Gå til innhold
Hundesonen.no

Whippet eller Italiensk mynde?


Thersil
 Share

Recommended Posts

Har etter mye research landet på enten whippet eller Italiensk mynde, noen som har erfaring med disse to som kan komme med råd/tips? Fordeler og ulemper med rasene? Begge er jo myndehunder så er på jakt etter forskjeller mellom de to, utenom størrelse. Forskjeller ved valg av kjønn f.eks.  Søker også etter tips etter seriøse oppdrettere i Norge og utlandet. 

Ønsker ikke tips om andre raser.

Endret av Thersil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hatt Whippet selv, men har møtt en del italienere, og for meg er det nesten ingen likheter, annet enn at de begge er mynder. Whippet er en mye mer robust hund, både i kropp og sjel. De kan være med på det meste, de er lærenemme og aktive, men har allikevel ro i kroppen og liker å slappe av. Vet at mange har valper og unghunder som kan være over gjennomsnittet aktive og oppfinnsomme, men ingen av mine har vært noe annet enn normale valper/unghunder. Sosiale mot alt og alle, og ikke noe sky og tilbakeholdne på noen måte. De italienerne jeg har møtt har vært mye mer «pinglete» og forsiktige, og veldig lite sosiale ovenfor fremmede, men som sagt jeg har ikke hatt noen selv. 

Hannhund eller tispe er vel mest en «smakssak», og whippet er vel ikke den rasen med mest kjønnsforskjeller, men normalt er vel tisper enklest å ha for de fleste raser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, HHH skrev:

Jeg har bare hatt Whippet selv, men har møtt en del italienere, og for meg er det nesten ingen likheter, annet enn at de begge er mynder. Whippet er en mye mer robust hund, både i kropp og sjel. De kan være med på det meste, de er lærenemme og aktive, men har allikevel ro i kroppen og liker å slappe av. Vet at mange har valper og unghunder som kan være over gjennomsnittet aktive og oppfinnsomme, men ingen av mine har vært noe annet enn normale valper/unghunder. Sosiale mot alt og alle, og ikke noe sky og tilbakeholdne på noen måte. De italienerne jeg har møtt har vært mye mer «pinglete» og forsiktige, og veldig lite sosiale ovenfor fremmede, men som sagt jeg har ikke hatt noen selv. 

Hannhund eller tispe er vel mest en «smakssak», og whippet er vel ikke den rasen med mest kjønnsforskjeller, men normalt er vel tisper enklest å ha for de fleste raser.

Heller mot whippet, men har tenkt at Italiensk mynde kunne vært et alternativ. 

Har skjønt at det ikke er så store forskjeller og er enig i at det er en smaksak, men har hatt tispe før og er nok ikke enig med deg i at tisper er enklere. Det var selvsagt en annen rase, men heller nok mot hannhund denne gangen. 

Tusen takk for input?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...