føler denne metoden tar veeeldig lang tid, og vi kommer oss liksom ikke noe videre.. Prøvde først å ha henne på kontoret, men det liker hun ikke til tross for at hun har sovet/vært der mye som valp. Virker som hun får panikk. Så nå prøver vi stue/kjøkken siden vi oppholder oss der mest, men redd det området blir for stort (ca 40-50 kvm) og det er mye ting å ødelegge der. Nytter ikke å sette opp barnegrind for den klarer hun å flytte på.. ?

Har dere noen tips? Hvor har dere valpen/hunden deres når den er alene hjemme? Vi ønsker helst ikke å bruke bur. Er det dumt å skifte alene-hjemme-rom midt i treningen?

Vurderer soverom, for der føler hun seg tryggere og rommet er lite. Hun sover der om natten. Men da er faren at hun hopper opp i sengen når vi er borte, noe vi ikke ønsker. Eventuelt kan hun være nede i en gang tilknyttet soverommet, men der er hun ikke så vant til å være. Huff, syns alene-hjemme trening er veldig vanskelig.

Endret av Setter1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Setter1 skrev:

Hei ?

Valpen vår runder snart 5 mnd og vi prøver å trene på at hun skal være alene hjemme. Det går veldig smått framover, og litt tilbake.. Er kun oppe i 5-10 min. I bilen har hun vært alene i buret i ca 1- 1 1/2 time etter tur. Hun vandrer, piper og bjeffer litt hvis vi er lenger borte. Gir henne leker og noe å tygge på før vi går, men hun mister interessen fort. Prøver å gå tilbake før hun protesterer eller venter til hun er stille. Føler denne metoden tar veeeldig lang tid, og vi kommer oss liksom ikke noe videre.. Prøvde først å ha henne på kontoret, men det liker hun ikke til tross for at hun har sovet/vært der mye som valp. Virker som hun får panikk. Så nå prøver vi stue/kjøkken siden vi oppholder oss der mest, men redd det området blir for stort (ca 40-50 kvm) og det er mye ting å ødelegge der. Nytter ikke å sette opp barnegrind for den klarer hun å flytte på.. ?

Har dere noen tips? Hvor har dere valpen/hunden deres når den er alene hjemme? Vi ønsker helst ikke å bruke bur. Er det dumt å skifte alene-hjemme-rom midt i treningen?

Vurderer soverom, for der føler hun seg tryggere og rommet er lite. Hun sover der om natten. Men da er faren at hun hopper opp i sengen når vi er borte, noe vi ikke ønsker. Eventuelt kan hun være nede i en gang tilknyttet soverommet, men der er hun ikke så vant til å være. Huff, syns alene-hjemme trening er veldig vanskelig.

Jeg syns også alenetrening er vanskelig, faktisk noe av det verste med å hente valp? Min er nå 8 mndr og har vært alene i 6 timer, så vi er godt i gang sånnsett, men her også gikk det treeeeigt. Tok lang tid før vi var over 10-15 minutters grensen. Jeg har han alene med tilgang på hele stuen + kjøkkenet. Aldri ødelagt noe (så der er jeg heldig!). Han er alene med eldste hunden, men bryr seg mest om det faktum at jeg går. Pleier gi fryst kong med feks vom&hundemat inni, kan det være noe? Ingen av mine vil ha tyggebein når jeg drar. 

På eldstemann sin trening skilte jeg av med kompostgjerder, men han er livredd de gjerdene så det var ikke noe problem med flytting av de sånn sett. Ellers går det fint å bytte rom, men da må dere kanskje belage dere på å starte med færre minutter igjen, da det er et «nytt» sted. 

Masse lykke til - det ordner seg etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Så bra at det begynner å ordne seg for valpen din å være alene hjemme! ??

Vi har prøvd å gi fylt kong også (leverpostei + oppbløtt fór), men hun er ikke alltid så interessert i den heller når vi går. Hun har generelt litt ro-problem hjemme, vil være med på alt og er litt lyd-var, så kanskje det må løse seg først før alene-treningen går bedre.. ?

Men hvor ofte i løpet av en dag kan vi trene? Og hvor mange repitisjoner med ut og inn av rommet/huset er ok? Hun blir jo litt stresset av det. Hver gang vi kommer inn igjen roer vi oss litt før vi går ut på nytt. Prøver å variere lengden vi er ute.

Endret av Setter1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alenetrening må være noe av det vanskeligste med å ha hund.. Prøver nå med alenetrening nede i gangen utenfor soverommet (soverommet funker ikke, for vil ikke at hun skal være i sengen). Er det dumt å la valpen i tillegg ha tilgang til yttergangen med smalt gulv-til-tak vindu ut mot oppkjørselen/fellesområde med lekeplass? Vil den bli forstyrret av dette eller kan det være greit at den har noe å følge med på menst hun er alene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har begynt så smått med min som er 3 mnd i dag. Nå bor vi på ei hybelleilighet og ikke store plassen. Her står normalt radioen på når vi er hjemme og det virker som det hjelper på når vi holder på med alenehjemmetreningen. Har riktignok bare trent i 4 dager og er oppe i 20 min. Han har tilgang til senga og har funnet han oppi der hver gang jeg har gått inn igjen. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må me også i gang med - men ja, det er vanskeleg! Driv og set opp gjerde rundt ein stor del av hagen as we speak, og tenkjer faktisk det er lettare å starte med åleinetid ute i garden enn inne. Han er VELDIG glad i å vere ute, nemleg, og er kjempegod til å aktivisere seg sjølv i hagen... 
Tankar om det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vanskelig..

Så bra at dere allerede er oppe i 20 min «AnkiogBonita»! Radio skal vi prøve.. Bra forslag «9nemor», men vi bor i et ganske folksomt nabolag med kun en liten hageflekk, så selv om hun trives godt ute, så tror jeg det fort kunne bli litt stress. 

Hva tenker dere om hundebarnehage? Kan det bli mye mas for en valp som i utgangspunktet sliter litt med å finne roen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ville ikke gått for barnehage, det vil bare gjøre det verre tenker jeg å utsette seperasjons treningen. Er bedre å ta treningen med engang :)

Om du ikke har det allerede, kjøp et overvåkingskamera, da har du med engang bedre kontroll under treningen. Også beroligende å kunne sjekke hvordan hunden har det når du faktisk drar på jobb, syns jeg vertfall ;)

Start med å gå en lang tur med hunden, vertfall en time, slik at hunden er klar for å slappe av når den kommer hjem. Legg fram en seng til den, og tren på å be den ligge der og bli liggende (uten at du forlater rommet altså).

Når den blir liggende mens du er i rommet, bare gå bort og ta i håndtaket. Om hunden blir liggende, ros. Så kan du etterhvert gå ut av døren og inn, lukke døren i 1sek og åpne igjen. Om hunden reiser seg og går etter, bare be den gå og legge seg og fortsett. På denne måten viser du at det du ønsker hunden skal gjøre er å ligge og slappe av selv om du går ut av synet :) øk så tiden du er vekke mer og mer. Etterhvert når du er vekke et par minutt er det ikke så nå nøye at hunden reiser seg altså, bare den er stille. Gå deretter inn og be den bare gå og legge seg igjen. Aldri kos med den rett etter du kommer hjem, eller rett før du drar. Typ sånn "ååh nå må mamma dra, men mamma kommer snart tilbake!" . Da gjør du en "stor greie" ut av det å komme hjem og det å dra, og det skal det ikke være. Så når du går inn i rommet etter å ha vært vekke, om den står ved døren bare si "gå og legg deg" og gå og sett deg. Skru på TV og lat som at aldri var vekke. Om hunden ligger rolig når du kommer inn kan du gi en godis for å rose at hunden bare slapper av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå lang tur før alene hjemmetrening gjorde under for vår 5 måneding! Oppe i 5 ish timer og tror vi faktisk kan legge på en time eller to til uten problemer. Har økt med 30 minutter for hver gang. Følger med på en gammel iPad for å se hvordan det går. Noen ganger er det litt uling, men det går fort over. Det er viktig med litt is i magen også.

Vår er i gangen med tilgang til kjøkkenet. Vi gir noen ganger fryst kong med for og leverpostei og noen ganger kaster jeg ut litt mat for å sniffe etter rett før jeg går ut døra. 

Endret av Oyvind1337
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Takk for mange gode tips ?

Det har nå gått noen måneder og hun har bikket året. Alenetreningen går smått framover, prøver å ikke forhaste oss. Foreløpig har vi mye hjemmekontor og de dagene vi må på jobb er hun i hundebarnehage hvor hun stortrives. Vi har installert overvåkningskamera (veldig betryggende å kunne følge med på henne) og har på prateprogram på radio når vi er borte slik at det ikke er helt stille hjemme.

Det går litt opp og ned, men vi er nå der at hun ikke reagerer like sterkt når vi går. Hun blir ofte liggende å slappe av/sove på plassen sin, tygge bein/kong, eller så følger hun oss til grinda og legger seg og venter. Hun må være trøtt og sliten for at det skal gå bra. Noen ganger har vi måttet avbryte fordi at hun protesterer med en gang, men det er nesten så jeg lurer på om det like gjerne kan være fordi at hun vil være med på det som skjer og ikke separasjonsangst..?

Hun har nå kunnet være alene i litt over en time på det meste. I det siste har vi prøvd å øke alenetiden, men får problemer når det blir mer enn en time. Virker som det per nå er maksgrensen hennes. Hun sover sjelden mer enn en times tid av gangen og når hun våkner tasser hun litt rundt for så å begynne å pipe/bjeffe og skrape på grinda. Etter en liten stund (1-2 min) legger hun seg rolig ned og venter. Før hun eventuelt begynner på en ny runde med protestering. Er redd for å få tilbakefall i treningen, så vi har som oftest gått inn igjen i det tidsrommet hun er rolig, men helst før hun protesterer.

Noen som har råd om hvordan vi kan komme oss videre i alenetreningen? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår springer spaniel er bare 6mnd, han er alene 4-5t ihvertfall. Når han er alene en stund så hender det han våkner og tasser litt rundt og piper litt, men det gir seg ganske fort og han legger seg ned og sover eller slapper av igjen. Jeg tenker at det ikke gjør noe om han lager litt lyd så lenge han klarer å roe seg selv igjen. Det har ikke virket som han har blitt "satt tilbake i treningen" selv om han har bjeffet litt noen dager. Han er en trygg og rolig fyr og dette med å være alene har ikke vært noe problem, så vi har nok vært heldige.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...