Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skal til for å vurdere kastrering av tispe?


Malen
 Share

Recommended Posts

Nå er tispa vår bare 1 år og 9 mnd, så mulig det vil bli bedre når hun blir ordentlig voksen, men vil bare lufte noen tanker her.
Siden første løpetid har det vært en berg og dalbane med hormoner, noe som sikkert bare er å regne med med unge hunder.
Hun venter sin fjerde løpetid nå i løpet av en månedes tid, og har altså rett over fire løpetider i året, og det synes jeg i utgangspunktet er mye. I tillegg er hun plaget med innbilt svangerskap imellom løpetidene, og plagene har blitt værre for hvert innbilte. Den siste gangen nå brukte vi Galastop, noe som minsket plagene, men de kom tilbake etter kuren. Synes i utgangspunktet ikke noe om å medisinere henne jevnlig så mange ganger i året, men det vil vi nok bli nødt til hvis hun fortsetter å være så plaget.
Så tankene begynner å surre rundt kastrering.. Har aldri vært noe for å gjøre unødvendige inngrep, som heller ikke er risikofritt, men å se henne leve med så mye stress og uro i kroppen så ofte, gjør at jeg likevel vurderer det. Føles som vi knapt har en rolig stabil periode mellom hver løpetid og innbilte.
Har dere gjort dere noen tanker rundt dette? Hva skal til for at dere ville vurdert kastrering av en tispe som i utgangspunktet er frisk, men er plaget ofte av hormoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Malen skrev:

Nå er tispa vår bare 1 år og 9 mnd, så mulig det vil bli bedre når hun blir ordentlig voksen, men vil bare lufte noen tanker her.
Siden første løpetid har det vært en berg og dalbane med hormoner, noe som sikkert bare er å regne med med unge hunder.
Hun venter sin fjerde løpetid nå i løpet av en månedes tid, og har altså rett over fire løpetider i året, og det synes jeg i utgangspunktet er mye. I tillegg er hun plaget med innbilt svangerskap imellom løpetidene, og plagene har blitt værre for hvert innbilte. Den siste gangen nå brukte vi Galastop, noe som minsket plagene, men de kom tilbake etter kuren. Synes i utgangspunktet ikke noe om å medisinere henne jevnlig så mange ganger i året, men det vil vi nok bli nødt til hvis hun fortsetter å være så plaget.
Så tankene begynner å surre rundt kastrering.. Har aldri vært noe for å gjøre unødvendige inngrep, som heller ikke er risikofritt, men å se henne leve med så mye stress og uro i kroppen så ofte, gjør at jeg likevel vurderer det. Føles som vi knapt har en rolig stabil periode mellom hver løpetid og innbilte.
Har dere gjort dere noen tanker rundt dette? Hva skal til for at dere ville vurdert kastrering av en tispe som i utgangspunktet er frisk, men er plaget ofte av hormoner?

For meg er dette nok til å vurdere kastrering, ut fra bildet du skisserer.
Det er å foretrekke at hunden er frisk, foruten trøbbel med å håndtere hormoner. 
Man må ikke nødvendigvis ha en medisinsk diagnose for at kastrering vil være best for hunden.
Snakk med veterinær om dette, da du uansett trenger dennes vurdering også. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Malen skrev:

Nå er tispa vår bare 1 år og 9 mnd, så mulig det vil bli bedre når hun blir ordentlig voksen, men vil bare lufte noen tanker her.
Siden første løpetid har det vært en berg og dalbane med hormoner, noe som sikkert bare er å regne med med unge hunder.
Hun venter sin fjerde løpetid nå i løpet av en månedes tid, og har altså rett over fire løpetider i året, og det synes jeg i utgangspunktet er mye. I tillegg er hun plaget med innbilt svangerskap imellom løpetidene, og plagene har blitt værre for hvert innbilte. Den siste gangen nå brukte vi Galastop, noe som minsket plagene, men de kom tilbake etter kuren. Synes i utgangspunktet ikke noe om å medisinere henne jevnlig så mange ganger i året, men det vil vi nok bli nødt til hvis hun fortsetter å være så plaget.
Så tankene begynner å surre rundt kastrering.. Har aldri vært noe for å gjøre unødvendige inngrep, som heller ikke er risikofritt, men å se henne leve med så mye stress og uro i kroppen så ofte, gjør at jeg likevel vurderer det. Føles som vi knapt har en rolig stabil periode mellom hver løpetid og innbilte.
Har dere gjort dere noen tanker rundt dette? Hva skal til for at dere ville vurdert kastrering av en tispe som i utgangspunktet er frisk, men er plaget ofte av hormoner?

Ville nok tatt dette med veterinæren og sagt at du rett og slett vil dette for at hunden din skal få fred. Det må jo være utrolig slitsomt for henne. 

 

Hadde en hannhund jeg kastrerte, selv om jeg egentlig var i mot det. Angra ikke ett sekund, han ble en ny hund og bedre hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Er av den oppfatning at løpetid er en del av det å ha tispe, så godt å få bekreftelse på at dette ikke er normalt. Utrolig slitsomt for henne. Tar en telefon til veterinær til uka. 

Har forstått at hunder som er kastrert uten medisinsk grunnlag ikke kan delta på prøver og konkurranser, har noen erfaring med kastrering som er gjort på dette grunnlaget? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malen skrev:

Takk for svar! Er av den oppfatning at løpetid er en del av det å ha tispe, så godt å få bekreftelse på at dette ikke er normalt. Utrolig slitsomt for henne. Tar en telefon til veterinær til uka. 

Har forstått at hunder som er kastrert uten medisinsk grunnlag ikke kan delta på prøver og konkurranser, har noen erfaring med kastrering som er gjort på dette grunnlaget? 

Har stilt kastrert tispe. 
Hun ble kastrert grunnet hormoner som tok litt av (hun fløy i beina på selv medlemmer av husstanden, så hun hadde det svært lite godt med seg selv ifb. med løp/innbilt).
Som regel vi det ikke vises på en tispe om hun er kastrert, men om du nå skulle ønske å ha bekreftelse på at kastreringen er gjort på medisinsk grunnlag, så får du sikkert attest hos veterinæren. 
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vurdert kastrering på dette grunnlaget, ja. Høres fryktelig slitsomt ut for både deg og henne.

NKK gikk for noen år siden ut med ny regel om at hunder som var kastrert uten gyldig medisinsk grunnlag ikke kunne delta i konkurranser. Dette trakk de fort tilbake igjen etter stor motstand fra medlemmene. Så det er ikke noe problem. Jeg konkurrerer selv med kastrert hannhund (kastrert pga atferdsproblemer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Malen skrev:

Har forstått at hunder som er kastrert uten medisinsk grunnlag ikke kan delta på prøver og konkurranser, har noen erfaring med kastrering som er gjort på dette grunnlaget? 

Hunder som er fysisk kastrert i Norge har lov å starte på prøver og konkurranser. Dvs hannhunder som er kjemisk kastrert kan ikke starte (=doping), og hannhunder som er kastrert kan ikke stille på utstillinger.

I Norge må det være en god grunn for å få lov å kastrere hunder. Men det må ikke være fysiske grunner. Hvis en hund sliter psykisk pga hormoner, er det også en godkjent grunn til kastrering. Og selvfølgelig dyrevelferd. (Som i mine øyne er en veldig god grunn).

Så når man starter en kastrert hund trenger man ikke ta med dokumentasjon på hvilke grunnlag hunden er kastrert. Så lenge en veterinær har gjort det så er grunnen god nok. 

Jeg har startet kastrerte hunder. Det har aldri vært et tema i noen konkurranser.

Og jeg støtter deg veldig i å kastrere tispa di. Dyrevelferd ❤️

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Malen skrev:

Takk for svar! Er av den oppfatning at løpetid er en del av det å ha tispe, så godt å få bekreftelse på at dette ikke er normalt. Utrolig slitsomt for henne. Tar en telefon til veterinær til uka. 

Har forstått at hunder som er kastrert uten medisinsk grunnlag ikke kan delta på prøver og konkurranser, har noen erfaring med kastrering som er gjort på dette grunnlaget? 

Vil tørre å påstå du stiller under medisinsk årsak. Det er ikke sunt at hun har det sånn :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare føye meg inn i rekken, enig i at dette høres ut som gode grunner til å vurdere kastrering! Ta diskusjonen og den endelige vurderingen i samråd med veterinær, selvfølgelig, men slik du skisserer situasjonen kan jeg ikke skjønne annet enn at dette er godt innenfor dagens regelverk og at det helt klart vil være til hundens eget beste.

Jeg har for øvrig tenkt at min tispe blir relativt hormonell i forbindelse med løpetid, ihvertfall noe mer enn det som er «normalen», men hun er altså ikke i nærheten av så voldsomme reaksjoner og plager som du beskriver. Bare for å støtte oppunder at dette nok er mer enn hva man som tispeeier skal og bør tåle (for ikke å snakke om hunden selv, da!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt i samme bane selv...Har ei gordon setter tispe på 2.5 år selv. Hun har løpetid hver 6 mnd da men,helt siden første løpetid har hun vært svært plaget med innbilt svangerskap. Det blir bare verre for hver gang.Får ikke melk da så,det er da noe?Men,hun er en tispe andre hunder synes lukter godt i utgangspunktet,under innbilt tar det helt av mer som populær ja! Så varer det jo i flere mnd.Hun vil ingen ting,veldig hormon påvirket og rar...Eneste som «skremmer» meg litt om velger kastrere er om blir inkontinens forrige hunden min ble det svært kort tid etterpå.Hun måtte opereres pga lukket livmorbetennelse. Det gikk jo fint med medisin da. Så er det en stor operasjon men,går jo som regel bra da. Lykke til med valget! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte i våres å kastrere min tispe på langt mindre grunnlag enn dette og veterinæren mente det var godt innenfor regelverket. Hun var nedstemt, usosial og rar etter hver løpetid, to ganger i året.

Hadde ingen komplikasjoner og er fornøyd med avgjørelsen.

Kan dog anbefale å sjekke rundt for prisforskjellene er STORE. Jeg er kunde hos tre klinikker jeg stoler på, og prisene der var 6000, 14000 og 26000 ?? sistnevnte var kikhullsoperasjon da, men likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ser ut som det blir kastrering på oss. Sikkert gamle artikler jeg har kommet over da, fra da man ikke kunne konkurrere. Men, helsen og velværen til hunden ville uansett vært viktigere enn å konkurrere ?

På 9/16/2019 at 9:02 PM, Gåsa skrev:

Jeg tenker litt i samme bane selv...Har ei gordon setter tispe på 2.5 år selv. Hun har løpetid hver 6 mnd da men,helt siden første løpetid har hun vært svært plaget med innbilt svangerskap. Det blir bare verre for hver gang.Får ikke melk da så,det er da noe?Men,hun er en tispe andre hunder synes lukter godt i utgangspunktet,under innbilt tar det helt av mer som populær ja! Så varer det jo i flere mnd.Hun vil ingen ting,veldig hormon påvirket og rar...Eneste som «skremmer» meg litt om velger kastrere er om blir inkontinens forrige hunden min ble det svært kort tid etterpå.Hun måtte opereres pga lukket livmorbetennelse. Det gikk jo fint med medisin da. Så er det en stor operasjon men,går jo som regel bra da. Lykke til med valget! 

Ja, det er ikke fritt for bivirkninger uansett, så må veie det opp mot hverandre. For oss kjenner jeg det viktigste er å få mindre hormoner i hus, både for hundens del og vår del. Lykke til med valget dere også! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Vi fikk kastrert tispe med grunnlag i at hun hadde innbilsk drektighet etter hver løpetid, og ble da veldig nedstemt da valpene aldri kom. Nå er hun så mye mer avslappa og virker glad hele tiden. Vi tok en liten sjanse da hun er engstelig og fryktsom fra før, og dyrlegen sa hun kunne bli værre. Men vi opplevde tilbakegang i treninga ved hver løpetid og innbilske drektighet, og det gjør vi ikke nå lengre. Nå kan vi endelig bare trene og trene uten noe hinder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/12/2019 at 9:50 PM, Schnauzernoob skrev:

Vi fikk kastrert tispe med grunnlag i at hun hadde innbilsk drektighet etter hver løpetid, og ble da veldig nedstemt da valpene aldri kom. Nå er hun så mye mer avslappa og virker glad hele tiden. Vi tok en liten sjanse da hun er engstelig og fryktsom fra før, og dyrlegen sa hun kunne bli værre. Men vi opplevde tilbakegang i treninga ved hver løpetid og innbilske drektighet, og det gjør vi ikke nå lengre. Nå kan vi endelig bare trene og trene uten noe hinder. 

Samme vi tenker, vi har også hørt at f eks passeringstrening, som vi har jobbet mye med, kan bli mye værre. Men vi tenker som deg at da vet vi ihvertfall hva vi har å jobbe med, og slipper denne berg og dalbanen av medgang og motgang hele tiden. 

På 10/12/2019 at 9:53 PM, Kristin_nord skrev:

Hvordan gikk det @Malen

Det skjedde brått så mye her hjemme at vi har ikke kommet lenger i selve prosessen, men det som skjedde var at løpetiden kom ca en månede før vi forventet denne gangen. Rett etter jeg skrev denne tråden, og da altså like etter perioden med innbilt hadde gitt seg. Vi hadde vel rett under en uke som var rolig før løpetiden var i gang. Det gjorde oss mye sikrere på at kastrering er riktig. Nå er løpetiden akkurat over, og hun er tilbake til sitt glade selv, elsker å trene og være med på alt som er gøy. ? 

På 10/14/2019 at 6:58 PM, Kaja skrev:

Min ene tispe ble kastrert med litt samme historie som din. Hun ble en helt annen hund! Gikk fra å være et hormonelt monster til en bedagelig tilfreds frøken :)

Åh, høres ut som drømmen. Håper det er den veien det går her også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...