Gå til innhold
Hundesonen.no

Ha hund «løs»


Haust
 Share

Recommended Posts

Hei, vi har en årsgammel rottweilerblandingshund som vi fikk via Finn og har har siden han var 8 mnd. Snill hund, lettlært, godt gemytt. 
i starten var mannen min og jeg enige om at vi ikke turte å ha ham løs, vi kjente ham ikke så godt og var litt ferske hundeeiere. Mannen min var mer utrygg enn meg, noe han ga uttrykk for. 
Nå har jeg, siden jeg må ha med hunden på jobben min hvor jeg jobber en uke i strekk med to uker fri mellom, hatt mulighet til å være alene med hunden og sett ham i masse nye situasjoner (bla. ha ham i hundepark mer andre hunder, hvor han lekte veldig pent og hadde fint kroppsspråk, jeg har også prøvd å ha ham helt løs på et egnet jorde i nærheten av hvor vi bor. Hunden holdt seg fint rundt meg og kom på innkalling, dog uten forstyrrelser), derfor har jeg blitt mer kjent med hunden og trygg på den. 
Vi bor landlig til med få naboer, men det er veldig mørkt omkring oss nå på vinteren og derfor er turmulighetene veldig få etter kl 16. Den siste uken har jeg fått den idéen at jeg går ned til et ganske stort opplyst sagbruk som ligger ved oss, og slipper hunden løs i langline på 15m der, han storkoser seg og løper omkring rundt meg, og vi leker med leker, og leker gjemsel. Helt topp. Vi er der sent og har foreløpig ikke møtt på noen selv om jeg vet at noen av naboene har hund og går der iblant.

I dag skulle mannen min være med for første gang, og han så at hunden koste seg men han selv var fremdeles bekymret for situasjonen med løs hund. Han minnet meg på hvor enige vi var om at løse hunder var problematisk, og jeg er jo forsåvidt enig, men nå er jeg mye mer kjent med hunden vår og føler meg trygg på at han ikke kommer til å skade noen eller fly på evt andre hunder som kommer. Samtidig var det jo akkurat det jeg irriterte meg over i starten, folk som kom med løs hund og unnskyldte seg med at «jamen den er så snill» for ting kan jo skje likevel. Jeg vet heller ikke om hunden vil komme hvis den oppdager en annen hund. Noen ganger hører han (for han er litt pysete), andre ganger stenger han ørene.

Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre, dette er kanskje et meg/oss problem fremfor et hundeproblem, men hvordan ville dere reagert hvis dere var ute med hunden deres og møtte noen som lekte med hunden sin i langline? Tenker man at den er løs da? Eller at den er i bånd? Hvor går grensen hen liksom? 
(sagbruket er trygt å være i, vi er der etter stengetid og det er fullt lov å gå gjennom der på vei til turnettet i skogen som ligger bak.)

Endret av Haust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig er at dere har kontroll over hunden. Om det betyr en god innkalling på vanlige forstyrrelser som folk, biler og andre hunder, eller en langline, er ikke så viktig. Dere må kunne hindre hunden i å løpe bort til andre.

Jeg er alltid obs når jeg ser løse hunder, med eller uten langline. Langline gir meg et signal om at eier kanskje gidder å ta litt ekstra ansvar om de ikke er trygge på hunden, men også at de da kanskje ikke har helt kontroll hvis lina ikke er innen rekkevidde.

Det hjelper ikke at hunden er snill. Om du møter en annen hund som ikke liker hanhunder, store hunder, svarte hunder osv. så risikerer du bråk, skade og en hund som ikke går så godt overens med andre lengre. Kommer det en førerhund risikerer du å ødelegge et hjelpemiddel for hundretusenvis av kroner. Du kan risikere smitte fra syke hunder, eller å ødelegge timesvis med trening for noen som jobber med valp eller redd hund. Det er mange gode grunner til å ikke la hunden din gå bort til andre uten at det er klarert.

Langline gir dere en ekstra trygghet, men dere MÅ ha mulighet til å få tak i og stoppe hunden med den lina, hvis ikke er poenget borte. Lina kan da også hjelpe dere å få trent på innkalling i vanskeligere situasjoner, ellers kan det jo være greit med et innkallingskurs med tilrettelagte situasjoner og systematisk trening.

  • Like 3
  • Thanks 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode er dette veldig enkelt. Enten har du så godt som 100% kontroll på situasjonen slik at hunden aldri oppsøker andre folk eller hunder, eller så har du den i bånd. Ferdig snakka. Jeg synes både det er merkelig og slettes ikke greit at det ser ut til at du begynner å relativiserte dette:

7 hours ago, Haust said:

Han minnet meg på hvor enige vi var om at løse hunder var problematisk, og jeg er jo forsåvidt enig, men nå er jeg mye mer kjent med hunden vår og føler meg trygg på at han ikke kommer til å skade noen eller fly på evt andre hunder som kommer.

Personlig blir jeg fly forbanna når hunder oppsøker oss løse. Det er ingen god situasjon med den ene hunden (min) i bånd og den andre er løs. Unntaket er når det var et åpenbart uhell, eier tar affære med en gang og legger seg langflat. Uhell og feilvurderinger kan skje, liksom.

Min er mye løs og hun er hjernevasket på innkalling. Jeg velger imidlertid alltid plasser hvor jeg har total oversikt over folk som er der (parkeringsplassen) og hvor området jeg slipper henne på er oversiktlig nok til at jeg på flere hundre meter ser om det kommer folk eller fe. Og hun skal aldri ut av mitt synsfelt.

  • Like 5
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund har blitt veldig god på innkalling, men jeg er fortsatt ikke 100% sikker på at hun kommer hver gang. Plutselig kan det være en veldig spennende annen hund eller et barn. Siden vi begynte å trene innkalling har vi aldri opplevd at hun har løpt fra oss, men vi bruker alltid langline (som vi holder i andre enden i). Vi slipper langlina på feks jorder om vinteren da vi ser godt rundt oss, men vi er alltid i nærhet til lina så vi kan ta tak i den.

Jeg er rett og slett så redd for frøkna vår at jeg aldri kommer til å ha henne løs uten langline. Plutselig kan det komme en annen løs hund bort til oss og angripe og da skal jeg ha mulighet til å få henne til meg så jeg får beskyttet henne. Hun elsker langlina og løper like godt med den som helt fritt. :D Skjønner ikke helt vitsen med å ikke bruke langline med mindre man går mye i skog eller ulendt terreng hvor den fester seg fast hele tiden. Nå er jeg kanskje litt for engstelig og overbeskyttende, men jeg ser ikke problemet med det så lenge hun får løpe løs og kose seg ( i langline).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skrullings skrev:

Vår hund har blitt veldig god på innkalling, men jeg er fortsatt ikke 100% sikker på at hun kommer hver gang. Plutselig kan det være en veldig spennende annen hund eller et barn. Siden vi begynte å trene innkalling har vi aldri opplevd at hun har løpt fra oss, men vi bruker alltid langline (som vi holder i andre enden i). Vi slipper langlina på feks jorder om vinteren da vi ser godt rundt oss, men vi er alltid i nærhet til lina så vi kan ta tak i den.

Jeg er rett og slett så redd for frøkna vår at jeg aldri kommer til å ha henne løs uten langline. Plutselig kan det komme en annen løs hund bort til oss og angripe og da skal jeg ha mulighet til å få henne til meg så jeg får beskyttet henne. Hun elsker langlina og løper like godt med den som helt fritt. :D Skjønner ikke helt vitsen med å ikke bruke langline med mindre man går mye i skog eller ulendt terreng hvor den fester seg fast hele tiden. Nå er jeg kanskje litt for engstelig og overbeskyttende, men jeg ser ikke problemet med det så lenge hun får løpe løs og kose seg ( i langline).

Jeg har 4 hunder, det er mega skummelt å ha fire langliner hengende etter de når de løper fritt i flokk. De kan hekte seg fast i hverandre, gi hverandre rykk og generelt skade hverandre svært alvorlig. Nå har jeg dog en ganske så bombesikker innkalling, hvor de også er innlært at støter de på folk og dyr før meg - så snur de og tilbyr kontakt. De oppsøker ikke andre uten tillatelse  :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anooni said:

Jeg har 4 hunder, det er mega skummelt å ha fire langliner hengende etter de når de løper fritt i flokk. De kan hekte seg fast i hverandre, gi hverandre rykk og generelt skade hverandre svært alvorlig. Nå har jeg dog en ganske så bombesikker innkalling, hvor de også er innlært at støter de på folk og dyr før meg - så snur de og tilbyr kontakt. De oppsøker ikke andre uten tillatelse  :) 

Dette er en av grunnene til at collie står på lista...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns simira hadde et veldig godt svar til deg. men skulle jeg legge til noe, så måtte det være at uansett hvor grei din hund er, så er et møte mellom to hunder noe helt annet, både din hund og den andre hunden kan vise frem sider dere ikke hadde forventet. Og jeg vet av erfaring at et dårlig møte med annen hund, kan fort koste mye arbeid og krefter (og evt penger dersom det er skader involvert)

Fremmede hunder som kommer stormende mot oss er bortimot det verste jeg vet, spesielt når min hund er i bånd, og den fremmede løs(evt med langline hengende bak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anooni skrev:

Jeg har 4 hunder, det er mega skummelt å ha fire langliner hengende etter de når de løper fritt i flokk. De kan hekte seg fast i hverandre, gi hverandre rykk og generelt skade hverandre svært alvorlig. Nå har jeg dog en ganske så bombesikker innkalling, hvor de også er innlært at støter de på folk og dyr før meg - så snur de og tilbyr kontakt. De oppsøker ikke andre uten tillatelse  :) 

 

17 timer siden, simira skrev:

Dette er en av grunnene til at collie står på lista...

Samme her, det er et viktig kriterie for neste rase for min del også. Det er det eneste jeg virkelig gjerne skulle endret med nåværende hund... Spinnvillen vår får ikke gå løs, for vi stoler rett og slett ikke på at han kommer uansett hva som dukker opp (rådyr, katt, førerhund, barn på ski/sparkesykkel/skateboard, tispe med løpetid for å nevne noe). Men vi går en del alene, så da får han ofte gå i langline. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, trill skrev:

 

Samme her, det er et viktig kriterie for neste rase for min del også. Det er det eneste jeg virkelig gjerne skulle endret med nåværende hund... Spinnvillen vår får ikke gå løs, for vi stoler rett og slett ikke på at han kommer uansett hva som dukker opp (rådyr, katt, førerhund, barn på ski/sparkesykkel/skateboard, tispe med løpetid for å nevne noe). Men vi går en del alene, så da får han ofte gå i langline. 

Det er veldig godt og behagelig å ha en slik rase, som på tross av flokk ikke rotter seg imot eier og durer avgårde ? Og derfor sliter jeg med å prøve ut andre raser jeg kunne tenkt meg også, for det er så innmari viktig og en stor del av hundeholdet for min del, at de er ukompliserte å ha løse stort sett overalt uten å være til bry for andre folk og dyr ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/4/2019 at 8:42 PM, Anooni skrev:

Jeg har 4 hunder, det er mega skummelt å ha fire langliner hengende etter de når de løper fritt i flokk. De kan hekte seg fast i hverandre, gi hverandre rykk og generelt skade hverandre svært alvorlig. Nå har jeg dog en ganske så bombesikker innkalling, hvor de også er innlært at støter de på folk og dyr før meg - så snur de og tilbyr kontakt. De oppsøker ikke andre uten tillatelse  :) 

Dette skjønner jeg veldig godt. Vi har også vår løs når hun leker med andre, så det tenkte jeg ikke på. Har man flere hunder er det nok absolutt bedre å ha de løs uten langline. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...