Gå til innhold
Hundesonen.no

Urolig/vilter valp


Setter1
 Share

Recommended Posts

Hei ?

Ny på forumet, lang tekst.. Trenger noen råd/tips fra erfarne hundefolk. Vi har en engelsk setter tispe på snart 12 uker, hentet henne 9 1/2 uker gammel. Det er min og min samboers første hund. Jeg har litt erfaring med hund fra før da vi har hatt 3 hunder i familien tidligere, men har ikke oppdratt en valp selv før. Har en aktiv livsstil og har alltid ønsket meg en egen hund, og nå var tiden inne. Vi har lest oss mye opp og er for å trene positivt. Hadde i utgangspunktet meldt oss på valpekurs, men det ble ikke noe av grunnet koronasituasjonen. 

Hovedproblemet vårt er at valpen ikke finner roen inne på dagtid. Hun er høyt og lavt, og klarer ikke slappe av på egen hånd. Derfor sover hun en god del mindre enn anbefalt, og vi får aldri satt oss ned i sofaen eller spist middag i fred. Har såklart valpesikret huset så godt det lar seg gjøre. Vi har avgrenset stuen/kjøkkenet med barnegrind og vi har også snekret en solid kompostgrind i stua på ca 4-5 kvm. Der har hun vann, en god hundeseng, et deilig teppe og noen tyggesaker. Hun kan derfra følge med oss når vi er på stua og på kjøkkenet. Hun liker seg godt der inne, men kun hvis vi er der inne sammen med henne. Hvis vi setter henne i grinda for å spise middag eller se på tv f.eks. så bare hyler hun og prøver å klatre i grinda. Dette gjør hun også om vi sitter med ryggen til 1 m utenfor grinda. Gir henne ikke oppmerksomhet når hun holder på sånn, men det virker som hun ikke klarer å roe seg. Kan ta over 30 min før hun i det hele tatt roer seg bittelitt.

Dersom hun er løs i stua, kjøkkenet eller badet sammen med oss bare styrer hun på. Hun prøver å få oppmerksomhet ved å bjeffe litt eller gjøre ting hun ikke får lov til, som å hoppe på sofaen, hoppe opp etter kjøkkenskapene, hoppe opp etter spisestuen, bite i spisestuen eller vandre hvileløst rundt. Har ikke lært henne «nei». Har prøvd å bare avlede foreløbig. Har i utgangspunktet ikke noe i mot at hun er i sofaen, men vil ikke at hun skal gjøre dette foreløbig ettersom hun kan hoppe ned og skade seg. Roser henne dersom hun av seg selv gjør noe bra, som å sitte, legge seg ned eller er rolig.

Vi lufter henne ca en gang i timen, litt sjeldnere hvis hun f.eks sover. Noen ganger er det tissing/bæsjing på plenen og rett inn igjen. Skjer av og til tisseuhell inne, men det er helt ok. 2-3 ganger om dagen er vi ute i hagen/nabolaget i ca. 10-15 minutter, så hun kan snuse og leke litt og se på folk/biler. Kjører av og til bil og lufter henne i skogen. Da løper hun fritt i langline dersom det ikke er andre i nærheten. Inne får hun mental stimuli i form av litt kontakttrening, trening på navn, sitt/ligg, godbitsøk og aktivitetsleker som kong/ball med godteri/mat inni. Tyggeben/pinne innimellom. Ingen leking inne. Prøver å ikke gjøre for mye av alt dette. Problemet er at det virker ikke som hun blir sliten/trøtt av noe av det. Og når hun er ferdig med en ting, må hun liksom få noe annet å gjøre, hvis ikke så styrer hun veldig med destruktive ting. Skjønner at vi kanskje har gitt henne litt for mye oppmerksomhet og at hun derfor forventer at det skal skje ting?? Men samtidig så er vi rolige inne og prøver å slappe av. Er hun overstimulert eller understimulert? Overtrøtt?

Hvordan i all verden skal vi få denne lille, skjønne valpen vår til å slappe av og finne roen?? Hvordan lære henne til å ikke hoppe opp og heller legge seg ned rolig på gulvet/teppet sitt og slappe av? Må vi bare være «harde» og la henne være i grinda til hun slapper av? Skjønner at det er en valp som trenger nærhet og er «valpete». Men skulle gjerne hatt noen tips og visst om vi er helt ute og kjører på oppdragelse ?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja noen valper er veldige aktive og har ikke en like god av-knapp. Noen må tvang roes rett og slett. Når dere ser valper surre rundt og virker overaktiv,selv etter å ha vært ute og gjort alt det vanlige,så sett valpen på et avgrenset område hvis mulig ( kun en liggeplass der), binde fast med bånd til et bordben feks,  hindre valpen i å surre rundt. Så la valpen være der til den er avslappet.  Den kan protestere og bjeffe og sånn,men overse den helt til den har roet seg ned. 

Etterhvert vil valpen forstå at det kreves ro av den.  Det er viktig at valper får slappet av og ikke gå på høygir hele tiden. Og noen trenger litt mer hjelp til dette.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ? Ja, hun er nok en veldig aktiv valp der av-knappen ikke fungerer helt. Setter henne i kompostgrinda ved siden av der vi sitter, men hun roer seg ikke på laang, lang tid. Og slipper vi henne ut igjen etter at hun har vært rolig en stund, er det tilbake til hyper-modus. Derfor har hun vært mye i grinda de siste dagene og vi synes ikke det er så kjekt det heller. Vanskelig.. Har også prøvd å roe henne ned på fanget og det funket i starten, men nå har hun begynt å vri seg unna og tulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye sover hun i løpet av en dag da? Og hvor lenge sover hun på natta?

Noen (veldig mange, egentlig) valper er bare veldig aktive, uten at det har noe med stress å gjøre eller at de bør tvangsroes. Med mindre hun viser tydelige tegn på stress som pesing og lignende, tenker jeg dette er helt normalt. Med valper er det som regel full rulle mens de er våkne, og så slukner de en liten stund. Det varierer mye hvor ofte og lenge de sover.

Ellers kan du nok fint gi valpen mye mer stimuli. Jeg har en helt annen type jakthund (dachs) som er mye mindre krevende enn setter, og min valp ville gått på veggen av 45 minutter utetid spredt utover en hel dag i den alderen. Spesielt når dette er inkludert lek. Du kan fint være ute minimum 40 minutter sammenhengende hver eneste dag, tenker ikke på å gå langt men la henne bruke kroppen og undersøke verden utenfor, om det er skogen,  hagen eller nabolaget. Valper leker og tygger, så ha gjerne mye leker, tyggeting og annet liggende tilgjengelig inne hele tiden sånn at disse behovene går minst mulig utover inventaret. Ikke vær redd for å leke med valpen inne heller. Har du mulighet til å la hunden være ute på inngjerdet altan eller i hundegård, så tilby gjerne dette også når valpen selv vil da de får flere inntrykk enn når de holdes inne hele tiden.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar, Tyttebæra ?

Hun sover fra ca kl 22-23 til kl ca 06.30. Ligger på et teppe eller i hundesengen sin nedenfor senga vår. Hun våkner og må ut å tisse/bæsje to ganger om natten (begynner å tasse rundt og hoppe på senga). Legger seg greit til å sove igjen, men kl 06.30 er hun lys våken og har mye energi. På dagen sover hun kanskje 4-5 timer fordelt utover dagen. Hun legger seg sjelden ned og sover av «fri vilje». Må sette henne i grinda/ignorere henne til hun velger å legge seg ned. Vi må da prøve å være stille, hvis ikke spretter hun opp igjen. Vil helst at hun skal få den etterlengta søvnen. Sammenlagt sover hun ca 11-13 timer hvert døgn.

Ok, har vært redd for å overstimulere henne. Hun peser ikke i våken tilstand, men puster ofte tungt og fort når hun sover. Jager av og til hale og biter på labbene. Leser flere steder at valper kun skal være ute 10-15 minutter per gang i den alderen. Vi skal prøve å være ute lenger vertfall en gang om dagen ?? Forhåpentligvis gjør det henne litt mer sliten og fornøyd!

 

Endret av Setter1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at dette er en aktiv rase som har mye energi. Har hatt settervalp i huset og den måtte få løpe og leke mye pr.dag. Ut og lek, og den få løpe mye, om du trenger tips til hvordan du kan leke med den kan jeg tipse deg om No Limit Obediens sin blogg, eller Doglife sine filmer. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen av våre valper (ikke jakthunder) blitt avspist med så lite utetid, hadde de gått på veggene ! Det er ikke snakk om å gå lange turer, men å være ute, sulle rundt i lett terreng og bruke nesen og kroppen, bli tatt med i andre miljøer og bli vant til nye inntrykk, bli ekt med og trent på enkle basic lydighetsøvelser.  Hunder er skapt for å være i bevegelse og være ute, så kom dere ut med valpen ! Vil hun ikke roe seg inne, gjør som andre her har sagt, legg henne på avsperret område eller bind henne på hvileplassen. Lykke til, det går seg til etter hvert.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ? Har bare prøvd å forholde oss til råd som vi har lest i diverse valpeartikler. De passer nok ikke for alle. Det har også vært veldig dårlig og kaldt vær, som gjør at hun fort har blitt litt kald og utilpass (har hatt på regndekken). Men da skjønner jeg at vi kan prøve å være ute lenger med henne ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere valper. Den ene var sånn. Full fart hele tiden, og sov aldri på dagen (til gjengjeld sov hun godt hele natten). Hun hadde ikke vært å ha i hus om hun bare hadde fått korte turer på 15 min noen ganger om dagen. Jeg er gjerne ute med valpene i flere timer om jeg vil det, men da har jeg en sekk valpen kan sitte i, eller vi tar hyppige og lange pauser (evt er vi bare ute på samme sted lenge og koser oss). Valpene tåler det, og de elsker å finne på noe med dere ? Ikke vær redd for alt dere leser på nett. Det er utrolig mange meninger, og veldig mange ser ut til å tro at valper ikke tåler noe. Mine hunder har blitt både avbalanserte og trivelige alle sammen, selv om de har vært med på lengre fjellturer og andre aktiviteter fra de er i hus. Kos dere sammen! 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/8/2020 at 6:42 PM, Setter1 said:

Takk for utfyllende svar, Tyttebæra ?

Hun sover fra ca kl 22-23 til kl ca 06.30. Ligger på et teppe eller i hundesengen sin nedenfor senga vår. Hun våkner og må ut å tisse/bæsje to ganger om natten (begynner å tasse rundt og hoppe på senga). Legger seg greit til å sove igjen, men kl 06.30 er hun lys våken og har mye energi. På dagen sover hun kanskje 4-5 timer fordelt utover dagen. Hun legger seg sjelden ned og sover av «fri vilje». Må sette henne i grinda/ignorere henne til hun velger å legge seg ned. Vi må da prøve å være stille, hvis ikke spretter hun opp igjen. Vil helst at hun skal få den etterlengta søvnen. Sammenlagt sover hun ca 11-13 timer hvert døgn.

Ok, har vært redd for å overstimulere henne. Hun peser ikke i våken tilstand, men puster ofte tungt og fort når hun sover. Jager av og til hale og biter på labbene. Leser flere steder at valper kun skal være ute 10-15 minutter per gang i den alderen. Vi skal prøve å være ute lenger vertfall en gang om dagen ?? Forhåpentligvis gjør det henne litt mer sliten og fornøyd!

 

Det kan være at hun ikke har behov for å sove mer, eller at hun får litt økt behov for søvn når hun får litt mer stimuli. Ingen av mine valper sov i 18-20 timer i døgnet som jeg leser er "normen" etter et raskt googlesøk, så at valpen deres ikke følger den standarden trenger du ikke å tenke på. Synes mine hunder sover mer fra 1 år enn de gjør mellom 8 uker og 11 måneder.

Valper puster raskt og tungt når de sover, helt vanlig. At hun jager halen og biter labber kan være et tegn på flere ting. Ville forsøkt å gi henne litt mer stimuli og mer å holde på med som leker eller tyggebein.

Det var en periode for en del år siden at det var mange som påsto at aktivitet var farlig for valper, men dette har blitt mer avleggs nå i dag. Argumentet var gjerne at det var skadelig for fysisk utvikling eller at de kunne bli overstimulerte mentalt. Det er forsket mye på effektene fysisk aktivitet har for små barn og vi vet at det er positivt for utviklingen av skjelett, ledd, sener, motoriske ferdigheter, psykisk helse og søvnkvalitet. At det da skal være helt motsatt for valper og andre ungdyr, at aktivitet er skadelig og må begrenses til noen få minutter hver dag, virker svært usannsynlig. Det er en gylden middelvei selvsagt, valper skal ikke utsettes for hard aktivitet med høy belastning som joggeturer, sykkelturer, kløving eller lange turer uten muligheter til å sitte i sekk. Men å la dem få bruke kroppen og være i aktivitet tror jeg er svært viktig, og jeg har tilgode å se noen negative effekter av dette på egne eller andres hunder.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå prøvd å være lenger ute både i nabolaget og i skogen, og det synes vi hun responderer bra på. Hun liker å løpe rundt og utforske! Vi prøver også å senke skuldrene inne og være mindre stresset over alt dette, og tror det har hjulpet på henne også til å bli litt roligere. Hun sover nå litt bedre på dagen ?

Takk for alle svar!

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen ?

Lurer også på hvordan vi på best mulig måte kan holde på med hjemme-alene-trening? Selv om hun slapper litt mer av nå, så har hun ikke funnet «plassen sin» i huset. Har både hundeseng og åpent bur med teppe over, men hun vil være i nærheten av oss. Må derfor ta med oss sengen hennes rundt om i huset (har to hundesenger).

Vi har funnet ut av hun liker seg/slapper bedre av inne på kontoret utenfor stuen/kjøkkenet når samboer har hatt hjemmekontor. Sikkert fordi rommet er mindre og har færre fristelser. Har barnegrind i dørkarmen og såklart sikret ledninger. Vi tenker at hun kan være i dette rommet når hun skal slappe av/være hjemme alene til hun trygt kan være i hele etasjen.

Foreløbig har vi kun forlatt henne der med åpen dør menst vi går på do/henter oss noe på kjøkkenet. Da står hun for det meste og ser etter oss, piper litt innimellom, og legger seg ikke ned. Har tyggeleker og bein tilgjengelig der inne. Skal vi gi henne noe ekstra godt å tygge på for så å forlate henne alene der i flere og flere minutter for hver dag? Komme tilbake før hun piper eller vente til hun er stille? Med døren lukket eller bare grind foran?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk frem så gradvis jeg kunne men la det "alltid" opp slik det kom til å være når jeg faktisk skulle gå fra ham, i vårt tilfelle da på mitt soverom med lukket dør. Synes det er lurt å ha et mindre område til å begynne med, men der er de forskjellige. Begynte slik som dere, først bare lukket døren, så et min osv til jeg faktisk hadde gått helt ut av leiligheten. Prøvde å gjøre litt hver dag for å komme litt inn i det og hadde gooood tid, var ikke alltid vi økte hver dag for eks. Husker ikke helt hvordan vi kom inn i denne rytmen, men han pleide å få en frossen kong med frokosten sin etterhvert, også hadde jeg kamera på ham, da kunne jeg se hva han drev med. Når han fikk kongen sin var han helt ubekymret med at jeg gikk, han kunne sutre litt når jeg gikk hvis han ikke fikk denne. 

Prøve å holde alenetiden så kort at hun ikke begynner å pipe/bjeffe og jeg ville ikke gått inn til henne hvis hun gjorde det for å unngå at hun skal koble lyd=menneske. Det kan være veldig vanskelig å vite i begynnelsen hvor den grensen går da, så ja. 

Jeg fikk også tips om å prøve å trene etter hunden var luftet/trent/hadde lekt så de var litt ekstra sliten og det kanskje var litt ekstra lett å legge seg til å sove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tusen takk for tips Nordlyset :)
Vi har alene-trening på kontoret. Foreløbig går det veldig sakte framover, hun vil helst være hos oss hele tiden og blir litt destruktiv hvis vi ikke er med henne. Hun slapper ikke av alene, selv ikke om hun egentlig er sliten.. Går greit når hun får noe å spise på, men så fort det tar slutt så piper hun, ser etter oss og styrer på. Skal vi bare la henne styre til hun legger seg?

Vi sliter fortsatt litt med at hun ikke roer seg når vi f.eks. er på kjøkkenet/stuen. Vi kan tydelig se at hun er trøtt, men hun klarer ikke sove menst vi holder på med ting. Det må være helt stille. Hun er veldig vár for lyder og bevegelse, og spretter opp så fort det skjer noe om hun i det hele tatt har lagt seg ned. Går rastløst rundt, ser på oss, jager av og til hale og ser etter ting å aktivisere seg med. Tilbyr kong/tyggebein etc på plassen hennes, men er ikke alltid intr. i dette. Hun hopper med framlabbene på stoler/sofa og bord. Dytter henne forsiktig ned og roser når hun er på bakken/sitter (etter ca 3-5 sek), men hun kan holde på leeenge. Spesielt irriterende når vi prøver å spise middag eller se på tv. Har ikke fått tak i mat oppå bordet ennå. Er disse tingene oppmerksomhetssøkende atferd, kjedsomhet, overtrøtthet eller valpetakter? (hun er 14 uker). Hvordan kan vi venne henne av med dette? Bør vi sette henne inn på kontoret når vi spiser middag/gjør husarbeid? (hun kan se oss derfra)

Lurer også på om hun får greit med tur/mental stimuli. Synes det er vanskelig å vite om hun får for lite eller for mye.
Hun får en morgentur på ca 15-30 min i skogen/nabolaget før samboer begynner hjemmekontor. Deretter en liten tur i nabolaget ved lunsjtid. Litt båndtrening og godbitsøk på turene. I tillegg raske tisseturer på plenen. På ettermiddagen er vi ute litt lenger. Leker med andre hunder innimellom, men hun blir ofte litt oppjaget samtidig som at hun kan være litt reservert til å begynne med. Hva gjelder mental stimuli, trener vi litt på sitt, ligg, bli, gi labb og kontakt, men dette blir kanskje bare 15-20 min sammenlagt i løpet av en dag. Hun blir så fort gira av å holde på med kommandoer og lek. Generelt blir hun fort gira av alt mulig. Hun får også kong, tyggebein, ball med godbiter i og godbitsøk på plenen.

Det må sies at hun slapper bedre av inne på kontoret menst samboer jobber. Problemene er verst på stuen/kjøkkenet (har åpen løsning, men har avgrenset deler av stuen med grind hvor det er mest ledninger og planter). Skulle ønske hun kunne legge seg ned å sove disse stedene også. Tips? Har prøvd grind, men den klatrer hun ut av. Redd for å binde henne fast da hun nesten river av seg hodet når hun kjenner motstand i båndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...