Gå til innhold
Hundesonen.no

Sporadisk halting etter hvile


Malamuten
 Share

Recommended Posts

Jeg vet ikke om det bare er meg som er paranoid eller hva, men har ved noen tilfeller nå over flere måneder sett eller innbilt meg? at jeg har sett yngste her halte litt etter hun har ligget å hvilt en stund. Alltid på bakben, usikker på om det er samme eller har vært forskjellig side. Alltid sent på dagen og etter aktivitet, men det kan jo være tilfeldig, på morgenene rekker hun jo å gå noen skritt i mørket før jeg ser henne godt nok så har det vært noe der så har jeg nok ikke fått det med meg. 

Aldri sett noe på henne ute under aktivitet, hverken halting eller at hun vegrer seg for å ta i/løpe. De gangene det har vært noe tror jeg det har vært etter litt hard belastning typ mye løping etter ball etc eller sist nå hadde hun løpt seg en runde etter noe spor i litt dyp snø. Samtidig har vi flere tilfeller med tilsvarende aktivitet uten at jeg ser noe halting enn de få tilfellene som har vært. I høst, etter en tur i skogen her og delvis i et hogstfelt var hun veldig plaget med et eller annet, merket ikke noe ute, men når vi kom inn lå hun lenge og bet litt sånn intenst på begge bakbena sine, på potene. Fant ingenting galt med potene og irritasjonen på bena ga seg etter en times tid eller noe å da la hun seg ned å sov tungt. Senere på kvelden var hun halt og da var hun hoven og varm på hasene, hadde tydelig vondt når jeg var borti og kjente på. Samtidig så sto hun gjerne på bena om hun så noe spennende gjennom vinduet hun ville opp å se nærmere på og haltingen roet seg etter noen få steg denne gangen og, men var nok hakket verre enn de andre gangene. Usikker på om dette har noen sammenheng med de andre tilfellene eller om hun rett og slett har vært uheldig og landet litt ekkelt så hun har skrapt begge hasene mot en trestamme eller noe ute på tur. Vi tok det rolig noen dager og ellers fortsatt som før. 

Hun ser ut til å ha både god og jevn muskulatur bak så vidt jeg kan se og jeg ser ikke noe galt ifht bevegelser osv når vi er ute. Og hun virker ikke noe øm i bakparten. Synes fortsatt hun har en liten fortykning på begge hasene, men jeg aner ærlig talt ikke om det har vært der hele tiden og evt er normalt eller ikke. Dog virker hun ikke å ha vondt der lengre og det kjennes ikke ut som hevelse og er heller ikke varm e.l. 

Vi skal på fysio time snart, bare forebyggende, men tenker å høre der og skal til vet på nyåret, tidligere om det blir verre /hyppigere. Men greit å høre om noen har tips til hva det evt kan komme av. Hun er ikke røntget enda, men det skal vi også på nyåret og tar da noen ekstra bilder av hele hunden med det samme hun er dopet ned. 

Hun ligger jo mye rett på gulvet og tidvis lenge i gangen når hun først er slått ut så har jo tenkt at det kanskje bare er snakk om at et ben har sovnet litt eller at hun bare er litt groggy etter å ha våknet, men aldri sett på noen av de andre hundene så da blir jeg litt paranoid for hva som kan være galt med denne siden det virker for godt til å være sant å endelig ha fått en som tilsynelatende er frisk både fysisk og mentalt og er alt man kunne håpt på ellers etter all tidligere uflaks. ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, simira said:

Jeg tenker at når røntging og fysio står på planen i nær fremtid så er det ingen grunn til å bekymre seg før det.

Har det vært ofte/lenge? Det kan jo også bare være at hun har fått seg en strekk eller noe.

Nei, jeg har igrunn ikke vært så bekymret, føler ikke det er noe akutt iallefall. Men for hver gang det skjer så blir det litt mer merkelig og mindre sannsynlig at det er en strekk eller noe og mer sannsynlig at det kan være et eller annet. Husker ikke akkurat når drt startet for jeg la ikke spesielt mye i det første gangene men kanskje 5 ganger på 4-5 mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke akkurat det du vil høre, men Lita holdt på på samme vis, fikk løst opp noen låsninger hos kiropraktor, følte hun ble noe bedre, men utover høsten kom det tilbake... Snakket med flere som mente hun bare skulle få noen uker med total ro og smertestillende fordi det sikkert bare var en strekk eller betennelse som ikke ville gi seg og ble slått opp igjen ofte fordi hun ikke kunne ta det med ro, men når det ikke ga resultater så ble det full halthetsutredning. Var halt etter rundering noen ganger, merket det første gang etter søksprøvene til NRH, og litt etter å ha trent lange søk i hardt terreng og kastet ball - kun etter å ha sovet en stund etterpå. Viste seg å være korsbånd, så det passet dårlig... Var ikke røket, men slitt nok til at det ville røket etterhvert, så da ble det operasjon, istedenfor å vente på at det skulle ryke... 

Merket ingenting når jeg selv klemte osv på ulike steder, og hun så stort sett helt fin ut, om enn noe stiv innimellom bare. 

Men når du uansett skal til fysio og vet så er det vel bare å vente å se, satser på at det er ingenting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/16/2019 at 2:00 PM, Nathalie98 said:

Kanskje ikke akkurat det du vil høre, men Lita holdt på på samme vis, fikk løst opp noen låsninger hos kiropraktor, følte hun ble noe bedre, men utover høsten kom det tilbake... Snakket med flere som mente hun bare skulle få noen uker med total ro og smertestillende fordi det sikkert bare var en strekk eller betennelse som ikke ville gi seg og ble slått opp igjen ofte fordi hun ikke kunne ta det med ro, men når det ikke ga resultater så ble det full halthetsutredning. Var halt etter rundering noen ganger, merket det første gang etter søksprøvene til NRH, og litt etter å ha trent lange søk i hardt terreng og kastet ball - kun etter å ha sovet en stund etterpå. Viste seg å være korsbånd, så det passet dårlig... Var ikke røket, men slitt nok til at det ville røket etterhvert, så da ble det operasjon, istedenfor å vente på at det skulle ryke... 

Merket ingenting når jeg selv klemte osv på ulike steder, og hun så stort sett helt fin ut, om enn noe stiv innimellom bare. 

Men når du uansett skal til fysio og vet så er det vel bare å vente å se, satser på at det er ingenting :)

Det spørs, jeg har tenkt tanken et par ganger, men det har nok vært mest fordi det er en av tingene som kan være galt i bakføttene. Men i dag var hun halt etter andre økta på trening og hun drar liksom litt på bakbenet. Så litt på henne etter å ha luftet henne og det er noe som ser rart ut med knærne på begge sider, selv den foten hun ikke halter på ? men jeg aner jo ikke nødvendigvis hva det er, sånt er jeg ikke god på. 

Hva snakker vi for en korsbånd operasjon da? Og prognoser? Ble lita bedre? 

On 12/16/2019 at 1:36 PM, simira said:

Når det er så sjelden så tenker jeg sovnet bein eller bare litt sliten og groggy. Lykke til med helsesjekkene!

Var til fysio i går, vondt i ryggen iallefall. Mellom skuldrene og bakpart. Men står ikke like tungt på høyre bak. Og nå har hun gått å dratt litt på høyre bak etter to treninger, altså på slutten av økta. Synes det er noe rart med knærne hennes og bevegelsene der. Hun har også mindre muskelmasse i høyre låret så hun har antagelig gått med det en stund om det er noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Det spørs, jeg har tenkt tanken et par ganger, men det har nok vært mest fordi det er en av tingene som kan være galt i bakføttene. Men i dag var hun halt etter andre økta på trening og hun drar liksom litt på bakbenet. Så litt på henne etter å ha luftet henne og det er noe som ser rart ut med knærne på begge sider, selv den foten hun ikke halter på ? men jeg aner jo ikke nødvendigvis hva det er, sånt er jeg ikke god på. 

Hva snakker vi for en korsbånd operasjon da? Og prognoser? Ble lita bedre? 

Var til fysio i går, vondt i ryggen iallefall. Mellom skuldrene og bakpart. Men står ikke like tungt på høyre bak. Og nå har hun gått å dratt litt på høyre bak etter to treninger, altså på slutten av økta. Synes det er noe rart med knærne hennes og bevegelsene der. Hun har også mindre muskelmasse i høyre låret så hun har antagelig gått med det en stund om det er noe. 

Lita ble operert for 10 dager siden, utredet på sveberg dyrehospital, operert her hjemme på østlandet. Tok stingene i dag, og kirurgen var godt fornøyd, og begynner rehab med fysio på mandag i tillegg til det vi gjør hjemme. 

Valgte tplo operasjon da de mente at de andre teknikkene ikke ville holde/være like bra i lengden, mtp å kunne fungere som brukshund videre også. Lita var skjevt muskulert, og haltet på begge bakbein + et frembein etter hvile etter hard aktivitet, sannsynligvis pga feilbelastning over lang tid... Kunne såvidt se at hun belastet høyre bein mindre når hun sto stille. Betalte 26-27.000 for operasjonen, og så kommer rehab + kontroller i tillegg, men mye av rehaben kan man gjøre selv med øvelser og et gåregime. Prognosen er god i følge kirurgen, de mener hun til sommeren skal fungere som normalt igjen dersom alt går som det skal, og kan fortsette mot redningshund og LP utover våren, selv om det er en økt risiko for at det senere ryker på det andre beinet også... Må bare skynde seg sakte, selv om det er kjipt akkurat nå... 

Selv om det er dyrt, så er det verdt det i mitt tilfelle, da jeg gjerne vil at hun skal kunne fortsette å leve det livet hun er vant med å leve 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Nathalie98 said:

Lita ble operert for 10 dager siden, utredet på sveberg dyrehospital, operert her hjemme på østlandet. Tok stingene i dag, og kirurgen var godt fornøyd, og begynner rehab med fysio på mandag i tillegg til det vi gjør hjemme. 

Valgte tplo operasjon da de mente at de andre teknikkene ikke ville holde/være like bra i lengden, mtp å kunne fungere som brukshund videre også. Lita var skjevt muskulert, og haltet på begge bakbein + et frembein etter hvile etter hard aktivitet, sannsynligvis pga feilbelastning over lang tid... Kunne såvidt se at hun belastet høyre bein mindre når hun sto stille. Betalte 26-27.000 for operasjonen, og så kommer rehab + kontroller i tillegg, men mye av rehaben kan man gjøre selv med øvelser og et gåregime. Prognosen er god i følge kirurgen, de mener hun til sommeren skal fungere som normalt igjen dersom alt går som det skal, og kan fortsette mot redningshund og LP utover våren, selv om det er en økt risiko for at det senere ryker på det andre beinet også... Må bare skynde seg sakte, selv om det er kjipt akkurat nå... 

Selv om det er dyrt, så er det verdt det i mitt tilfelle, da jeg gjerne vil at hun skal kunne fortsette å leve det livet hun er vant med å leve 

Det høres jo ikke uoverkommelig ut. Håper lita blir varig bedre. Har dyrlege time på mandag så får forhåpentligvis noen svar da ?blir nok den varianten her også om det er korsbånd og nødvendig med operasjon. 1.5 år hollender overlever nok ikke et normalt liv engang med den andre typen ? æsj, håper det ikke er korsbånd, men frykter det litt. Takk for svarene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, simira said:

Ikke ta sorgene på forskudd ihvertfall (selv om jeg skjønner at du er bekymret altså). Lykke til, krysser fingrene for dere!

Nei, prøver å la være, håper det kommer noen svar på mandag så blir det nok litt lettere å ikke bare gruble på ting jeg ikke vet noe om. Takk ❤️

 

@Nathalie98 jeg har Googlet litt nå og ser det kan være sammenheng mellom problemer ved l4/l5 i ryggen å problemer med korsbånd. Dere får jo sikkert god oppfølging, men kan jo være verdt å ha i bakhodet siden lita også har en fot til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Malamuten skrev:

Det høres jo ikke uoverkommelig ut. Håper lita blir varig bedre. Har dyrlege time på mandag så får forhåpentligvis noen svar da ?blir nok den varianten her også om det er korsbånd og nødvendig med operasjon. 1.5 år hollender overlever nok ikke et normalt liv engang med den andre typen ? æsj, håper det ikke er korsbånd, men frykter det litt. Takk for svarene

Godt man har forsikring, Lita hadde ikke kunne levd et normalt liv med å erstatte korsbånd hun heller tror jeg ?

Ryggen hennes har sett bra ut på tidligere røntgen og gjennomganger, så satser på at det bare er fordi den er vill og gal uten hemninger - men skal ha det i bakhodet! 

Lykke til! Krysser fingrene for at det bare er noe småtull som dere finner ut av på mandag ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Malamuten said:

Nei, prøver å la være, håper det kommer noen svar på mandag så blir det nok litt lettere å ikke bare gruble på ting jeg ikke vet noe om. Takk ❤️

 

@Nathalie98 jeg har Googlet litt nå og ser det kan være sammenheng mellom problemer ved l4/l5 i ryggen å problemer med korsbånd. Dere får jo sikkert god oppfølging, men kan jo være verdt å ha i bakhodet siden lita også har en fot til. 

 


Hvordan er det en sammenheng mellom L4-L5 og korsbåndsskader? Hvor har du lest det? Jeg ble bare nysgjerrig, altså. Som gammel fysioterapeut får jeg det ikke til å gå opp. I alle fall ikke som annet enn en del sære tilfeller og da indirekte gjennom svekkelse av stabiliserende muskulatur rundt kne slik at korsbånd blir ekstra utsatt. Men da skjønner jeg ikke helt hvorfor det skulle være begrenset til L4-L5. Eller at man ikke har ant ugler i mosen lenge før.

Uansett, dette kan jo være alt og ingenting. Muskulatur, ledd eller nerver fra rygg til fot. Nå kan det jo godt vise seg at det er korsbåndet - spesielt siden du synes det er noe rart med knærne, men får man noe for seg så er det veldig lett å se veldig mye «rart». Håper dere finner ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/21/2019 at 12:08 AM, tillien said:


Hvordan er det en sammenheng mellom L4-L5 og korsbåndsskader? Hvor har du lest det? Jeg ble bare nysgjerrig, altså. Som gammel fysioterapeut får jeg det ikke til å gå opp. I alle fall ikke som annet enn en del sære tilfeller og da indirekte gjennom svekkelse av stabiliserende muskulatur rundt kne slik at korsbånd blir ekstra utsatt. Men da skjønner jeg ikke helt hvorfor det skulle være begrenset til L4-L5. Eller at man ikke har ant ugler i mosen lenge før.

Uansett, dette kan jo være alt og ingenting. Muskulatur, ledd eller nerver fra rygg til fot. Nå kan det jo godt vise seg at det er korsbåndet - spesielt siden du synes det er noe rart med knærne, men får man noe for seg så er det veldig lett å se veldig mye «rart». Håper dere finner ut av det!

Jeg sier ser ut som det kan være, for jeg har ikke greid å finne forskning som hverken bekrefter eller avkrefter. Men var en veterinær eller noe som nevnte det, kom bare tilfeldig over det når jeg lette etter generelt om korsbånd skader. De påsto at de hadde sett sammenhengen for lenge siden og trodde opprinnelig at det var ryggproblemer pga kneproblemer, men at de etterhvert så at det virket motsatt.. De hundene som ikke hadde akutt leddbånd skade ble bedre av å behandle ryggen. Det er akkurat samme sted min har vondt også, uten at det trenger å bety noe selvsagt. Men jeg tenker at det skader ikke å ha det i bakhodet, I tilfelle det finnes en sammenheng, men ville ikke droppet tradisjonell behandling liksom. De tenkte vell at ryggen påvirket gangen som igjen evt kunne påvirke belastningen på feks korsbånd. Om jeg forsto rett. Og det gjelder neppe alle korsbånd skader, men de påsto iallefall det var stor sammenheng eller noe sånt, etter deres erfaring.. 

Ryggen er ille nå, betydelig verre til tross for noen dager på smertestillende og litt forsiktig aktivitet. Så den er nok iallefall en faktor i vårt tilfelle. Var til vet på lillejulaften og hun kunne ikke kjenne noe i knærne, men det var ikke hennes ekspertiseområde og viss det var bare en liten skade evt på korsbånd så var det ikke sikkert hun kom til å kjenne det. Merket ikke noe på hunden heller så håper knærne er greie likevel. Hun havnet i en ekkel posisjon i går når hun skulle sitte på fanget og tenkte å hoppe ned, så hun vred seg veldig og da haltet hun ille en stund etterpå så egentlig tyder det meste nå på at det er rygg. Det kan jo være både positivt og negativt.. Bedre enn ødelagt korsbånd, men spent på om det er "bare" muskulært eller om det er forkalkninger eller noe på gang inni der. Vondt fra skuldrene og til rett før hoftene, og tydelig varme over lumbar virvlene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/20/2019 at 10:32 PM, Nathalie98 said:

Godt man har forsikring, Lita hadde ikke kunne levd et normalt liv med å erstatte korsbånd hun heller tror jeg ?

Ryggen hennes har sett bra ut på tidligere røntgen og gjennomganger, så satser på at det bare er fordi den er vill og gal uten hemninger - men skal ha det i bakhodet! 

Lykke til! Krysser fingrene for at det bare er noe småtull som dere finner ut av på mandag ?

Ja, tenker ikke nødvendigvis forkalkninger eller noe, men anspent muskler feks som påvirker gangen. 

Virker som knærne er stabile og etter hva jeg har sett de siste dagene så virker haltingen å komme etter vridninger i ryggen. Og ryggen er verre til tross for behandling. Håper det bare er en muskel strekk eller et eller annet sånt, men får vell se på røntgen snart om det er noe mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lille ville var på røntgen i går, ingenting synlig i hverken rygg eller nakke, hadde en løs beinbit i hasen på høyre foten, dog ikke noe som burde forårsake noe trøbbel og ikke noe vi mistenker er skyld i disse problemene eller noe annet enn så lenge iallefall. Hase leddene var fine, hoftene var fine, knærne var fine og albuer og skuldre var fine. Knærne ble også testet igjen ifht  korsbånd og stabilitet, men de kjentes også fine ut. Dyrlege og fysio sto lenge og klødde seg i huet og lurte på hva i alle dager som kan være greia med ryggen og evt haltheten, men jeg kjenner jeg først og fremst er lettet for at det ikke er forkalkninger eller noe, spesielt mtp alder hadde nok ikke det lovt så bra. Kan jo evt kanskje være noe prolaps eller noe for det vises vell ikke på røntgen, men hun er jo ikke så forsiktig denne her og det har jo potensielt sittet i siden i sommer eller noe så det har jo hatt god tid til å sette seg og med mye glatt og ekkelt føre nå i vinter. Håper fysio, opptrening og evt en ny runde smertestillende er alt som skal til, hun har mistet en del muskler ser jeg, spesielt i ryggen og det hjelper nok ikke på. ❤️

IMG_20200106_154648.jpg

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å få bekreftet at skjelettet ser bra ut i alle fall! Og at knærne kjennes bra ut. 

Edit: Håper selvsagt dere finner ut hva det er, da! Og fortsatt god bedring til frøkna.

Endret av trill
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en del år siden haltet min hund rett etter hvile/hun hadde vært i ro. Men så gikk hun seg varm, og hun sluttet å halte etter å ha vært i bevegelse en stund.

Men når hun haltet så var det veldig tydelig. Veterinæren lurte på om hun hadde røket korsbåndet, hun hadde tegn på det. Men etter å ha kjent etter så var han sikker på at det ikke var røket. Det tok noen måneder og en MR før vi fant ut at hun hadde delvis røket korsbånd. Det grodde av seg selv. Tok ca 5-6 mnd før hun sluttet å halte

Det var veldig rart at hun haltet veldig, og så var hun helt fin, løp og var i full aktivitet. Før hun haltet igjen. Det var en frustrerende tid ?

Nå vet jeg ikke hva som feiler din hund. Vi får håpe det går over, som med min

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Rufs said:

For en del år siden haltet min hund rett etter hvile/hun hadde vært i ro. Men så gikk hun seg varm, og hun sluttet å halte etter å ha vært i bevegelse en stund.

Men når hun haltet så var det veldig tydelig. Veterinæren lurte på om hun hadde røket korsbåndet, hun hadde tegn på det. Men etter å ha kjent etter så var han sikker på at det ikke var røket. Det tok noen måneder og en MR før vi fant ut at hun hadde delvis røket korsbånd. Det grodde av seg selv. Tok ca 5-6 mnd før hun sluttet å halte

Det var veldig rart at hun haltet veldig, og så var hun helt fin, løp og var i full aktivitet. Før hun haltet igjen. Det var en frustrerende tid ?

Nå vet jeg ikke hva som feiler din hund. Vi får håpe det går over, som med min

Var noe slikt jeg fryktet en liten stund her. Føler meg litt beroliget ifht akkurat det nå, ikke så mye pga testene som er gjort, men i jula var det et par hendelser som tydelig viste at den rare gangen /haltingen kom når hun fikk en vridning eller noe i ryggen som ble vond. Nå vet jeg jo ikke hvorfor ryggen er vond, men skade er nok ikke usannsynlig for å si det slik. Evt bare noe som har fått satt seg over tid fordi hun ikke viser smerte noe særlig. Vi gir iallefall fysio og ryggtrening et forsøk nå og begrenser trekk, ballkasting, kamplek, ipo osv en stund å ser an utviklingen og håper på det beste. ?❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prolaps vises desverre ikke nødvendigvis på røntgen... Min eldste fikk påvist 4 prolapser i rygg/nakke via CT, samt forkalkninger. Røntgen viste ingen prolaps og små små forkalkninger! Ene prolapsen var av alvorlig grad. Jeg ville vurdert ct og anbefaler da Tore Berg på Gjøvik Smådyrsykehus ??

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Shlush said:

Prolaps vises desverre ikke nødvendigvis på røntgen... Min eldste fikk påvist 4 prolapser i rygg/nakke via CT, samt forkalkninger. Røntgen viste ingen prolaps og små små forkalkninger! Ene prolapsen var av alvorlig grad. Jeg ville vurdert ct og anbefaler da Tore Berg på Gjøvik Smådyrsykehus ??

Ja, CT blir evt neste. Men gir fysio/kiro et forsøk først. 

Hvordan gikk det med din? Ble han bra? Hvordan behandlet dere? Hadde han vondt under aktivitet osv også eller likt som det jeg beskriver? Halting? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Malamuten skrev:

Ja, CT blir evt neste. Men gir fysio/kiro et forsøk først. 

Hvordan gikk det med din? Ble han bra? Hvordan behandlet dere? Hadde han vondt under aktivitet osv også eller likt som det jeg beskriver? Halting? 

Min var nok dårligere enn din. Men halting, og etterhvert ubalanse, smerte i aktivitet. Han var dog bedre etter hvile... Han er operert for prolaps (den bakerste og værste prolapsen) og etter opptrening er han nå mye bedre ? Han er jo en eldre hund, men oppleves nå som smertefri. Men halter fortsatt pga nerveskade etter lengre tids klem pga prolapsen. Han fikk en ny og bedre tilværelse etter operasjonen hvertfall ? Men trenger selvsagt ikke bety at din har prolaps, men prolaps vises altså ikke på røntgen nødvendig. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var til kiropraktor med opal i dag og der var det mye vondt ? stakkar lille. Fikk ikke en gang gått igjennom hele hunden. Måtte bare avbryte å heller komme tilbake en gang til å ta resten da. Var nesten på gråten under behandlingen altså, men håper det er bedre tider i vente nå da ❤️ fy søren så mye de kan gå å skjule disse små pelskledde vennene. 

  • Sad 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra dere fikk vært hos kiropraktor. Håper at det hjelper. 
Ikke samme skade, men min har en vond rygg og det hjelper veldig med behandling. Håper det gjør det for din også. Har du back on track dekken? Vi har brukt det mye, både hjemme og på tur nå. Og jeg tror at det hjelper. Verdt et forsøk i hvert fall. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...