Gå til innhold
Hundesonen.no

MUSH


MonicaT
 Share

Recommended Posts

6 hours ago, Isbjørn said:

Jeg tenker at det er bedre for både klima og matsikkerhet å velge norskproduserte VOM...? Er jeg helt på viddene da? Mush er vel finsk, så maten reiser jo ikke sååå langt, men :) 

Hvorfor skulle matsikkerheten være noe dårligere i Finland, mener du? Der er det så strengt at man ikke engang har lov til å ta med seg frukt og grønt over grensa fra Norge.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/26/2020 at 6:20 AM, Wilhelmina skrev:

Hvorfor skulle matsikkerheten være noe dårligere i Finland, mener du? Der er det så strengt at man ikke engang har lov til å ta med seg frukt og grønt over grensa fra Norge.

Jeg tror ikke matsikkerheten er dårlig i Finland, da tenker jeg mer på at maten må reise lenger (vel, spørs hvor i Norge du bor, forsåvidt). Tenker generelt at det er bra å velge norskprodusert hundemat både pga sikkerhet og klima :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Isbjørn said:

Jeg tror ikke matsikkerheten er dårlig i Finland, da tenker jeg mer på at maten må reise lenger (vel, spørs hvor i Norge du bor, forsåvidt). Tenker generelt at det er bra å velge norskprodusert hundemat både pga sikkerhet og klima :)

Er det sikkerhet rundt transporten du tenker på da? Uansett, for min del er det over ti ganger så langt til Trøgstad som til Finland, så det argumentet holder ikke :P

Finske Lappland, der reinsdyrkjøttet i Mush kommer fra, er forøvrig kjent for å være ett av de minst forurensede områdene i verden, bare en kommentar sånn litt på siden ;) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Er det sikkerhet rundt transporten du tenker på da? Uansett, for min del er det over ti ganger så langt til Trøgstad som til Finland, så det argumentet holder ikke :P

Finske Lappland, der reinsdyrkjøttet i Mush kommer fra, er forøvrig kjent for å være ett av de minst forurensede områdene i verden, bare en kommentar sånn litt på siden ;) 

Nei, jeg tenker selvsagt på klimaavtrykket. Men om man bor i nord kan det like gjerne bli omvendt, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Det blir jo noe annet med menneskemat, der produksjonen selvsagt har mye mer å si. For slakteavfall som i seg selv ikke krever særlig ekstra produksjon vil transporten være det som gir «ekstra» klimaavtrykk. Alle monner drar!

Jeg vil tro at tørrfôr krever ganske mye mer energi totalt sett, siden produksjonen er mye mer omfattende.

Edit: Etter å ha sammenlignet informasjonen VOM og Mush selv oppgir virker det på meg som om det norskproduserte merket har mer fokus på plussprodukter, altså at avskjær som ellers ville blitt kastet blir brukt til fôr. De blander heller ikke inn noe annet. I så fall er jo dette mye mer klimavennlig.

Dette bør nok diskuteres i en annen tråd evt :) 

Endret av Isbjørn
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Isbjørn said:

Det blir jo noe annet med menneskemat, der produksjonen selvsagt har mye mer å si.

Alt er jo i utgangspunktet menneskemat,  både den delen av den norske kua og den finske reindyret som blir til hundemat er slakteavfall. Og der er jo kua utvilsomt verstingen mtp. klimaavtrykk. Poenget var uansett at den transporten du er så bekymret for har forsvinnende lite å si i det store sammenhengen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe helt annet. Jeg var innom Felleskjøpet og skulle kjøpe MUSH. Jeg så at i flere av posene at det var kommet is/isterninger rundt kjøttet. Har det noen betydning for kjøttet? Det ser ikke veldig godt ut. Betyr det at det har ligget lenge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

brukte MUSH en god stund, men nærmeste forhandler måtte slutte å selge 9kg boksene... pga at MUSH går i minus når norske forhandlere ikke kjøper paller... problemet er at mange av forhandlerne inne har nok frysere eller plass til å bestille 1 tonn MUSH, så det har blitt vanskelig å få tak i 9kg boksene her... og med en hund som spiser oppimot 1kg om dagen, blir det veldig dyrt å kjøpe de små posene. så her har vi gått over til rawfor norge... kjøpte 20 kg i oslo, men det lukter helt ****** synes jeg. så blir å prøve vom og hundemat 9kg boksene neste runde ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
5 minutes ago, Pbateman said:

Vurderer å gå over til Mush fra tørrfôr da jeg ikke har funnet andre som tilbyr rått fullfôr uten kylling. Dere som forer med Mush, hva gjør dere på reise/andre situasjoner når man ikke har fryser tilgjengelig?

På reise bruker jeg frysetørret råfor fra V&H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Wilhelmina skrev:

På reise bruker jeg frysetørret råfor fra V&H.

Må det tilvennes først? Eller kan man bare bytte rett over når man er på reise?

 

Jeg søkte litt rundt for å finne forhandlere, og har nå bare funnet Felleskjøpet her i Bergen. Ser på de variantene jeg vurderer at det bare er et fåtall butikker i Norge som har fôret på lager, og da bare «få på lager». Er dette et fôr som er vanskelig å få tak i? Hunden må spise 6-700 g om dagen, så det funker ikke hvis det blir veldig vanskelig å få tak i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Pbateman said:

Må det tilvennes først? Eller kan man bare bytte rett over når man er på reise?

 

Jeg søkte litt rundt for å finne forhandlere, og har nå bare funnet Felleskjøpet her i Bergen. Ser på de variantene jeg vurderer at det bare er et fåtall butikker i Norge som har fôret på lager, og da bare «få på lager». Er dette et fôr som er vanskelig å få tak i? Hunden må spise 6-700 g om dagen, så det funker ikke hvis det blir veldig vanskelig å få tak i...

Jeg brukte et par dager på tilvenning, men det er ikke sikkert det hadde vært nødvendig. Tenker at rått er rått, men min er litt sensitiv i magen så jeg hadde ikke lyst til å ta noen sjanser når vi skulle ut og reise. Vær obs på at det er svindyrt. Kosta meg 250,- for en ukes ferie bare i hundemat til en hund på 6kg...

Mush har også frysetørkede varianter, men såvidt jeg vet finnes de enn så lenge bare i Sverige.

Endret av Wilhelmina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Wilhelmina skrev:

Jeg brukte et par dager på tilvenning, men det er ikke sikkert det hadde vært nødvendig. Tenker at rått er rått, men min er litt sensitiv i magen så jeg hadde ikke lyst til å ta noen sjanser når vi skulle ut og reise. Vær obs på at det er svindyrt. Kosta meg 250,- for en ukes ferie bare i hundemat til en hund på 6kg...

Mush har også frysetørkede varianter, men såvidt jeg vet finnes de enn så lenge bare i Sverige.

Prøvde å finne en prisoversikt på foret men fant ingen? Har jeg ikke lett grundig nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felleskjøpet hadde kampanje på Mush så da prøver jeg det nå. Tidligere brukt vom boller. Kjøpte den grønne varianten og blå. Synes bollene i den grønne posen var veldig grå og luktet litt. Mulig det ikke har blitt oppbevart riktig hos butikken? 

Ikke er like lett å gi frossent som bollene fra Vom. Ene hunden sliter litt når det er frossent. Men er det tint funker det fint. Har ikke brukt de burgerene på 250g (boksen). 

Synd at det er såpass dyrt. Vet ikke hvor ofte Felleskjøpet eller tilsvarende kjører kampanjer? 
For da er prisen mer levelig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi testet også MUSH under Felleskjøpet sin kampanje. Som @MonicaT sier kom prisen lavt nok til at det var verdt å prøve. 

Vi fôrer på VOM til vanlig og jeg merket ingen forskjell ved over gang til dette. Her i huset er det en stor hund og to katter som mates, så det går med en del på et døgn, derfor blir det nok VOM vi fortsetter med pga. pris og kanskje MUSH som variasjon innimellom hvis det er 2 for 1 på Felleskjøpet ;)  De har jo litt spennende smaker. Det inneholder vel også grønnsaker, så mulig det fungerer bedre for hunder som blir for harde i magen av VOM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/3/2020 at 11:13 AM, MonicaT said:

Noe helt annet. Jeg var innom Felleskjøpet og skulle kjøpe MUSH. Jeg så at i flere av posene at det var kommet is/isterninger rundt kjøttet. Har det noen betydning for kjøttet? Det ser ikke veldig godt ut. Betyr det at det har ligget lenge? 

 

3 hours ago, MonicaT said:

Felleskjøpet hadde kampanje på Mush så da prøver jeg det nå. Tidligere brukt vom boller. Kjøpte den grønne varianten og blå. Synes bollene i den grønne posen var veldig grå og luktet litt. Mulig det ikke har blitt oppbevart riktig hos butikken? 

Det ser ut til å være ett vanlig problem hos FK hos oss. Har også opplevd det flere ganger når vi har kjøpt MUSH her. Kjøper jeg det i Oslo er det aldri noe problem med noe av det. En av hovedgrunnene til at vi ikke bruker MUSH lengre, er ikke så ofte i Oslo nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...