Gå til innhold
Hundesonen.no

Opprett eller brett? Ører på Shetland Sheepdog - er det helse/velværemessige årsaker til det ene eller det andre?


MariaB
 Share

Recommended Posts

Hei!

Som tittelen sier er jeg interessert i å vite om det finnes helse/velværemessige årsaker til å manipulere ørene hos en Shetland Sheepdog? Vi har en valp som har et opprett og et brettet øre akkurat nå. Han har ikke begynt å felle tenner, men det er nok ikke lenge til. Har lest at det i denne perioden kan skje at ørene går både opp og ned. Jeg har lest at folk tyr til litt av hvert for å få ørene til å brette seg ned, men jeg sliter med å finne informasjon om hva dette er godt for - foruten det estetiske. Han skal ikke stilles ut eller brukes i konkurranser, så hvordan han ser ut har ingenting å si. Men kan det være en fordel med opprette ører - som mer luftsirkulasjon? Eller med brettede ører - mer beskyttelse mot regn og rusk? Hva er best for hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjette at det kun er estetiske årsaker til at man taper eller limer ører på sheltie. Dersom bikkja ikke skal stilles ut og du ikke synes det er stygt, kan du fint la ørene bli som de blir.

Sheltie har små og lette ører, jeg kan ikke forestille meg at det blir dårlig luftsirkulasjon med V-ører så lenge man sørger for vanlig ørestell. Er vel mer spaniels og lignende raser med veldig tunge ører som er utsatt for problemer i forbindelse med dette. Og når det gjelder rusk og skitt, opplever jeg ikke at hunder med stående ører har noen større forekomst av øreplager enn hunder med (ikke overdrevent tunge) hengende ører.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...