Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken forsikring har du på hunden din? Dekningssum?


Millie
 Share

Recommended Posts

Jeg gikk for agria denne gangen. Den mellomste. Men har tidligere brukt Gjensidige og angrer meg litt for at jeg ikke brukte dem selv om de er litt dyrere og lavere dekning. Har litt angst for agria etter alt jeg har lest, men hittil har jeg hvertfall vært fornøyd med agria. 

Veldig fornøyd med gjensidige og, på lukas dekka de over forsikringssummen uten å blunke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har agria, dekker 60 000 og egenandel på 1600+15%. 

Har alltid brukt agria på dyrene og er fornøyd med dem ? Tidligere hadde mange av de andre forsikringsselskapene dårlige vilkår for dyr, men det virker som de har bedret seg en del de siste årene. Men ville vært utrolig nøye med å lese meg opp om jeg skulle vurdert noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agria, 1600,- +15% egenandel, 60 000. Livforsikring på 14 000,- i tillegg.

Forsikringen er jo helt ubrukelig ved småting (siden egenandelen er minst 1600,-), men den var (når jeg jeg tegnet den - kan ha endret seg) den beste dekningen jeg fant dersom uhellet virkelig skulle være ute. Og det var det viktigste kriteriet.

Har vurdert å tegne en rimelig forsikring i tillegg med typisk 500,- i egenandel, men har latt det ligge. Hadde ellers gjerne betalt litt ekstra for 80 000,- eller kanskje 100 000,- maksdekning. Så vidt jeg vet er 60 000,- (som med den høye egenandelen vel i praksis er mer som knappe 50 000,-) fremdeles maks på markedet og det har stått helt i ro i mange år. Det blir for lite i mange tilfeller - trenger ikke se lengre enn til utbruddet i høst hvor folk måtte ut med både 80 og 90 000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agria. Frøkna ble levert forsikret, og denne har jeg beholdt og videreført. Vet ikke om det har noe å si at hun har vært sammenhengende forsikret fra hun var et par uker gammel, men jeg har i alle fall aldri hatt noe problem med utbetalinger. 

Har 60.000,- veterinær samt 25.000,- livsforsikring. Husker ikke egenandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Agria , fordi det er enkelt . 30.000 i veterinær tror jeg 1600 + 15% egenandel. Ikke livs. Jeg burde nok økt summen til 60.000 men gjerrigknarken i meg holder igjen. Har en på 10 og en på 6 som aldri har brukt noe av forsikringene sine + veterinær med fornuftige priser så jeg har valgt billigste løsning også for valpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, tillien said:

Så vidt jeg vet er 60 000,- (som med den høye egenandelen vel i praksis er mer som knappe 50 000,-) fremdeles maks på markedet og det har stått helt i ro i mange år. Det blir for lite i mange tilfeller - trenger ikke se lengre enn til utbruddet i høst hvor folk måtte ut med både 80 og 90 000,-.

60 000 er 60 000 - egenandelen kommer i tillegg :) Ellers er jeg enig med deg!

Vi har også Agria med forsikringsbeløp på 60 000. Høy forsikringssum og at forsikringen varer livet ut, var aller viktigst for meg da jeg valgte forsikring. 30 000 er altfor lite, det hadde kommet til kort det året vi hadde flere skadetilfeller i løpet av samme forsikringsperiode. Livsforsikring ser jeg ikke poenget med, så det har vi ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Emmy said:

60 000 er 60 000 - egenandelen kommer i tillegg :) Ellers er jeg enig med deg!

Ja, men hvis du må betale over 10 000,- for å få utbetalt de 60 000,-, hvor mye penger har du egentlig «fått» da? ;)
 

Ja, at forsikringen varer livet ut er også et viktig poeng! En del forsikringer blir jo nærmest verdiløse etter 7 år - ganske meningsløst.

 

 

 

 

Endret av tillien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, tillien said:

Ja, men hvis du må betale over 10 000,- for å få utbetalt de 60 000,-, hvor mye penger har du egentlig «fått» da? ;)

Hehe, hvis du har fått utbetalt 60 000, har du jo fått 60 000. Det er 60 000 du har sluppet å betale fra egen lomme, selv om du har betalt egenandel i tillegg :) Du må jo betale egenandel hele veien for å få utbetalt noe uansett, så det blir litt rart å si at dekningsgraden er lavere enn den er, på grunn av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Emmy said:

Hehe, hvis du har fått utbetalt 60 000, har du jo fått 60 000. Det er 60 000 du har sluppet å betale fra egen lomme, selv om du har betalt egenandel i tillegg :) Du må jo betale egenandel hele veien for å få utbetalt noe uansett, så det blir litt rart å si at dekningsgraden er lavere enn den er, på grunn av det.

Jeg sa «i praksis». Men jada, jeg ser at du får inntil 60 000,- kroner. Det ble overforenklet og upresist formulert - det er enklere å se poenget når forsikringssum og egenandel ikke bryter maks forsikringssum. Får du en regning på 60 000,- fra veterinær, så betaler du 10 600,- kroner og Agria 49 400,-. Og du hadde (økonomisk) kommet like godt ut med en forsikring med makstak 50 000,- og en normal egenandel på 500-1000,- kroner. For ikke å snakke om regningen hadde vært på 30 000,- da hadde man spart tusener på den andre forsikringen. Det er poenget mitt, og det bør man ha i bakhodet når man regner på dette og velger hva som passer en best. Det blir jo enda mer relevant om man velger høyere bevegelig egenandel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, tillien said:

Jeg sa «i praksis». Men jada, jeg ser at du får inntil 60 000,- kroner. Det ble overforenklet og upresist formulert - det er enklere å se poenget når forsikringssum og egenandel ikke bryter maks forsikringssum. Får du en regning på 60 000,- fra veterinær, så betaler du 10 600,- kroner og Agria 49 400,-. Og du hadde (økonomisk) kommet like godt ut med en forsikring med makstak 50 000,- og en normal egenandel på 500-1000,- kroner. For ikke å snakke om regningen hadde vært på 30 000,- da hadde man spart tusener på den andre forsikringen. Det er poenget mitt, og det bør man ha i bakhodet når man regner på dette og velger hva som passer en best. Det blir jo enda mer relevant om man velger høyere bevegelig egenandel.

 

Ja, jeg så at du skrev "i praksis", men det blir likevel feil. Det du prøver å si, er vel at hvis man får en veterinærregning på 60 000, vil man bare få dekket i underkant av 50 000 selv om man har en forsikring som dekker opptil 60 000. Men det er ikke det samme som at dekningsgraden i praksis er i underkant av 50 000. Det betyr bare at man ikke får utbetalt maksbeløpet før totalkostnaden er på godt over 70 000. 60 000 er 60 000, både i teori og i praksis, uansett hvordan man vrir og vender på det, all den tid 60 000 er det man maksimalt kan få utbetalt. Egenandelen påvirker ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngste er forsikret i Agria. 1600 fast og 15% bevegelig egenandel. Mener hun er forsikret for 60 000, var en bitteliten prisforskjell mellom det og 30 000 som var planen. Ingen tilleggsforsikringer. Har aldri brukt noen av dyreforsikringene, så kan ikke si om jeg er fornøyd eller ikke.

Hvor høyt beløp man vil ha vil være individuelt, alt etter størrelse på hunden, hva rasen er disponert for av sykdom, hvor stor buffer man har i bakhånd selv og hva hunden brukes til.

Tenker det aller viktigste når man vurderer flere forsikringsselskap er å lese vilkårene. Agria har reservert seg mot ulike sykdommer og inngrep hos noen raser, og de dekker vel heller ikke utgifter i forbindelse med enkelte diagnoser dersom foreldredyra ikke er fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tyttebæra said:

Agria har reservert seg mot ulike sykdommer og inngrep hos noen raser, og de dekker vel heller ikke utgifter i forbindelse med enkelte diagnoser dersom foreldredyra ikke er fri.

Eksempelvis? Jeg finner ikke noe slikt i vilkårene, men det er jo en liten bibel så fort gjort å overse noe :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Wilhelmina said:

Eksempelvis? Jeg finner ikke noe slikt i vilkårene, men det er jo en liten bibel så fort gjort å overse noe :teehe:

Jeg har bladd gjennom de nye vilkårene selv nå men fant ingenting jeg heller. :lol:  Vet det gjaldt for HD før, det er ikke en seksjon jeg leste så nøye i år da det ikke er et kjent problem på rasen jeg kjøpte. Ser ut som Agria har gått bort fra dette nå, så det er jo en positiv overraskelse for meg.

Dette sto i mine gamle forsikrignspapirer på en annen hund fra 2016:

Quote

E.2 Hofteleddsdysplasi (HD):

• for hunder som er registrert og stambokført i Norsk Kennel Klub (NKK) skal røntgenbilder av hofteleddet sendes til NKK for avlesning

• hundens foreldre skal ha feilfrie hofteledd, og NKK eller en tilsvarende utenlandsk organisasjon må ha kontrollert røntgenbildene

• har hundens foreldre ikke feilfri (C til E) hofter kan hofteleddsdysplasi likevel erstattes hvis det utvikler seg etter at den forsikrede hunden selv har fått påvist hofte A eller B ved røntgen i offisiell røntgenalder

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begge mine forsikret i Tryg. 50 000 kr dekning på hver, fast 2000 kr i egenandel. Har hatt så mye veterinærutgifter siste året og brukte opp nesten hele forsikringen på ene hunden min og nesten halvparten på den andre så jeg har virkelig tjent på det. De tar i utgangspunktet ikke direkteoppgjør, men de gangene jeg har hatt utgifter på over 12 000 kr så har jeg ringt og spurt, og de har ordnet det uten problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...