Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, januar


tillien
 Share

Recommended Posts

  • Svar 170
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

På veterinærkontroll på lørdag fant de en liten kul til i tarmen på Eine? Den er såpass liten at den kan fjernes, så det skal gjøres denne uka. Deretter sendes den inn for analyse. Han viste også ubeh

Da har jeg gjort noe jeg aldri trodde jeg måtte, men sendt en sak til mekling. Jeg måtte avlive hunden min for snart to måneder siden, og i kontrakten sto det at jeg skulle få tilbake kjøpesummen med

Flinke hunder det  Noe lignende skjedde meg for mange år siden. Qui vekket meg tidlig en søndag morgen og han var VELDIG bestemt på at jeg måtte stå opp. Det viste seg at Indiana var alvorlig syk, hun

Posted Images

4 hours ago, Wilhelmina said:

Godt nyttår! Endelig er den verste måneden i året over, og vi kan se fremover igjen :thumbs:

Synes det har vært et sammenhengende hel••te fra sent oktober! Mer enn vanlig. Glatt, svart og surt. Helt ubrukelig til noe som helst. Men ja, nå snur det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nytt år, alle :)

Her synes jeg vinteren har vært helt perfekt. Akkurat passe med snø til at det er mulig å gå i marka, og akkurat passe til at man får gått på ski! Regn de siste dagene, men ikke noe å klage over, regnklær har jeg i massevis, og hundene her er ikke påvirket av vær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår! Endelig er jeg 21! Glemmer litt at jeg fyller år i dag, til noen sender melding og gratulerer meg?

Halv elleve i går kveld gikk jeg, samboer, mor og svigers opp på Dalsnuten. Fra toppen kan vi se nesten hele Sandnes og Stavanger. Vi ville se om det kanskje var mulig å ta med hund opp dit til neste år. Tydeligvis var vi ikke de eneste som dro opp, og toppen var full. Eneste som ble negativt med hele opplevelsen var at noen sendte opp raketter fra toppen. Og flere hadde tatt med seg hunder opp...? 

Valpene fra kullene jeg ser på begynner å vokse seg store og lager masse lyder nå. Er kjempe kjekt når oppdretter sender snapper hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mrs.Fisken said:

Godt nyttår! Endelig er jeg 21! Glemmer litt at jeg fyller år i dag, til noen sender melding og gratulerer meg?

Halv elleve i går kveld gikk jeg, samboer, mor og svigers opp på Dalsnuten. Fra toppen kan vi se nesten hele Sandnes og Stavanger. Vi ville se om det kanskje var mulig å ta med hund opp dit til neste år. Tydeligvis var vi ikke de eneste som dro opp, og toppen var full. Eneste som ble negativt med hele opplevelsen var at noen sendte opp raketter fra toppen. Og flere hadde tatt med seg hunder opp...? 

Valpene fra kullene jeg ser på begynner å vokse seg store og lager masse lyder nå. Er kjempe kjekt når oppdretter sender snapper hver dag?

Vi tok også med hunden opp på en liten topp med utsikt over Lillehammer, perfekt avslutning på året ? Salka tok det hele med stor ro, satt på teppe ved siden av meg og så utover byen når klokka slo tolv. Var noen som fyrte opp fyrverkeri fra toppen akkurat i det vi begynte å begi oss nedover, men skrulla var mer opptatt av å få pappa til å kaste pinne enn at det smalt og lyste over oss ?❤️

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen, @Mrs.Fisken !:)

Godt nytt år! Håper alle to- og firbeinte fikk en fin kveld i går. :)

Her feiret vi med familie og hundene sov seg gjennom bråket klokken tolv. Ante at Flisa kom til å ta det hele med stor ro da hun ikke reagerte på rakettene som ble sendt opp mens vi var ute i løpet av dagen. Kjenner jeg stadig blir imponert over hvor bra den bikkja er mentalt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår!! :) 

Yara taklet rakettene veldig fint. Nysgjerrig og ikke redd! Veldig deilig med en hund som ikke har angst hele kvelden ❤️ 

Ellers er jeg lei av folk som ikke har opplevd å ha en livredd hund si "Det er bare å trene på det fra de er små" ? NEI det ekke det..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, nå er det nye året i gang. Nye muligheter, nye mål. Eller... Jeg må innrømme at jeg er litt tom for motivasjon. Og det er jo helt tragisk. Har en hund som jeg kan trene døgnet rundt (tror jeg). Han er smart og treningsvillig. Mens jeg vil bare gå tur... 

Hva skal jeg gjøre? Hvordan få lyst til å trene mer? Det er absolutt ikke hunden det står på

Lurer litt på om jeg skal tvinge meg til å trene hver dag (eller faste dager), for å komme inn i det. Skulle gjerne hatt flere/nye personer å trene med ?

Har du tips til meg?

(kan nevne at jeg er i full jobb, og er veldig sliten etter en arbeidsdag. Ikke lett å ha treningsoverskudd da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rufs skrev:

Okay, nå er det nye året i gang. Nye muligheter, nye mål. Eller... Jeg må innrømme at jeg er litt tom for motivasjon. Og det er jo helt tragisk. Har en hund som jeg kan trene døgnet rundt (tror jeg). Han er smart og treningsvillig. Mens jeg vil bare gå tur... 

Hva skal jeg gjøre? Hvordan få lyst til å trene mer? Det er absolutt ikke hunden det står på

Lurer litt på om jeg skal tvinge meg til å trene hver dag (eller faste dager), for å komme inn i det. Skulle gjerne hatt flere/nye personer å trene med ?

Har du tips til meg?

(kan nevne at jeg er i full jobb, og er veldig sliten etter en arbeidsdag. Ikke lett å ha treningsoverskudd da)

Sjekk kalenderen på NKK og meld deg på et stevne! Så har du noe å trene imot. Eller meld deg inn i en hundeklubb hvis du ikke allerede har det, eller meld deg på kurs? Legg inn flere små økter i løpet av dagen (feks 5 min eller noe), istedenfor å måtte sette av 30-45 minutter på trening + tur i tillegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, pippin said:

Godt nyttår!! :) 

Yara taklet rakettene veldig fint. Nysgjerrig og ikke redd! Veldig deilig med en hund som ikke har angst hele kvelden ❤️ 

Ellers er jeg lei av folk som ikke har opplevd å ha en livredd hund si "Det er bare å trene på det fra de er små" ? NEI det ekke det..!

Enig! Ser at det er en del på Facebook som mener at det er jo bare å trene på at de ikke skal være redde... Ehhh... nei det er jo ikke det... ? Jeg har hatt en hund som var livredd fyrverkeri og uansett hva vi gjorde og tilrettelegging, så var hun like redd... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mardina skrev:

Enig! Ser at det er en del på Facebook som mener at det er jo bare å trene på at de ikke skal være redde... Ehhh... nei det er jo ikke det... ? Jeg har hatt en hund som var livredd fyrverkeri og uansett hva vi gjorde og tilrettelegging, så var hun like redd... ?

Kan skrive under på dette. Minien har utviklet redsel for lyder, dessverre. Mandag var det flere som sendte opp fyrverkeri mens vi var på tur, Han ble redd, og krøkte seg sammen. Jeg kjenner ham godt, så tenkte at dette slår seg på magen, Og ganske riktig, 03.30 nyttårsaften våknet jeg av en hund som stod i sengen og pustet meg i fjeset, desperat etter å komme ut. Da var det bare å dra på seg en bukse og gå ut... Jaja, det er jo bra han kan si fra , hadde vært verre om ikke.

Men i går var han veldig redd,  måtte stenge oss inne på soverommet, med tven på full guffe, der er så tykke gardiner at han ikke så lysglimt. Så mye som han slikket seg rundt kjeften så ble jeg redd for munnsår, hehe. Det gikk bra da, det gjelder å ha is i magen og beholde roen

Endret av Nemi1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Miloficent skrev:

Sjekk kalenderen på NKK og meld deg på et stevne! Så har du noe å trene imot. Eller meld deg inn i en hundeklubb hvis du ikke allerede har det, eller meld deg på kurs? Legg inn flere små økter i løpet av dagen (feks 5 min eller noe), istedenfor å måtte sette av 30-45 minutter på trening + tur i tillegg

Takk for veldig gode tips! Virkelig ?

Jeg skal melde meg på et mars-stevnet. Hadde ikke tenkt å starte på det fordi det er mye som må trenes på. Men nå skal jeg melde meg på, og starte med målrettet trening ?

Jeg er medlem i flere hundeklubber. Skal være med på flere fellestreninger!

Og så skal junior få en liten treningsøkt til frokosten. Vi har trent inn mye (grunnferdigheter) til frokost. Har jo masse f`or-kuler til å belønne med, og en sulten hund som elsker å trene. Så dette er han vant til.

I morgen tidlig er vi igang ?? Takk for tips!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mrs.Fisken skrev:

Godt nyttår! Endelig er jeg 21! Glemmer litt at jeg fyller år i dag, til noen sender melding og gratulerer meg?

Halv elleve i går kveld gikk jeg, samboer, mor og svigers opp på Dalsnuten. Fra toppen kan vi se nesten hele Sandnes og Stavanger. Vi ville se om det kanskje var mulig å ta med hund opp dit til neste år. Tydeligvis var vi ikke de eneste som dro opp, og toppen var full. Eneste som ble negativt med hele opplevelsen var at noen sendte opp raketter fra toppen. Og flere hadde tatt med seg hunder opp...? 

Valpene fra kullene jeg ser på begynner å vokse seg store og lager masse lyder nå. Er kjempe kjekt når oppdretter sender snapper hver dag?

Gratulerer med dagen!

Og godt nyttår!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, pippin said:

Ellers er jeg lei av folk som ikke har opplevd å ha en livredd hund si "Det er bare å trene på det fra de er små" ? NEI det ekke det..!

Ja, helt grenseløst provoserende med disse som tror det bare er å trene... Virker ikke som de har noen som helst forståelse for at lydsensitivitet ofte er genetisk betinget, og å prøve å "tilvenne" en hund som er disponert for sensitisering heller enn habituering er tidvis helt håpløst. Samtidig mener jeg oppdretterne må ta et mye større ansvar her, og slutte å avle på alle mulige slags skraphunder med dårlig mentalitet. Leste at ~45% av hunder reagerer på lyd i større eller mindre grad - det er jo et helt hårreisende tall.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wilhelmina skrev:

Ja, helt grenseløst provoserende med disse som tror det bare er å trene... Virker ikke som de har noen som helst forståelse for at lydsensitivitet ofte er genetisk betinget, og å prøve å "tilvenne" en hund som er disponert for sensitisering heller enn habituering er tidvis helt håpløst. Samtidig mener jeg oppdretterne må ta et mye større ansvar her, og slutte å avle på alle mulige slags skraphunder med dårlig mentalitet. Leste at ~45% av hunder reagerer på lyd i større eller mindre grad - det er jo et helt hårreisende tall.

Det er kanskje vanskelig å vite om det er arv som avgjør hvordan hunder reagerer på forskjellige lyder. Mange trener og øver på smell før MH-test. Er det dumt eller ikke? Jeg tenker på hvis man mener at hunder bør tåle slikt skudd før den avles på.

Noen rolige hunder blir kjemperedd for fyrverkeri, men tåler masse andre lyder. Min hund er veldig vàr på lyder, men nyttårsraketter bryr han seg ikke om. (Merkelig bikkje ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schnauzeren min har fått veldig dårlig pels etter hun ble kastrert. Jeg ble fortalt dette på forhånd , at det er en vanlig bivirkning. Det var veldig riktig å kastrere henne da hun fikk 5 løpetider i året med sterk innbilsk hver gang, hun var deppa og lei seg, lette etter valper og sur og irritert på andre hunder. Nå er hun glad hele tiden! Virkelig en annen hund og vi er så glade for valget.

Men så er det pelsen. Jeg pleier å nappe henne selv, gjør det hver 3. uke for å hele tiden holde pelsen fin og motstandsdyktig mot vind og vær. Men nå har hun så mye underull. Ull overalt og det tover seg og er ganske vanskelig. Ser også at hun er mer hårsår og at hun ikke ønsker alt dette stellet hele tiden. Hun har tidligere bare ligget og nesten sovnet mens jeg har holdt på. 

Oppdretter er imot alle som barberer schnauzerne sine, og det er jeg i utgangspunktet enig i, men nå vurderer jeg det, for så og heller kle på henne. Men får prøve litt til å se først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Rufs said:

Det er kanskje vanskelig å vite om det er arv som avgjør hvordan hunder reagerer på forskjellige lyder. Mange trener og øver på smell før MH-test. Er det dumt eller ikke? Jeg tenker på hvis man mener at hunder bør tåle slikt skudd før den avles på.

Noen rolige hunder blir kjemperedd for fyrverkeri, men tåler masse andre lyder. Min hund er veldig vàr på lyder, men nyttårsraketter bryr han seg ikke om. (Merkelig bikkje ?)

Lydredsel og skuddredsel er ikke det samme, en hund kan reagere på det ene og ikke det andre.

Jeg er veldig, veldig sikker på at lydredsler og skuddredsler er svært arvelig betinget. Redsel er generelt en egenskap med høy arvelighet. Noen påstår at hundene deres ble redde på grunn av traumer etter en tilfeldig rakett, men da tenker jeg at hunden svært sannsynlig hadde en genetisk svakhet på dette området i utgangspunktet. Mine hunder som ikke har hatt redsler for dette har aldri latt seg merke med raketter, selv når raketter har blitt skutt opp knappe 20 meter unna helt uforventet på tur. Den hunden jeg har hatt som var mest berørt av raketter, mistet fatningen totalt bare hun hørte et smell langt i det fjerne.

Straks man ser seg nødt til å trene på skudd til en MH, så har man en hund som enten er berørt eller redd. Så enkelt er det egentlig. Er ikke hunden berørt eller redd, er det ingenting å trene på. Jeg vil si at det er dumt uansett å trene på dette (og alt annet) til en MH. Testen er et avlsverktøy som skal måle arvbare egenskaper, man er ute etter hundens naturlige reaksjonsmønster. Trening vil altså gi et skjevt bilde av hundens reaksjonsmønster, som igjen gir et dårlig bilde av hva som er arvbart.

Endret av Tyttebæra
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tyttebæra skrev:

Lydredsel og skuddredsel er ikke det samme, en hund kan reagere på det ene og ikke det andre.

Jeg er veldig, veldig sikker på at lydredsler og skuddredsler er svært arvelig betinget. Redsel er generelt en egenskap med høy arvelighet. Noen påstår at hundene deres ble redde på grunn av traumer etter en tilfeldig rakett, men da tenker jeg at hunden svært sannsynlig hadde en genetisk svakhet på dette området i utgangspunktet. Mine hunder som ikke har hatt redsler for dette har aldri latt seg merke med raketter, selv når raketter har blitt skutt opp knappe 20 meter unna helt uforventet på tur. Den hunden jeg har hatt som var mest berørt av raketter, mistet fatningen totalt bare hun hørte et smell langt i det fjerne.

Straks man ser seg nødt til å trene på skudd til en MH, så har man en hund som enten er berørt eller redd. Så enkelt er det egentlig. Er ikke hunden berørt eller redd, er det ingenting å trene på. Jeg vil si at det er dumt uansett å trene på dette (og alt annet) til en MH. Testen er et avlsverktøy som skal måle arvbare egenskaper, man er ute etter hundens naturlige reaksjonsmønster. Trening vil altså gi et skjevt bilde av hundens reaksjonsmønster, som igjen gir et dårlig bilde av hva som er arvbart.

Helt enig! Det er fullt mulig å trene på nærmende spøkelser osv. også, men det tar jo bort hele poenget med testingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til mer TV med Maren som skal få skikk på disse «bøllene». Jeg er så utrolig imponert over hundetrenere og instruktører som klarer å sette seg inn i hvordan man kan trene alle disse forskjellige hundene. 
Jeg vet ikke hvem som var verst av disse hundene, men det skal bli gøy å se hvordan det blir å få skikk på dem (og eierene deres)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Rufs skrev:

Gleder meg til mer TV med Maren som skal få skikk på disse «bøllene». Jeg er så utrolig imponert over hundetrenere og instruktører som klarer å sette seg inn i hvordan man kan trene alle disse forskjellige hundene. 
Jeg vet ikke hvem som var verst av disse hundene, men det skal bli gøy å se hvordan det blir å få skikk på dem (og eierene deres)

Enig, blir spennende å følge med! :) Border collien minner meg veldig om Laika som jeg hadde. Hun utagerte i omtrent samme grad som denne BCen. Min ble avlivet til slutt, da. Håper det går bedre for denne! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så første episode i går, og var veldig imponert av Maren. Ikke bare må man være god på hund, men hun må også være menneskekjenner. Det var så vondt å se hun med den sterke hunden bryte litt sammen, og godt å se at hun ble oppmuntret av Maren. Flott at NRK sender slike programmer. Det tror jeg kan være til inspirasjon og hjelp i de mange hjem rundt om i Norge. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også med meg første episode av hundeprogrammet til @borderen i går. :) Liker bedre dette konseptet enn det forrige. Tror dette er et program som flere kan kjenne seg igjen i og kanskje også dra nytte av. Og så har de funnet et varierende utvalg av hunder(og ikke minst eiere) og problemstillinger å ta opp. Ser frem til fortsettelsen. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...