Gå til innhold
Hundesonen.no

Når fikk din tispe første løpetid


Malamuten
 Share

Ved hvilken alder har dere hatt første løp på deres tisper?  

24 stemmer

  1. 1. Når har tispene deres fått første løp?

    • Mellom 6-8 måneder? (evt tidligere enn 6 mnd)
      4
    • Mellom 8-10 måneder?
      10
    • Mellom 10-12 måneder?
      4
    • Mellom 12-14 måneder?
      3
    • Mellom 14-16 måneder?
      1
    • Senere enn 16 måneder?
      2
  2. 2. Har dere evt merket noen forskjell på hunder som kommer sent i løp kontra tidlig? (sjeldnere løpetid, hyppigere løp etc?)

    • Ja
      7
    • Nei
      17


Recommended Posts

Jepp, en helt ubrukelig tråd sikkert. Men jeg kjenner jeg trenger å snakke om det her jeg går å venter? vet den kommer når den kommer å at jeg uansett må vente, men siden alle mine tisper bortsett fra siste nå har løpt rundt 6-7 mnd alder så begynner jeg å bli utålmodig. Opal nærmer seg nå 11 måneder og tror det hadde gjort henne godt, har igrunn gått å ventet på den siden hun var 6-7 mnd. Da trodde jeg det var noe på gang, men nei. Bølla hadde nettopp løp uten at det ser ut til å ha trigget noe. Ikke har hun begynt å røyte eller slikt heller som de gjerne gjør før løp.

 

Edit; for de som føler for å utdype så skriv gjerne rase og andre detaljer som kan være mer eller mindre interessante/relevante 

Endret av Malamuten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guinness var 13 mnd ved første løpetid og etter det ble hun ganske jevn med 9 mnd mellom hver løpetid.  Vani var 7mnd og hadde etter det løpetid hver 6mnd. Jeg foretrakk sent og sjeldent :)

 

Endret av Avani
La til mer info
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Avani said:

Guinness var 13 mnd ved første løpetid og etter det ble hun ganske jevn med 9 mnd mellom hver løpetid.  Vani var 7mnd og hadde etter det løpetid hver 6mnd. Jeg foretrakk sent og sjeldent :)

 

Ja, det hørtes jo helt greit ut. Er forsåvidt greit at hun ikke har hatt løpetid enda, det er ikke så om å gjøre i seg selv. Men tror hodet hadde roet seg litt, hun har liksom virket litt sånn "pre løpetid" hormonell siden hun var rundt 6 mnd. Hadde vært greit å sluppet det. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Ja, det hørtes jo helt greit ut. Er forsåvidt greit at hun ikke har hatt løpetid enda, det er ikke så om å gjøre i seg selv. Men tror hodet hadde roet seg litt, hun har liksom virket litt sånn "pre løpetid" hormonell siden hun var rundt 6 mnd. Hadde vært greit å sluppet det. ?

Det er jeg enig i og jeg vil nok si at Guinness er hakket mer hormonell enn det Vani var...du lurte vel på det og.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Avani said:

Det er jeg enig i og jeg vil nok si at Guinness er hakket mer hormonell enn det Vani var...du lurte vel på det og.

Ja, det er sikkert ingen sammenheng nødvendigvis, men når jeg først skal lage en sånn tråd så kan man jo like gjerne få med alt?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er blanding av Puddel, Schæfer, Border Collie og Golden Retriever, og fikk sin første løpetid mellom seks og ti måneder. Det er snart åtte år siden, så jeg husker ikke eksakt ? Hun har blitt mer og mer plaget i forbindelse med løpetid, før merket jeg ikke forskjell på henne og nå piper hun mye og vil ut rundt stådagene. Det er vel forsåvidt normalt, men en endring for hennes del. Ellers får hun innbilt, det har hun fått siden hun var rundt to år, men ikke etter løpetidene før da. Det har også blitt verre med årene, og er i følge veterinær vanlig. Hun har stort sett hatt løpetid regelmessig hver sjuende måned. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første hunden min var 13 mnd første gang og fikk en gang i året resten av livet?Forrige hunden min fikk den første da var 9 mnd og fikk hver 6 mnd. Hun jeg har nå var 8 mnd ved sin første og får hver 6 mnd.Første hunden min fikk innbildt svangerskap,forriga kun litt melk. Hun jeg har nå derimot har fått heftig innbildt etter alle 3 løpetidene,lukter sabla godt også sier hannhundene! Upraktisk sier jeg?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så lenge siden at jeg husker ikke eksakt. Tror GFT-tispa fikk første løpetid mellom 8 og 11 mnd et sted. Hun var ikke tidlig ute i alle fall men ikke så seint som et år heller. Løp 2 ganger i året med relativt stabile intervaller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ulik erfaring på de 4 tispene jeg har hatt: 

- Golden retriever tispa fikk første løpetid da hun var 14 mnd. Hadde en løpetid i året resten av sitt liv. Aldri problemer med innbilt eller noe. 

- Alaskan malamute tispe 1 første løpetid da hun var 7 mnd. 2 løpetider i året. Aldri hatt problemer med innbilt. Fikk livmorbetennelte da hun var 6 år - ble kastrert. 

- Alaskan malamute tispe 2 fikk første løpetid da hun var 7 mnd. 2 løpetider i året. Aldri hatt noe trøbbel hormonelt, men ble bare 4 år av andre grunner. 

- Alaskan malamute tispe 3 fikk første løpetid da hun var 9 mnd. Hun er fremdeles ikke ett år, så kan ikke si så mye om hvordan hun utvikler seg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greyhounden fikk sin første løpetid i høst, 17 mnd gammel. En stor rase som kan modne sent, så det er ikke uvanlig at løpetid kommer mellom 15-22 mnd. Ble innbilt to mnd etter løpetid, men gikk over av seg selv uten særlig stress.

Golden retrieveren fikk sin første løpetid 21 mnd gammel, og har de siste syv årene fått løpetid kun én gang i året (våren). Aldri vært innbilt, aldri hatt livmorbetennelse og er snart 9 år. For første gang i sitt liv hang hun seg på greyhounden og fikk løpetid i høst, det kom som en stor overraskelse. Håper de synkroniserer med bare én løpetid i året, jeg synes det er så greit å forholde meg til.

Endret av Th3a
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min (Lagotto) fikk løpetid på dagen da hun var 6 mnd. Følte hun var så ung at hun ikke skjønte noe, og virka mest forvirra. Har ikke merka så mye til forandring i adferd etterpå, og hun er fortsatt veldig valpete. Satser på at neste runde kanskje gjør henne litt roligere og «voksen» etterpå. Hun er nå 11 mnd. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catania (Etnahund) hadde si første løpetid 10 mnd. gammal, og går med 8-10 mnd. intervallar (stort sett 9 mnd., men hender det skiftar innimellom)

Hera (NEG) hadde si første løpetid 9 mnd. gammal, og er veldig nøyaktig på 6 mnd. intervallar.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilla fikk løpetid rundt 8-9 måneder gammel. Mye energi og et lite helvette som unghund, etter første løpetid var det noe som falt litt på plass i hodet og hun ble roligere å ha med å gjøre. Etter andre løpetid ble hun enda bedre! Hatt løpetid siden med nesten nøyaktig et halvt år i mellom :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretter: "Faraohunder utvikler seg sent, ingen av mine har fått tidligere enn 1,5 års alder. Hun her er 22 måneder og enda ikke fått."

Så da dro vi på ferie mens familie passet hunden i tro om at dette var enda lenge til. Så fikk hun det da, i 8 måneders alder...svigers var ikke så fornøyd ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgte å ikke svare, så det ikke blir feil svar. For jeg har aldri hatt tispe før, så jeg kan ikke merke noen forskjell ?

Iraia var 12 mnd når hun fikk første løpetid, og hun får den nesten på dagen hver 6. Mnd. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første schäfer fikk løpetid rundt 7 mnd. alder. Hun hadde mye hormonkluss rundt løpetider. En gang ble hun aggressiv mot andre hunder, en gang ble hun pisseredd alt, og så plutselig gikk det 13 mnd. uten løpetid. Hun begynte å fly på hunden jeg hadde hjemme helt uprovosert. Viste seg at hun hadde cyster på eggstokkene, så hun ble kastrert. Atferdsendringene på løpetiden kom over natta og forsvant like fort som de dukka opp. Ikke vært borti noe lignende før.

De andre har vært mer normale i løp. Whipsene var henholdsvis 12 og 15 mnd. ved første løpetid. Cyan er 11,5 måned og jeg venter enda på første løpetid. Mor hennes løp ikke før hun var 12 mnd. Hun har hatt noen skikkelige røyteperioder, og nå røyter hun verre enn verst. Alle gangene har oppdretter sagt at "nå kommer løpetiden" men som sagt, vi venter enda ? Nå er jeg der at enten må den komme nuh! eller så får hun knipe igjen hvert fall halvannen-to måneder til så vi ikke fucker opp MHen i midten av mai :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/2/2019 at 11:13 PM, Sprettballen skrev:

Første schäfer fikk løpetid rundt 7 mnd. alder. Hun hadde mye hormonkluss rundt løpetider. En gang ble hun aggressiv mot andre hunder, en gang ble hun pisseredd alt, og så plutselig gikk det 13 mnd. uten løpetid. Hun begynte å fly på hunden jeg hadde hjemme helt uprovosert. Viste seg at hun hadde cyster på eggstokkene, så hun ble kastrert. Atferdsendringene på løpetiden kom over natta og forsvant like fort som de dukka opp. Ikke vært borti noe lignende før.

De andre har vært mer normale i løp. Whipsene var henholdsvis 12 og 15 mnd. ved første løpetid. Cyan er 11,5 måned og jeg venter enda på første løpetid. Mor hennes løp ikke før hun var 12 mnd. Hun har hatt noen skikkelige røyteperioder, og nå røyter hun verre enn verst. Alle gangene har oppdretter sagt at "nå kommer løpetiden" men som sagt, vi venter enda ? Nå er jeg der at enten må den komme nuh! eller så får hun knipe igjen hvert fall halvannen-to måneder til så vi ikke fucker opp MHen i midten av mai :P 

Mest sannsynlig hun seg selv lik også ved løpetid og MH blir null problem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sofie & Aska skrev:

Mest sannsynlig hun seg selv lik også ved løpetid og MH blir null problem ?

Jeg forsto det sånn at jeg ikke fikk lov å delta med hund som har løpetid? Pluss at vi egentlig skal bo i hus sammen med søsknene hennes, hvorav tre er hannhunder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var slik *juhuuuuuu- endelig!!!* for noen uker siden, for DA fikk Zök endelig!! sin første løpetid- i en alder av over 20 mnd (normale på rasen er ca 12 mnd) 
Men gleden varte bare i 2 dager.... dag 2 la hun igjen en liten bloddråpe på fanget mitt, og det var det siste vi så av den løpetiden.. Så vi venter fortsatt vi- og nå får hun bare knipe igjen, for neste helg kan hun IKKE ha løpetid ?
Den som lever får se tenker jeg...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...