Gå til innhold
Hundesonen.no

Flat eller Toller? Dine erfaringer med rasene?


Millie
 Share

Recommended Posts

Har hatt Flat tidligere, men har fått anbefalt Toller fordi den er litt mindre i størrelse. Allikevel føler jeg at Tolleren er mer arbeid enn en Flat. Vi er en aktiv familie, med barn i huset. Er mye på tur både sommer og vinter og trener søk/spor med hunden og tenker kanskje agility eller jaktprøve. 

Dine erfaringer med de to hunderasene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt noen av dem, men har kjent og trent med flere. Jeg vil jo si at en toller er mindre arbeid enn flat, men kanskje litt mindre førerorientert og "willing to please" enn flat'en. Mens flat er mye mer energi og "all over the place", som må kontrolleres og styres litt mer. Jeg har hatt lyst på toller lenge, men flat har alltid vært utelukket pga. den uendelige energien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, LinL skrev:

Kommer an på hva dere synes er arbeid? Det er ikke mengden tur / aktivisering som skiller dem. Det er to veldig forskjellige typer hund i væremåte.

 

Jeg tenker i oppdragelse og trening. Har lest litt om Toller, kjenner ingen hunder selv. Og der står det at de kan ha stort ressursforsvar og kan være ganske sta. De kan også være skeptiske til fremmede. 

Men at flatten har MASSE energi og er utrolig vimsete, det kjenner jeg jo til! Og det er noe av det jeg liker. I tillegg liker jeg flattens glade og kjærlige måte å være med sin familie. Kjenner ikke om Tolleren er slik?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Millie skrev:

 

Jeg tenker i oppdragelse og trening. Har lest litt om Toller, kjenner ingen hunder selv. Og der står det at de kan ha stort ressursforsvar og kan være ganske sta. De kan også være skeptiske til fremmede. 

Men at flatten har MASSE energi og er utrolig vimsete, det kjenner jeg jo til! Og det er noe av det jeg liker. I tillegg liker jeg flattens glade og kjærlige måte å være med sin familie. Kjenner ikke om Tolleren er slik?

 

Nå er Tolleravlen på veldig god  veg, så det finnes mange fine og stødige tollere. Men de er ikke like happy go lucky som resten av retrieverrasene. Flaten vil jeg tørre påstå er den mest happy go lucky, så hvis det er det du liker, så tror jeg ikke toller er vegen å gå. 

Tolleren er også glad og kjærlig med sin familie, men mer reservert overfor fremmede. En god toller er en veldig fin hund. De skal ikke være sta og ha ressursforsvar, men de har mer vakt og skarphet enn feks lab, golden og flat. De er ikke like "dum snille" som disse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, LinL skrev:

Nå er Tolleravlen på veldig god  veg, så det finnes mange fine og stødige tollere. Men de er ikke like happy go lucky som resten av retrieverrasene. Flaten vil jeg tørre påstå er den mest happy go lucky, så hvis det er det du liker, så tror jeg ikke toller er vegen å gå. 

Tolleren er også glad og kjærlig med sin familie, men mer reservert overfor fremmede. En god toller er en veldig fin hund. De skal ikke være sta og ha ressursforsvar, men de har mer vakt og skarphet enn feks lab, golden og flat. De er ikke like "dum snille" som disse. 

 

Hvis det hadde vært aktuelt å se mer på Tolleren, hvordan kan jeg da vite hvordan finne en god oppdretter? Kjenner til flat-miljøet på østlandet, men vet ingenting om toller-miljøet. Og det er mye færre oppdrettere som driver med toller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Millie skrev:

 

Hvis det hadde vært aktuelt å se mer på Tolleren, hvordan kan jeg da vite hvordan finne en god oppdretter? Kjenner til flat-miljøet på østlandet, men vet ingenting om toller-miljøet. Og det er mye færre oppdrettere som driver med toller.

 

Godt spørsmål. Sett deg i kontakt med toller"klubbene", møt hunder og se hvilke du liker og som virker stabile. Snakk med folk. Jeg er ikke inne i tollermiljøet, men driver med retrieverjakt og har derfor møtt noen eksemplarer på trening. Både gode og ikke gode. Men flest gode :)  Sjekk ut østlandstollerne på FB feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, LinL skrev:

Godt spørsmål. Sett deg i kontakt med toller"klubbene", møt hunder og se hvilke du liker og som virker stabile. Snakk med folk. Jeg er ikke inne i tollermiljøet, men driver med retrieverjakt og har derfor møtt noen eksemplarer på trening. Både gode og ikke gode. Men flest gode :)  Sjekk ut østlandstollerne på FB feks?

 

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge rasene er jo kjempefine, men som en som elsker det man gjerne forbinder med retrievere, så føler jeg også at tolleren er en litt annerledes type retriever. Ikke så elleville, ikke så stormende begeistret over alt og alle. Noen rett og slett litt uinteresserte. Jeg liker dem, men typisk retriever for meg er flat, labbe eller golden. Jeg har også møtt en del tollere som ikke har vært helt gode i knotten for å si det rett ut, med aggresjon mot andre hunder. Flere enn de andre retrieverene, og de har jeg truffet vesentlig flere av. Men med godt forarbeid ved valg av oppdretter så er det muligens ikke et stort tema og det er mulig ting har bedret seg på den fronten. De jeg kjenner begynner å bli noen år. 

For retrieverjakt tror jeg generelt en flat er et sikrere kort enn en toller om man ikke går etter oppdrettere som avler med det i bakhodet i alle fall. For meg virker det som de fleste flater fremdeles har ok jaktegenskaper igjen, men ikke alle tollere (ikke labber eller goldens heller - spesielt goldens kanskje). For agility - som jeg egentlig ikke har peiling på - så mener jeg å huske at toller kan ha en litt ukurant størrelse slik at den ofte akkurat bikker grensen til en klasse og med det blir blandt de minste i den klassen. Overhodet ikke noe problem om man ikke har de største ambisjonene og ellers er det jo en perfekt hund - utrolig kvikk - til slikt. Jeg vet ikke hvordan det er med flat og agility. Begge rasene bør vel fint takle og like spor.

Jobbmessig? Jeg ville tenkt at flat var vel så mye jobb som toller - spesielt siden de har en tendens til å aldri bli helt voksne. 

For meg ville det vært mer naturlig å se til labbe eller golden om jeg hadde flat, likte flat, men ville prøve noe litt annerledes. Men her er jo argumentet størrelse (hvorfor vil du ha mindre hund egentlig?), så da blir det jo en annen historie. Tror toller kan passe bra jeg, bare ikke forvent at det er en flat og vær klar over at den skiller seg klart ut blant de fire vanligste retrieverene. Om en toller ellers passer med de ønsker du har for en hund (bruksområde) så er det bare å treffe noen og se om det klikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tillien said:

Jeg har også møtt en del tollere som ikke har vært helt gode i knotten for å si det rett ut, med aggresjon mot andre hunder.

Jeg har enda tilgode å møte en toller som ikke utagerer i passeringer, så for meg virker det som drittmentalitet nesten er regelen heller enn unntaket, dessverre... Men som med de fleste raser er det helt sikkert mulig å finne et godt individ dersom man er villig til å gjøre grundig forarbeid. Med de andre retrieverne blir det litt motsatt, er mitt inntrykk, der må man nesten gjøre en innsats for å ende opp med en hund som ikke er helt god i toppen.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener med flere tollere, og noen få flat'er. Har aldri hatt retrievere, men skulle jeg kjøpt en av disse rasene så hadde jeg valgt toller, uten tvil. Jeg kjenner mange utrolig trivelige tollere, og de gjør det også bra i mange forskjellige hundesporter. Jeg liker at de ikke er så vimsete, sterke, hoppete, ukonsentrerte som flat'en er. At tollere ikke kaster seg overlykkelig mot alle folk er en fordel syns jeg. Gemyttet er etter mine erfaringer veldig bra i begge rasene (med unntak av enkeltindivider selvfølgelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...