Gå til innhold
Hundesonen.no

Rimelig allergivennlig fôr?


Lovi
 Share

Recommended Posts

Etter mye fordøyelsesplager som blodig diaré konkluderte veterinær med at hunden min mest sannsynlig har fôrallergi. Hun ble da satt på er fôr bestående av hydrolysert lakseprotein og ris, og hun ble raskt bedre på dette fôret. 
 

Problemet er at jeg en periode fremover skal leve av lærlinglønn, og det fôret hun går på nå (og tilsvarende kjøpt hos veterinær) er MYE dyrere enn vanlig fôr kjøpt på dyrebutikken.
 

Jeg har fått høre at ved fôrallergi kan man finne et nytt fôr med en annen proteinkilde enn den hunden har allergi mot, så mitt spørsmål er derfor:

 

Vet noen av dere om et fôr som man får kjøpt på vanlig dyrebutikk med f.eks. laks som ENESTE proteinkilde, og til en rimeligere pris enn allergifôret man får kjøpt hos veterinær? Fôr hun har reagert på tidligere har inneholdt protein fra fjørkre, storfe, svin og lam. 
 

Også: jeg kjøpte litt spontant for noen dager siden et rimeligere fôr basert på soyaprotein som skulle være et godt alternativ for hunder med allergi, så først i dag at det var vegansk! Altså ingen ingredienser av animalsk opprinnelse. Er plantebasert vegetarianer selv, men har liksom ikke lyst til eller behov for å innlemme hunden min i mitt valg av livsstil, så er veldig usikker på dette fôret, selv om det er tilsatt vitaminer og mineraler som taurin.
 

Fôret heter Yarrah, er det noen som har erfaring med dette? Burde jeg sende det tilbake? Fôre på dette i kombinasjon med det dyre veterinærfôret hun går på nå frem til jeg skal kjøpe ny pose? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Hva er hun allergisk mot? Fôrallergi sier jo ingenting...

Nå er ikke mine hunder allergiske, men er veldig fornøyd med Robur Sensitive: https://www.dyresjappa.no/hundemat/robur/robur-sensitive-single-protein-salmon-3kg

Takk for forslag ❤️ 

Jeg vet virkelig ikke akkurat hva hun er allergisk mot, ingen av de to veterinærene jeg har vært hos satte i gang en eliminasjonsdiett, de mente at siden hunden min fungerte godt på Specific Dog Allergen Management som de fører, så kunne hun bare fortsette på det, men som sagt er problemet mitt at det har mye høyere kg pris enn vanlig fôr fra dyrebutikk som hun har gått på tidligere :( Jeg leter derfor etter et alternativ med en proteinkilde hun ikke har vært borti før, som f.eks. laks. Veterinæren fra dyresykehuset sa det nesten alltid er svin og storfe hunder får allergi mot, og derfor den proteinkilden jeg må bytte ut.
 

Som sagt har fôr hun har gått på før mens hun hadde blodig diaré inneholdt fjærkre, storfe, svin og lam, ofte i en kombinasjon, så det er vanskelig å vite akkurat hva hun reagerer på :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden tåler det veganske fôret du har kjøpt, så er det vel bare å la det bli spist opp på et eller annet vis - enten alene eller ved å blande i. Orker ikke å ha noen velfunderte meninger om vegansk fôr til hunder akkurat nå, bortsett fra at jeg har tenkt litt som deg, men en pose skader jo overhodet ikke.

Er det det Specific-fôret på laks og ris du bruker? Og hva betaler du for det? Ser det ligger hos dyrekassa til rett under tusenlappen for 12 kg, noe som er dyrt, men ikke hinsides. Så kjøp nå i alle fall stor pose om du ikke allerede gjør det - masse å spare på det.

Fish4dogs har flere varianter med kun fisk som animalsk proteinkilde, men det er jo noen vegetabilske proteinkilder i tillegg. Noen av variantene er vel litt billigere enn specific. Ellers så synes jeg det Robur-foret Simira nevnte så lovende ut.

Ellers så er jo kylling/kalkun normalt sett godt tolerert og lettfordøyelig, og det er masse rimelige fôr basert på det, så dersom det var svin/lam/storfe som egentlig var problemet så kan det jo være verdt å teste ut. Men ville la hunden få stabilisert magen skikkelig en tid på det allergifôret først, og introduser annet fôr veldig gradvis.

Endret av tillien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tillien skrev:

Hvis hunden tåler det veganske fôret du har kjøpt, så er det vel bare å la det bli spist opp på et eller annet vis - enten alene eller ved å blande i. Orker ikke å ha noen velfunderte meninger om vegansk fôr til hunder akkurat nå, bortsett fra at jeg har tenkt litt som deg, men en pose skader jo overhodet ikke.

Er det det Specific-fôret på laks og ris du bruker? Og hva betaler du for det? Ser det ligger hos dyrekassa til rett under tusenlappen for 12 kg, noe som er dyrt, men ikke hinsides. Så kjøp nå i alle fall stor pose om du ikke allerede gjør det - masse å spare på det.

Fish4dogs har flere varianter med kun fisk som animalsk proteinkilde, men det er jo noen vegetabilske proteinkilder i tillegg. Noen av variantene er vel litt billigere enn specific. Ellers så synes jeg det Robur-foret Simira nevnte så lovende ut.

Takk for gode forslag ❤️ 

 

Ja, er det fôret hun går på nå, betalte 265 kr hos veterinær sist for en pose på 2kg!!! Syns det var veldig mye, så ca. 1000 kr for 12 kg hørtes bedre ut, må kanskje vurdere å kjøpe på nett hvis jeg fortsetter på Specific :) 

 

Fôret fra Yarrah har ikke kommet ennå, fikk bekreftet at det var sendt i dag, var da jeg så det var vegansk. Får vurdere om det blir for dyrt å sende tilbake eller om jeg skal ta ditt råd og la henne spise det opp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen krise i å la henne spise det så lenge hun tåler det. Evt. bare bland det med det hun får til vanlig. Små fôrsekker koster ofte mye mer enn store, og siden tørrfôr holder seg godt kan du fint kjøpe en stor sekk, bare sørg for å oppbevare det tett og tørt (vi har en stor tønne i kjelleren og en mindre på kjøkkenet, så vi fyller opp den lille annenhver uke elns).

Du kan forøvrig sjekke fôrpriser på nettsteder som prisjakt.no.

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Ingen krise i å la henne spise det så lenge hun tåler det. Evt. bare bland det med det hun får til vanlig. Små fôrsekker koster ofte mye mer enn store, og siden tørrfôr holder seg godt kan du fint kjøpe en stor sekk, bare sørg for å oppbevare det tett og tørt (vi har en stor tønne i kjelleren og en mindre på kjøkkenet, så vi fyller opp den lille annenhver uke elns).

Du kan forøvrig sjekke fôrpriser på nettsteder som prisjakt.no.

Lurt! Det visste jeg ikke ? Da kjøper jeg nok 12 kg sekk når jeg har landet på et fôr hun liker og er frisk på ?
 

Fish4Dogs ser lovende ut, og ser de selger prøver på 75 g, så det kommer jeg til å prøve ut, takk for forslaget ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Luma skrev:

Animail.no har 10% tilbud på specific allergiforene nå, under 900kr for 12kg. Og 12kgs pakkene fra specific er ikke en stor 12kg sekk, men en eske med 4 x 3kg sekker, slik at foret holder seg ferskt.

 Pro Plan Optiderma er også basert på laks og er ganske rimelig.

 

Takk for at du sa ifra! ❤️ Er nødt til å begynne å følge med på tilbud på nett, hvertfall når alt hos veterinæren er så overpriset som det er hos min ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om and er er alternativ (som ikke er testet med dårlig respons tidligere) og tørrfôr er greia, synes jeg dette ser allright ut: https://www.musti.no/nutrima-health-digestion-hundemat?42458

Ellers har jo jeg mest tro på råfôr, VOM har rene proteinkilder man kan teste ut som er vitaminserte, som da and.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...