Gå til innhold
Hundesonen.no

Mage trøbbel


Nettan
 Share

Recommended Posts

Når jeg fikk Marco så fikk han Eucanuba Growing Puppy, men merket at han ikke er noen fan av det. Han spiste lite, og bæsjet myyyye og en del løs avføring. Mye gas også, og det stinker helt sykt vondt ???

Endte opp med Vom, og han elsker det og fungerte bra på det, men det blir veldig dyrt å fore med nesten 1kg Vom om dagen. 

Samboeren min mener også at han bæsjer for lite med det. Han forstår ikke greia med at lite bæsj er bra. Kjenner jeg er lei av maset om akkurat det der ?

Har prøvd å blande Vom med tørrfôret, og det funket bra en stund. Men nå har vi hatt noen runder med skikkelig diaré. Å mistenker tørrforet. Har gitt han ris, fiskeboller og en dash med Vom (Vom for å få han til å spise) Å magen er mye bedre. Så Eucanuba foret blir byttet ut. 

Har sett på både Orijen og Acana. Noen som kan hjelpe med å veie det ene opp mot det andre der? Eller tips om annet for? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke vom og hundemat er spesielt dyrt, om det er det du mener. Spørs jo om du kjøper små pølser eller store blokker. Har du mulighet så er jo 20kg blokkene greie :) Også lurer jeg på om ikke 1kg til dagen er veldig mye? Er det en staff? Min boxer får 600-700g daglig om hun bare hadde fått vom. Her får hun halvt om halvt med tørrfor (vigor and sage) og funker fint på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom han fungerer fint på V&H og dere har frysekapasitet til det, så ville jeg bare foret på det :)

Orijen er ihvertfall ikke noe billigere, selv om min hund fungerer nesten like greit på det som på V&H, men det blir ihvertfall for meg mye dyrere ift mengden hun skal ha. Ellers har min fungert greit på Canagan og den ene typen til Pure natural, men ingenting gir så fin mage som vom på min :) min hund på 19 kg får 450 gram vom om dagen, 500 på veldig aktive dager, så en en kg på to dager, og det koster 40 kr da pr kg, fordi vi forer på de små pølsene på 0,5 kg 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, laikamor said:

Synes ikke vom og hundemat er spesielt dyrt, om det er det du mener. Spørs jo om du kjøper små pølser eller store blokker. Har du mulighet så er jo 20kg blokkene greie :) Også lurer jeg på om ikke 1kg til dagen er veldig mye? Er det en staff? Min boxer får 600-700g daglig om hun bare hadde fått vom. Her får hun halvt om halvt med tørrfor (vigor and sage) og funker fint på det. 

OT, men V&H har sluttet med 20kg blokker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett på ingrediensene i Eukanuba, om det kan være det han reagerer på? Jeg fôrer med Mush, kjøper 10 kg av gangen på felleskjøpet, det koster rundt 600 kroner, tror jeg. Jeg ga V&H før, men Mush er mye mer praktisk ettersom jeg slipper å dele opp den femkilos-pølsa. Mush har også mange forskjellige typer fôr med ulike blandinger av kjøtt, så det er enkelt å få flere proteinkilder. Jeg gir også tørrfôr, nå gir jeg Vigor and Sage, som min hund liker godt. Jeg har også gitt Orijen, Acana og Canagan. Jeg har vært fornøyd med alle, jeg byttet på grunn av at dyrebutikken endret på hvilket fôr de tar inn. Jeg tror det er lurt å se på ingrediensene og sammenligne og så kjøpe en liten pose med det fôret du synes ser best ut og se hvordan det går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Nettan said:

Når jeg fikk Marco så fikk han Eucanuba Growing Puppy, men merket at han ikke er noen fan av det. Han spiste lite, og bæsjet myyyye og en del løs avføring. Mye gas også, og det stinker helt sykt vondt ???

Endte opp med Vom, og han elsker det og fungerte bra på det, men det blir veldig dyrt å fore med nesten 1kg Vom om dagen. 

Samboeren min mener også at han bæsjer for lite med det. Han forstår ikke greia med at lite bæsj er bra. Kjenner jeg er lei av maset om akkurat det der ?

Har prøvd å blande Vom med tørrfôret, og det funket bra en stund. Men nå har vi hatt noen runder med skikkelig diaré. Å mistenker tørrforet. Har gitt han ris, fiskeboller og en dash med Vom (Vom for å få han til å spise) Å magen er mye bedre. Så Eucanuba foret blir byttet ut. 

Har sett på både Orijen og Acana. Noen som kan hjelpe med å veie det ene opp mot det andre der? Eller tips om annet for? 

Det er faktisk helt normalt at det er lite avføring som kommer ut, når man fôrer på vom og hundemat ? Så der tar nok samboeren din litt feil. 

Jeg fullforer på vom og hundemat og det fungerer utmerket ? Hvis hunden din fungerer på vom, hvorfor ikke bare fortsette å fore med det. Min hund er heller ikke glad i tørrfôr, så her går det mest i vom og hundemat ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H har byttet ut 20kg blokkene sine med en 18kg kartong (3x6kg pølser). Hos min forhandler betaler jeg like mye for 18kg som jeg gjorde for 20kg, så prisen har jo steget litt men ikke uoverkommelig mye.

I underkant av 1 kg vom om dagen høres veldig mye ut da for en staff?

Når det gjelder tørrfôr må du nesten bare prøve deg frem. Jeg er ikke fan av de kornfrie tørrfôrene da jeg synes hundene mine fungerer dårligere på det, men andre foretrekker disse fôrene så for noen hunder må de åpenbart fungere bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrakk også Mush fremfor vom, de småblokkene i 10-kg-eske er geniale. Bikkja foretrakk også Mush, bytta vi fra det til Vom gikk det en dag eller tre før han ville spise. Han snuste på det som lå i skåla, snudde seg og så på meg, snuste på det i skåla igjen, og gikk til fryseren for å få meg til å hente det han ville ha. Av tørrfôr var det kun Canagan og Brit Care Dog Show Champion han likte og fungerte fint på, dog brukt sammen med råfor.

Men 1 kg høres enormt mye ut, regnestykket v&h bruker er vel ca 2% av hundens vekt per dag dvs ca 400 g vom for en hund på 20 kg.

Endret av Pixie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke plass til 20kg blokk, så har enten kjøpt 5kg eller 500g pølser. På Oslo City sin dyrebutikk er det 188,- for 10 pølser. Så ikke krise dyrt, og han vil få det om jeg ikke finner noe tørrfôr til å blande med.

Tenker også at tørrfôr er enkelt når vi er borte ?

Samboer tar helt feil ang lite bæsj, men synker jo ikke inn ?

Han er 25kg. Han er Staff mix (naboens labrador er nok synderen), og akkurat fylt ett år. Han blir nok litt under 30kg ferdig utvokst. Han trenger ca.800g om dagen for å ikke bli for tynn. Han ble for tynn da han fikk 2% i starten. Han er veldig aktiv, så han får 3% av kropps vekta pluss. Ikke fult 1 kg altså, men går jo nesten to pølser om dagen. 

De skal jo ha 3% av vekta fra 80% av forventet kroppsvekt som voksen, til de er ferdig vokst. 

Har gitt 50/50 hittil med Vom og tørrfôr. 

Skal se på ingrediens lista til Eucanuba, og se om jeg finner ut noe der. Kan ikke fortsette sånn stakkars ? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Nettan said:

Har ikke plass til 20kg blokk, så har enten kjøpt 5kg eller 500g pølser. På Oslo City sin dyrebutikk er det 188,- for 10 pølser. Så ikke krise dyrt, og han vil få det om jeg ikke finner noe tørrfôr til å blande med.

Tenker også at tørrfôr er enkelt når vi er borte ?

Samboer tar helt feil ang lite bæsj, men synker jo ikke inn ?

Han er 25kg. Han er Staff mix (naboens labrador er nok synderen), og akkurat fylt ett år. Han blir nok litt under 30kg ferdig utvokst. Han trenger ca.800g om dagen for å ikke bli for tynn. Han ble for tynn da han fikk 2% i starten. Han er veldig aktiv, så han får 3% av kropps vekta pluss. Ikke fult 1 kg altså, men går jo nesten to pølser om dagen. 

De skal jo ha 3% av vekta fra 80% av forventet kroppsvekt som voksen, til de er ferdig vokst. 

Har gitt 50/50 hittil med Vom og tørrfôr. 

Skal se på ingrediens lista til Eucanuba, og se om jeg finner ut noe der. Kan ikke fortsette sånn stakkars ?

Ah, ja hvis han er 25 kg som ettåring gir mengden selvsagt mening. :P

Du bør prøve forskjellige fôr og se an holdet på hunden. Noen typer er drøyere i bruk enn andre, og med så stor hund eller flere hunder blir jo fôrutgiftene raskt høye. Mulig noen av variantene med høyenergi blir rimeligst om han sliter med å holde vekta på vanlig mengde av andre fôr.
 

Vom selger også 9 kilos esker med 250grams klumper nå. :) Veldig praktisk om målet ikke er å spare mest mulig, og det er noen hundrings billigere enn Mush på FK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Tyttebæra skrev:

Ah, ja hvis han er 25 kg som ettåring gir mengden selvsagt mening. :P

Du bør prøve forskjellige fôr og se an holdet på hunden. Noen typer er drøyere i bruk enn andre, og med så stor hund eller flere hunder blir jo fôrutgiftene raskt høye. Mulig noen av variantene med høyenergi blir rimeligst om han sliter med å holde vekta på vanlig mengde av andre fôr.
 

Vom selger også 9 kilos esker med 250grams klumper nå. :) Veldig praktisk om målet ikke er å spare mest mulig, og det er noen hundrings billigere enn Mush på FK.

Burde selvfølgelig fått med at han er 1 år, 25kg og får 3% i hovedinnlegget ?

Skrev i pausa på jobb, så gikk litt fort ?

9kg sekk hørtes ikke dumt ut. Må se om de har det rundt her. 

Han sliter vel ikke med å holde vekta, bare at han skal ha mer Vom pga alder og vekst. Så om ham får mindre blir han litt tynn. 

Synes tørrfôr valg er noe ordentlig styr. Har måtte bytte flere ganger på nesten katter og hunder jeg har hatt, for de fungerer ulikt på de forskjellige typene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...