Gå til innhold
Hundesonen.no

Vår første hund sammen: Eurasier eller Golden?


Voffster
 Share

Recommended Posts

Vi er et par som har veldig lyst på hund. Vi er ikke vanvittig aktive, og ønsker ikke en hund som vil få det vanskelig hos oss/krever mer enn vi kan gi. Vi vil gå daglige turer, minst en time i tillegg til småturer, og vi bor i blokk, i en rimelig stor leilighet. Har altså ikke hage. I helgene vil det bli lengre turer, og den vil generelt få oppmerksomhet, kos og lek. Men vi er helt avhengige av at den ikke blir helt gal hvis det kommer noen rolige dager, for de kommer.

Vi ønsker en stor eller middels stor hund.

Jeg er mye syk, men mannen er frisk og har mer overskudd til lengre turer enn meg. Hunden må kunne tilpasse seg dette.

Vi har ikke barn eller andre dyr. 

Nå står det egentlig mellom Golden og Eurasier.

Golden på grunn av det fantastiske lynnet, samarbeidet, intelligensen og ja, utseendet. Hvor knyttet den blir til eier og hvor enkel den er med tanke på sosialisering er også et stort pluss.

Eurasier fordi den ikke virker alt for krevende, og fordi jeg leser flere steder at den knytter seg veldig til eier, bjeffer lite, kan være fornøyd med å ta det rolig inne hvis den får en times tur, noe som står høyt på min liste. I tillegg har den polartrekkene jeg er så glad i.

Det negative jeg har lest om Eurasiere (lite samarbeidsvillig, vanskelig å trene opp) har jeg sett litt bort fra, da vi ikke kommer til å være med i konkurranser eller bruke den til noe annet enn en turkamerat. Men jeg er engstelig for om den har mye frykt i seg, og om dette vil hindre den i å knytte seg til oss, om den vil bli lite oppsøkende og litt vel sær. At den er sær mot fremmede plager ikke meg, bare den ikke er aggressiv. 

Angående Golden er jeg redd den trenger mer en times tur, og at den vil bli understimulert og "gal" og veldig innpåsliten. Det må være en viss ro hjemme, spesielt for min del. Jeg lurer også på om Golden røyter og lukter mye mer enn Eurasieren. 

Andre hunder jeg har lest om som appellerer til meg er Bernen sennen (men denne lever så kort at jeg ikke tør), Hovawart (men denne ble jeg frarådet fordi den visst nok krever veldig mye mosjon), Kuvasz (men denne krever vel også for mye)… Denne posten handler egentlig mest om at jeg er veldig redd for å velge feil hund, og ikke gi den det den fortjener. Men jeg håper virkelig at det finnes en hund for oss der ute: Rolig, snill, gjerne litt beskyttende og ikke skyhøyt energinivå.

 

Så - er det noen som har noen gode ideer? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse rasene er ganske ulike, så jeg tenker det er lurt at dere får møtt flere ulike raser for å finne ut hvilken type dere foretrekker. Det er mange raser som er perfekt på papiret men som man ikke trives med likevel. Golden er en av dem for min del.

De aller fleste hunder knytter seg til eieren sin, men en eurasier bryr seg gjerne ikke om andre enn de/den nærmeste og en golden liker ofte alt og alle. Dette er en smakssak og det er fordeler og ulemper med begge typer. 

Men prøv å møte noen hunder og snakk med eierne så er det nok lettere å se hvilken som passer dere best ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å trene opp handler ikke bare om konkurranse. Det handler om å lære hunden å komme på innkalling (så den kan gå løs), legge seg og slappe av når du ber om det, ikke stele mat fra bordet (selv om en golden strengt tatt er mer sannsynlig å gjøre det enn en eurasier) og generelt omgåes i hverdagen. (btdt) I tillegg er det mye dårlig mentalitet på dem.

Aktivitetsnivået du beskriver virker for meg litt knapt til en golden, men om den får litt lengre turer i helgene går det fint. Om du er mye syk er du kanskje også mye hjemme? Jeg tenker at det betyr mye for hunden å ikke være alene hjemme fulle arbeidsuker, og om du i tillegg orker å ta noen fem minutters økter med hjernetrim i løpet av dagen så hjelper det mye (jeg er selv ufør, med en trenbar og en ikke trenbar hund i hus).

Golden røyter masse lyse hår overalt, mens eurasieren røyter i dotter. Veldig stor forskjell tror jeg ikke det er. Lukt avhenger gjerne av fôr og pelsstell (bading ved behov og sånt).

De aller fleste raser tåler noen rolige dager så lenge de ellers får den aktiviteten de trenger. Siden dere ikke har mye erfaring med hund (?) så ville jeg holdt en knapp på raser som er mer førerorienterte og lette å trene.

Har du sett på engelsk springer spaniel?

Om dere tåler litt bjeffing kan du jo også ta en titt på finsk lapphund, de er mindre førerorientert enn golden, men mer enn eurasier, og har litt samme type utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, simira skrev:

Vanskelig å trene opp handler ikke bare om konkurranse. Det handler om å lære hunden å komme på innkalling (så den kan gå løs), legge seg og slappe av når du ber om det, ikke stele mat fra bordet (selv om en golden strengt tatt er mer sannsynlig å gjøre det enn en eurasier) og generelt omgåes i hverdagen. (btdt) I tillegg er det mye dårlig mentalitet på dem.

Aktivitetsnivået du beskriver virker for meg litt knapt til en golden, men om den får litt lengre turer i helgene går det fint. Om du er mye syk er du kanskje også mye hjemme? Jeg tenker at det betyr mye for hunden å ikke være alene hjemme fulle arbeidsuker, og om du i tillegg orker å ta noen fem minutters økter med hjernetrim i løpet av dagen så hjelper det mye (jeg er selv ufør, med en trenbar og en ikke trenbar hund i hus).

Golden røyter masse lyse hår overalt, mens eurasieren røyter i dotter. Veldig stor forskjell tror jeg ikke det er. Lukt avhenger gjerne av fôr og pelsstell (bading ved behov og sånt).

De aller fleste raser tåler noen rolige dager så lenge de ellers får den aktiviteten de trenger. Siden dere ikke har mye erfaring med hund (?) så ville jeg holdt en knapp på raser som er mer førerorienterte og lette å trene.

Har du sett på engelsk springer spaniel?

Om dere tåler litt bjeffing kan du jo også ta en titt på finsk lapphund, de er mindre førerorientert enn golden, men mer enn eurasier, og har litt samme type utseende.

Ja, jeg er hjemme hver dag, og kan tilby mye selskap og hjernetrim :) I blant blir jeg nødt til å kunne sitte i fred og arbeide litt, men det går vel stort sett fint med en hund som ikke er helt vill?

Samboeren har hatt, og jobber med, schæfere, så han er mye mer vant enn meg. Jeg er veldig lærevillig, men har ikke mye erfaring. Da hunden skal være en del hjemme med meg og gå rolige turer med meg, er det kanskje viktigst at den trives med litt ro? 

Samboer er kresen og vil egentlig helst ha schæfer, men jeg har trumfet gjennom at den krever for mye for oss. Han er veldig opptatt av at det må være en hund med litt størrelse, og synes finsk lapphund er for liten, og han var visst ikke så interessert i Springer spaniel. Er det noen av de andre nevnte som kan fungere, tror du? Hovawart beskrives jo som en rolig hund som trenger like mye (og på noen nettsider, litt mindre) aktivitet enn en Golden. At den er litt mindre leken. Synes den er så nydelig.
 

Endret av snedigtortilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Milius skrev:

Disse rasene er ganske ulike, så jeg tenker det er lurt at dere får møtt flere ulike raser for å finne ut hvilken type dere foretrekker. Det er mange raser som er perfekt på papiret men som man ikke trives med likevel. Golden er en av dem for min del.

De aller fleste hunder knytter seg til eieren sin, men en eurasier bryr seg gjerne ikke om andre enn de/den nærmeste og en golden liker ofte alt og alle. Dette er en smakssak og det er fordeler og ulemper med begge typer. 

Men prøv å møte noen hunder og snakk med eierne så er det nok lettere å se hvilken som passer dere best ? 

Takk for svaret. Kan jeg spørre hva det var for deg som ble feil med Golden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovawart er en brukshund, med noe rusk på. Og definitivt mer krevende enn golden. Schæfer ville jeg uansett droppet pga. helse, men da tenker jeg likevel at golden vil være mer aktuell for dere enn eurasier, særlig når samboeren din er vant til såppas samarbeidsvillige hunder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eurasierne jeg kjenner er stae og vanskelige å trene. Dette går ut over hverdagslydighet som for eksempel å gå pent i bånd. Flere av de jeg kjenner har slitt veldig med å få hundene til å ikke dra og hadde senebetennelser i armene mens hundene var 1-4 år, dette til tross for kurs og mye trening. Dersom mannen din er vant med schæfer tror jeg også det kan bli veldig vanskelig å akseptere en så sær og lite dresserbar hund som eurasier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde slått et slag for golden jeg. Synes ikke det høres ut som lite aktivitet hos dere. Enig med Tyttebæra, er man vant til førerorienterte og trenbare raser, tror jeg eurasier kan oppleves som veldig sære og kjedelige. Fordelen med mer førerorienterte raser er jo at de er lettere å få hverdagslydige, og det er mye rom for å utvikle hundeinteressen om dere skulle det. Mange oppdager hvor gøy enkel trening er, ikke nødvendigvis mot konkurranse, men som lek og aktivisering i hverdagen. Noe så enkelt som å leke med ball, eller lære inn små morsomme triks. Det er veldig kjedelig og demotiverende med en hund som heller vil stå og glo eller gå rundt og snuse, og ikke lar seg motivere med hverken leke eller godbiter, synes nå jeg, men det er jo en smakssak :)  Har hatt en sånn hund, som var sær og vanskelig å trene, og jeg synes det er en helt annen verden med en hund som er mer "hund". Uten at det nødvendigvis betyr at de krever så voldsomt mye. 
De fleste hunder lærer seg rutiner, som at det feks er rolig på dagtid, og at tur og mer akvititet kommer senere på dagen. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, snedigtortilla skrev:

Takk for svaret. Kan jeg spørre hva det var for deg som ble feil med Golden?

Bare min personlige preferanse. Jeg foretrekker mer reserverte hunder og syns det kan bli litt mye "armer og bein" og lite fokus. Men de jeg kjenner er kjempefine hunder altså, jeg vil bare ikke bo med dem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min golden får ca 1-1,5 times tur hver dag i tillegg til småturer. Hun trenger også hjernetrim, hun får søksøvelser hver dag. Som @Milius sier, så er det litt mye "armer og bein" og de kan gjerne være litt i overkant glad i mennesker, noe jeg på en måte har tatt med på kjøpet fordi det er for meg ikke udelt positivt. Men med trening og modning er dette noe som har dempet seg og fungerer helt fint i hverdagen. Hun er fin å trene med, og selv om hun er glad i alle så er hun helt klart min hund selv innad i familien. Hun er i tillegg superenkel å motivere og veldig lettrent. Litt hår er det alltid overalt, men hun har 2 røyteperioder i året, så det synes ikke jeg er et stort problem (kan dog hende jeg er herda :P ). Inne er hun veldig rolig hvis hun får det hun trenger, men hun tåler også rolige dager innimellom. Jeg er kronisk syk og hjemme hele dagen, hun liker å være i nærheten av meg, av og til oppå meg i sofaen, av og til på gulvet i samme rom, men hun trenger ikke følge etter meg hele tiden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Milius skrev:

Bare min personlige preferanse. Jeg foretrekker mer reserverte hunder og syns det kan bli litt mye "armer og bein" og lite fokus. Men de jeg kjenner er kjempefine hunder altså, jeg vil bare ikke bo med dem ?

Ser den. Noen andre ideer til rase? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er førstegangseiere og har en eurasier. Hun er skjønn, men som flere her sier så er de lite førerorienterte og kan være vanskelig å trene. Jeg tenkte at dette ikke kom til å bli noe problem, i og med at vi ikke hadde veldig høye ambisjoner med henne (kun turkompis og sofakamerat, ikke konkurranser og denslags). Men det gir jo utslag i hverdagen også, slik som at vi ikke har god innkalling på henne, så hun kan ikke gå løs. Går heller ikke veldig pent i bånd, men dette er noe vi jobber med. Du kan gi henne en kommando som du vet hun kan, men du ser at hun vurderer om hun syns det er verdt å høre på deg. Hun er straks ett år og inne i en periode med mye hormoner, så i disse dager er det ekstra vanskelig å få henne til å oppføre seg - men ellers er hun en herlig hund med mye personlighet, selv om vi noen ganger er overbevist om at hun er mer katt enn hund. Sær og egen, men kan også være veldig hengiven. Hun er lite rasetypisk når det kommer til andre ting, hun er glad i alt og alle, og veldig uredd/lite reservert. Ellers rolig og grei å ha med å gjøre når hun får nok stimuli. Krever ikke veldig mye, men iallefall en god tur hver dag pluss tisseturer og litt mentaltrening.

 

Med en golden er du kanskje garantert litt mer hund og litt mindre særheter, basert på de goldenene jeg kjenner! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, hauklander skrev:

Vi er førstegangseiere og har en eurasier. Hun er skjønn, men som flere her sier så er de lite førerorienterte og kan være vanskelig å trene. Jeg tenkte at dette ikke kom til å bli noe problem, i og med at vi ikke hadde veldig høye ambisjoner med henne (kun turkompis og sofakamerat, ikke konkurranser og denslags). Men det gir jo utslag i hverdagen også, slik som at vi ikke har god innkalling på henne, så hun kan ikke gå løs. Går heller ikke veldig pent i bånd, men dette er noe vi jobber med. Du kan gi henne en kommando som du vet hun kan, men du ser at hun vurderer om hun syns det er verdt å høre på deg. Hun er straks ett år og inne i en periode med mye hormoner, så i disse dager er det ekstra vanskelig å få henne til å oppføre seg - men ellers er hun en herlig hund med mye personlighet, selv om vi noen ganger er overbevist om at hun er mer katt enn hund. Sær og egen, men kan også være veldig hengiven. Hun er lite rasetypisk når det kommer til andre ting, hun er glad i alt og alle, og veldig uredd/lite reservert. Ellers rolig og grei å ha med å gjøre når hun får nok stimuli. Krever ikke veldig mye, men iallefall en god tur hver dag pluss tisseturer og litt mentaltrening.

 

Med en golden er du kanskje garantert litt mer hund og litt mindre særheter, basert på de goldenene jeg kjenner! ?

Takk for et ærlig og fint svar :)

Ja, heller nok mer mot Golden nå. Samboer synes spesielt det høres vanskelig ut med en lite førerorientert hund, da han er glad i å trene dem og få den type kontakt. Vi har hatt en del sære katter opp gjennom, og var i grunn klare for en hund?

Det er et godt poeng du har der, for det er jo viktig for meg også at det ikke krever all verdens å få den til å gå fint i bånd, for eksempel. Har visst litt å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Kan collie være noe? Kort eller langhår?

Jeg synes de er kjempeflotte, men mener de trenger enda mer stimuli enn Golden? På NKK er Golden oppført som en hund som har middels aktivitetsnivå, men Collien har høyt.

NKK skriver: 

"Border collien er en seig, hardtarbeidende og arbeidsvillig gjeterhund. Den er våken, ivrig, lydhør og intelligent, og krever mye mosjon for å trives. Rasen er meget sosial og elsker å ha hele flokken sin i nærheten. Rasen har stor arbeidskapasitet og blir gjerne en svært god familiehund om den får tilstrekkelig utløp for sitt energiske lynne."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, snedigtortilla said:

Ja, heller nok mer mot Golden nå. Samboer synes spesielt det høres vanskelig ut med en lite førerorientert hund, da han er glad i å trene dem og få den type kontakt.

En kollega av meg fikk en golden-valp et par måneder etter at vi hentet hjem vår eurasier, og de er definitivt veldig forskjellige! Hun er så utrolig mye mer fokusert på eierne sine og veldig "eager to please", i motsetning til vår eurasier som kan glo dumt på deg når du ber henne gjøre noe ? Syns golden virker som et godt valg, men vil uansett anbefale dere å ta dere god tid med valg av oppdretter og sjekke linjer osv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, hauklander skrev:

En kollega av meg fikk en golden-valp et par måneder etter at vi hentet hjem vår eurasier, og de er definitivt veldig forskjellige! Hun er så utrolig mye mer fokusert på eierne sine og veldig "eager to please", i motsetning til vår eurasier som kan glo dumt på deg når du ber henne gjøre noe ? Syns golden virker som et godt valg, men vil uansett anbefale dere å ta dere god tid med valg av oppdretter og sjekke linjer osv!

Hehe :) Kan tenke meg at det er litt frustrerende i blant ?

Men en ting jeg har tenkt litt på er å få en omplasseringshund eller en som er ferdig med valpetiden, i hvert fall. Og da blir det vel vanskeligere å vite noe særlig om helsa, noe som lett kan bli dumt? Har skjønt at det er en del helseproblemer med Golden, noe som bekymrer meg. Men vet du (eller noen andre) om det er like ille som med for eks. Schæfer eller Bernen sennen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, snedigtortilla skrev:

Ser den. Noen andre ideer til rase? :) 

Jeg ville som sagt prøvd å møte og evt passe noen hunder for å se hvilke egenskaper dere liker og hvilke dere bør unngå.

Og om du har mulighet til å gi hunden hjernetrim i løpet av dagen så er det jo flere raser som kan passe ?

Jeg har ikke fått helt inntrykk av hva dere er ute etter, men dette er de jeg kommer på som kanskje kunne vært aktuelt:

Engelsk/welsh springer spaniel, korthåret/langhåret collie, bearded collie, schapendoes ,whippet, greyhound, finsk lapphund, grosspitz, puddel, labrador, golden og eurasier.

Men dette er veldig ulike typer altså, kommer helt an på hva dere ønsker.

(collie er ikke det samme som border collie?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Milius skrev:

Jeg ville som sagt prøvd å møte og evt passe noen hunder for å se hvilke egenskaper dere liker og hvilke dere bør unngå.

Og om du har mulighet til å gi hunden hjernetrim i løpet av dagen så er det jo flere raser som kan passe ?

Jeg har ikke fått helt inntrykk av hva dere er ute etter, men dette er de jeg kommer på som kanskje kunne vært aktuelt:

Engelsk/welsh springer spaniel, korthåret/langhåret collie, bearded collie, schapendoes ,whippet, greyhound, finsk lapphund, grosspitz, puddel, labrador, golden og eurasier.

Men dette er veldig ulike typer altså, kommer helt an på hva dere ønsker.

(collie er ikke det samme som border collie?)

Haha! Se der ja, det er jo Lassie..! Kan ikke si jeg har stålkontroll på de ulike rasene ennå ? 
Men ja, det er nok veldig lurt å møte noen. Tenkte kanskje å spørre på en hundegruppe på FB eller noe sånt, da jeg ikke har venner med hund, har hørt at det går an? 
Takk for tipsene. Er ute etter en kamerat som vil være med på kortere turer (minst en time daglig i tillegg til lufteturer) og lengre turer i helgene, og som ikke går på veggene når den er inne. Ønsker helst en førerorientert hund. Den kan ikke være liten. Samboer ønsker å drive med søk og lignende. Det er viktig at den ikke er alt for vilter, slik at jeg kan arbeide i ro hjemme i noen timer uten at det blir konstant mas ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de får nok aktivitet ellers så slapper de fleste hunder greit av inne.

Når aktiviteter kommer i gang igjen anbefaler jeg å ta en tur på trening hos en hundeklubb, og utstilling eller stevne for å se og møte ulike raser.

Jeg ville droppet eurasier, whippet, greyhound og grosspitz fra listen over, ingen av de er spesielt førerorienterte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Jeg ville droppet eurasier, whippet, greyhound og grosspitz fra listen over, ingen av de er spesielt førerorienterte.

Enig, så ikke det kravet før jeg skrev?

@snedigtortilla  Med mindre du er veldig glad i pelsstell (både klippe og børste) så ville jeg sett mer på collie. Ellers så syns jeg også golden høres ut som et bra valg. Men tror de fleste hunder hadde vært lykkelig med det livet du skisserer her ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, snedigtortilla said:

Jeg synes de er kjempeflotte, men mener de trenger enda mer stimuli enn Golden? På NKK er Golden oppført som en hund som har middels aktivitetsnivå, men Collien har høyt.

NKK skriver: 

"Border collien er en seig, hardtarbeidende og arbeidsvillig gjeterhund. Den er våken, ivrig, lydhør og intelligent, og krever mye mosjon for å trives. Rasen er meget sosial og elsker å ha hele flokken sin i nærheten. Rasen har stor arbeidskapasitet og blir gjerne en svært god familiehund om den får tilstrekkelig utløp for sitt energiske lynne."

Forslaget var ikke border collie. Det var collie - korthår eller langhår. Det blir noe ganske annet :) Collie er nok mer på nivå med golden når det kommer til hvor mye de krever.

Ellers høres golden ut som et fint valg. Bare velg oppdretter med omhu - det er en del useriøs avl for tiden. Golden er kjent for å røyte. Mye. Det er imidlertid veldig greie hår å ha med å gjøre - løper nærmest frivillig inn i støvsugeren uansett om det er snakk om parkett eller tekstil. Noen sier golden lukter, men jeg kjenner meg ikke igjen i det. Så enten er det en lukt bare noen reagerer på, eller så er det noen individer som lukter mer av en eller annen grunn. Feks grunnet hudproblemer og overproduksjon av fett eller lignende. De lukter skikkelig hund når de er våte, dog :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også på collie, mitt inntrykk av dem passer godt med det du beskriver. Ellers tror jeg vel ikke golden heller hadde blitt feil. Men de er nok litt ulike i væremåte, så jeg ville som flere andre også sier truffet et par av hver rase for å se hvordan dere opplever dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Dropp for all del eurasier hvis du sliter med å lese hunder og er usikker på hvordan du skal håndtere dem ihvertfall. De kan fint finne på å ignorere deg fullstendig. En golden eller collie er med på hva som helst for en godbit og litt kos, stort sett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...