Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå juni ?


Mardina
 Share

Recommended Posts

Just now, Stjerneskinn said:

Hvis du planla valp av rase der innkryssing av annen rase har blitt gjort i noen linjer (godkjent), hadde du vektlagt det å få valp etter en slik linje flere/mange generasjoner etter innblandingen?

Fordel, helt ett fett, eller hadde du kanskje helst unngått det?

(I mitt tilfelle er det snakk om en generelt frisk rase forøvrig.)

Jeg hadde gjerne tatt en "førstegenerasjonskrysning", eller i alle fall tidlig i prosessen. Og i mitt hode er dette hypotetiske tilfellet cavalier krysset med engelsk springer ;) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 115
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det som hjelper er halvfrossen slush på natta.  I dag er det kjøligere så jeg satser på få i ho tre måltider i løpet av døgnet. Ellers så synes jeg litt synd på meg selv. Jeg har en kranglete kro

Ja hvem vet egentlig   Mange i miljøet er virkelig overbevist om at lundehunden ikke har problemer at all, (men bare den bittelille genpoolen er jo nok til å starte innkrysning..), at det er en av d

I ferien skal jeg bli kjent med valpen min ? henter han den 20 juni og gleder meg så mye ?

Akkurat nå, Stjerneskinn skrev:

Hvis du planla valp av rase der innkryssing av annen rase har blitt gjort i noen linjer (godkjent), hadde du vektlagt det å få valp etter en slik linje flere/mange generasjoner etter innblandingen?

Fordel, helt ett fett, eller hadde du kanskje helst unngått det?

(I mitt tilfelle er det snakk om en generelt frisk rase forøvrig.)

Nå har ikke jeg flere/mange generasjoner inn, jeg har første og andregenerasjons krysninger. Godkjent og pga helsemessige årsaker forøvrig :) Men om grenen etter Banzai (han er førstegen. buhund/lundehund) hadde fortsatt (dessverre gjør den ikke det), så hadde jeg ikke nølt med å ta etter hans linjer 10-15 år fram i tid om jeg skulle hatt flere hunder!  

Jeg ville ikke ha flere lundiser etter å ha mista to stk 5 år gamle, men det har alltid og vil alltid være drømmerasen min, så når vi fikk vite at de startet innkrysning, så hoppa vi på tvert! :ahappy: Det har kanskje ikke gått knirkefritt (Banzai er nettopp operert for korsbåndskade, men det er jo ikke relatert til noen av rasene egentlig. Og Ori har frykt for mennesker), men begge er så vanvittig sunne, sterke og enkle hunder, det er så herlig!

Så jeg hadde helt klart ikke nølt om det var pga helsemessige årsaker hvertfall, men det hadde heller ikke spilt noen rolle om det var en generelt frisk rase :) 


 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Stjerneskinn said:

Hvis du planla valp av rase der innkryssing av annen rase har blitt gjort i noen linjer (godkjent), hadde du vektlagt det å få valp etter en slik linje flere/mange generasjoner etter innblandingen?

Fordel, helt ett fett, eller hadde du kanskje helst unngått det?

(I mitt tilfelle er det snakk om en generelt frisk rase forøvrig.)

Hvordan er det med registrering for slike innkrysningsprosjekt? Er det registrert som rasehund fra 1. gen? For det kan jo gjøre noe med hva man kan bruke hunden til. Det ville i så fall vært min største bekymring, gitt at prosjektet ellers er godt helsemessig begrunnet og gjennomført etter beste praksis.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt gjort for å utvide genpoolen. 

@tillien Godt spørsmål, ikke funnet informasjon om akkurat det, men første gen. er hvertfall registrerte med stamtavlenavn etc. Blir ikke F1 på meg uansett, men altså isåfall flere generasjoner etter evt.

@Wilhelmina Er det noe nytt i den saken, virker det som om det kan bli krysning på gang? 

 

Dessverre er det jo ikke krav om registrering av allergier, dermed umulig å få et ordentlig overblikk over hvor utsatt div raser er for allergiplager, tenker at det kan være en fordel også mtp autoimmune sykdommer. Men dette er bare en tanke fra min side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, tillien skrev:

Hvordan er det med registrering for slike innkrysningsprosjekt? Er det registrert som rasehund fra 1. gen? For det kan jo gjøre noe med hva man kan bruke hunden til. Det ville i så fall vært min største bekymring, gitt at prosjektet ellers er godt helsemessig begrunnet og gjennomført etter beste praksis.

For lundehunden sin innkrysningspopulasjon så blir de hundene registrert i et x-register hos NKK hvertfall! :) Men som lundehunder da, bare at de er ikke del av den rene stammen :) Og så, når man har avlet de nok tilbake så kan evt stamboken åpnes og hundene begynne registreres som rene! Og prosjekthundene registeres som Banzai B1 (Banzai, buhund 1.gen), Ori B2 (Ori, buhund 2.gen) Navn I1 (Navn, Islandsk fårehund 1.gen) osv.

Så vi kan ikke stille våre feks (men vet ikke om det går for alle raser som har innkrysningsprosjekt, eller om det kun gjelder lundeprosjektet). Vet ikke hvordan det er med andre sporter eller slikt heller da mine bare er turhunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sanne said:

For lundehunden sin innkrysningspopulasjon så blir de hundene registrert i et x-register hos NKK hvertfall! :) Men som lundehunder da, bare at de er ikke del av den rene stammen :) Og så, når man har avlet de nok tilbake så kan evt stamboken åpnes og hundene begynne registreres som rene! Og prosjekthundene registeres som Banzai B1 (Banzai, buhund 1.gen), Ori B2 (Ori, buhund 2.gen) Navn I1 (Navn, Islandsk fårehund 1.gen) osv.

Så vi kan ikke stille våre feks (men vet ikke om det går for alle raser som har innkrysningsprosjekt, eller om det kun gjelder lundeprosjektet). Vet ikke hvordan det er med andre sporter eller slikt heller da mine bare er turhunder?

OK, takk! Personlig ville jeg ikke brydd meg angående utstilling, men det er jo en del andre rasespesifikke aktiviteter. Feks i et hypotetisk retriever- eller spanielprosjekt så kunne man tenke seg at hundene ikke fikk stille til retriever eller spanieljaktprøver. Det er vel de færreste hundesporter som er rasespesifikke, dog. Når det er sagt så ville det jo vært litt sært om man godkjente et prosjekt hvor man feks blande spaniel med spaniel - og ikke godkjente dem som «spaniel» til slike prøver - kanskje et større problem om man krysset mindre beslektede raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tillien skrev:

OK, takk! Personlig ville jeg ikke brydd meg angående utstilling, men det er jo en del andre rasespesifikke aktiviteter. Feks i et hypotetisk retriever- eller spanielprosjekt så kunne man tenke seg at hundene ikke fikk stille til retriever eller spanieljaktprøver. Det er vel de færreste hundesporter som er rasespesifikke, dog. Når det er sagt så ville det jo vært litt sært om man godkjente et prosjekt hvor man feks blande spaniel med spaniel - og ikke godkjente dem som «spaniel» til slike prøver - kanskje et større problem om man krysset mindre beslektede raser.

Ja enig, høres litt rart ut om de utelukker hvis det er såpass nært beslektet. Lundehund brukes jo ikke til noe sånn type rasespesifikt lengre, så det er liksom ikke et issue der.
Folk flest i lundemiljøet stiller aktivt da, og det er mange som styrer langt unna prosjekthundene, både for den ene og den andre grunnen :P Enkelte oppdrettere selger ikke engang rene lundiser til folk som kunne funnet på å brukt dem i prosjektet :P Så ikke veldig populært i vårt miljø dette her... Fint at de er en sidepopulasjon, ellers hadde det blitt meget laber stemning tror jeg x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sanne said:

Folk flest i lundemiljøet stiller aktivt da, og det er mange som styrer langt unna prosjekthundene, både for den ene og den andre grunnen :P Enkelte oppdrettere selger ikke engang rene lundiser til folk som kunne funnet på å brukt dem i prosjektet :P Så ikke veldig populært i vårt miljø dette her... Fint at de er en sidepopulasjon, ellers hadde det blitt meget laber stemning tror jeg x)

Ja, hva er greia der egentlig? Hadde en diskusjon med en meget aktiv lundehundfyr på et annet forum og han benektet i det store og hele at lundehund hadde noen som helst problemer og han mente hele prosjektet med innkryssing bare var tull og svindel. For det første fikk jeg det ikke til å stemme rent logisk (hvem ville startet noe slikt bare på tull?) og man VET jo at genpoolen er ekstremt liten, for det andre så sier jo statistikken at det jo er en del problemer. Selv om ikke alle blir berørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tillien skrev:

Ja, hva er greia der egentlig? Hadde en diskusjon med en meget aktiv lundehundfyr på et annet forum og han benektet i det store og hele at lundehund hadde noen som helst problemer og han mente hele prosjektet med innkryssing bare var tull og svindel. For det første fikk jeg det ikke til å stemme rent logisk (hvem ville startet noe slikt bare på tull?) og man VET jo at genpoolen er ekstremt liten, for det andre så sier jo statistikken at det jo er en del problemer. Selv om ikke alle blir berørt.

Ja hvem vet egentlig :icon_confused: 
Mange i miljøet er virkelig overbevist om at lundehunden ikke har problemer at all, (men bare den bittelille genpoolen er jo nok til å starte innkrysning..), at det er en av de sunneste rasene som finnes.
Jeg har mistet 2 av 2 fem år gamle der en slet med magen fra 2 dager etter jeg hentet han og til sin siste dag da han ble avlivet grunnet epilepsi. Men magen var så ille at hadde han ikke fått epilepsi, så hadde han ikke levd mye lengre uansett, bare ut av dyrevelferd rett og slett. Og tispa var det ingen som fant ut av gjennom to år med farting landet rundt til veterinærer og 100k+ i utgifter. Hun siste hadde også alvorlig sep.angst (var med meg 24/7) og ble aldri husren, ikke engang i nærheten av husren.

De har ikke nødvendigvis mange sykdommer de rammes av, men magen (og IL som er sykdommen lundiser ofte får) er et stort problem som det bør legges fokus på. Om vi kan få litt bedre oversikt/innblikk i og rundt IL, så er det jo ingenting som er bedre tenker jeg. Jeg klarer ikke se noen negative sider ved prosjektet. Kanskje sett bort ifra at det brukes rene tisper til prosjektet så det blir færre rene valper. Men det er det ærlig talt verdt altså.

  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Stjerneskinn said:

 

@Wilhelmina Er det noe nytt i den saken, virker det som om det kan bli krysning på gang? 

Rasens hjemland har i alle fall sagt ja, så det er vel egentlig bare oppdretterne det står på nå... Her i landet kommer det nok ikke til å skje, men mener det var et prosjekt på gang i Finland. Vet dessverre ikke om de i det hele tatt kom seg ut av planleggingsfasen, eller hvilken rase de hadde tenkt å krysse inn (sikkert ikke springer...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På trening i går var det ei som fikk høre at hunden hennes er (alt for) tykk. Og sånt er det jo ingen som liker å høre, men hun var faktisk enig med at hunden burde gå ned i vekt. Så hun spurte om det var noen som hadde tips til hvordan slanke en hund. Det første tipset var å gi hunden mindre mat, hvor hun med en gang svarte: «hun kan jo ikke få mindre mat, hun er jo alltid sulten!»

Og da ble det litt stille gitt, og det kom ikke flere tips. ?

 

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rufs skrev:

På trening i går var det ei som fikk høre at hunden hennes er (alt for) tykk. Og sånt er det jo ingen som liker å høre, men hun var faktisk enig med at hunden burde gå ned i vekt. Så hun spurte om det var noen som hadde tips til hvordan slanke en hund. Det første tipset var å gi hunden mindre mat, hvor hun med en gang svarte: «hun kan jo ikke få mindre mat, hun er jo alltid sulten!»

Og da ble det litt stille gitt, og det kom ikke flere tips. ?

 

?

En av hundene hos meg er på slankern, og det er jammen ikke så enkelt som man skulle tro...

Hun er blitt en eksperter på å snike til seg alt mulig av de andre hundenes for, kattemat, hønefor u name it..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Blåbær skrev:

?

En av hundene hos meg er på slankern, og det er jammen ikke så enkelt som man skulle tro...

Hun er blitt en eksperter på å snike til seg alt mulig av de andre hundenes for, kattemat, hønefor u name it..??

Jeg vet. Mine to er også på slankeren, og har vært det i årevis. Matglade hunder er noen luringer, de greier alltid finne noe ekstra ?

Men enkelte hundeiere ser nok litt lett på dette

Endret av Rufs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rufs skrev:

Jeg vet. Mine to er også på slankeren, og har vært det i årevis. Matglade hunder er noen luringer, de greier alltid finne noe ekstra ?

Men enkelte hundeiere ser nok litt lett på dette

Folk har helt klart ulik innfallsvinkel på hund og mat, ja! Noen ganger ( som kanskje i situasjonen du nevnte) er det liten vits i å ta diskusjonen ? ...

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var sen superaktiv dag, og idag blir det hviledag. Tenkte jeg skulle gå og bade senere.

Helga skal brukes til kurs, både gleder og gruer meg:)

Ha en fin fredda folkens, og nyt været, hundene, is eller hva det nå måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syns du om at hann-hunder har en pute/teppe/bamse O.l. som den får lov å jukke på når han vil? Er det greit («de må jo få lov å kose seg»)? Eller er det helt nei-nei? Og gjør det egentlig noe at de får holde på (det skader jo ingen)?

Jeg har ikke det «problemet», min hann-hund er kastrert. Men må si det at det er litt spesielt når man er på middagsbesøk og hunden i huset henger på bamsen sin stort sett hele tiden (med resultat at utstyret henger ute stort sett hele tiden) Jeg syns ikke det er mer søtt når en liten chihuahua gjør det, enn når en stor rottweiler gjør det. Men meg om det... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, simira skrev:

Det er jo oftere stress enn hormoner, så sånn sett synes jeg uansett ikke det er greit, eller bra for hunden.

Men da er det kanskje bra for dem å få utløp for stresset sitt? Eller skaper denne uvanen (?) stress?

1 time siden, Stjerneskinn skrev:

@Rufs Hunder har ikke behov for å onanere slik mennesker flest har, for dem er det et utslag av stress (kan være grunnet mye hormoner i sving eller av helt andre grunner), når de først har begynt med slikt blir det raskt en besettelse om det ikke stoppes og avledes. 

Men det er tydelig at når hundene har fått til, så er det noe de liker og derfor fortsetter med? En på jobben fortalte at hunden hennes slikker seg til det går for han. Og så er det på han igjen ? (stress det og, eller bare nytelse?)

Jeg har hørt at dess mer intelligent et dyr er dess mer onanerer dem. Så delfiner, sjimpanse holder masse på (om ikke så mye som oss mennesker ?), og hunder er jo smarte...

Jeg er så glad mine hunder ikke holder på på den måten. De kan ha hatt noen få episoder med litt stress-jukking, men det har vært lett å avbryte. Og jeg ville helt klart aldri hatt en slik hompe-pute ligge fremme. 
 

Så for å ha det helt klart, jeg syns ikke noe om slike aktiviteter enkelte hann-hunder driver på med. Og er forundret over at noen hundeeiere nesten er stolt over hvor «stor kar» bikkja er blitt som holder på slik ?

Endret av Rufs
  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, Rufs said:

Men da er det kanskje bra for dem å få utløp for stresset sitt? Eller skaper denne uvanen (?) stress?

Men det er tydelig at når hundene har fått til, så er det noe de liker og derfor fortsetter med? En på jobben fortalte at hunden hennes slikker seg til det går for han. Og så er det på han igjen ? (stress det og, eller bare nytelse?)

Jeg har hørt at dess mer intelligent et dyr er dess mer onanerer dem. Så delfiner, sjimpanse holder masse på (om ikke så mye som oss mennesker ?), og hunder er jo smarte...

Jeg er så glad mine hunder ikke holder på på den måten. De kan ha hatt noen få episoder med litt stress-jukking, men det har vært lett å avbryte. Og jeg ville helt klart aldri hatt en slik hompe-pute ligge fremme. 

Det er et interessant tema, det er ikke diskutert så mye (som jeg har sett). 

Det er klart noen hunder har forstått at dette gir en form for nytelse, men jeg tror grunnen bak at de holder på slik fortsatt bunner i stress i en eller annen form, spesielt når det er mye. Slik som at noen jager halen, noen blir opphengt i lysglimt, noen overvarsler på alle lyder f.eks. Det er alle handlinger de lett blir besatt av om man lar de holde på og ikke får fokuser over på rolige aktiviteter istedet, og jobber med roe ned stressnivået generelt/i de situasjonene (om det er det som utløser det, noe jeg altså tror). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...