Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hundeklubb? Oslo


CarolineB
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg lurer på deres erfaring med hundeklubber i Oslo?

Jeg står veldig mellom om jeg skal melde meg inn i Stovner eller Oslo og omegn hundeklubb. Har aldri vært aktiv i en hundeklubb, men ønsker nå å bli aktiv da jeg har begynt med konkurranser og aktiv trening! Lydighet og rallylydighet er det som står hjertet nærmest, men agility og smeller/SEEK syntes vi er gøy. 

Hund er min største lidenskap så å få et sosialt miljø (jeg er 22 år, dame, men menneskene er viktigere enn alder) er et stort pluss! 

Alt om pris, miljø, målsetting, aktivitet, fasiliteter, trenere osv settes stor pris på, både om Stovner/Oslo og omegn hundeklubb eller andre hundeklubber i Oslo. 
 

God påske! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært aktiv i OODK en del år, og kjenner flere i Stovner. @Theatrener vel litt der.

Stovner hundeklubb holder strengt tatt ikke til i Oslo. De har en stor treningshall på Kløfta, noe som jo er et pluss med tilgang til innetrening. Men det varierer hvor godt organisert treningene er og hvor mye folk tar hensyn. De er en stor klubb med mange medlemmer, og jeg vet ikke hvordan miljøet er der, jeg har hørt litt varierende ting.

OODK har en veldig fin og sosial rallygruppe og en fin agilitygjeng. Da jeg var aktiv var det ganske få på lydigheten, jeg vet de har fått litt mer aktivitet der nå (de har hele tiden hatt faste treninger med treningsansvarlig, og kurs med instruktør innimellom). De har ikke smellertreninger.

I OODK betaler du medlemsavgift, og da kan du trene med alle gruppene så  mye du vil. Treninger med instruktør koster ekstra (vanligvis per semester) og kurs kommer i tillegg, samt eventuelt innetrening om vinteren. Ikke veldig dyrt.

Stovner har et stort og komplisert betalingssystem, der man betaler noen tusen i året for tilgang på treningsfasilitetene, pluss utstyrsavgift i agility. Det kan være verdt det om man vil ha tilgang på innetreninger særlig om vinteren, og tenker å trene veldig aktivt. http://stovnerhundeklubb.no/aktiviteter/trening-forside/trening-priser/

Begge klubbene henter inn trenere og holder ulike kurs. Jeg opplever nok at Stovner er ganske mye mer konkurransefokusert, selv om begge klubbene har medlemmer på de fleste nivåer i sportene de driver med. Jeg er usikker på om OODK har noe særlig eliteutøvere i LP og bruks.

Andre hundeklubber i nærheten av Oslo er Follo, som også har hall og stort sett godt miljø, Drammen og omegn brukshundklubb er hyggelige, Asker hundeklubb har jeg ingen erfaring med. Drøbak hundeklubb, også veldig fin gjeng, Lørenskog hundeklubb har godt miljø og en veldig aktiv rallygjeng.

Ellers er det noen raseklubber og jeger- og fiskeforeningen som har aktiviteter i Oslo, samt noen hundeskoler som har treningsgrupper. Overraskende få hundeklubber egentlig, med tanke på hvor mange hunder det er i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var aktiv i OODK var rallytreningene ukas høydepunkt :) Fint miljø og fint opplegg. Veldig sosialt og gode treningsledere. Sesongen ble litt kort for oss som er godværsekvipasje, siden de bare hadde utetreninger den gangen. Tror de leier litt forskjellige lokaler om vinteren nå.

Stovner ble for dyrt for meg og for mye bilkø for for lite trening. Fellestreningene ble for voldsomme for oss pga miljøberørthet når det er mye trøkk i hallen så vi fikk ikke så mye ut av det, og det er ikke så mye treningstid bortsett fra fellestreningene når man jobber vanlig arbeidstid. Men om man har en hund som takler mye trøkk, er det supre treninger og fasiliteter og fint med oppvarmet hall. 

Follo Brukshundklubb liker jeg veldig godt :) Treninger i en fotballhall om vinteren og to store, fine treningsområder om sommeren. LP-treningene i vinter var helt supre, med kanskje rundt 7-8 stk i hallen, så det ble passe med forstyrrelser. Agilityen var også helt super, beste opplegget jeg har sett i en klubb. Mye trening per ekvipasje og mye oppfølging for alle uansett nivå. Det tar meg også kortere tid å kjøre til Follo enn til Kløfta pga at det er mindre kø den veien.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...