Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene grunnferdigheter


Nille78
 Share

Recommended Posts

Hei

Flere som har trent inn grunnferdigheter og har noen tips til det jeg lurer på...

Jeg bygger "arkiv" nå, vi er i startfasen. Og jeg har to hunder som trener. Er det for mye å trene 4 grunnferdigheter per trening? De er ikke valper. 

Jeg legger det opp slik: en grunnferdighet med hund 1, ca 20 klikk. Deretter er hund 1 på pause, mens hund 2 får en økt (ca 20 klikk) med samme GF. 
Deretter bytter jeg igjen, og har en ny GF med hund 1. Dvs at de får en kjedelig pause mellom hver GF (få ting i verden er verre enn å se den andre bli trent og måtte vente selv ?)

Er redd for at det blir forvirrende for dem, samtidig som jeg er redd for å terpe på en GF og dermed få vanskeligheter med å få de til å tilby noe annet. Hver uke har jeg  fokus på en GF som gjentas på alle treningene, mens de tre andre GF per trening varierer gjennom uka (har fire treninger i uka). Dermed er jeg innom 13 GF hver uke, med minst en økt per stk.

Høres dette greit ut, eller bør jeg fokusere på færre GF per uke og heller bruke flere uker på å komme gjennom alle? I så fall hvor mange fokuserte dere på per uke (sånn ca)?

De er veldig ivrige forresten, sliter med at de tripper med labbene, spesielt på kassa. Noen tips? Prøver å vente, men da blir de utålmodige og tilbyr annen adferd og dermed går (dvs. hopper!) av kassa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja om grunnferdighetene er kjente og hundene ikke sliter med det så høres det helt greit ut. :) Men kommer jo også litt an på hva som er målet ditt. 

 

Om du får mye tassing ville jeg heller prøvd å være kjapp med belønningene enn å vente ut, mener Hannah Branigan har en fin artikkel om det... ska me sjå... https://hannahbranigan.dog/articles/the-secret-to-clicker-training-for-duration/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Wrigglebutts skrev:

Ja om grunnferdighetene er kjente og hundene ikke sliter med det så høres det helt greit ut. :) Men kommer jo også litt an på hva som er målet ditt. 

 

Om du får mye tassing ville jeg heller prøvd å være kjapp med belønningene enn å vente ut, mener Hannah Branigan har en fin artikkel om det... ska me sjå... https://hannahbranigan.dog/articles/the-secret-to-clicker-training-for-duration/ 

Tusen takk! Den artikkelen der var både morsom og lærerik. Ga jo fullstendig mening :D 

Noen av GFene er kjente for dem, andre er relativt nye - eller hvert fall har jeg bare fått kanskje en økt hvor jeg klarer å fange riktig adferd, dvs at de ikke helt vet enda hva jeg ønsker av dem. Vi er som sagt helt i startgropen, det er vel derfor jeg er veldig opptatt av å ikke begrense adferden deres gjennom å terpe på ting akkurat nå. F. eks så ser jeg at hvis jeg har hatt en økt med dekk på slutten på en torsdag, og skal trene igjen på lørdag, så tilbys dekk gang på gang. Helt tydelig at forrige økt fester seg i løpet av de neste dagene selv om vi ikke trener. Skikkelig kult når jeg kanskje ikke følte at jeg fikk til å klikke riktig adferd engang (eksempel, rygging. Fikk såvidt klikket for bevegelse med bakbeinet, to dager senere var det ny trening og de tilba rygging med både to og tre steg. Tydelig at de hadde "tenkt på dette").

Vet ikke helt hva målet mitt er. Hadde vært kjempegøy å gå LP med dem, hvert fall prøve klasse I, men jeg starter sent med dem og har ikke trent overhodet på dette fra de var valper, så kan hende det er ambisiøst. Samtidig ikke umulig selv om de er nesten 2 år nå. Bare litt vanskeligere (=utfordring!). p Viktigst av alt er hvert fall at vi har det moro mens vi trener, så får vi se hvor det bringer oss, om vi ender opp med noe som likner et program, eller om vi ender opp med å ha det veldig morsomt på trening :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah ER morsom :D hun har en super podcast også (Drinking From the Toilet). Jeg tror at ved noenlunde nyinnlæring ville jeg konsentrert meg på færre grunnferdigheter av gangen. For både deg og hunden kan det være nyttig å få flere økter over kortere tid sånn at det blir lettere å få litt progresjon uten at det tar superlang tid. Du vil absolutt veksle mellom ulike, men velg deg ut noen grunnferdigheter du trener hver uke, prioriter de mest nyttige (ting som har med fvf og utgangsstilling å gjøre). Hunden vil få trening på å veksle mellom ulike ting selv om dere ikke gjør "alle" tingene hele tiden. Skriv ut et grunnferdighetsskjema (eller kjør digitalt) og kryss av hvordan du ligger an så ser du litt over tid at du får balansert det. Vil du trene på kreativitet spesifikt så søk opp 101 things to do with a box. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et godt poeng, at de får øvelse i å veksle selv om jeg ikke er innom "alt" på en uke. Jeg har grunnferdighetsskjemaet og bruker den for å få balansert. Men det blir likevel bare en økt i uka på hver GF så lenge jeg prøver å rekke over "alle" (ikke kryp, hals og hold/slipp enda). Så det var lurt, å bruke mer tid på noen nyttige i starten. Ser jo at jeg raskt ikke kommer videre på mange siden de ikke har utgangsstillingen på stell enda, vi snurrer jo sånn halvveis rundt på en kloss fortsatt ?

Så kanskje jeg totalt sett får bedre fremdrift ved å fokusere på noen hver uke :D Tusen takk for at du tar deg tid!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/13/2020 at 2:16 PM, Nille78 skrev:

Vet ikke helt hva målet mitt er. Hadde vært kjempegøy å gå LP med dem, hvert fall prøve klasse I, men jeg starter sent med dem og har ikke trent overhodet på dette fra de var valper, så kan hende det er ambisiøst. Samtidig ikke umulig selv om de er nesten 2 år nå. Bare litt vanskeligere (=utfordring!). p Viktigst av alt er hvert fall at vi har det moro mens vi trener, så får vi se hvor det bringer oss, om vi ender opp med noe som likner et program, eller om vi ender opp med å ha det veldig morsomt på trening :D 

Ikke stress! Jeg startet ikke å trene målrettet lydighet før sommeren ifjor og da nærmet han seg 3 år. Nå har vi allerede debutert i rallylydighet og nærmer oss klar for LP-start? Startet med hundetrening (sånn utenom hverdagslydigheten) når han var bikket 2 år. Med valpen er det målrettet siden dag 1, men vi tar alt i hans tempo og har det ikke travelt, selv om jeg håper å få startet noe i høst! 

For å svare på det angående grunnferdigheter velger jeg en "hovedgrunnferdighet" som jeg har fokus på hele måneden. Så uke for uke skriver jeg ned delmomenter + andre øvelser. Vi kan jo ikke bare trene utgangsstilling eller fot i en måned - da blir vi lei begge to. Men prøver å dele opp øvelsen så mye som trengs for at han forstår det og gjør det skikkelig! Men nå er han 6 måneder og blodet fullt av lopper, så treningsøktene blir lagt opp deretter. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Miloficent skrev:

Ikke stress! Jeg startet ikke å trene målrettet lydighet før sommeren ifjor og da nærmet han seg 3 år. Nå har vi allerede debutert i rallylydighet og nærmer oss klar for LP-start? Startet med hundetrening (sånn utenom hverdagslydigheten) når han var bikket 2 år. Med valpen er det målrettet siden dag 1, men vi tar alt i hans tempo og har det ikke travelt, selv om jeg håper å få startet noe i høst! 

For å svare på det angående grunnferdigheter velger jeg en "hovedgrunnferdighet" som jeg har fokus på hele måneden. Så uke for uke skriver jeg ned delmomenter + andre øvelser. Vi kan jo ikke bare trene utgangsstilling eller fot i en måned - da blir vi lei begge to. Men prøver å dele opp øvelsen så mye som trengs for at han forstår det og gjør det skikkelig! Men nå er han 6 måneder og blodet fullt av lopper, så treningsøktene blir lagt opp deretter. 

Det er jo kjempekult! Gøy med flere som "starter sent". Og moro at det lykkes også! Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å trene litt målrettet fra dag 1 med dem, men det ble en del miljøtrening i starten selvsagt, så skjedde livet og dets uforutsette hendelser, og det stoppet helt opp. Så har jeg startet nå i stedet. Jeg ser jo at jeg drar på litt bagasje i form av uvaner som ikke passer i et LP-program og som må avlæres samtidig som det riktige læres inn. Men travelt har jeg det ikke. Det morsomste er å se hvor gøy de synes det er å trene og få brukt hodet sitt. Litt i overkant ivrige til tider, de har hvert fall en godt utviklet på-knapp, og det hoppes og sprettes mellom øktene og før trening. Men heller det, enn en som må trekkes opp og kjempes med å få litt kjapp i vendingene :) 

Godt innspill med en hovedferdighet per måned også, det skal jeg ta med meg. Jeg ønsker jo ikke å begrense til en ting, ikke bare er det kjedelig (og jeg vil ikke ta vekk treningsgleden for alt i verden), men det blir et slit å få tilbudt nye adferder også. Så jeg bruker mye tid på å tenke, planlegge og lure på hvordan jeg bør legge opp treningen for å få den variert nok, men ikke forvirrende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Nille78 skrev:

Det er jo kjempekult! Gøy med flere som "starter sent". Og moro at det lykkes også! Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å trene litt målrettet fra dag 1 med dem, men det ble en del miljøtrening i starten selvsagt, så skjedde livet og dets uforutsette hendelser, og det stoppet helt opp. Så har jeg startet nå i stedet. Jeg ser jo at jeg drar på litt bagasje i form av uvaner som ikke passer i et LP-program og som må avlæres samtidig som det riktige læres inn. Men travelt har jeg det ikke. Det morsomste er å se hvor gøy de synes det er å trene og få brukt hodet sitt. Litt i overkant ivrige til tider, de har hvert fall en godt utviklet på-knapp, og det hoppes og sprettes mellom øktene og før trening. Men heller det, enn en som må trekkes opp og kjempes med å få litt kjapp i vendingene :) 

Godt innspill med en hovedferdighet per måned også, det skal jeg ta med meg. Jeg ønsker jo ikke å begrense til en ting, ikke bare er det kjedelig (og jeg vil ikke ta vekk treningsgleden for alt i verden), men det blir et slit å få tilbudt nye adferder også. Så jeg bruker mye tid på å tenke, planlegge og lure på hvordan jeg bør legge opp treningen for å få den variert nok, men ikke forvirrende. 

Helt enig med deg! Heller kenguru, løping og «mye» hund enn hund som ikke er gira. Begge mine er ganske på, noe som er gøy - men også utfordrende? 

Jeg tar tak i atferder som bare plutselig dukker opp også i tillegg til de jeg planlegger selv. F.eks. rygging når valpen skal komme seg ut mellom sofaen og stuebord! Eller når han legger seg ned i flatdekk. Det har faktisk gitt uttelling, spesielt flatdekken? Ila en treningsøkt så har vi feks hovedferdighet «utgangsstilling», men vi gjør andre øvelser i mellom. Veksler mellom fartsfylte øvelser (apport, løpe rundt) og roligere øvelser (dekk, bli). Håper at han på den måten enklere klarer å skru seg på/av. Men han er jo en valp, så vi starter som regel alltid med noe som får ut litt krutt, leking feks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...