Gå til innhold
Hundesonen.no

Tankespinn - aktiv brukshund/stabil familiehundn


Aya
 Share

Recommended Posts

For morro skyld vil jeg se om jeg kan utvide horisonten min litt med tanke på fremtidig rasevalg. Jeg har vært en ganske konservativ blodfan av gjeterne, og har som noen av dere vet, mange års erfaring med BC/Sheltie/BC-blanding. Jeg er også veldig glad i aussie og belger, og det er jo nærliggende å tenke i den retningen igjen. Men med små barn tenker jeg noen ganger at det kan være en fordel med noe som kanskje er  litt mer «stødig» ...? 

Det jeg vil ha er:

- Mellomstor-ish

- Stødig, større sannsynlighet for å få en mentalt stabil hund enn omvendt

- Førerorientert og lett-trent

- Lite gneldrete

- Sunn fysikk

Evt. jaktlyst eller vokt er av mindre viktighet enn kriteriene over, men er jo med i helhetsbildet. Så. Hva er det første du tenker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle skiftet rase med lignende kriterier så hadde jeg tenkt jakt golden/labbe, working springer/cocker, kelpie, bc, Og kanskje langhårsbelger om jeg fant et interessant kull. Jeg skal ikke påstå at disse her er perfekte nødvendigvis, men det er vell sjeldent noen, så jeg tenker at disse er de som med stor sannsynlighet kunne gitt meg en god/artig brukshund som også er rimelig enkel å implemnetere i dagliglivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte på var engelsk springer spaniel, er nok litt farga av å ha blitt kjent med så mange herlige ESS på jaktkurs, ulike stevner og treninger. :) Hadde jeg ikke vært så glad i retrieverjakt og retrieverne, så kunne jeg fint tenkt meg en ESS selv. Meen, jeg er nok stuck med retrievere enda noen år fremover. :P

Labradortispe kunne nok også vært noe, fra rette kombinasjonen (finnes endel bra som ikke blir svære tønner eller er fra heftige jaktlinjer). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Betty skrev:

 

Labradortispe kunne nok også vært noe, fra rette kombinasjonen (finnes endel bra som ikke blir svære tønner eller er fra heftige jaktlinjer). 

Jeg har (for tiden) en drøm om å få meg en labradortispe en gang. Men orker ikke tanken på jaktvarianten, for neste gang skal jeg ha meg en roligere og mindre aktiv hund enn de jeg har nå ? 

Men standard-labradoren virker så store og tunge at jeg blir helt skremt av de bildene jeg ser av disse. Finnes det virkelig seriøse oppdrettere som avler på hunder som trolig ikke gjør det så bra på utstillinger ? (regner med at det er de største og tyngste hundene som gjør det best på utstillingene ?)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Det finnes dual som er en blanding av jakt og utstillingsvarianten, og rene "utstillingsvariant" eller "ikkejakt" som ser det jeg vil kalle normal ut. Det er tidvis langt mellom dem, men de finnes. Jeg husker dessverre ikke navnet på oppdrettere jeg har kommet over nå, siden det er lenge til det evt er aktuelt for min del.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...