Gå til innhold
Hundesonen.no

Tog med 4 mnd gammel valp?


Tins
 Share

Recommended Posts

Hallois! Er ingenting som er sikkert enda, selv ikke valpen, og er forberedt på at det egentlig ikke skal gå... meen dobbeltsjekker allikavel. 

Det er fullt mulig at jeg har en valp på 4 mnd i slutten av desember, og egentlig vil jeg hjem til trøndelag, altså trondheim. Akkurat nå bor jeg sørvest i landet, ganske nært haugesund. Eneste som funker da, er tog. Er det i det heletatt mulig å ta med seg en så liten valp på en så lang togreise? Det blir da stavanger-oslo og så oslo-trondheim s. 

Noen som har erfaring? Er jeg idiot for å i det hele tatt tenke tanken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja jeg vil si nei. Har aldri reist med en 4mnd gammel valp på et så langt stykke men det burde da gå. I desember er ihvertfall Oslo-Trondheimstoget ganske fullt med folk som skal hjem til jul, til og med i dyrevogna. Må være forberedt på at valpen kan bråke og eventuelt tisse på den strekninga ihvertfall tenker jeg :P Og gjør den ikke det så er jo det supert.

 

Men ja tror ikke det er noe problem sånnsett bortsett fra at valpen kan lage lyd og muligens ikke klarer å holde seg hele veien. Men du kan jo være heldig og at valpen sover mesteparten av tida. Jeg hadde ikke tatt toget med en så ung valp hvis jeg kunne unngått det men det er mest fordi jeg føler jeg blir til sjenanse for de andre passasjerene om valpen sku ende opp med å bråke mye eller være til bry :icon_redface::P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok helt fint :) Da jeg hentet min valp i Oslo, bodde jeg i Nord-Norge og tok tog hele veien hjem. Det ble til og med buss for tog et stykke, det var null problem. Det avhenger nok litt av valpen, hvordan type den er, men ta med noe den kan tygge på, alt etter størrelsen kanskje et stoffbur, og tørkepapir i tilfelle ulykker. Spør konduktøren om det er noe sted toget stopper lenger, og gå ut med valpen der. Min hund tisser på kommando, det er veldig greit å ha på reise. Jeg sa konsekvent «ut og tiss» til henne da hun var valp, og belønnet henne for å tisse ute - og la uten å tenke over det kommando på tissing. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det kommer helt an på valpen. Da jeg hentet min var det først 4 timer i bil, så et par timer på fly. Det var helt uproblematisk, hun sov stort sett hele tiden. Det var derimot en annen valp på flyet som hylte hele veien. 

Har også reist 5 timer med tog med min, men da var hun voksen. Sov hele veien da og. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/4/2019 at 10:07 PM, pippin said:

Tja jeg vil si nei. Har aldri reist med en 4mnd gammel valp på et så langt stykke men det burde da gå. I desember er ihvertfall Oslo-Trondheimstoget ganske fullt med folk som skal hjem til jul, til og med i dyrevogna. Må være forberedt på at valpen kan bråke og eventuelt tisse på den strekninga ihvertfall tenker jeg :P Og gjør den ikke det så er jo det supert.

 

Men ja tror ikke det er noe problem sånnsett bortsett fra at valpen kan lage lyd og muligens ikke klarer å holde seg hele veien. Men du kan jo være heldig og at valpen sover mesteparten av tida. Jeg hadde ikke tatt toget med en så ung valp hvis jeg kunne unngått det men det er mest fordi jeg føler jeg blir til sjenanse for de andre passasjerene om valpen sku ende opp med å bråke mye eller være til bry :icon_redface::P 

 

14 hours ago, Quack said:

Det går nok helt fint :) Da jeg hentet min valp i Oslo, bodde jeg i Nord-Norge og tok tog hele veien hjem. Det ble til og med buss for tog et stykke, det var null problem. Det avhenger nok litt av valpen, hvordan type den er, men ta med noe den kan tygge på, alt etter størrelsen kanskje et stoffbur, og tørkepapir i tilfelle ulykker. Spør konduktøren om det er noe sted toget stopper lenger, og gå ut med valpen der. Min hund tisser på kommando, det er veldig greit å ha på reise. Jeg sa konsekvent «ut og tiss» til henne da hun var valp, og belønnet henne for å tisse ute - og la uten å tenke over det kommando på tissing. 

 

14 hours ago, Wilhelmina said:

Tror også det kommer helt an på valpen. Da jeg hentet min var det først 4 timer i bil, så et par timer på fly. Det var helt uproblematisk, hun sov stort sett hele tiden. Det var derimot en annen valp på flyet som hylte hele veien. 

Har også reist 5 timer med tog med min, men da var hun voksen. Sov hele veien da og. 

Tusen takk for svar, og at det da ikke er helt umulig! Som du sier @pippin, om valpen bråker og er til sjenanse for andre passasjerer.. et sjansespill! Og hadde det vært en semi-lang togtur det hadde vært snakk om, så greit nok, men denne turen blir totalt 15 timer.. 

Og er midt i juletider, så det kommer til å være tjåkfullt, så må vel bestille billett snart, om det blir noe av i det hele tatt :frantics:

Transportbur, tyggeleker, tissematte og bæsjeposer. Pray for me!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at du har grei overgangstid i Oslo så du får luftet godt da :) Har tatt tog Trondheim-Stavanger noen ganger, det er litt styr men det går. Sist hadde jeg med to hunder (begge voksne men den ene mye mer reisevant enn den andre), også det gikk ok men merkbart mer styr enn bare én ? Vet ikke hvor stor hunden din er da, er den over 40cm må du vel bestille to seter, det er greit å ha litt mer plass (pluss slippe andre hunder eller i verste fall en katt på setet rett ved siden av).

+ Kan være lurt å ikke pakke altfor mye bagasje, kan være nok å hanskes med en travel hund.

Endret av Sona
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/10/2019 at 2:42 PM, Sona said:

Sørg for at du har grei overgangstid i Oslo så du får luftet godt da :) Har tatt tog Trondheim-Stavanger noen ganger, det er litt styr men det går. Sist hadde jeg med to hunder (begge voksne men den ene mye mer reisevant enn den andre), også det gikk ok men merkbart mer styr enn bare én ? Vet ikke hvor stor hunden din er da, er den over 40cm må du vel bestille to seter, det er greit å ha litt mer plass (pluss slippe andre hunder eller i verste fall en katt på setet rett ved siden av).

+ Kan være lurt å ikke pakke altfor mye bagasje, kan være nok å hanskes med en travel hund.

Har bestemt meg for å dra, så glad for enda et svar! Skal prøve å få til minst en time i Oslo, tenkte jeg. Herregud, begynner å bli litt svett på tanken med meg og valpis på 15t lang togtur, uten noe clue om det går bra eller ikke. 

Hva som var mest styr da? Og hva kan være lurt å ha med? Har planlagt et lite transportbur (hvis jeg har kapasitet til å ha det med) leker, tissepads og selvfølgelig vannskål. Ja, og bæsjeposer. Er en liten tervhanne på 4 mnd, så blir nok ikke over 40 cm neiii, og har egentlig ikke så lyst til å bruke penger på to seter, men det gjør seg sikkert med plassen, ja:lol:

Takk for tips! Skal prøve å få alt ned i en ryggsekk, er sikkert mye mer komfortabelt. Har klær liggende hjemme i trøndelag så det er heldigvis ikke noe stress!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/12/2019 at 1:29 AM, Tins skrev:

Har bestemt meg for å dra, så glad for enda et svar! Skal prøve å få til minst en time i Oslo, tenkte jeg. Herregud, begynner å bli litt svett på tanken med meg og valpis på 15t lang togtur, uten noe clue om det går bra eller ikke. 

Hva som var mest styr da? Og hva kan være lurt å ha med? Har planlagt et lite transportbur (hvis jeg har kapasitet til å ha det med) leker, tissepads og selvfølgelig vannskål. Ja, og bæsjeposer. Er en liten tervhanne på 4 mnd, så blir nok ikke over 40 cm neiii, og har egentlig ikke så lyst til å bruke penger på to seter, men det gjør seg sikkert med plassen, ja:lol:

Takk for tips! Skal prøve å få alt ned i en ryggsekk, er sikkert mye mer komfortabelt. Har klær liggende hjemme i trøndelag så det er heldigvis ikke noe stress!

Blir nok spennende :) Og så tenker jeg at da har du jo prøvd det, i alle fall ;) Hvis du synes det går greit med valp så går det sikkert greit med voksen hund også, så har du det alternativet til senere. Med en liten valp er det jo ikke snakk om å gå langtur i Oslo akkurat. Håper den kommer til å sove mye underveis da, er jo mange inntrykk på en sånn reise.

Jeg syntes det var mest styr å komme seg av og på toget med hund og bagasje, jeg hadde en hund i bånd, en i reisebur, veske + stor ryggsekk + handlepose. Så litt mange ting og for få hender samt en hund som hadde sååå lyst til å hilse på de andre hundene i vogna ? Hvis du ikke trenger å drasse med masse klær så har du jo en fordel der. Kanskje ta med tørkepapir og noe å tygge på? 

Jo, også var det styr å gå på do underveis pga. hunden må jo være med og man må ofte gå litt for å komme til toalettet. Typisk nok var det nærmeste toalettet ute av drift så måtte gå enda lenger og ut av hundevogna så i toalettkøen fikk jeg kjeft av allergikere slik at jeg gikk tilbake og bare holdt meg til vi kom frem ? Hvis det er flere hundefolk på toget evt. man kommer i snakk med noen så har vi av og til passet hverandres mens den andre gikk på do, men.. i utgangspunktet er man jo litt låst.

Denne jula blir det nok å kjøre bil nedover siden vi er to mennesker og to hunder, det er jo styr men på en litt annen måte. Tar omtrent like lang tid da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/12/2019 at 1:29 AM, Tins said:

Har bestemt meg for å dra, så glad for enda et svar! Skal prøve å få til minst en time i Oslo, tenkte jeg. Herregud, begynner å bli litt svett på tanken med meg og valpis på 15t lang togtur, uten noe clue om det går bra eller ikke. 

Hva som var mest styr da? Og hva kan være lurt å ha med? Har planlagt et lite transportbur (hvis jeg har kapasitet til å ha det med) leker, tissepads og selvfølgelig vannskål. Ja, og bæsjeposer. Er en liten tervhanne på 4 mnd, så blir nok ikke over 40 cm neiii, og har egentlig ikke så lyst til å bruke penger på to seter, men det gjør seg sikkert med plassen, ja:lol:

Takk for tips! Skal prøve å få alt ned i en ryggsekk, er sikkert mye mer komfortabelt. Har klær liggende hjemme i trøndelag så det er heldigvis ikke noe stress!

NSB mener jeg en gang ga folk med hund over 40 cm et ekstra sete "gratis". Det blir inkludert i prisen du betaler for hunden på toget. Hvordan dette er nå med Vy, det vet jeg ikke. Sist jeg tok tog med hund over 40 cm (var vel 2015 tror jeg) så fikk jeg et ekstra sete ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MegaMarie skrev:

NSB mener jeg en gang ga folk med hund over 40 cm et ekstra sete "gratis". Det blir inkludert i prisen du betaler for hunden på toget. Hvordan dette er nå med Vy, det vet jeg ikke. Sist jeg tok tog med hund over 40 cm (var vel 2015 tror jeg) så fikk jeg et ekstra sete ihvertfall :)

Det er ikke gratis nå lenger, i alle fall? Har du hund under 40cm betaler du for kun ditt eget sete, som kan være minipris. Har du hund over 40cm kan du få minipris på ditt sete, men for hunden betaler du 50% av ordinær pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Update: Ble litt tidligere hjemreise fordi vi fikk skyss fra Bjoa til Oslo. 6 timer i bil, og ikke en lyd. 
Koste oss masse på Oslo S, og Dex hilsa på masse mennesker. Tok heis for første gang, gikk opp rulletrapp og se på togene, så han er dørgende sliten nå, so far so good- ikke en lyd. Bare 6 timer og 30 minutter igjen da ?

For dere som har lest «fryktaggressiv valp»-tråden min.. vi har en hund ved siden av oss. Krysser fingre og tær for at det går fint. Flinkisen min. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/16/2019 at 1:35 AM, HeleneFS said:

Lykke til!! Jeg skal ta tog Bergen - Oslo i slutten av desember og da er min 5 mnd så synes det er spennende å høre hvordan det gikk med dere ?! Spesielt med tanke på dobesøk?!?

Tusen takk! Vi er fremme i trøndelag nå, og jeg har nettopp stått fra noe komalignende søvn ? jeg var helt utrolig sliten i går, og jeg og Dex holdt på å sovne på stasjonen på Stjørdal. 
 

Men bortsett fra det, så har det gått over all forventning! Ikke en eneste lyd fra Dex på verken 6t kjøretur eller 7t togtur. Hadde ham i tøyburet sitt, med tissepad under, masse bein og leker inni. Men! Det ble utrolig varmt på toget om natta, så ha med masse vann. 
 

Det som var litt fint er at han fikk slite seg ut på Oslo S. Oppdage nye ting å møte masse mennesker. Vi dro klokka 12 på formiddagen søndag, og han tissa ikke før 22 på kvelden.. enda vi hadde hatt mange tisseturer. Alt annet va bare for spennende. Selvfølgelig skjedde det rett etter vi hadde vært ute. Midt inne på Oslo S, en svæææær dam. 
Jeg hadde med meg en sekk, en bag og buret i tillegg til Dex, og det ble aalt for mye. Livet hadde vært mye enklere om jeg hadde droppa bagen, but oh well. 

Lykke til med togturen deres?
 

2C203C8D-0B64-493C-8100-7D9518E7F9D0.jpeg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/16/2019 at 1:35 AM, HeleneFS said:

Lykke til!! Jeg skal ta tog Bergen - Oslo i slutten av desember og da er min 5 mnd så synes det er spennende å høre hvordan det gikk med dere ?! Spesielt med tanke på dobesøk?!?

Be konduktøren om å si fra om toget skal stå stille noen minutter så du rekker å ta en kjapp tur ut. Det pleier å stå litt på Gol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...