Gå til innhold
Hundesonen.no

Eie hund alene + rasevalg


Phoebs
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg trenger litt hjelp fra dere hundeeiere. Jeg har lenge tenkt på å kjøpe meg hund. Etter mye frem og tilbake og utallige timer mer lesing om de forskjellige rasene har jeg vel landet på at Engelsk Springer Spaniel eller Flat Coated Retriever er mine favoritter. Jeg har vokst opp med en Gordon Setter i familien, så jeg er vant med aktiv hund, og trives med det. Ønsker meg vel egentlig en hund som på mange måter har den gleden og vennligheten i seg som setteren, bare hakket roligere, og gjerne litt mindre radius på tur. Jeg ønsker meg en sosial hund, glad i mennesker (både barn og voksne) og andre hunder, som tåler forskjellige miljøer, og kan være rolig inne men aktiv ute. Og som er relativt grei å trene (lydighet). Egentlig en hund som tåler å være med på det meste. Jeg hadde satt stor pris på om noen vil dele erfaringene sine med disse to rasene! Kan de være alene hjemme en arbeidsdag? Ville de trives i en leilighet, med lyder fra naboer osv? Trives de med å bo med bare 1 eier? Jeg har lest så mye om separasjonsangst de siste dagene, og er redd for at det skal bli et problem når hunden kommer til å være mye alene med meg. 

Jeg vil også gjerne høre fra dere som eier hund alene (og jobber). Er det overkommelig? Får dere hverdagen til å gå opp? Føler dere at dere fortsatt har tid til å treffe venner og familie uten dårlig samvittighet ovenfor hunden? Går det greit å ha hund i leilighet?

(Har også vurdert Cocker Spaniel, Golden Retriever og Labrador, så tar gjerne i mot tips der også).

Håper på noen svar! Jeg syntes det er veldig vanskelig å skulle ta et valg om rase :):)

Endret av Phoebs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt du vurderer springer! Jeg hentet selv hjem en springer hannhund for 6 uker siden, så det er vel de 6 ukene jeg har av erfaring med springer.

Men for å svare litt basert på tips & råd fra oppdretter og andre springer-eiere: Ja, den kan være alene en arbeidsdag. Dog må det tas i valpens tempo og tas gradvis. Min på 14 uker er alene mens jeg er i andre rom i huset, ikke stort mer enn det. En springer er en borrelåshund som vil være med på alt som skjer - derfor kan de være vanskeligere å trene til alene hjemme. Men ikke umulig i det hele tatt, de fleste har jo en jobb de må på☺️ Bare vær forsiktig med å ikke la valpen fotfølge deg overalt, hakk i hæl hele tiden. Jeg gjorde den feilen med nummer 1 og han ble veldig vanskelig å alenetrene.

28 minutter siden, Phoebs skrev:

Jeg vil også gjerne høre fra dere som eier hund alene (og jobber). Er det overkommelig? Får dere hverdagen til å gå opp? Føler dere at dere fortsatt har tid til å treffe venner og familie uten dårlig samvittighet ovenfor hunden? Går det greit å ha hund i leilighet?

Ja! Absolutt overkommelig. Nå har jeg to stk så er jo mer arbeid, men det sier vel sitt om hvor overkommelig jeg syns det var med en. Man må jo prioritere. Har hunden vært alene hele dagen så må du enten ta med hunden, få besøket til deg eller droppe det. Og tja, har dårligere samvittighet når jeg forlater hunden for å ha det gøy med venner enn når jeg skal på jobb. Jobb må jeg jo på, men å ha det gøy med venner er «valgfritt». Det har gått veldig fint for meg å finne leilighet tillatt med hund (jeg leier), så har vært heldig der! Trenger heller ikke den største leiligheten, da jeg vil ha hunder som slapper av inne og herjer/leker ute?
 

Endret av Miloficent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes både springer spaniel og flat høres ut som gode valg. Og når du nevner cocker, golden og labrador i tillegg, så viser det at du vet hva du vil ha. Tror alle vil være gode valg og så lenge du finner oppdretter som avler hunder som passer ditt behov så tenker jeg du kan bli veldig fornøyd uansett hvilken av dem du velger. Gå etter magefølelsen (kjenner dog ikke cocker i det hele tatt). De fleste hunder trives nok godt i lag med bare en eier, men det stiller jo ekstra krav til eieren.

Jeg kjenner retrieverene godt og de tre du nevner er nært beslektet. Nesten litt smak og behag. Golden er kanskje den mykeste av dem. Flat går vel oftest for å være den mest aktive jevnt over, men det avhenger veldig mye på valg av linjer/oppdretter - du får aktive hunder blant alle tre rasene (selv før du begynner å gå til jaktvariantene). Alle retrievere er aktive som valp og unghunder, men i det siste har jeg sett flere eksempler på nye labradoreiere som har fått veldig mye mer enn de hadde sett for seg. Det kan være tilfeldig.

Når det kommer til bekymringer rundt separasjonsangst og slikt så går jo det stort sett bra. Det er slik de aller fleste hunder lever. Men gjør hjemmeleksa de med oppdretter og hør evt med andre eiere av hunder fra samme linjer hvilke erfaringer de har. Det går jo stort sett bra, men garanti har man ikke. Pass bare på å ha så mye tid som mulig tilgjengelig (ferie, avspasering, permisjon) når valpen kommer i hus - det er avgjørende å ta alene-hjemmetrening i valpens tempo. Og ha alternative planer dersom dere ikke er kommet helt i mål til du skal begynne å jobbe (pass, lufting, hund med på jobb en periode...).

Hund alene? Nå har jeg stort sett hjemmekontor, så min jobbsituasjon blir litt annerledes. Har stor fleksibilitet. Men det jeg kan si er at det er fantastisk å ha en hund når man er alene. Jeg ville ikke vært uten. Men det er ikke til å stikke under stol at hunden har bare deg, det er ingen å skyve ansvaret over på og av og til gir det i alle fall meg litt dårlig samvittighet og følelse av å ikke få gitt nok. Og så setter det jo noen føringer for hva man kan tillate seg av andre aktiviteter, litt avhengig av hvor mange gode hjelpere man har rundt seg. Noe jeg ikke hadde forutsett var at jeg faktisk har mistet kontakt med noen jeg hadde mye kontakt med tidligere. Enkelte vil ikke ha hund inn i huset sitt (de tror visst det detter sammen eller noe) og har rett og slett ikke forståelse for at vi nå kommer i tospann og hvorfor ikke hunden bare kan ligge i bilen eller hjemme en hel kveld. Den kan jo det, men jeg synes ikke det blir rett om det ikke er en mer spesiell anledning. Det har vært litt tungt og gitt meg noen kvaler. Så da skjønner du sikkert at når jeg ikke synes det blir rett å forlate hunden for å sitte å prate skit med venner selv om jeg har hjemmekontor, så hadde jeg i alle fall ikke gjort det om hunden allerede hadde ligget hjemme 8 timer mens jeg var på jobb. Da bør man alliere seg med noen som kan passe hunden, helst noen faste som den kjenner godt og liker å være med. I alle fall om det er noe som skjer flere ganger i uka.

Lykke til!

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode og utfyllende svar! Det setter jeg stor pris på. Fint å få en liten bekreftelse på at jeg har peilet meg inn på "riktige" raser også. Jeg skal prøve å gjøre så mye research som mulig, så tror jeg nok fort at det kan bli litt tilfeldig hvilken av rasene jeg ender opp med. Begge to er jo så fine! Også fint høre om deres erfaringer med å eie hund alene. Noen ganger når jeg googler føles det som at folk mener at de eneste som kan ha hund er de som bor i skogen og er hjemme hele dagen ? Jeg har heldigvis både familie og venner som er glad i hunder og som allerede har sagt at de kommer til å stille opp når jeg trenger det. Så det er jo godt å vite. 

Vil gjerne hører hvis det er flere som har erfaringer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...