Gå til innhold
Hundesonen.no

IBD - Hvordan komme oss igjennom dette?


Tommy
 Share

Recommended Posts

Bikkja har vært syk siden sommeren, og etter å ha testet det meste som kan testes antas det at han har IBD. De fleste tegnene er der, tilbakevendende diaré (av og til med blod i) og oppkast ut av intet. Vektnedgang, grining, dårlig pels. Vi har prøvd Hills z/d med resultatet at diaréen ble ti ganger verre. Fikk Purina H/A nylig, som etter sigende skulle fungere, men den nekter han å spise. Mot rådet til dyrlegen tok jeg i et par fingerbøl med biola for at han skulle få noe som helst ned. Blir sikkert noe ordentlig dritt, men det må bare være. Den siste måneden har han fått i seg to pakker canicur, tre "sprøyter" med pro-kolin, en pakke omeprazol, syv dager med antepsin, verdens dyreste kvalmestillende (Cerenia) og en annen greie. Lite suksess. Tåler ikke prednisolon, så den utgår. 

Den siste uken har problemet mer eller mindre flyttet seg fra bakenden til fronten. Nå merker jeg at han er dårlig. Han sover ikke. Ligger på siden og stirrer rett ut i intet. Kronisk sulten, men spiser altså ikke maten. Skal ut ca. annenhver time. I dag har vi gått tur i seks timer totalt, helt i tråd med hva vi har gjort hver eneste dag denne uken. Slikker seg rundt munnen i ett sett og "svelger" tom luft. Nyser i ett sett, skjelver og skal helst ligge ute på verandaen - på tross av regnvær. 

Noen som har vært borti noe lignende og kan komme med en solskinnshistorie? Eller har et supertriks oppi ermet som jeg kan prøve? 

  • Sad 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ingenting å komme med, men ville bare si at dette høres helt forferdelig ut. Krysser fingrene! 

Det eneste jeg lurte på var om det ikke var noe annet antiinflammatorisk og imunsuppressivt som kan gis istedenfor prednisolon? Ville tenkt at det var avgjørende å få redusert inflammasjon slik at tarmen kan fungere normalt en tid. Og samtidig hemme en evt allergisk eller autoimmun reaksjon - all den tid man egentlig ikke vet hva IBD er og det er en sekkebetegnelse for det man ikke klarer å forklare så kan det jo dreie seg om sistnevnte heller. Dere har sikkert tenkt på alt dette, synes bare det var rart om det ikke finnes alternativer til prednisolon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et godt innspill. Veterinær har ikke foreslått at vi skal prøve prednisolon, men det har blitt tatt frem at han ikke har tålt det tidligere. Noe alternativ har det ikke blitt snakket om, men kan ta det opp med de i morgen. Diaré og oppkast er ille i seg selv, men det er milevis verre å ha en hund som overhodet ikke sover. Heldigvis ikke hatt diaré og oppkast på roughly ei uke da. Må jo ta med seg noe positivt oppi alt. Hadde han bare sluppet det ubehaget som gjør at han slikker seg rundt munn, gjesper, svelger luft og null søvn så ville det hjulpet oss noe vanvittig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tatt en avføringsprøve og den var helt normal. Urinprøve er tatt, røntgen med kontrastvæske er tatt, blodprøver for alt mulig er tatt. Finner ingenting. Med nytt fôr har han fått mye bedre avføring (tålte ikke Hills Z/D). Dessverre kan ikke det samme sies den andre veien. Han ligger stort sett og stirrer ut i intet - om han ikke smatter, slikker seg rundt munnen, gjesper og svelger i ett kjør (tydelig ubehag). Sov natt til i forigårs, etter det nada. Sovner nesten, så må han reise seg og svelge. Fryktelig frustrerende.

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det mest sannsynlig ex-lap. Avføringen er helt fin, men samme symptomer som ellers. Sover heldigvis på dagtid, men det er spesielt ille på kveldstid, kort tid etter mat. Nå får en bare håpe at han tåler medisinene han får i etterkant, hvis ikke blir dette ganske stygt er jeg redd. Må bare krysse fingrene for at han ikke blir dårlig på kvelden eller i helgen, for da kommer vi oss ikke til dyrlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en får svar, si. Vil egentlig ha en gastroskopi istedenfor ex-lap siden alt virker som det er magesyre/spiserørsrelatert og det er mindre påtrengende enn en full operasjon. Ikke minst er det mye lettere å håndtere i etterkant, ettersom jeg er alene, bor i andre etasje og har en fulltidsjobb jeg ikke kan være borte fra hver dag. Men jeg liker ikke at andre forteller meg hvordan jeg skal gjøre jobben min, så en må vel bare stole på det de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: Tok gastroskopi og jeg tok feil - det var betennelse i tynntarmen. Må vente på svarene fra lab, men forhåpentligvis får vi noe som kan hjelpe han om et par uker. Da har en iallfall fått svar, og det er riktig så deilig :)

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk svar på prøver i dag. Viste ikke så mye utover en mild tarmbetennelse, så vi er akkurat like langt som vi var i august. Bare uten dekning på forsikringen.

Skal sies at han har vært noe bedre i form den siste uken. Litt mindre klengete. Samtidig renner det mye mer fra nesen (gjennomsiktig) og apetitten kan best beskrives som "voldsom." Drypper litt fra penis også, så det skal ikke forundre meg om han også har fått en urinveisinfeksjon på toppen av det hele. Men syns ikke han viser de samme symptomene på smerte, med unntak av de to - tre timene etter han har spist - litt mer kortvarig enn tidligere.

Alt i alt er stemningen i huset en salig blanding av håpløshet, frustrasjon og oppgitthet. Veier opp for det med å gafle i meg stratos. 

  • Sad 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos veterinær i går. På bildene under gastroskopi kunne de se en tydelig irritert del av tynntarmen. Dessverre ga ikke prøvene svar på noe som helst, som nevnt over. Fikk beskjed om at det nå er to valg: 1. Atopica 2. Ex-lap. Vi prøver først atopica, og fungerer ikke det blir det ex-lap.

Nå har jeg snart ikke mer på forsikringen. Får nesten hele ex-lapen dekket, men derfra og ut til neste september er jeg da uten forsikring. I beste tilfelle, at han fungerer på Purina HA og atopica, er det snakk om roughly 5 000kr i måneden. I verste fall er det Purina HA, atopica og vi må starte med utredninger fra scratch. Da er det skifteretten neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tommy said:

Var hos veterinær i går. På bildene under gastroskopi kunne de se en tydelig irritert del av tynntarmen. Dessverre ga ikke prøvene svar på noe som helst, som nevnt over. Fikk beskjed om at det nå er to valg: 1. Atopica 2. Ex-lap. Vi prøver først atopica, og fungerer ikke det blir det ex-lap.

Nå har jeg snart ikke mer på forsikringen. Får nesten hele ex-lapen dekket, men derfra og ut til neste september er jeg da uten forsikring. I beste tilfelle, at han fungerer på Purina HA og atopica, er det snakk om roughly 5 000kr i måneden. I verste fall er det Purina HA, atopica og vi må starte med utredninger fra scratch. Da er det skifteretten neste.

Huff, for en fryktelig situasjon! Med slike kostnader vet jeg rett og slett ikke hva jeg kunne gjort.

Men hva er prisen på Atopica i Norge? Sjekk evt pris i Sverige eller Danmark også. Man kan i alle fall hente ut menneske-medisin med papirresept fra Norge i disse landene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, tillien skrev:

Huff, for en fryktelig situasjon! Med slike kostnader vet jeg rett og slett ikke hva jeg kunne gjort.

Men hva er prisen på Atopica i Norge? Sjekk evt pris i Sverige eller Danmark også. Man kan i alle fall hente ut menneske-medisin med papirresept fra Norge i disse landene...

Betalte ca. 2 300 kroner for en måneds forbruk (to pakker). I Sverige koster en tilsvarende pakke ca. 1 200 kroner, så det blir hipp som happ med valutaforskjellen...Dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Tommy said:

Betalte ca. 2 300 kroner for en måneds forbruk (to pakker). I Sverige koster en tilsvarende pakke ca. 1 200 kroner, så det blir hipp som happ med valutaforskjellen...Dessverre. 

Ja, så den kostet 1200,- i Sverige så når du sa 5000,- i måneden så tenkte jeg den måtte være mye dyrere i Norge selv om man trekker fra en tusing i fôr. Men fryktelig mye penger uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvordan går d m hunden din Tommy? 
Har selv en hund m IBD. Hadde 9 måneder med ******* med Kun diare ,muskelsvinn pga kortison,kvalme,sure oppstøt,UVI pga kortison,en trist og sliten gutt +++, mange forskjellige type mat og medisiner Og tilslutt klarte jeg finne det som snudde situasjonen. Purina Ha var redningen når det kom til mat.  Idag har han vært bra i magen i 1 år. 
 

Hvis du er på fb så annbefaler jeg å melde deg inn i «Dogs with inflammatory Bowel disorder « og «Dogs with inflammatory bowel disease” 

Der har jeg lært alt jeg kan om sykdommen og vært nyttig når jeg har samarbeida m dyrlegen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...