Gå til innhold
Hundesonen.no

Tisper som sloss.


Vikje
 Share

Recommended Posts

Hei, har et stort problem i huset her med 2 tisper på 6kg. 
Har ei 5 årig tispe som angriper ei tispe på 3 år gjennomsnittlig 2-3 ganger i uka. Dette har henne eldste gjort siden yngstejenta ble "voksen". Noen ganger kan det gå uker imellom angripene, andre ganger 1-3 iløpet av 1 dag. Aner ikke hva jeg skal gjøre, føler jeg har prøvd alt.

Dette har gjort den yngste usikker, redd og skvetten. 

Hun yngste går ofte bort til den eldste, virker som hun tester grensene. 

Heldigvis ikke blitt store bittsår og skader. 

Vurdert omplassering, men vet ikke om jeg klarer det. 

Tar imot all råd... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har to hunder som har sloss flere ganger i uka i et år uten å gjøre noe med det? Stakkars hunder! Du sier du har prøvd "alt", hva vil det si?

Du må jo sørge for at de ikke får muligheten. Det vil si å holde de adskilt til enhver tid når du ikke har øynene på dem. Og da må du følge med hele tiden slik at de ikke gjør noe som utløser konflikten. Sørg for at de har hver sine liggesteder, og mat langt unna hverandre, og ingen leker eller andre ting som kan utløse ressursforsvar.

Når det er sagt så regner jeg ikke med at dette vil løse seg på noen enkel måte, særlig når det har gått så langt. Det er sjelden to voksne tisper som ikke går overens blir gode venner, så om du ikke vil ha et hundehold der de må holdes adskilt til enhver tid så bør du vurdere omplassering.

Endret av simira
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er eldste sjekket for sykdom eller vondter hos veterinær? Dette kan ligge bak slik adferd, særlig om det oppstår litt plutselig.

Hvilke situasjoner er det eldste hisser seg opp i? Virker det som om hun forsvarer ressurser som områder, møbler, leker, matskåler, noe yngste gjør som provoserer henne eller er det mer tilfeldig?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringer det på døra, kan hun angripe. 

De har hver sin liggeplass, kommer hun yngste for nærme, kan hun angripe. 

Når vi går turer og treffer på andre hunder, kan hun angripe. 

Mat, leker og møbler går bra. 

Jeg sier ikke at jeg har prøvd alt, men føler det. Delt huset, trent de hver for seg, og sammen. Holdt dem mye adskilt, men dessverre ikke alltid lett å opprettholde da 2 barn glemmer for 1 port eller gjerde. 

Hatt hun eldste hos veterinær, hun er frisk som en fisk. 

Eneste som gjenstår føler jeg er å få än adferdspesialist hjem, så hun kan se. 

Selvom dette er pågått 1 år, så betyr ikke at angrepene er hele tiden, kan gå flere uke imellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skill av så den yngste ikke kan komme for nærme liggeplassen til den eldre.

Dette kan ikke trenes på mye hver for seg, siden det åpenbart er et problem mellom hundene. Når dere treffer andre hunder på tur er de vel ikke større enn at du greier å holde dem adskilt? Jeg greier det fint med mine på 8 og 38 kg...

Hvis det ikke lar seg gjøre å holde de adskilt så synes jeg du burde vurdere omplassering, det er urettferdig mot begge å ha det slik i hverdagen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes innmari slitsomt ut for dere alle sammen!

Jeg ville nok dessverre også ha tenkt omplassering - selv om jeg skjønner at det er innmari tungt. Spørs om det ikke blir vanskelig å fikse dette etter så lang tid. Med en atferdsspesialist el. vil man jo kunne komme et stykke, men dette høres ikke ut som noe jeg hadde orket.

Ville iallefall gått separate turer når jeg kunne, så de begge fikk kost seg, og sørget for at eldste fikk være i fred både inne og ute.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...