Gå til innhold
Hundesonen.no

Flåttmiddel


Recommended Posts

Hei, som førstegangseiere av hund skal vi nå snart finne et flåttmiddel til vår toller på 9 måneder.
Det er litt vanskelig å finne tilstrekkelig med informasjon og erfaringer fra andre hundeeiere så lurer på om noen kan hjelpe meg litt.
Vi ønsker helst et flåttmiddel han kan bade med og et som dreper flåtten (ikke bare at flåtten kravler rundt i pelsen men ikke biter).
Vi har kikket litt på Bravecto, men ser at det er litt delte erfaringer rundt dette middelet.


Hva bruker dere som flåttmiddel for deres hund og hvordan fungerer det?
Er det noen typer flåttmidler dere anbefaler eller anbefaler å styre unna?
Er det trygt å bruke flåttmiddel på en hund som er 9 måneder?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd det meste, men en ting er sikkert, bruker aldri bravecto igjen. Flåtten kravler rundt på hundene, blir med inn, og finner seg en annen vert (menneske). Fant flått i hele huset det ene året eg brukte det. Ikke var det spesielt hyggelig å finne bittesmå , inntørkede døde flått som hang fast på hundene heller. 

Eg har god erfaring med Exspot, men det begynner å bli i overkant dyrt. Scalibor halsbånd fungerer også bra (ta det av før bading). Scalibor brukte eg fast da eg hadde svømmehund. 

Flåttmiddel kan du fint bruke på en 9 mnd gammel unghund. Sjekk felleskatalogen for de produktene du vurderer, det står der hva begrensningene er.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er trygt å bruke flåttmiddel på en hund på ni måneder.

Det er litt smak og behag hva folk foretrekker. Du har tre hovedtyper flåttmiddel: dråper, halsbånd og tabletter.

Tabletter som bravecto og nexgard er ikke repellerende. Dvs. at du kan oppdage flått på hunden din(de biter, blir syke/dør og faller av). Bravecto varer i ca 12 uker. Bravecto finnes også som dråper som administreres ca hver 12. uke. Disse er heller ikke repellerende.

Så har du også halsbånd som scalibor og seresto. Scalibor beskytter mot flått i ca 5 måneder, seresto i 7-8 måneder. Det har en repellerende effekt på flått. Jeg har vært fornøyd med scalibor på egne hunder og synes at det har fungert godt. 

Du har også andre dråper som frontline og exspot. Exspot er repellerende og gis ca hver fjerde uke. Jeg har brukt exspot en del med god effekt, men har du en stor hund som jeg har er det ikke det billigste alternativet. Pluss at man må huske å ha det på hver måned. 

 Oppsummert? Jeg personlig foretrekker enten dråper eller halsbånd. Halsbånd er det enkleste. Sett det på, og vips, jobben er gjort for det året. ?

Endret av Artemis
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært fornøyd med exspot, men det koster en del og må påføres flere ganger ila sesongen, spesielt om det er en badeglad hund. De to foregående årene har jeg brukt bravecto siden det har kommet en liten tofoting i husholdningen og jeg ikke synes det er noe om å gjøre at han klår på bikkja som er dynket i exspot også evt putter henda i munnen eller noe, har vært utelukkende fornøyd. Vi har hytte i flått h****, men har nesten ikke sett flått. Hverken i pelsen eller døde og inntørka på hunden, eller inne.. Ikke vet jeg hvorfor siden det jo går i blodet, men det har nå funket. Uten middel så snakker vi at vi børster/plukker ut 20-30 flått pr hund etter en 15 min luftetur liksom.?

Vår skeptisk til bravecto egentlig og har derfor ikke brukt det tidligere selv om min bror har pushet det litt, han har brukt det noen år lengre enn meg på sine to, Og har også vært veldig fornøyd. Kommer til å fortsette å bruke det her i huset. Så enkelt.

Endret av Malamuten
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker exspot og er veldig fornøyd. Fant ikke en eneste flått i fjor. Jeg har dog en liten hund som ikke liker å bade, så det blir ikke så veldig dyrt for oss. Syns bare det er litt klin de første 3-4 dagene når hun er helt seig og ekkel der det er påført. Men etterpå tørker det inn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye delte meninger her med andre ord ? Tusen takk for svar, alle sammen!
Etter å ha lest innleggene deres og søkt litt rundt gikk vi for Bravecto, så prøver vi det en stund og ser hvordan det fungerer.
Enig i at det er litt kjedelig at det ikke har repellerende effekt, men vil gjerne at han skal ha mulighet til å bade mye uten at vi må fylle på med nytt så ofte.

Har også hørt at Nexgard skal være bra!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tollernusse said:

Mye delte meninger her med andre ord ? Tusen takk for svar, alle sammen!
Etter å ha lest innleggene deres og søkt litt rundt gikk vi for Bravecto, så prøver vi det en stund og ser hvordan det fungerer.
Enig i at det er litt kjedelig at det ikke har repellerende effekt, men vil gjerne at han skal ha mulighet til å bade mye uten at vi må fylle på med nytt så ofte.

Har også hørt at Nexgard skal være bra!
 

Her har det jo hatt en reppelerende effekt, men om ikke så kan det konfekt sikkert kombineres.med et flåtthalsbånd eller ravhalsbånd eller noe?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Her har det jo hatt en reppelerende effekt, men om ikke så kan det konfekt sikkert kombineres.med et flåtthalsbånd eller ravhalsbånd eller noe?

Jeg satt og tenkte på det når jeg leste din kommentar, at jeg håper det blir sånn her også?
Ja, det er forsåvidt sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, yurij skrev:

Det kan godt hende det har litt repellerende effekt her også men dette er ett drag over en hund med tablett. 

IMG_20180625_102326.jpg

Oh my god!!!! Jeg får helt makk av å se på dette? Vi bruker dog Bravecto og har aldri opplevd noe sånn. Andre året han går på det nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Bravecto og Nexgard de siste årene, tidlige dråper (Exspot og Frontline) men opplevde at noen av hundene fikk stygge eksem av dem. I år tror jeg at jeg skal prøve Scalibor for første gang. Blir litt lei av alle denne ekle flåtten som kravler rundt i pelsen før den endelig biter seg fast og kreperer...Noes som har negative erfaringer med Scalibor ? Er det i fritt salg, eller på resept ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, patricia skrev:

Har brukt Bravecto og Nexgard de siste årene, tidlige dråper (Exspot og Frontline) men opplevde at noen av hundene fikk stygge eksem av dem. I år tror jeg at jeg skal prøve Scalibor for første gang. Blir litt lei av alle denne ekle flåtten som kravler rundt i pelsen før den endelig biter seg fast og kreperer...Noes som har negative erfaringer med Scalibor ? Er det i fritt salg, eller på resept ?

 

Er på 13. året med Scalibor og veldig fornøyd. Eneste er å huske å ta det av på badeglade hunder før de hopper uti. Er på resept i norge, over disk på apoteket på Nordby ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Miloficent skrev:

Oh my god!!!! Jeg får helt makk av å se på dette? Vi bruker dog Bravecto og har aldri opplevd noe sånn. Andre året han går på det nå

Jeg bruker også kun nexgard og har gjort i flere år for gammelhunden klødde på seg store sår av dråper ( expot) og de var ikke enkle å vaske vekk igjen. Heldigvis er hundene hvite så jeg ser skiten . Drar over dem en gang før de går inn i bilen og mellom bil og hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er på vårt femte(?) år med Bravecto, og er fornøyde. De holder også mye lengre enn de tre månedene etter vår erfaring, har gitt i april og påfylt først om det er en varm høst i slutten av september/oktober :) 

Jeg har 2-4 hunder i senga, lang- og korthår, bor midt i rådyrland (ser bokstavelig talt rådyr hver dag), først i fjor fant jeg min første flått på meg selv. Det hender at der kravler rundt en eller tre når vi kommer inn fra skogstur om jeg ikke har rufset av dem godt nok og setter oss i sofaen, plukker dem ut og hiver i peisen.

I år kommer jeg dog til å kjøpe Scalibor i tillegg, for å se om det hjelper repellerende, nå som vi har flyttet fra vannkanten. Dråper og halsbånd var nytteløst når hundene badet nesten hver dag, de bader fortsatt en til flere ganger i uka, men vi prøver.

Exspot-dråpene reagerte begge de daværende hundene mine (blanding og border collie) på med utslett og kløe, samt et annet dråpeformen jeg ikke husker navnet på, så det styrer jeg unna. Hundene blir i tillegg veldig ekle å ta på. Ravhalsbånd funket nada, samme med de grønne reseptfrie halsbåndene. Scalibor funnet ålreit, plukket fortsatt flått, både kravlende og fastbitt.

Jeg har forsåvidt en MDR1-utsatt rase, og har forsikret meg om at de tåler midlene før de gis noe langtidsvirkende, enten gjennom DNA-status eller utprøving av kortidsvirkende midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...