Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor så voldsomme fordommer mot Doodles?


Blouberg
 Share

Recommended Posts

Har lest en del innlegg i ulike kategorier her som fremmer en total fordømmelse av alle blandingshunder, alle som driver med oppdrett av blandingshunder og alle som kjøper blandingshunder. Skjønner ikke ikke hvor dette kommer fra, uttrykk som dårlig gemytt og pels fra ******* er etter min mening med på å skape et vrangbilde av en hel del kategori hunder. Toppet seg litt for meg da jeg leste en som sa, " Jeg liker de jo ikke, men jeg har ingen argumenter"  Da ligger rasesnobberi på tungespissen hos meg.. 

Ser også en del utsagn om arvelig betinget sykdom. Jeg kan ikke se at blandingshunder er mer eksponert, tvert i mot er det vel mange eksempler på raser som sliter veldig med sykdom. Jeg går selvfølgelig ut fra at seriøse oppdrettere både øyelyser og røntgen undersøker sine alvsdyr, uansett rase eller blanding. 

Har levd med hunder i store deler av livet,  alle har vært "godkjente" rasehunder. Har i det siste blitt kjent med noen Doodles. Har erfart de som fantastisk kvikke, lojale, glade og energiske hunder som passer godt inn i livene til dagens hektiske familier. Så ut fra egen erfaring skjønner jeg ikke all denne bunnløse negativiteten. Min neste hund blir en Doodle!

Jeg vil ikke på noen måte støtte opp om useriøse oppdrettere som driver rovdrift på sine hunder, eller på annen måte bryter med gode prinsipper om dyre-velferd. Helt sikkert eksempler på kyniske oppdrettere her som for de tradisjonelle rasene.  Kjøperne må her som alle andre steder søke innsikt og informasjon om den oppdretter de velger  å kjøpe fra.

Ha en super 1 mai!

 

  

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De kommer opp igjen fordi du ikke forholder deg til dem. Hverken bekreftende eller ved å argumentere i mot. Så da blir i alle fall jeg i stuss over om du får det med deg. Og hvorfor du fremdeles tenke

Det er en grunn til at doodleprodusentene hovedsakelig retter seg inn mot familiehund-markedet. Svært få folk som har et snev av genuin hundeinteresse er interessert i å betale 20000+ for en blandings

Jeg vet knapt hva jeg skal si til dette. Du har ikke svart på hva du får i en doodle som du ikke får i en puddel eller en (eksempelvis) labrador. Eller at det er mildt sagt en utfordring å holde overs

Det største argumentet mot doodles som jeg ser det, er at de selges som den perfekte familiehund som ikke røyter, og nærmest kommer ferdig lydig. En del oppdrettere gjør slett ikke familier bevisst på at dette er en blanding av to aktive raser, som trenger både tur og mental aktivisering for å trives. I tillegg krever de pelsstell, og ikke minst oppdragelse. Og det er ingen garanti for at pelsen er hverken allergivennlig eller røytefri.

En viss masseprodusent av blandingen har prestert å si på nettsidene sine at det ikke er noe problem å hente valp i helgen, for så å legge den i buret sitt og dra på jobb på mandagen igjen.

Sånn i prinsippet kunne jeg godt tenkt meg en doodle selv med tanke på egenskapene, men fordi den har blitt solgt så utrolig mye på kvaliteter som ikke er konsekvente hos rasen eller ikke til stede i det hele tatt, så har jeg bare en sterk aversjon mot alt som har med den å gjøre. Jeg kjenner mange aktive hundefolk, og både instruktører og hundefrisører har hatt sitt å si om disse blandingshundene. En bekjent hundefrisør fikk inn en doodle med beskjed om at den "skulle ikke ha sånn der utstillingsklipp, altså".

Disse salgsargumentene har vært markedsført hardt og lenge av entusiaster for import og avl av blandingen, og alt for mange useriøse aktører har tjent penger på dette, på bekostning av folks hundehold. Ja, det går nok bra med de fleste av dem, men veldig mange får også et hundehold de ikke hadde forventet.

Og ja, det finnes nok etterhvert mer seriøse oppdrettere som ikke masseproduserer, helsetester hundene før avl, selger dem til normal pris, og ikke minst siler og informerer kjøpere om hva slags hund de faktisk får. Men hvorfor? Og hvorfor da ikke renraset puddel eller retriever, som er mye lettere å sjekke linjer på?

At det finnes minst like useriøse oppdrettere på raseavl er det ingen tvil om, men det å da nettopp kunne sjekke dette i raseklubb og registrer gjør den jobben noe enklere.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har blandingshund og har aldri opplevd "hets" på det her inne. Snarere tvert imot, så har jeg fått fine kommentarer på min hund ? Han er riktignok ikke en doodle, men i mine øyne er blandingshunder like fine som rasehunder(jeg har hatt det også). Så hvor du har fått det fra at blandingshunder blir sett ned på, skjønner jeg ikke ? 

Jeg kan dog være enig med at å kjøpe doodle kan være litt risikosport. Det er jo fordi oppdrettere påstår i det store og hele at de er allergivennlig og helt fantastiske hunder. Og jeg tviler ikke på at man også blir glad i doodlene sine, men å påstå så hardnakket at de er allergivennlig synes jeg blir helt feil. Det er det vel egentlig ingen hunder som er ? Noen reagerer på pelsen og andre reagerer på andre ting ved hunden... 

Det jeg heller ikke skjønner er prisen på disse doodlene... Det er da helt på trynet å ta oppimot 30 000,- - 40 000,- for en blandingshund ? Spesielt når man kan få en rase hund til omtrent halve prisen. Da vet man i tillegg hva man får. Ikke et eneste sted har jeg lest noen som kan forklare og forsvare den høye prisen på disse doodlene... Kanskje fordi de ikke har noen god forklaring ? Ikke vet jeg...

Men det er ingen her inne som har noe mot blandingshunder, det er i hvert fall min erfaring ?

  • Like 8
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

En viss masseprodusent av blandingen har prestert å si på nettsidene sine at det ikke er noe problem å hente valp i helgen, for så å legge den i buret sitt og dra på jobb på mandagen igjen.

 

Idioter er det dessverre i alle leire, det er like bekymringsfullt at det faktisk er folk som tror på en slik påstand. De bør jo ikke eie noe dyr.

De oppdretterne jeg har sjekket virker veldig solide og ærlige med hensyn til hva det kreves av en hundeeier. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mardina skrev:

Vel, jeg har blandingshund og har aldri opplevd "hets" på det her inne. Snarere tvert imot, så har jeg fått fine kommentarer på min hund ? Han er riktignok ikke en doodle, men i mine øyne er blandingshunder like fine som rasehunder(jeg har hatt det også). Så hvor du har fått det fra at blandingshunder blir sett ned på, skjønner jeg ikke ? 

Flott at du har gode erfaringer her inne! Jeg leste en del i forumet, riktignok en del eldre tråder, men kjente jeg ble provosert av en del påstander.

Ikke noe er bedre enn at dette er et tilbakelagt stadie.???

Endret av Blouberg
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Blouberg said:

Idioter er det dessverre i alle leire, det er like bekymringsfullt at det faktisk er folk som tror på en slik påstand. De bør jo ikke eie noe dyr.

De oppdretterne jeg har sjekket virker veldig solide og ærlige med hensyn til hva det kreves av en hundeeier. 

Det er ikke enkeltoppdrett som har bidratt til denne holdningen. Det har vært en internasjonal feil framstilling av hva denne blandingen er/var/skulle bli. Som mange har skodd seg på. Jeg vil gå så langt som å si at de "seriøse" oppdretterene er unntaket heller enn regelen, eller ihvertfall var det i stor grad da de ble populære. Drøbak hundehotell fortsetter å spy ut puddel- og schnauzerblandinger over en lav sko, og så lenge de får holde på som de gjør kommer jeg til å ta avstand fra denne doodleproduksjonen. Ikke fordi det ikke finnes bedre oppdrettere enn dem der ute, men fordi at for hver doodle som går rundt i gatene får de minst en ny kunde.

  • Like 7
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med planlagt blandingsavl... Ofte er det lite gjennomtenkt, hundene ekke testet, ingen vet om helsen som ligger bakover, det er fokus på å tjene penger, mye designeravl med "fancy" navn ??‍♀️ Jeg har ikke problemer med blandingshunder i seg selv og skjønner at tjuvparring kan skje og mener at disse valpene selvsagt fortjener gode hjem og et godt liv ??

 

Jeg har holdt en del valpekurs og har hatt doodler (nå kalles de australian cobberdog) på kurset. De fleste har vært trivelige hunder, pelskvaliteten har variert. De har dog jevnt over vært VELDIG energiske og ofte en liten håndfull for eier som ofte er uerfaren eller færsk hundeeier. Prisen er helt sinnsyk! Og når en deltaker sier at når hun tok kontakt på ett kull så var det spaniel/puddel-mix, noen uker senere var dette kullet plutselig australian cobberdog og oppdretter var plutselig i samarbeid med Norges største valpefabrikk ? Prisen deretter! Rart hvor raskt denne gikk fra blanding av puddel og spaniel til Australian cobberdog!! Kontraktene som disse hundene selges med er variable og ofte ugunstige mtp avlsrettigheter...

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke Doodles pga

• hvordan de ser ut; De ser ut som lite pene blandingshunder. Jeg liker ikke sånn rufse-pels, og ihvertfall ikke rufse-pels i ansiktet ? Noen av de er forbausende store, gjerne større enn både pudler og labradorer.
Det er vel derfor de har laget cobberdog for å gjøre hundene mindre?

• De koster alt for mye med tanke på hvor lite man krever av oppdretter. Når jeg har kjøpt meg rasehund, som alle har kostet mindre enn denne blandingshunden, så vet jeg hva jeg får. Hvordan den kommer til å se ut. F.eks en schæfer ser ut som en schæfer, har den underbitt eller hengende ører så er det en grov feil. På Doodles er det ingen feil, for uansett hvordan de ser ut så må man bare godta det. Sånn er det å kjøpe en blandingshund. 
 

• Av gemytt er de vel som mange andre hunder:  Viltre, glade, vimsete, rolige, aggressive, snille... alt mulig rart, men de som kjøpte de forventet en superhund, for det er det oppdrettere sier de vil bli. Uavhengig av hvordan foreldrene var. Utrolig hva som nærmest garanteres i en annonse. (For hadde jeg trodd på det som står i annonsene så hadde jeg helt klart kjøpt en doodle eller en cobberdog, men jeg vet bedre enn å la meg lure av useriøse oppdrettere!)

Ei jeg skjenner kjøpte sin andre doodle fra Drøbak HH (den første ble avlivet pga dårlig gemytt), og hun var så stolt for den var 75% puddel. Jeg bare svarte henne «hvorfor kjøpte du ikke bare en renraset puddel da? Det hadde kostet deg mye mindre?» Jeg fikk ikke svar på det spørsmålet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke «doodl

20 hours ago, Blouberg said:

Har lest en del innlegg i ulike kategorier her som fremmer en total fordømmelse av alle blandingshunder, alle som driver med oppdrett av blandingshunder og alle som kjøper blandingshunder.

Velkommen til sonen. Du starter friskt ser jeg ?

Tror det kan være en fordel å ikke starte denne litt betente diskusjonen med å bombastisk konstatere ting som ikke stemmer. Jeg har sjelden eller aldri lest noe i nærheten av «total fordømmelse av alle blandingshunder». Blandingshunder er mye forskjellig, men selv ikke i de verste eksemplene på kynisk avl av «designerhunder» har jeg registrert at folk er negative til hundene i seg selv. Ei heller kjøpere av slike. Lettere oppgitt muligens,, men de fleste er nok fullt innforstått med at folk flest nok ikke har satt seg grundig inn i den diskusjonen.

Når det kommer til oppdrettere er det vel en del mer forbannelse å spore. Det er muligens urettferdig å dra alle over samme kam, man kan absolutt bedrive en form for mer «seriøs» blandingsavl. De som evt gjør det må dessverre bare godta at de er i veldig dårlig selskap og det er begrenset hvor mye man gidder å nyansere dette siden selve utganspunktet er helt meningsløst: Det er ikke bruk for flere «raser» og man «produserer» et produkt som man i mindre grad vet hva blir, enn ved seriøs RASEavl. Og om en puddel og en labrador er så gode representanter for dyret hund at de bør avles på, så er det vesentlig mer til hjelp å gjøre dette innenfor rasene. Det er mange nok raser som sliter med liten genpool - om gode avlsdyr brukes til å produsere «doodles» så går man glipp av et viktig genetisk bidrag.

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, simira skrev:

D. Drøbak hundehotell fortsetter å spy ut puddel- og schnauzerblandinger over en lav sko, og så lenge de får holde på som de gjør kommer jeg til å ta avstand fra denne doodleproduksjonen. Ikke fordi det ikke finnes bedre oppdrettere enn dem der ute, men fordi at for hver doodle som går rundt i gatene får de minst en ny kunde.

Underlig at en enkeltoppdretter skal være utslagsgivende for din holdning av en hel kategori hunder. Jeg tror man finner useriøse, les kjeltringer, blant raseoppdrettere også, uten at man avskriver alle som useriøse. Jeg kjenner ikke DHH, men har jo lest nok til å holde meg unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Shlush skrev:

Jeg har problemer med planlagt blandingsavl... Ofte er det lite gjennomtenkt, hundene ekke testet, ingen vet om helsen som ligger bakover, det er fokus på å tjene penger, mye designeravl med "fancy" navn ??‍♀️ Jeg har ikke problemer med blandingshunder i seg selv og skjønner at tjuvparring kan skje og mener at disse valpene selvsagt fortjener gode hjem og et godt liv ??

Jeg har holdt en del valpekurs og har hatt doodler (nå kalles de australian cobberdog) på kurset. De fleste har vært trivelige hunder, pelskvaliteten har variert. De har dog jevnt over vært VELDIG energiske og ofte en liten håndfull for eier som ofte er uerfaren eller færsk hundeeier. Prisen er helt sinnsyk! Og når en deltaker sier at når hun tok kontakt på ett kull så var det spaniel/puddel-mix, noen uker senere var dette kullet plutselig australian cobberdog og oppdretter var plutselig i samarbeid med Norges største valpefabrikk ? Prisen deretter! Rart hvor raskt denne gikk fra blanding av puddel og spaniel til Australian cobberdog!! Kontraktene som disse hundene selges med er variable og ofte ugunstige mtp avlsrettigheter...

Igjen er det "her skjærer vi alle over en kam" holdning. Oppdrettere jeg har hatt kontakte med har god dokumentasjon på hundene, gjennomførte helse-sjekker og så videre.

Når det gjelder pris er jeg helt enig, men slik er markedskreftene, alle søker vel å ta ut så mye de kan. Tror det gjelder i raseoppdrett også. Ser ikke for meg at man der bevist priser hundene lavt for å være snill. Tilbud og etterspørsel styrer( kanskje dessverre) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rufs skrev:

Jeg liker ikke Doodles pga

• hvordan de ser ut; De ser ut som lite pene blandingshunder. Jeg liker ikke sånn rufse-pels, og ihvertfall ikke rufse-pels i ansiktet ? Noen av de er forbausende store, gjerne større enn både pudler og labradorer.
Det er vel derfor de har laget cobberdog for å gjøre hundene mindre?

• • Av gemytt er de vel som mange andre hunder:  Viltre, glade, vimsete, rolige, aggressive, snille... alt mulig rart, men de som kjøpte de forventet en superhund, for det er det oppdrettere sier de vil bli. Uavhengig av hvordan foreldrene var. Utrolig hva som nærmest garanteres i en annonse. (For hadde jeg trodd på det som står i annonsene så hadde jeg helt klart kjøpt en doodle eller en cobberdog, men jeg vet bedre enn å la meg lure av useriøse oppdrettere!)

Ei jeg skjenner kjøpte sin andre doodle fra Drøbak HH (den første ble avlivet pga dårlig gemytt), og hun var så stolt for den var 75% puddel. Jeg bare svarte henne «hvorfor kjøpte du ikke bare en renraset puddel da? Det hadde kostet deg mye mindre?» Jeg fikk ikke svar på det spørsmålet ?

Helt greit å ikke like en hund på grunn av utseende og pels. Mange raser jeg ikke liker estetisk 8:

Igjen er det DHH som trekkes fram.  De har jo virkelig skadet omdømmet til en hel kategori hunder og oppdrettere. Synd at man ikke kan luke ut slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, tillien skrev:

Velkommen til sonen. Du starter friskt ser jeg ?

Tror det kan være en fordel å ikke starte denne litt betente diskusjonen med å bombastisk konstatere ting som ikke stemmer. Jeg har sjelden eller aldri lest noe i nærheten av «total fordømmelse av alle blandingshunder». Blandingshunder er mye forskjellig, men selv ikke i de verste eksemplene på kynisk avl av «designerhunder» har jeg registrert at folk er negative til hundene i seg selv. Ei heller kjøpere av slike. Lettere oppgitt muligens,, men de fleste er nok fullt innforstått med at folk flest nok ikke har satt seg grundig inn i den diskusjonen.

Når det kommer til oppdrettere er det vel en del mer forbannelse å spore. Det er muligens urettferdig å dra alle over samme kam, man kan absolutt bedrive en form for mer «seriøs» blandingsavl. De som evt gjør det må dessverre bare godta at de er i veldig dårlig selskap og det er begrenset hvor mye man gidder å nyansere dette siden selve utganspunktet er helt meningsløst: Det er ikke bruk for flere «raser» og man «produserer» et produkt som man i mindre grad vet hva blir, enn ved seriøs RASEavl. Og om en puddel og en labrador er så gode representanter for dyret hund at de bør avles på, så er det vesentlig mer til hjelp å gjøre dette innenfor rasene. Det er mange nok raser som sliter med liten genpool - om gode avlsdyr brukes til å produsere «doodles» så går man glipp av et viktig genetisk bidrag.

Takk!

Joda, skal innrømme jeg tenkte meg om noen ganger før jeg trykket send.  Stod at det er bra takhøyde i kjellern her så da tok jeg sjansen.  Så får jeg heller tåle litt tyn. Jeg skjønner jo det er delte meninger rundt dette,  men ble ganske provosert av en del innlegg i ulike tråder her. 

Er ganske forbauset over alle historiene om DHH, er alt dette sant så er det kun en beskrivelse som passer, kyniske kjeltringer. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Blouberg said:

Takk!

Joda, skal innrømme jeg tenkte meg om noen ganger før jeg trykket send.  Stod at det er bra takhøyde i kjellern her så da tok jeg sjansen.  Så får jeg heller tåle litt tyn. Jeg skjønner jo det er delte meninger rundt dette,  men ble ganske provosert av en del innlegg i ulike tråder her. 

Er ganske forbauset over alle historiene om DHH, er alt dette sant så er det kun en beskrivelse som passer, kyniske kjeltringer. 

Takhøyden er nok høy nok, men det du sa stemmer jo bare ikke.

Meningene er nok forbausende lite «delt» her inne i alle fall. Og blant de fleste som er over middels interessert i hund. Og det eneste som normalt virkelig provoserer folk er at det avles på disse hundene, at det ofte er snakk om ikke altfor seriøs avl (type «hei, jeg fant en puddel - hva kan vi blande den med slik at vi kan ta dobbel valpepris av normal avl?») og useriøse valpeselgere (løgnen om allergivennlig hund, at hundene på magisk vis får kun det beste fra begge rasene som blandes ... ). Og da har man ikke begynt å stille spørsmålet: Hva er poenget? Hva får du i en labradoodle som du ikke får i en puddel eller en labrador?

Jeg nevnte det i forrige svar, men det kan ikke sies klart nok, Det gir INGEN som helst mening å ta en puddel og en labrador og parre dem med den hensikt å selge valper. INGEN. Du vet ikke hvilken pels den får - puddelpels, labbepels eller en hybrid som blir omtrent som filt - du vet ikke om det blir mest puddel eller mest retriever mentalt sett (nå er disse rasene relativt like, så da går det stort sett greit - puddelen er opprinnelig en vannapportør). Alternativet er å hjelpe til å utvikle og forvalte en av rasene på skikkelig vis - noe som trengs.

Alt dette betyr ikke at folk misliker labradoodler eller andre doodler. De jeg har møtt har utelukkende vært trivelige hunder de, og når de har kommet til verden så fortjener de like mye som alle andre hunder. Og eiere fortjener å få hjelp til ting de lurer på, feks her inne, uansett «rase». Og det får de. Det er oppdretterne folk ønsker skal slutte. Man har jo et håp om at folk flest skal få med seg hvor meningsløs den typa avl er slik at de velger seg en god puddel eller en god labrador heller, men der føler jeg at takhøyder er relativt stor.

  • Like 7
  • Thanks 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tillien skrev:

Takhøyden er nok høy nok, men det du sa stemmer jo bare ikke.

 

Flott at jeg har fått en feil inntrykk og at takhøyden også omfatter Doodles. Årsaken til posten var at jeg gjorde et søk på Cockapoo ? 

Tråder som kom opp var omtrent slik:
 

Cockapoo eller en annen allrounder

Hvorfor folk vil ha doodle og ikke renraset pudde/portis/andre raser

Førstegangshund; Ønsker en allergivennlig, mini/mellomstor

Doodleoppdrett" av hunder - det glade vanvidd

Ha en strålende kveld!

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Blouberg said:

Flott at jeg har fått en feil inntrykk og at takhøyden også omfatter Doodles. Årsaken til posten var at jeg gjorde et søk på Cockapoo ? 

Tråder som kom opp var omtrent slik:
 

Cockapoo eller en annen allrounder

Ser at jeg selv har svart i denne tråden, og hadde det vært i dag så hadde jeg ikke gidda å bruke en halv kalori engang på å formulere et sånt svar. Jeg er sikkert ikke den eneste som ikke gidder å bry meg lenger, så det kan godt være en medvirkende årsak til at eldre tråder virker «krassere». Før eller siden blir man lei av å bruke tid der argumenter ikke når frem uansett, og doodle-entusiastene er vel ofte et eksempel på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Blouberg said:

Flott at jeg har fått en feil inntrykk og at takhøyden også omfatter Doodles. Årsaken til posten var at jeg gjorde et søk på Cockapoo ? 

Tråder som kom opp var omtrent slik:
 

Cockapoo eller en annen allrounder

Hvorfor folk vil ha doodle og ikke renraset pudde/portis/andre raser

Førstegangshund; Ønsker en allergivennlig, mini/mellomstor

Doodleoppdrett" av hunder - det glade vanvidd

Ha en strålende kveld!

 

Ja, nå har jeg bare tatt en titt på de to første, og føler at de totalt sett fint bekrefter det jeg sier: Det er ikke noen «total fordømmelse av alle blandingshunder», ei heller av eiere, mens med oppdrettere så er forståelsen ganske tynnslitt Men det er altså ikke levende hunder folk har noe i mot. Det ville vært absurd. Omtrent som å hate alle barn som ble til ved sæddonasjon fordi man selv mener det ikke bør være tillatt. Det er altså valget som tas i forkant når noen bestemmer seg for å avle på denne måten som mange misliker.

Så hva er det du vil diskutere egentlig? Du vil ha en doodle ... ingenting i denne tråden som har fått deg til å endre mening?

Endret av tillien
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Blouberg said:

Underlig at en enkeltoppdretter skal være utslagsgivende for din holdning av en hel kategori hunder. Jeg tror man finner useriøse, les kjeltringer, blant raseoppdrettere også, uten at man avskriver alle som useriøse. Jeg kjenner ikke DHH, men har jo lest nok til å holde meg unna. 

Det handler ikke bare om Drøbak, men de er by far det verste eksempelet fordi de masseproduserer og dermed leverer en vesentlig andel av doodleschnoodlebestanden i Norge. I tillegg er svært mange av hundene derfra brukt i, eller som grunnlag for, andres oppdrett, og der oppdrettere skryter av kontakt/samarbeid med dem vil jeg også holde meg langt unna.

Det finnes nok oppdrettere her med gode intensjoner, men det skal mye til for å overbevise meg om at det er i nærheten av noe flertall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tillien skrev:

Så hva er det du vil diskutere egentlig? Du vil ha en doodle ... ingenting i denne tråden som har fått deg til å endre mening?

Tja si det, ønske om å forstå kanskje, men kan ikke helt se at det har kommet fram noe vesentlig ny informasjonen. Folk har avlet fram ulike egenskaper i dyr i uminnelige tider, så stusset litt over årsaken til den negativiteten jeg oppfattet mot Doodles.

Og nei, ikke noe i tråden har fått meg på andre tanker. Selv om det er noen dårlige oppdrettere betyr det ikke at det er dårlige hunder.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Det finnes nok oppdrettere her med gode intensjoner, men det skal mye til for å overbevise meg om at det er i nærheten av noe flertall.

Dette er kanskje essensen i lærdommen i tråden for meg. Gjør like mye research på oppdretter uansett rase. Det er alltid useriøse der ute, uansett bransje. Mote er kanskje en medvirkende årsak til at man er mindre kritisk til de man kjøper fra..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Blouberg said:

Dette er kanskje essensen i lærdommen i tråden for meg. Gjør like mye research på oppdretter uansett rase. Det er alltid useriøse der ute, uansett bransje. Mote er kanskje en medvirkende årsak til at man er mindre kritisk til de man kjøper fra..

 

Jo, men igjen står du med disse tingene:

En doodle koster mer enn en renraset hund.

Du kan ikke sjekke helsestatus og andre resultater for linjer. Innavlsgrad til dels, men langt fra i samme grad som på raseavl.

Gode nok representanter for hhv retriever og puddel, eller andre moteblandinger, hadde gjort seg mye bedre til å bidra til egen rase. Om de ikke egner seg til raseavl (gjerne fordi den er såååå fin,  men dessverre ikke registrert) burde de heller ikke avles på.

Selv om ihvertfall en av blandingene begynner å bli mer ensartet så er det ikke sikkert hva du får. Hvorfor ikke ren puddel/schnauzer/retriever/spaniel? Teknisk sett kan du like gjerne få en hund som er ut og virker som en av disse, til dobbel pris...

 

Et organisert, systematisk fremavling av en ny rase, slik som det bla. blandes inn nytt blod i raser med mye helseproblemer, er greit nok. Med usystematisk oppdrett fra folk som i hovedsak er ute etter å tjene penger på å selge løgner (slik blandingen var preget av i starten, mindre nå) gir ingen mulighet til å avle fornuftig, mener jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Blouberg said:

Tja si det, ønske om å forstå kanskje, men kan ikke helt se at det har kommet fram noe vesentlig ny informasjonen. Folk har avlet fram ulike egenskaper i dyr i uminnelige tider, så stusset litt over årsaken til den negativiteten jeg oppfattet mot Doodles.

Og nei, ikke noe i tråden har fått meg på andre tanker. Selv om det er noen dårlige oppdrettere betyr det ikke at det er dårlige hunder.

 

Som sagt, så avler du ikke fram ulike egenskaper ved doodleavl. Du gambler. Nå blir ikke innsatsen ekstremt høy når man velger to relativt like raser mentalt sett, men det er vesentlig mer gambling enn ved tradisjonell avl. Du vet ikke om det blir mest puddel, mest labrador/golden/cocker/... eller i verste fall noe helt annet om man avler på uregistrerte hunder uten stamtavle. Det tar mange generasjoner før en blanding kan sies å bli noen lunde stabil ... det er ikke som å blande en dæsj blåmaling og en dæsj gulmaling og så vet man at det blir grønt. Det KAN bli sånn noen lunde grønt, men det kan også bli nesten gult eller nesten blått. Eller rett og slett lilla.

Det var to søsken goldendoodle på valpekurset som vi var på sist. Den ene så ut som det man tenker på som en goldendoodle - ganske stor, lys og fluffy. Broren så ut som en knøttliten, spinkel labrador, men med kort, sort pels. Begge vart kjempefine hunder - bare så det er sagt. Og selv om hunden ser ut som en goldendoodle har man ingen som helst garanti for at den feks blir røytefri. Så hva sitter man igjen med da egentlig? En hund som er som en puddel, eller som en retriever (for eksempel), eller begge delr, men kanskje aldri i nærheten av 100% noen av delene slik at man kan bruke den til jakt eller til å bli med i raseklubben for litt sosialt samvær og erfaring... 

Nå vet ikke jeg hvilken doodle du ser for deg å anskaffe, men hva tror du du vinner ved å få deg en slik blanding heller enn en puddel eller en golden feks? Hva slags genetisk magi mener du skal foregå som tar med seg alt det beste i puddelen og alt det beste i golden - forkaster det plagsomme - og så ... vipps ... den perfekte hund!!?? Det er ikke slik det fungerer.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har «doodle» selv, det vil si, jeg har en blandingshund som er halvt puddel. Skal jeg ha det igjen? Nei. Kommer ikke på tale. Jeg er selvfølgelig utrolig glad i hunden min, men jeg kan ikke stå inne for å få en til. Hun har mange fantastiske sider, hun er utrolig smart, grei med alle folk (inkludert barn), bryr seg minimalt om vi møter dyr på tur og tar tog/fly/buss/båt/bil som en helt.

Dessverre har hun en helt forferdelig pels. Hun må klippes flere ganger i året, og røyter også noe helt ekstremt. Pelsen tover seg på to sekunder, det setter seg vanvittig med snø i den og den er ikke vanntett. Når det kommer bare litt regn på den blir hun våt helt inn til skinnet. 

I tillegg har hun slitt litt med sykdom. Når man kjøper blandingshund er sjeldent foreldrene testet i forhold til sykdommer og lignende. For noen år siden fikk hun noe som i følge en svært erfaren veterinær sannsynligvis var schæferrumpe. Det er en sykdom hvor fistler dannes rundt analåpningen, gjerne i forbindelse med analkjertlene. Dette var ganske vanlig på schæfer en stund (veterinæren hadde vært på en konferanse om det på åttitallet), men er nå så og si forsvunnet. Allikevel fikk min hund, som er 25% schæfer det. I tillegg har hun alvorlig innbilt svangerskap to ganger i året, noe som har ført til flere klumper som har vi måttet fjerne. 

Det er ingen garanti for at en renraset hund er frisk, men om man setter seg inn i rasen kan man finne mye god informasjon og ta gode valg om oppdretter. En blandingshund blir ikke nødvendigvis frisk, ettersom rasene man blander ofte har anlegg  samme sykdommer. Både labrador/golden og puddel har for eksempel en god del HD og en del øyeproblemer. Om man avler renraset eller blander ikke noe å si - men testing av avlsindivider er viktig. 
 

I tillegg er det mange oppdrettere av doodle som kun er opptatt av å tjene penger. Det er «valpefabrikker» som DHH der alle tisper settes ut på fôr, og småskalaoppdrettere som får flere kull på tispen(e) sine og selger valpene til blodpris, uten å ha helsetestet noen av foreldrene. Det er jo litt det man betaler for når man kjøper renraset hund, at foreldrene har blitt røntget, øyelyst, DNA-testet og what have you. Dette gjelder selvfølgelig ikke bare «doodleoppdrett», men alle designhunder. Med en gang man blander forskjellige raser, gir de et fancy navn og tar over 10000 kr per valp - da bør man som valperkjøper være skeptisk. 
 

Endret av Quack
Rart mellomrom
  • Like 2
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at doodleprodusentene hovedsakelig retter seg inn mot familiehund-markedet. Svært få folk som har et snev av genuin hundeinteresse er interessert i å betale 20000+ for en blandingshund, og enda færre for en blandingshund som reklameres for som allergivennlig og røytefri. Folk som har litt erfaring med hund skjønner ganske fort at det er reinspikka ljug. Dessuten skal du ikke kunne mye om genetikk for å forstå at måten rasen presenteres på av oppdretterne ikke kan være realistisk, og at resultatene av avlen vil variere enormt.

Det som nok provoserer meg mest, er at doodlepopulariteten i 99% av tilfellene handler om utseende. Hvorfor kjøpte du ikke en puddel, eller en labrador, har jeg mange ganger spurt. Svaret har hittil alltid kokt ned til at de er "sååååååå mye søtere". Vel, der har du det. Folk er ikke interessert i helse, mentalitet, pelskvalitet eller bruksegenskaper, de vil ha en hund som ser ut som en liten bjørn. Du sier man alltid har avla fram nye raser, men har man alltid avla fram nye raser uten tanke for noe annet enn at de skal ser søte ut? Svaret er stort sett nei, og der svaret er ja, så har vel mange av de rasene det gjelder store helseproblemer? Ergo burde vi være i stand til å støtte oss på den empirien og svare entydig "nei" på spørsmålet om vi trenger flere raser som har som hovedfunksjon å være søte. 

Med at alt dette sagt føler jeg for å presisere at jeg selv er oppvokst med hauger og lass av merkelige blandingshunder med ulike utfordringer og fordeler. Jeg har ikke noe mot hunder, jeg elsker hunder, det er derfor jeg bruker mesteparten av fritida mi på dem, og jeg diskriminerer ikke på rase eller mangelen på det. Det jeg er svært skeptisk til, er uetisk avl, umoralske oppdrettere med kyniske markedsføringstaktikker, manglende informasjon til valpekjøpere, bevisst avl på bikkjer uten papirer eller helsetester og det reindyrka fokuset på at hunden skal være "søt". Jeg syns selvfølgelig at min hund er fin, og jeg ville ikke ha kjøpt en hund jeg virkelig ikke likte utseendet til, men jeg kommer aldri til å la utseendet råde over valget av "rase", det være seg blandingshund eller rasehund. Kjøp en puddel eller labrador, da vel, hvis det er de egenskapene man er ute etter. Noe annet er i mine øyne å innrømme at man velger hund etter estetikk, og da kan man like så godt kjøpe seg en kampfisk. De har veldig fine farger!

  • Like 8
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Quack skrev:

I tillegg er det mange oppdrettere av doodle som kun er opptatt av å tjene penger. Det er «valpefabrikker» som DHH der alle tisper settes ut på fôr, og småskalaoppdrettere som får flere kull på tispen(e) sine og selger valpene til blodpris, uten å ha helsetestet noen av foreldrene. Det er jo litt det man betaler for når man kjøper renraset hund, at foreldrene har blitt røntget, øyelyst, DNA-testet og what have you. Dette gjelder selvfølgelig ikke bare «doodleoppdrett», men alle designhunder. Med en gang man blander forskjellige raser, gir de et fancy navn og tar over 10000 kr per valp - da bør man som valperkjøper være skeptisk. 
 

Gode argumenter med hensyn til dårlig pels. Leit både for hund og eier.

Men igjen er det oppdrettere a la DHH som trekkes fram som ett av hovedargumentene. Bare så det er klart, jeg ville aldri kjøpt noe som helst av en oppdretter med et slikt rykte. De jeg vurderer har helseattester og alle tester gjennomført. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...