Gå til innhold
Hundesonen.no

Kelpie eller Collie, eller noe helt annet?


Snek
 Share

Recommended Posts

Vi er en familie med nesten voksne barn, som har hatt hund i alle år og som har begynt å tenke på neste rase.

Akkurat nå har vi en JRT, fordi vi ville ha en liten hund når barna var små. Før har vi hatt Labrador, Schæferblanding og Collieblanding.

Hunden kommer til å være fullverdig familiemedlem, og sjelden alene. Vi drar ikke på fjellturer eller trener i timesvis, men går minst 1.5 timer tur daglig, pluss tisseturer rundt i kvartalet. I tillegg tar vi med hunden overalt, så den får en aktiv livsstil selv om det ikke nødvendigvis blir så voldsomt lange turer. Jeg er glad i å trene hund, så det blir ganske mye lydighetstrening og trikstrening (hver dag).

Skal absolutt ikke ha en brukshund, bare en forholdsvis førerorientert familiehund som man har mulighet å ha løs og få ganske lydig. Dette har fungert veldig bra med de tidligere hundene. Litt verre med JRT pga jaktinstinkt.

Vi har tenkt på Collie, men er ikke så glade i pelsen. Korthår har jeg hørt har diverse helseplager? Schæfer er helt utelukket pga helsa. Nå har vi sett litt på Kelpie, men er usikre om de må brukes aktiv til mer enn bare hobby og vanlige turer? Belgisk fårehund er veldig flott, men jeg har nesten bare møtt nervøse individer (selv om eierne forsikret meg at de ikke var nervøse så framstod de det for meg).

Ønsker ikke ny retriever akkurat nå. Spaniel er helt utelukket, mange pleier å foreslå Springer men er ikke noe glad i Spanieler dessverre.

Er ikke særlig glad i pelsstell, ellers ville storpuddel ha vært noe vi kunne hatt, har bare møtt flotte pudler hittil. 
 

Noen som har erfaring med Kelpie, eller andre forslag?
 

Takknemlig for alle tips!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVis du trener lydighet litt hver dag, og eventuelt litt triks og sånt, så tror jeg de fleste brukshunder vil ha det helt fint hos dere, også en kelpie. Er border collie uaktuelt? Det er mulig å få en trygg belger, om man er litt nøye på oppdretter og linjer, tenker jeg. Hvorfor ikke retriever? Har dere sett på/vurdert chesapeake, som jo er litt annerledes?

Du har mange kriterier som er likt mine, der står korthårscollie, puddel og belger ganske høyt på lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, simira skrev:

HVis du trener lydighet litt hver dag, og eventuelt litt triks og sånt, så tror jeg de fleste brukshunder vil ha det helt fint hos dere, også en kelpie. Er border collie uaktuelt? Det er mulig å få en trygg belger, om man er litt nøye på oppdretter og linjer, tenker jeg. Hvorfor ikke retriever? Har dere sett på/vurdert chesapeake, som jo er litt annerledes?

Du har mange kriterier som er likt mine, der står korthårscollie, puddel og belger ganske høyt på lista.

Takk for svar! Er ikke så fortrolig med Border, det blir for intenst med stirring og kryping osv. Men flotte til sitt bruk så klart!

Eneste retrieveren som ville vært aktuelt er Labrador, men det har vi akkurat hatt så det ønsker vi ikke akkurat nå. Curly og Chesapeake utgår pga pelsen, som er oljete og som jeg personlig synes lukter vondt (samme med Golden, men i mindre grad).

Flott at Kelpie kanskje ikke trenger så mye mer enn hva vi kan tilby. Har ikke inntrykk av at de er då nervøse heller, i hvert fall ikke de jeg har sett på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være litt rusk på dem også, så jeg ville vært minst like nøye der som på belger. De har blitt veldig populære de siste årene, med det som hører med. Regner med dere har nok erfaring til å vite å snakke med ulike oppdrettere om bruk og forventninger og sånt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Ravensburger said:

Australian Cattle dog? Har ei venninne som er oppdretter på Island og hun snakker varmt om rasen. Vet at det ikke er så mange i Norge, det er kanskje en grunn til det. ?

De er ikke de enkleste å jobbe med. Har kjent et par, med erfarne eiere, som sier at det er en hund med egne meninger og man må vite hva man gjør og vil med hundeholdet. De er flotte hunder, men tror ikke nødvendigvis de er lette å trene eller ha løse "overalt".

Forresten, lapsk vallhund, om dere tåler lyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, simira skrev:

 

Forresten, lapsk vallhund, om dere tåler lyd?

Hmm, det spørs hvor mye lyd det er. 
 

Jeg kjenner ingen lapsk vallhund, har bare sett noen få på utstillinger uten å prate med eier. Overfladisk sett ville de vært perfekte (størrelse, pels, utseendet).

Jeg kjenner finske og svenske lapphunder, men føler ikke at det er hund for oss. For lite førerorientert og for vimsete de jeg har møtt. 

Er vallhunden litt som lapphundene eller helt annerledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si de ligger et nivå over, men nå synes jeg ikke de finske er så lite førerorienterte. Det er definitivt ingen retriever, men absolutt trenbare. Jeg synes de har bevart mer av arbeidshunden i vallhunden, for min del utgår de pga. lyd, de bjeffer mer enn slektningene sine, i arbeid og ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/30/2020 at 3:27 PM, Snek said:

Vi er en familie med nesten voksne barn, som har hatt hund i alle år og som har begynt å tenke på neste rase.

Akkurat nå har vi en JRT, fordi vi ville ha en liten hund når barna var små. Før har vi hatt Labrador, Schæferblanding og Collieblanding.

Hunden kommer til å være fullverdig familiemedlem, og sjelden alene. Vi drar ikke på fjellturer eller trener i timesvis, men går minst 1.5 timer tur daglig, pluss tisseturer rundt i kvartalet. I tillegg tar vi med hunden overalt, så den får en aktiv livsstil selv om det ikke nødvendigvis blir så voldsomt lange turer. Jeg er glad i å trene hund, så det blir ganske mye lydighetstrening og trikstrening (hver dag).

Skal absolutt ikke ha en brukshund, bare en forholdsvis førerorientert familiehund som man har mulighet å ha løs og få ganske lydig. Dette har fungert veldig bra med de tidligere hundene. Litt verre med JRT pga jaktinstinkt.

Vi har tenkt på Collie, men er ikke så glade i pelsen. Korthår har jeg hørt har diverse helseplager? Schæfer er helt utelukket pga helsa. Nå har vi sett litt på Kelpie, men er usikre om de må brukes aktiv til mer enn bare hobby og vanlige turer? Belgisk fårehund er veldig flott, men jeg har nesten bare møtt nervøse individer (selv om eierne forsikret meg at de ikke var nervøse så framstod de det for meg).

Ønsker ikke ny retriever akkurat nå. Spaniel er helt utelukket, mange pleier å foreslå Springer men er ikke noe glad i Spanieler dessverre.

Er ikke særlig glad i pelsstell, ellers ville storpuddel ha vært noe vi kunne hatt, har bare møtt flotte pudler hittil. 
 

Noen som har erfaring med Kelpie, eller andre forslag?
 

Takknemlig for alle tips!

 

Hvis du går 1,5 time og trener lydighet/triks hver dag kan du fint ha en kelpie, men de er jo en brukshundrase, som du skriver at du ikke vil ha ;)

De kan også være ganske intense i lek og mot folk, så man må like væremåten deres. Jeg anbefaler deg å hilse på noen, da finner du fort ut om kjemien stemmer :)

Har dere vurdert sheltie? Mindre intense og mindre motor, men absolutt brukanes. Mer lyd da, det er det største minuset. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Tonje skrev:

Hvis du går 1,5 time og trener lydighet/triks hver dag kan du fint ha en kelpie, men de er jo en brukshundrase, som du skriver at du ikke vil ha ;)

De kan også være ganske intense i lek og mot folk, så man må like væremåten deres. Jeg anbefaler deg å hilse på noen, da finner du fort ut om kjemien stemmer :)

Har dere vurdert sheltie? Mindre intense og mindre motor, men absolutt brukanes. Mer lyd da, det er det største minuset. 

Takk for svar! Sheltie er ikke helt i målgruppen, mest pga lyd og størrelse, og litt fordi jeg synes det er veldig mye pels på dem. Jeg synes det er et problem på Collie også, at mange har altfor mye pels, men på sheltien synes det enda bedre, sikkert på grunn av størrelsen at det ser mere voldsom ut.

Grunnen til at vi leter i gjeterhundgruppen er at vi trives med hvor fører- og eierorientert rasene er, uten å være oversosial som mange retrievere. Men jeg ønsker ikke typisk gjeteratferd som f.eks Border Collie. Jeg forstår at alle i gruppen har gjeterbakgrunn, men en Schäfer eller Collie «gjeter» ikke slik en BC gjør- hvis det gir mening.

Jeg tror at du har rett i at jeg må møte flere Kelpier og bli kjent med væremåten. Jeg har bare sett de på trening, og da er de på jobb, vanskelig å få et inntrykk da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthåret collie må vel være perfekt? Helseplager forekommer som på alle andre raser, men jeg har ikke inntrykk av at det er en spesielt sykdomsutsatt rase sammenlignet med andre. Kelpie kan jo også passe, men siden du spesifiserer at du ikke vil ha brukshund, tenker jeg at det kanskje blir litt mer hund enn du egentlig ønsker? Det var i hvert fall slik jeg tenkte da jeg selv skulle velge rase og det sto mellom kelpie og korthåret collie. Veldig glad for at jeg endte opp med collie :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthår er en allsidig hund ♡ de kan være med på alt fra 5 min tur til flere times tur.  Min får ca 1 time tur om dagen og lengre i helgene. Helseplager forekommer jo. Men kortisen er ikke sterkt plaget. En ting som er med kortisen som man ikke tenker på et at når de røyter så røyter de. Det kommer veldig mye pels fra den lille kroppen ♡ men jeg kunne ikke vært mere fornøyd med rasen.  Gleder meg og høre at flere vurder rasen ♡FB_IMG_1588524538761.thumb.jpg.f5a80ade7e785df7aa4c71dbcff082d9.jpgSnapchat-1942171310.thumb.jpg.0ab4b028515e291806dfb9f4dc05f606.jpgmin kortis elsket og sove under dyna sammen med meg ♡

Endret av Tine Kristine Lindbeck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/3/2020 at 9:01 PM, simira skrev:

Kortis står som nevnt høyt på lista mi også, men det med røytinga er litt minus...

Den skjønner jeg! ?

 

Men det er to ganger i året her, og så er de ferdige ? Hjelper alltid med en dusj og noen gode runder med børsten så er mye gjort ? ?

 

Men, rasen man velger skal man jo tross alt være fornøyd med, både på godt og vondt, ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke er glad i pelsstell eller røyting så er det ingen alternativer igjen. De hundene som ikke røyter krever pelsstell da de ikke mister hår naturlig. 
 

Er det så mye forskjell på korthårscollie røyting og kelpie røyting?! Jeg kjenner ikke til rasen korthår collie, men jeg syntes røytingen til Kelpien var ganske ille de gangene det stod på. Men jeg hater røyting og har derfor en pelsstellrase. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, HeleneFS skrev:

Om man ikke er glad i pelsstell eller røyting så er det ingen alternativer igjen. De hundene som ikke røyter krever pelsstell da de ikke mister hår naturlig. 
 

Er det så mye forskjell på korthårscollie røyting og kelpie røyting?! Jeg kjenner ikke til rasen korthår collie, men jeg syntes røytingen til Kelpien var ganske ille de gangene det stod på. Men jeg hater røyting og har derfor en pelsstellrase. 

Jeg har ikke noe imot røyting, altså ?

Jeg synes vel i grunn bare at langhåret Collie er litt finere enn kortis, pluss at jeg har hørt at det kan være helseutfordringer fordi rasen er ganske liten ennå. Men absolutt verdt å sjekke ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...