Gå til innhold
Hundesonen.no

Innbilt svangerskap med melk.. Avl og sterilisering.


Skrullings
 Share

Recommended Posts

Hei!

Tispa vår på 19 måneder hadde sin andre løpetid for et par måneder siden. Nå har hun fått innbilt svangerskap, men jeg synes hele greia er litt rar. 

Jeg har ikke hatt tispe før, men jeg har gjort mye research og funnet ut at hundene kan forandre seg veldig under innbilt svangerskap. Hun prøver å grave ned maten sin litt, men har ikke forandret seg noe ellers. Under løpetid blir hun litt slapp og giddeløs, men trodde de skulle forandre seg mye mer hvis de får innbilt svangerskap? Jeg merket at pattene ble store, og vi dro til veterinær. Der oppdaget de at hun har masse melk og anbefalte galastop. Hun har gått på det 6 dager, men melken har ikke forsvunnet. ( jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klemme for å se, de har minsket litt, men ikke til normalt.) Vi fikk anbefalt å fortsette 6 dager til og evt komme ned hvis det ikke blir borte. 

Er det ikke rart at hun har innbilt svangerskap i form av melk, men ingen adferdsendring? Jeg er veldig obs på humøret hennes, men hun er helt seg selv. Hun har vel hatt melk i 2 uker nå. Er det riktig å sette henne på galastop selv om hun ikke har andre symptomer? Vi vil jo ikke at det skal komme etter hvert heller.. Veterinæren begynte å snakke om å kanskje sterilisere henne hvis hun får innbilt hver gang, og at det kan utvikle seg mer etter hver løpetid. Kjente jeg ble litt satt ut av det :( Er det noen som har erfaring med dette? Vi vil helst ikke sterilisere da jeg kanskje har lyst til å bruke henne i avl senere hvis hun er fri på øyelysning og patella (utrolig godt gemytt og gode utstillingsresultater). Burde man unngå å avle på henne hvis hun sliter med innbilt? Har forhørt meg med andre i rasemiljøet, og det virker som det er ganske vanlig at tispene har det, mor har også hatt det en del. Men da er det mest snakk om forandring i adferd og ikke nødvendigvis melk..

Ble litt bekymret, jeg vil jo så gjerne at hun skal ha det bra og ikke slite med innbilt svangerskap etter hver løpetid :( Vil jo ikke avle på henne hvis dette er noe som er veldig arvelig heller.. Heldigvis er hun glad og sprudlene, men det med melken bekymrer meg. Og jeg stusser litt på at det og litt graving ved maten er de eneste symptomene. ( jeg er kanskje overnervøs og bekymret..?)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ei tispe nå som er svært plaget med innbilt, hun skulle bli avlshåpet mitt, men dette ønsker jeg ikke å føre videre. Hun er knallfin og alt annet er rett, men dette ønsker jeg ikke som sagt og føre videre til evt andre hunder som må plages med dette.. :(

Vår setter melk, blir nervøs, sulten, og er et troll med de andre hundene i disse periodene, og kan ellers også være veldig variabel i humøret. Så både vi og vetrinær er enige i at dette er det rette for oss. ?Vi har også gjort "alt" etter boka, galastop, lite mat, mer trim, mer hodetrim, ingen leker osv osv, men det er ingen verdens ting som hjelper. Det eneste er at galastopen stopper melken. 

 

Vår tispe skal steriliseres nå før jul, da hun endrer adferd drastisk hver gang. Jeg tror også det er litt opp til hver enkelt tispe hvordan de forandrer seg, noen sulter ihjel og tar til seg både leker, Pledd og ligger bare og surver, andre slutter og spise, bruker leker som barn, men er seg selv etc.

Jeg må si jeg gleder meg, og håper at hun kan få et normalt og godt liv etter sterilisering ❤️

 

Er dere HELT sikre på at det ikke er valper der? Virker jo litt snodig at melken ikke forsvinner ? hvis du er i tvil, ville jeg absolutt snakket med en annen vetrinær om hva du tenker ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Skrullings said:

Hei!

Tispa vår på 19 måneder hadde sin andre løpetid for et par måneder siden. Nå har hun fått innbilt svangerskap, men jeg synes hele greia er litt rar. 

Jeg har ikke hatt tispe før, men jeg har gjort mye research og funnet ut at hundene kan forandre seg veldig under innbilt svangerskap. Hun prøver å grave ned maten sin litt, men har ikke forandret seg noe ellers. Under løpetid blir hun litt slapp og giddeløs, men trodde de skulle forandre seg mye mer hvis de får innbilt svangerskap? Jeg merket at pattene ble store, og vi dro til veterinær. Der oppdaget de at hun har masse melk og anbefalte galastop. Hun har gått på det 6 dager, men melken har ikke forsvunnet. ( jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klemme for å se, de har minsket litt, men ikke til normalt.) Vi fikk anbefalt å fortsette 6 dager til og evt komme ned hvis det ikke blir borte. 

Er det ikke rart at hun har innbilt svangerskap i form av melk, men ingen adferdsendring? Jeg er veldig obs på humøret hennes, men hun er helt seg selv. Hun har vel hatt melk i 2 uker nå. Er det riktig å sette henne på galastop selv om hun ikke har andre symptomer? Vi vil jo ikke at det skal komme etter hvert heller.. Veterinæren begynte å snakke om å kanskje sterilisere henne hvis hun får innbilt hver gang, og at det kan utvikle seg mer etter hver løpetid. Kjente jeg ble litt satt ut av det :( Er det noen som har erfaring med dette? Vi vil helst ikke sterilisere da jeg kanskje har lyst til å bruke henne i avl senere hvis hun er fri på øyelysning og patella (utrolig godt gemytt og gode utstillingsresultater). Burde man unngå å avle på henne hvis hun sliter med innbilt? Har forhørt meg med andre i rasemiljøet, og det virker som det er ganske vanlig at tispene har det, mor har også hatt det en del. Men da er det mest snakk om forandring i adferd og ikke nødvendigvis melk..

Ble litt bekymret, jeg vil jo så gjerne at hun skal ha det bra og ikke slite med innbilt svangerskap etter hver løpetid :( Vil jo ikke avle på henne hvis dette er noe som er veldig arvelig heller.. Heldigvis er hun glad og sprudlene, men det med melken bekymrer meg. Og jeg stusser litt på at det og litt graving ved maten er de eneste symptomene. ( jeg er kanskje overnervøs og bekymret..?)

Det sies vel at "alle" tisper får innbilt i større eller mindre grad, noen merkes det knapt på mens andre sliter veldig. En annen ting å tenke på er at det faktisk ikke er lov å kastrere/sterilisere hunder med mindre det ligger svært gode medisinske/dyrevelferdsmessige årsaker bak, og det du beskriver synes jeg ikke hører hjemme i det kategorien. At veterinæren foreslår noe sånt for ei tispe som ikke fremstår som særlig plaget av innbilt synes jeg er veldig betenkelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om veterinæren din gjør et stort problem ut av noe som egentlig er helt naturlig og uproblematisk? Hunden vår får innbilt med melk etter hver løpetid, hun blir også roligere og graver litt i senger og slikt. Veterinæren sa at det ikke er nødvendig å gi galastop med mindre vi eller hunden opplever det som veldig plagsomt, så vi bare fjerner leker hun kan tenkes å "adoptere" og gjør ikke noe mer med det. Som Wilhelmina sier, er vel dette noe alle tisper får i større eller mindre grad, så det virker som en kraftig overreaksjon fra veterinærens side å foreslå kastrering basert på symptomene til hunden din.

Hvis det er slik at alle tisper får innbilt svangerskap, gir det jo heller ikke mening å utelukke hunden fra avl bare på grunn av dette. Med mindre det er i en slik grad at hund og eier opplever det som plagsomt, slik LinsorCollie beskriver. 

@LinsorCollie Hvilken av dine er det som er så plaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg kan sende deg PM ? 

Her er vi såpass plaget, at det går utover livskvaliteten til tispa, hvor hun har store hormonelle svingninger. Derfor velger vi og sterilisere henne, og ikke avle på dette. Hun skulle jo egentlig brukes, men iom at dette er så plagsomt, så vil jeg ikke ha dette videre. 

 

Galastop hjelper jo, men man kan ikke gi galastop etter hver gang, det kan fremkalle kreft evt noe annet som ikke er bra (jeg husker rett og slett ikke i farta) 

 

 

Men det er jo som dere sier, forskjell fra hund til hund, jeg har snakket med flere som er lite/ikke plaget, og de som er som denne tispa, helt på bærtur hele året rundt nesten pga hormonene. ?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt melk og ingen atferdsendring er ikke noe jeg ville tatt galastop for, og ihvertfall ikke operert for. Man kan jo være obs, selvfølgelig, og ihvertfall se an de neste løpetidene før dere eventuelt avler videre. Hvordan var moren, f.eks.? Var hennes første løpetider som din tispes har vært til nå, og så ble de gradvis verre? Jeg er enig i at tisper som sliter med innbilt svangerskap ikke bør avles på, men dette høres foreløpig ganske normalt ut. Jeg ville vel heller vurdert å se meg om etter en annen veterinær - hvis det er sånn at han/hun begynner å pushe på med unødvendige og dyre prosedyrer. At de nevner at noe kan forverre seg er helt innafor, altså, det gjør jo at man som eier følger litt ekstra med. Men hvis det er sånn at personen kaster galastop etter dere, som jo kan ha en del alvorlige langtidsbivirkninger og gjerne vil operere så snart som mulig ville jeg vært litt skeptisk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Skrullings skrev:

Hei!

Tispa vår på 19 måneder hadde sin andre løpetid for et par måneder siden. Nå har hun fått innbilt svangerskap, men jeg synes hele greia er litt rar. 

Jeg har ikke hatt tispe før, men jeg har gjort mye research og funnet ut at hundene kan forandre seg veldig under innbilt svangerskap. Hun prøver å grave ned maten sin litt, men har ikke forandret seg noe ellers. Under løpetid blir hun litt slapp og giddeløs, men trodde de skulle forandre seg mye mer hvis de får innbilt svangerskap? Jeg merket at pattene ble store, og vi dro til veterinær. Der oppdaget de at hun har masse melk og anbefalte galastop. Hun har gått på det 6 dager, men melken har ikke forsvunnet. ( jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klemme for å se, de har minsket litt, men ikke til normalt.) Vi fikk anbefalt å fortsette 6 dager til og evt komme ned hvis det ikke blir borte. 

Er det ikke rart at hun har innbilt svangerskap i form av melk, men ingen adferdsendring? Jeg er veldig obs på humøret hennes, men hun er helt seg selv. Hun har vel hatt melk i 2 uker nå. Er det riktig å sette henne på galastop selv om hun ikke har andre symptomer? Vi vil jo ikke at det skal komme etter hvert heller.. Veterinæren begynte å snakke om å kanskje sterilisere henne hvis hun får innbilt hver gang, og at det kan utvikle seg mer etter hver løpetid. Kjente jeg ble litt satt ut av det :( Er det noen som har erfaring med dette? Vi vil helst ikke sterilisere da jeg kanskje har lyst til å bruke henne i avl senere hvis hun er fri på øyelysning og patella (utrolig godt gemytt og gode utstillingsresultater). Burde man unngå å avle på henne hvis hun sliter med innbilt? Har forhørt meg med andre i rasemiljøet, og det virker som det er ganske vanlig at tispene har det, mor har også hatt det en del. Men da er det mest snakk om forandring i adferd og ikke nødvendigvis melk..

Ble litt bekymret, jeg vil jo så gjerne at hun skal ha det bra og ikke slite med innbilt svangerskap etter hver løpetid :( Vil jo ikke avle på henne hvis dette er noe som er veldig arvelig heller.. Heldigvis er hun glad og sprudlene, men det med melken bekymrer meg. Og jeg stusser litt på at det og litt graving ved maten er de eneste symptomene. ( jeg er kanskje overnervøs og bekymret..?)

 

 

Jeg syns ikke det er så rart at veterinæren snakker om å kastrere henne (det er jo helt opp til eier om hun faktisk skal bli det!). Med tanke på at en så ung hund har melk i flere uker. Det er jo smertefullt, og vil tro det øker sjansen for jurbetennelse. Av de som jeg kjenner som har tisper som er plaget med innbildthet, så blir det verre med årene. Har aldri hørt snakk om at de blir bedre dess eldre de blir. De blir også verre etter valpekull. Jeg vil aldri kjøpe en tispevalp etter en tispe som har store problemer med innbilt. Det er noe styr som trolig er arvelig. Jeg valgte å kastrere min tispe pga det. Og til tross for at jeg er veldig glad for at hun ble kastrert, så er det ikke noe jeg ønsker å gjøre med alle mine hunder. Det beste er jo at de ikke har særlige plager etter løpetid.

Bruk av galastop to ganger i året i resten av sitt liv er jo heller ikke heldig. Det er jo medisin med bivirkninger. Så at en veterinær snakker om andre løsninger er i mine øyne helt riktig. Det har absolutt også mye med dyrevelferd å gjøre. Melkesprengte jur er skrekkelig vondt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/27/2019 at 3:11 AM, LinsorCollie skrev:

Er dere HELT sikre på at det ikke er valper der? Virker jo litt snodig at melken ikke forsvinner ? hvis du er i tvil, ville jeg absolutt snakket med en annen vetrinær om hva du tenker ? 

Så leit å høre om tispa di ❤️ Jeg er enig med deg at hun helt sikkert får et bedre liv etter sterilisering. Valper er det nok ikke der, det hadde i så fall vært et julemirakel ?

 

På 11/27/2019 at 11:40 AM, Rufs skrev:

Jeg syns ikke det er så rart at veterinæren snakker om å kastrere henne (det er jo helt opp til eier om hun faktisk skal bli det!). Med tanke på at en så ung hund har melk i flere uker. Det er jo smertefullt, og vil tro det øker sjansen for jurbetennelse. Av de som jeg kjenner som har tisper som er plaget med innbildthet, så blir det verre med årene. Har aldri hørt snakk om at de blir bedre dess eldre de blir. De blir også verre etter valpekull. Jeg vil aldri kjøpe en tispevalp etter en tispe som har store problemer med innbilt. Det er noe styr som trolig er arvelig. Jeg valgte å kastrere min tispe pga det. Og til tross for at jeg er veldig glad for at hun ble kastrert, så er det ikke noe jeg ønsker å gjøre med alle mine hunder. Det beste er jo at de ikke har særlige plager etter løpetid.

Bruk av galastop to ganger i året i resten av sitt liv er jo heller ikke heldig. Det er jo medisin med bivirkninger. Så at en veterinær snakker om andre løsninger er i mine øyne helt riktig. Det har absolutt også mye med dyrevelferd å gjøre. Melkesprengte jur er skrekkelig vondt.

Ja, jeg har også tenkt at det må være vondt.. Og de nevnte risiko for jurbetennelse, noe derfor de sikkert ville prøve galastop. Jeg håper så inderlig at det ikke blir verre med årene. Hun virker ikke plaget i det hele tatt nå, selv om hun sikkert må ha hatt det litt vondt. Mye vondt tror (håper) jeg ikke hun har hatt, hun har ikke slikket eller oppført seg noe rart. Vil fortsatt ha magekos og bli gredd på magen selv om hun ikke blir det nå pga melkeproduksjon. 

Til alle dere andre; jeg blir litt roligere når jeg leser at det er ganske vanlig. Og jeg tror vi stopper med galastop i dag på dag 6+4. Hun graver fortsatt litt rundt maten før hun spiser, men det har hun egentlig holdt på med litt før hun fikk innbilt også.. Hva kan det komme av? 

Jeg kommer nok til å se an fremtidige løpetider, og jeg krysser fingrene for at det ikke bir verre. Plages hun veldig etter hvert så kommer vi ikke til å avle på henne, og da blir nok sterilisering vurdert. Ser flere skriver at galastop har bivirkninger som kan komme etter lang tids bruk, det ble jeg ikke informert om. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...