Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling hund under 2 år


Sofiea
 Share

Recommended Posts

Hvordan er utstillingsregelene for hunder over 9 måneder men under 2 år? Kan de ta stor cert? Små cert? Hvor mange cert kan de ta?

vet de må ha ett cert etter fylte 2 år? Men må det være stor cert? Eller kan det være små cert?

Kan hunder i denne aldersgruppen ta to små cert og ett stor cert? Hva skjer om de da får to stor cert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei
Det kommer an på hvilken rase du har - noen har begrensning på antall cert en hund under 2 år kan vinne, andre raser har det ikke og da er det fritt fram å vinne så mange cert man kan. Men uansett kan det like gjerne være et stort eller småcert som står igjen til over 2 års alder. Man kan også vinne 2 NKKcert selv med rase som har begrensninger på antall cert.

Grunnregelen for fullcert-ordningen er at man kan kun motta cert som man trenger for en tittel, dvs ett av de "tre cert fra tre forskjellige dommere hvorav minst ett må være fra en NKK-utstilling (eller spesial som deler ut NKK-tellende cert) og minst ett av certene skal være vunnet etter 2 års alder".

Hvilke raseklubber som har dispanse for fullcert-ordningen finner du her: https://www.nkk.no/knapper/regelverk-article35632-982.html

?
Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, SusanneL skrev:

Hei
Det kommer an på hvilken rase du har - noen har begrensning på antall cert en hund under 2 år kan vinne, andre raser har det ikke og da er det fritt fram å vinne så mange cert man kan. Men uansett kan det like gjerne være et stort eller småcert som står igjen til over 2 års alder. Man kan også vinne 2 NKKcert selv med rase som har begrensninger på antall cert.

Grunnregelen for fullcert-ordningen er at man kan kun motta cert som man trenger for en tittel, dvs ett av de "tre cert fra tre forskjellige dommere hvorav minst ett må være fra en NKK-utstilling (eller spesial som deler ut NKK-tellende cert) og minst ett av certene skal være vunnet etter 2 års alder".

Hvilke raseklubber som har dispanse for fullcert-ordningen finner du her: https://www.nkk.no/knapper/regelverk-article35632-982.html

?
Susanne

Er det disse rasene som ikke er med?

 

https://www.nkk.no/getfile.php/13289321-1547021645/Dokumenter/Aktiviteter/Utstilling/Raser uten krav til storcert pr 010119.pdf

Endret av Sofiea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er oversikt over raser som har tilleggskrav i tillegg til utstillingsresultater og derfor ikke trenger NKK-tellende cert for å bli utst.champion.

De som har dispensasjon fra fullcertordningen står på egen liste (beklager - jeg greier ikke å lime inn selve pdf-dokumentet). Raser som tilhører de klubbene kan ta hvor mange cert de får til før de oppnår kravene for utst.championat.

?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
På 1/12/2020 at 6:55 PM, Sofiea skrev:

Kan dem da ta to små cert pluss ett stort cert på NKK? Også å ta det fjerde certet etter fylte to år?

Er rasen din fritatt fullcert ordningen kan du motta så mange cert du vil uavhengig av alder frem til hunden er blitt champion. 

For å bli champion trenger du enten 2 små cert og 1 stort, eller 1 lite og 2 store. 

Er rasen din med på fullcert ordningen, kan du motta kun de certene du kan nyttiggjøre deg. Dvs f. Eks 2 små cert før fylte 2 år. Er du da på en NKK utstilling og får tilbudet om stor cert er du full certet på små, og kan ikke nyttiggjøre deg det store certet. Du må derfor takke nei, om hunden din er under 2 år. 

Du kan også dra på NKK utstilling og vinne 2 store. Er du da på en liten utstilling og får tilbud om ett lite, må du takke nei for hunden din kan ikke nyttiggjøre seg det lille certet. 

Du kan også ta alle cert etter fylte 2 år. Ingen krav om at noe må være tatt før, men ett av de må være tatt etter hunden er 2 år :)

Rett meg noen om jeg er upresis eller har skrevet noe ukorrekt. De fullcert greiene er litt rotete ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da mye vanskeligere å få storcertet enn småcertene. Så selv om hunden er under 2 år så trenger den stor certet. 
 

så man nyttiggjør storcertet når man mangler storcertet. Man får jo spørsmål om man mangler storcertet og det gjør man jo selv om hunden er under 2 år.

Endret av Sofiea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Sofiea skrev:

Men det er da mye vanskeligere å få storcertet enn småcertene. Så selv om hunden er under 2 år så trenger den stor certet. 
 

så man nyttiggjør storcertet når man mangler storcertet. Man får jo spørsmål om man mangler storcertet og det gjør man jo selv om hunden er under 2 år.

Det henger ofte høyere, så da er det ofte taktisk smart å forsøke å nappe til seg ett stor cert før du har mettet deg på små.

Nei, du er full certet ved 2 små cert om hunden er under 2 år, og kan ikke nyttiggjøre deg det store certet før hunden er over 2 år, og må derfor vinne det da, selv om du mangler det. Det er sånn fullcert ordningen er. Du kan ikke motta flere cert enn det du kan nyttiggjøre/trenger for å bli champion. Ved 2 cert før hunden er 2 år så har du nyttiggjort deg det du kan, uavhengig av hvilke cert det er. Og må vente med det siste til hunden er passert 2 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis man har to små cert fra før av. Og stiller ut på en NKK utstilling og er så heldig og får tilbud om stor certet så må man takke nei til stor certet selv om man ikke har stor cert? Bare fordi hunden er under 2 år?

Hvorfor må man takke nei til stor cert når hunden ikke har stor cert?

Har jeg forstått det riktig? Jeg skjønner ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, yurij skrev:

Du får ta i mot det store certet ja. 

Gjør man det? Jeg sitter med en hund som har 2 små cert og fikk res.cert på ei NKK utstilling som unghund fordi hun hadde fullcertet seg på små! 

* Skrev jr, mente unghund

Endret av Anooni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anooni skrev:

Gjør man det? Jeg sitter med en hund som har 2 små cert og fikk res.cert på ei NKK utstilling som unghund fordi hun hadde fullcertet seg på små! 

* Skrev jr, mente unghund

Ja man gjør det :) 

Endret av yurij
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sofiea skrev:

Så man kan i grunn ta maks fire cert da? Man kan ta to små cert og ett stort cert om hunden er under 2 år. Og å ta det fjerde certet når hunden er over 2 år? Og da blir hunden også champion.

Virker sånn ja, jeg har nok hatt en sløv ringsekretær og vært for forvirret selv til å henge med da jeg fikk tilbudet om det samme :(

Screenshot_20200116_232105.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anooni skrev:

Virker sånn ja, jeg har nok hatt en sløv ringsekretær og vært for forvirret selv til å henge med da jeg fikk tilbudet om det samme :(

 

Screenshot_20200116_232105.jpg

ja det var veldig forvirrende. De burde ha skrevet at man kan ta fire cert om hunden er under 2 år. Kjedelig at du ikke fikk stor certet. Veldig forvirrende ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anooni skrev:

Vet ikke om jeg vil trykke på confused eller sad emoijen på den der, jeg har jo egentlig en champion jeg da ?

Om du ikke hadde vært berettiget cert hadde du ikke fått reservecert heller? Er det lov å spørre om hva hunden heter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, yurij skrev:

Om du ikke hadde vært berettiget cert hadde du ikke fått reservecert heller? Er det lov å spørre om hva hunden heter?

Eneste logiske jeg kan komme med der er jo da at jeg fremdeles mangler det, og om den hunden foran hadde bevist seg ved en anledning å ikke skulle ha hatt det, hadde hunden min kunne passert 2 og evt tatt det imot? ? Jeg har null peiling, og kjenner jeg er litt glad for at rasen vår er blitt fritatt de der reglene..

 

49 minutter siden, yurij skrev:

Om du ikke hadde vært berettiget cert hadde du ikke fått reservecert heller? Er det lov å spørre om hva hunden heter?

Hunden er dessverre død, nå da, men her er lista hennes;

Ser jeg rota en gang til oppi der, trodde hun gikk i unghund, men hun var visst i åpen, bare ikke gammel nok til å bli champion ved evt noe cert ?

Screenshot_20200117_084529.thumb.jpg.ad8175c71105d21e4a2a8694d5798c6a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

Legg ved hele klassen på den utstillingen da? 

Hele klassen? Dette her var i starten på 2015, så hvem som var i klasse med henne husker jeg ikke. Hun ble 2BTK på den der utstillingen, foran stod mor som allerede var champion, så hun kunne ikke motta noe cert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...