Gå til innhold
Hundesonen.no

Flere skadd etter hundeangrep i Drammen


tillien
 Share

Recommended Posts

https://drm24.no/nyheter/pitbull-gikk-berserk-tre-mennesker-bitt-til-blods-pa-turvei-2033153

Om det var en «pitbull» (brukt i lenken over, men ikke i artikkel) vet jeg ikke, men her var vel avliving eneste utvei. Lurer på hva som skjedde her, historien bak hunden og eieren ... det er vemodig å se bilder av hunden.

Det er slike historier som får meg til å tenke at man VET når en hund av en slik størrelse mener alvor - det ender ikke med napping i bukseben og et risp i en overarm - jamfør Bob-saken.

  • Sad 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, spot said:

Er det vemodig å se bilder av hunden???  

Ja? Må jeg virkelig forklare hvorfor? For det kjenner jeg at jeg ikke gidder.

Det betyr forøvrig ikke at jeg ikke føler minst like mye med ofrene eller at jeg ikke mener hunden skulle avlives.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ambull det der tenker jeg.

Og jo, hunder kan bli plutselig aggressive, ihvertfall sett fra menneskers synspunkt. Ofte er det selvfølgelig en del tegn vi har oversett. Min tantes evige snille springer spaniel angrep helt ut av det blå en dag, det viste seg at han hadde epilepsi. Uten at det nødvendigvis var tilfelle her.

Tragisk, og skummelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, simira skrev:

Og jo, hunder kan bli plutselig aggressive, ihvertfall sett fra menneskers synspunkt. Ofte er det selvfølgelig en del tegn vi har oversett. Min tantes evige snille springer spaniel angrep helt ut av det blå en dag, det viste seg at han hadde epilepsi. Uten at det nødvendigvis var tilfelle her.

Jeg har hørt om tilfeller der hunder plutselig og uventet har bitt. Pga sykdom. Men denne hunden gikk til angrep på flere, over tid, og med store skader på de som ble angrepet (Ikke bare et blåmerke her nei...) Og det har jeg aldri hørt om. For dette skjer heldigvis sjeldent.

Ikke rart noen har luftet ideen om at dette er en hund som er trent og opplært til å angripe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om kjæresten til eier og en venninne har gått med hunden, den utagerte mot en forbipasserende hund, og eieren til denne forsøkte å ta kontroll over hunden da de som gikk med den ikke klarte det. Hunden fløy på dama også bare eskalere det. 

Står litt her fra en som var der

https://www.hundendin.com/post/fire-personer-bitt-to-sterkt-nedkjøt

Forferdelig sak, må ha vært ekstremt skremmende for de som var der. Håper alle kommer ut av det uten varige mén, og godt at hunden nå er avlivet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ozzy said:

Virker som om kjæresten til eier og en venninne har gått med hunden, den utagerte mot en forbipasserende hund, og eieren til denne forsøkte å ta kontroll over hunden da de som gikk med den ikke klarte det. Hunden fløy på dama også bare eskalere det. 

Står litt her fra en som var der

https://www.hundendin.com/post/fire-personer-bitt-to-sterkt-nedkjøt

Forferdelig sak, må ha vært ekstremt skremmende for de som var der. Håper alle kommer ut av det uten varige mén, og godt at hunden nå er avlivet.. 

Det må ha vært et mareritt av en situasjon å være i. Håper det blir gjort mye for å finne ut hvordan dette kunne skje - om eier har trent eller på annet vis bedrevet et hundehold som ikke tåler dagens lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bildet er det tydelig en ambull. Når en hund med denne størrelsen og kraften går bananas, kan det virkelig bli dramatisk, og jeg har vanskelig for å tro at dette aldri har skjedd før ? Med mindre hunden plutselig fikk en diagnose? Det er lett å skylde på eieren i sånne tilfeller, men der fins faktisk hunder som er født med et drittgemytt, og med denne overreaksjonen har hunden ikke vært mentalt i vater. Godt at den er avlivet, og ikke får sjansen til flere utfall.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Helgheim fikk vite navnet på hunden og skrek med klar og tydelig utestemme at den skulle sitte – en kommando den etterkom. 

– Det funka et par minutter, men etter hvert begynte den å gå mot meg igjen."

Dette er fra personen som brøt inn og avledet hundens oppmerksomhet. Dette er for meg en av de tingene som viser at avliving var eneste rette her: hunden brøt angrepet og var klar nok i hodet til å sitte på kommando, men var likevel klar for å angripe på ny. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jogger på stedet så hunden bli slått før hendelsen. Det rapporteres også at det var de tre som gikk tur med hunden som ble angrepet, noe som er litt uklart i den første rapporten, samt i den bloggen.

Quote

Hun gikk med utrolig stramt bånd, kun 20-30 centimeter langt, og resten av båndet i den andre hånden. Hvis hunden ikke gikk helt perfekt tok hun båndet og slo hunden ganske kraftig, forteller kvinnen.

https://drm24.no/nyheter/oyenvitne-sa-hunden-ble-slatt-for-den-angrep-sine-egne-204151


 

 

Endret av tillien
  • Sad 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tillien skrev:

En jogger på stedet så hunden bli slått før hendelsen. Det rapporteres også at det var de tre som gikk tur med hunden som ble angrepet, noe som er litt uklart i den første rapporten, samt i den bloggen.

https://drm24.no/nyheter/oyenvitne-sa-hunden-ble-slatt-for-den-angrep-sine-egne-204151


 

 

Dette leste jeg også. Stakkars hund.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Rufs skrev:

Alle hunder har dessverre ikke livets rett. Og i hvert fall ikke denne. Kan neppe tenke meg at denne hunden ble så aggressiv helt plutselig. Hundeeiere har stort ansvar! Stakkars de som ble bitt av den, og de som ble vitne til det

 

Det viser seg at den ble slått med koppelet av den som luftet den i forkant av hendelsen.  Ikke alle hundeeiere bør ha rett til hund heller.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Avani skrev:

Det viser seg at den ble slått med koppelet av den som luftet den i forkant av hendelsen.  Ikke alle hundeeiere bør ha rett til hund heller.

Å gå med veldig kort koppel og slå hunden med den andre enden, har jeg selv sett at folk gjør ? Og dette gjelder jo de som går med en hund de fysisk ikke greier å håndtere, og så bruker de fysisk vold mot hunden for å ha kontroll / de er redd for å miste kontrollen ? (det skjer så alt for ofte)

Første gang jeg så det var da en veldig liten dame kjøpte seg en flatcoated retriever som hun overhodet ikke greide å ha Fysisk kontroll på. Hunden hoppet og spratt av lykke, mens eieren slo og skreik til hunden. Etter det har jeg ALDRI skjønt hvorfor folk velger å kjøpe en hund som bare «far i huset» greier å gå tur med. (Denne damen var i utgangspunktet flink med hunder og trente lydighet og bruks på denne hunden. Men når hun og hunden veide omtrent det samme, kunne det bli helt ukontrollerbart)

Denne hendelsen er bare så utrolig trist ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett var det nå virkelig til overreaksjon på den hunden pga ett slag, og om det skulle vært avgjørende for angrepet burde det skjedd der og da hunden fikk slaget. Hva om den hadde blitt tråkket på labben eller lignende og fått smerter av det. 

Jenta som gikk med hunden hadde nok tatt på seg ett større ansvar enn hun kunne håndtere. 

Og hunden reagerte nok mot de små hundene og var høyt i jakt? Var jo stilt spørsmål om de små hundene gikk på den store hunden og bjeffet osv? Og det veit vi jo kan trigge hunder som passere. 

Uansett hvordan man ser på saken så var det en stor hund som skadet mennesker!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hunden ble slått med båndet er vel en av flere mulige forklaringer på angrepet, ikke ment som noen som helst unnskyldning. Sannsynligvis var slaget heller ikke et enkeltstående tilfelle, og før eller senere renner det over. I tillegg til at det er en rase med mye rusk. Man forbedrer de ihvertfall ikke med bank.

  • Like 5
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnkiogBonita skrev:

Uansett var det nå virkelig til overreaksjon på den hunden pga ett slag, og om det skulle vært avgjørende for angrepet burde det skjedd der og da hunden fikk slaget. Hva om den hadde blitt tråkket på labben eller lignende og fått smerter av det. 

Jenta som gikk med hunden hadde nok tatt på seg ett større ansvar enn hun kunne håndtere. 

Og hunden reagerte nok mot de små hundene og var høyt i jakt? Var jo stilt spørsmål om de små hundene gikk på den store hunden og bjeffet osv? Og det veit vi jo kan trigge hunder som passere. 

Uansett hvordan man ser på saken så var det en stor hund som skadet mennesker!

Det var ikke snakk om bare ett, men hvis den får slag etter slag fordi den f.eks vil hilse på folk eller hunder så kan det ende med at den blir sint på folk/hunder fordi hver gang den ser folk så får den påført smerte. 
Dette er en mulig forklaring. Jeg tenker den på en eller annen måte følte seg presset til å foreta seg noe. Nå er den uansett avlivet og jeg håper de som eide den går litt i seg selv etter hendelsen.

Endret av Avani
la til hunder
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnkiogBonita skrev:

Uansett var det nå virkelig til overreaksjon på den hunden pga ett slag, og om det skulle vært avgjørende for angrepet burde det skjedd der og da hunden fikk slaget. Hva om den hadde blitt tråkket på labben eller lignende og fått smerter av det. 

Jenta som gikk med hunden hadde nok tatt på seg ett større ansvar enn hun kunne håndtere. 

Og hunden reagerte nok mot de små hundene og var høyt i jakt? Var jo stilt spørsmål om de små hundene gikk på den store hunden og bjeffet osv? Og det veit vi jo kan trigge hunder som passere. 

Uansett hvordan man ser på saken så var det en stor hund som skadet mennesker!

Det er det noen så... Hva den hunden har opplevd før det ble observert er det ikke så mange som vet, dette kan være den berømte dråpen. Og nei, det angrepet trenger ikke skje akkurat der og da, det kan være noe annet vi ikke kan se som utløste det hele, den kan ha gått og vært på grensa rett før og så skjedde det noe som fikk det til å tippe over. Du vet hvordan vi kan ha hatt en skikkelig stressa periode og så kan partneren vår si noe ganske uskyldig, men så får h*n en skikkelig overhaling helt ut av proporsjoner? Hunder og mennesker kan ha levd under press lenge og klart å holde oss nogenlunde samlet, men så skjer det en "filleting" som får oss til å eksplodere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

De tre som ble angrepet hadde alle en relasjon til hunden og hunden ble slått på turen. Vi kan vel gå ut fra at det neppe var et engangstilfelle og man kan jo bare spekulere i hva slags behandling denne hunden har blitt utsatt for tidligere. Kjenner at jeg har lite sympati med de angrepne , heller med hunden. 
 

Dette er en type hund som ofte appellerer til folk med noe avvikende syn på hva som er rett og galt, så overrasket er jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...