Gå til innhold
Hundesonen.no

Låsninger og kiropraktikk


Recommended Posts

Kan noen fortelle meg om dette? Med teskjeer?

Hva er forskjell på smertestillende og muskelavslappende( inkl massasje) for å få opp en låsning(som er hva?)

Og en kiropraktor som gjør det?

Hva er dine erfaringer???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del iallefall så fikser kiropraktoren ting som jeg ikke blir kvitt ved vanlig fysio eller medisiner. Hvorfor? Aner ikke. Jeg skal ikke påstå at jeg vet hva en låsning er heller(eller om det i det hele tatt er noe), men jeg merker iallefall godt når jeg har det jeg kaller låsning som kjennes helt annerledes enn "bare" stive/såre/ømme/stramme muskler. 10 min hos kiropraktor og jeg går ut som et nytt menneske med normal bevegelighet igjen. Skjønte ikke at jeg hadde bekkenlåsning (og ikke bare bekkenløsning) under graviditeten før jeg var hos kiropraktoren etter langt tid med fysio. To helt forskjellige ting som påvirket forskjellig og smertet forskjellig. 

På andre ting som stive muskler etc er det mange andre som kan hjelpe like godt, Og mange kiropraktororer er jo også fysioterapeuter og tilbyr en hel del ulike behandlinger. Og det viktigste tror jeg er å huske på at det henger sammen. Nytter ikke å behandle det ene uten å.behandle det andre, da vil det bare falle tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer nok ikke direkte på spørsmålet, men jeg har vært innom kiropraktor ved to anledninger/plager. Første gang slet jeg med å trekke pusten dypt og det gjorde vondt i brystet ved bevegelse som løping. Viste seg at jeg hadde låsninger i ribbena, der de liksom skal bevege seg ut og inn med inn og utpust. Gikk derfra og var helt fin.
Andre gangen var det hofta og smerter i den etter at jeg begynte å trene. Viste seg at hofta mi var skjev, trolig etter et fall fra en hest noen år tidligere. Trengte to-tre avtaler før ting ble helt fint igjen.

Så jeg vil jo si jeg har bare god erfaring med kiro.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke såå mye peiling på hva en kiropraktor egentlig gjør, men kiropraktoren justerer vel skjelettet, mens massasje "bare" masserer muskler, bindevev osv Tror ikke smertestillende og muskelavslappende eller massasje fungerer på låsninger i skjelettet, men vil hjelpe musklene rundt å slappe av, så en låsning i skjelettet får "plass" til å slippe taket- og ikke dra en evnt korrigering tilbake til feil plass igjen.
Massasje mellom kiro behandlinger er veldig viktig. Har selv hund som går til jevnlig kirobehandling, og det skjer MYE med musklene etter en behandling og om hun ikke får massasje imellom så kan kiro behandlingen være "bortkastet"

Jeg lurer på hvordan en osteopat arbeider i forhold jeg- for det er hverken det ene eller det andre - men fungerer gjør det ❤️
Pleier å kalle det en mellomting mellom kiro og massasje, men aner egentlig ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke brukt kiropraktor på mine hunder, føre de har fått massasjebehandling først. Rett og slett for å mykne opp bindevevet og musklene, sånn at ved en evt knekk, så kommer det ikke like fort tilbake igjen. Ofte kan også en massasjebehandling hjelpe på låsninger også, da de fleste som utfører dette, og så utfører mobilisering av ledd og sånt også. Men dette kommer an på hvor godt låsningen sitter såklart. Og husk atter vi mennesker kan faktisk få en forvarsel om at det kommer et knekk, det kan ikke hundene. Kjenner til et par hunder som blir ordentlig sinte på kiropraktorer. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse svar.  Jeg er vel ikke blitt så mye klokere:).

Men saken er at dyrlege og kiropraktor står steilt mot hverandre i denne saken, og jeg aner ikke hvem jeg skal stole på. Og hvem som gjør det beste i lengden. Vurdere faktisk en second opionen fra en annen dyrlege. Noen som vet om noen dyktige somg gjerne kan både skjelett, musklet og kiro?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Debbie skrev:

Takk for masse svar.  Jeg er vel ikke blitt så mye klokere:).

Men saken er at dyrlege og kiropraktor står steilt mot hverandre i denne saken, og jeg aner ikke hvem jeg skal stole på. Og hvem som gjør det beste i lengden. Vurdere faktisk en second opionen fra en annen dyrlege. Noen som vet om noen dyktige somg gjerne kan både skjelett, musklet og kiro?

 

Det er dyrleger som har tatt utdanning som kiropraktor på dyr, sikker den kiro du har snakket med også?
Jeg har brukt massør( men de klarer ikke fikse låsninger), kiropraktor ( fått opp alt som er låst) og manuellterapeut som kan gjøre begge deler ( tar muskulatur og låsninger). Er kjempe fornøyd med manuellterapauten jeg bruker, og jeg har to kiropraktorer i nærområdet.

Sikkert lurt å få en annen veterinær til å uttale seg. Ser du bor på en annen kant av landet enn meg, så jeg håper du får tips på flinke folk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Debbie skrev:

Takk for masse svar.  Jeg er vel ikke blitt så mye klokere:).

Men saken er at dyrlege og kiropraktor står steilt mot hverandre i denne saken, og jeg aner ikke hvem jeg skal stole på. Og hvem som gjør det beste i lengden. Vurdere faktisk en second opionen fra en annen dyrlege. Noen som vet om noen dyktige somg gjerne kan både skjelett, musklet og kiro?

 

Regner med det er noe muskulært som er problemet siden du snakker om kiropraktor? Jeg ville glatt bytta dyrlege for å få en second option, helst en som har satt seg inn i muskler og skjelett ja. Hvor på sørlandet bor du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Debbie said:

Takk for masse svar.  Jeg er vel ikke blitt så mye klokere:).

Men saken er at dyrlege og kiropraktor står steilt mot hverandre i denne saken, og jeg aner ikke hvem jeg skal stole på. Og hvem som gjør det beste i lengden. Vurdere faktisk en second opionen fra en annen dyrlege. Noen som vet om noen dyktige somg gjerne kan både skjelett, musklet og kiro?

Min erfaring er at dyreleger generelt kan veldig lite om de områdene som massør og/eller kiropraktor jobber med. Jeg var i en lignende situasjon, der veterinær ville hasteoperere hunden mens fysioterapeut rådet meg til å ha is i magen og prøve konservativ behandling (opptrening) først. Jeg valgte å høre på fysio og glad er jeg for det,  hunden ble 100% bra igjen med trening og operasjon ble aldri nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En låsing er når et ledd har innskrenket eller ingen bevegelighet fordi musklene rundt av en eller annen grunn står i spenn. Har du noen gang hatt akutt kink i nakken? Det er en type låsning. Musklene står i helspenn og hindrer bevegelse i en eller flere retninger.

Om man får musklene rundt en låsning til å slappe av, så fungerer leddet igjen. På den andre siden kan man gi smertestillende slik at bevegelse ikke er vondt lenger, og når det ikke gjør vondt så går ikke musklene refleksivt i spenn lenger, man kan oppnå avspenning da også og leddet fungerer som det skal.

Hva som er riktig å gjøre er veldig avhengig av hva problemet er. En låsning kan være en veldig god idé fra kroppen sin side for å hindre bevegelse som skaper eller forverrer en skade. Da er det ikke nødvendigvis noen god idé å løse den opp. Men ofte kan låsningen gjenstå etter at hovedproblemet er borte, og da er det en god idé å løse dem opp.

Som utdannet fysioterapeut (dog ikke praktisert på mange år) er jeg jo programforpliktet til å si at en eller annen form for fysikalsk behandling kan være en god plass å starte før man gjør mer drastiske tiltak. Evt i kombinasjon med medikamentell behandling. Jeg regner med at veterinærer generelt er like ignorante når det kommer til fysikalsk behandling som leger er det, dessverre. Og når det kommer til dyrehelse så blir sikkert dette enda mer tydelig siden jo flere en dyrlege kan hindre på vei ut av døra, jo mer penger havner i kassa. Jada, lettere desillusjonert der. Og det finnes helt sikkert masse unntak.

Rent personlig så vet jeg ikke hvilken utdanning en kiropraktor på dyr har, men hvis ikke denne er betydelig så ville jeg vært skeptisk. Man må ha minst 5 år utdanning for å få lov til å manipulere ledd på mennesker (den klassiske kiropraktorknekken som også manuellterapeuter kan gjøre, men ikke vanlige fysioterapeuter), og jeg ville ikke godtatt noe mindre for min firbente venn. Det er stort skadepotensial i slike teknikker om de ikke utføres korrekt. En god massør eller fysioterapeut på dyr kan man nå langt med, og under noen omstendigheter lengre siden man forsøker å komme til bunns i årsaken og ikke å bare å skape en refleksivt muskelrelaksasjon gjennom den knekken. Som ofte kan være en kortvarig løsning. Men som fysioterapeut er jeg nok programforpliktet til å si det også ;)

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/22/2019 at 4:47 PM, Carro92 skrev:

Regner med det er noe muskulært som er problemet siden du snakker om kiropraktor? Jeg ville glatt bytta dyrlege for å få en second option, helst en som har satt seg inn i muskler og skjelett ja. Hvor på sørlandet bor du? 

Bor i nærheten av Arendal.

På 3/22/2019 at 8:06 PM, tillien skrev:

En låsing er når et ledd har innskrenket eller ingen bevegelighet fordi musklene rundt av en eller annen grunn står i spenn. Har du noen gang hatt akutt kink i nakken? Det er en type låsning. Musklene står i helspenn og hindrer bevegelse i en eller flere retninger.

Om man får musklene rundt en låsning til å slappe av, så fungerer leddet igjen. På den andre siden kan man gi smertestillende slik at bevegelse ikke er vondt lenger, og når det ikke gjør vondt så går ikke musklene refleksivt i spenn lenger, man kan oppnå avspenning da også og leddet fungerer som det skal.

Hva som er riktig å gjøre er veldig avhengig av hva problemet er. En låsning kan være en veldig god idé fra kroppen sin side for å hindre bevegelse som skaper eller forverrer en skade. Da er det ikke nødvendigvis noen god idé å løse den opp. Men ofte kan låsningen gjenstå etter at hovedproblemet er borte, og da er det en god idé å løse dem opp.

Som utdannet fysioterapeut (dog ikke praktisert på mange år) er jeg jo programforpliktet til å si at en eller annen form for fysikalsk behandling kan være en god plass å starte før man gjør mer drastiske tiltak. Evt i kombinasjon med medikamentell behandling. Jeg regner med at veterinærer generelt er like ignorante når det kommer til fysikalsk behandling som leger er det, dessverre. Og når det kommer til dyrehelse så blir sikkert dette enda mer tydelig siden jo flere en dyrlege kan hindre på vei ut av døra, jo mer penger havner i kassa. Jada, lettere desillusjonert der. Og det finnes helt sikkert masse unntak.

Rent personlig så vet jeg ikke hvilken utdanning en kiropraktor på dyr har, men hvis ikke denne er betydelig så ville jeg vært skeptisk. Man må ha minst 5 år utdanning for å få lov til å manipulere ledd på mennesker (den klassiske kiropraktorknekken som også manuellterapeuter kan gjøre, men ikke vanlige fysioterapeuter), og jeg ville ikke godtatt noe mindre for min firbente venn. Det er stort skadepotensial i slike teknikker om de ikke utføres korrekt. En god massør eller fysioterapeut på dyr kan man nå langt med, og under noen omstendigheter lengre siden man forsøker å komme til bunns i årsaken og ikke å bare å skape en refleksivt muskelrelaksasjon gjennom den knekken. Som ofte kan være en kortvarig løsning. Men som fysioterapeut er jeg nok programforpliktet til å si det også ;)

 

Takk for en grundig forklaring.

Jeg har gått til kiro( som er velansett og utdannet på mennesker og dyr) over 4 mnd jevnt og vi er oppe i 8 ganger. Vi har hatt opptrening hele tiden. Det har fungert. Men sist gang gikk det fire dager  fra kirotime til hund med store smerter. Det var fire dager med veldig kontrollert bevegelser og mosjon.

Dyrlegen mener at det beste er å la musklene hvile, og så bygge opp kroppen. Og så gjerne få inn en massør. Og trener masse kjernemuskulatur, siden det er de store musklene rett foran lårhode ved ryggbenet som er problemt.

Kiro mener at dette trolig er kronisk(men jeg har ikke råd til å gå dit 1-2 ganger i mnd) Dyrlegen mener at kiro er fint- men i små doser og kun i nødstilfeller.

 

Så nå har jeg en hund på smertestillende, som brukes forsiktig og masseres jevnlig.. Og som matmor føler jeg meg forvirret og sliten.

 

Noen som har vært borti Kristin Halle??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Debbie said:

Bor i nærheten av Arendal.

Takk for en grundig forklaring.

Jeg har gått til kiro( som er velansett og utdannet på mennesker og dyr) over 4 mnd jevnt og vi er oppe i 8 ganger. Vi har hatt opptrening hele tiden. Det har fungert. Men sist gang gikk det fire dager  fra kirotime til hund med store smerter. Det var fire dager med veldig kontrollert bevegelser og mosjon.

Dyrlegen mener at det beste er å la musklene hvile, og så bygge opp kroppen. Og så gjerne få inn en massør. Og trener masse kjernemuskulatur, siden det er de store musklene rett foran lårhode ved ryggbenet som er problemt.

Kiro mener at dette trolig er kronisk(men jeg har ikke råd til å gå dit 1-2 ganger i mnd) Dyrlegen mener at kiro er fint- men i små doser og kun i nødstilfeller.

 

Så nå har jeg en hund på smertestillende, som brukes forsiktig og masseres jevnlig.. Og som matmor føler jeg meg forvirret og sliten.

 

Noen som har vært borti Kristin Halle??

nei men jeg har hørt mye bra om henne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/27/2019 at 7:01 PM, Debbie skrev:

Så utrolig trist for både deg og hunden at hun har disse plagene ?

Jeg lurte på en ting. En jaktgolden er jo ikke akkurat kjent for å være rolig og bedagelig anlagt, tror du at hennes generelle aktivitetsnivå kan være grunnen til hennes plager? I mitt treningsmiljø er det etterhvert kommet til flere hunder med høyt aktivitetsnivå, som også kan være utrolig stresset. F.eks maller, jaktgolden, jaktlabrador, BC O.l. Jeg har ofte tenkt at dette kan ikke være så bra for hunden å trippe, stresse, kave rundt når de trenes. Men om de har helseplager på grunn av dette, vet jeg ikke.

Selv har jeg også en intens hund, med høyt aktivitetsnivå, og til tider stresser han, og virker veldig anspent  ? - Jeg har alltid tenkt at dette stresset/intensiteten ikke er bra for hans psyke. Men kanskje det også kan slå ut på hans fysiske helse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet da? Så lenge det ikke er betennelse eller noe sånt som må ha hvile så er det vell bare fint med trening. Men om hunden plages mye så er det vell viktig at det blir rett trening om man skal ha noe særlig utbytte. Det må jo være noen som kan sette opp et treningsopplegg til deg? Styrketrening, kjernemuskulatur, enkel stretching. Har du noe bot dekken eller noe slikt du bruker? Tilskudd for ledd og muskler? Vet du hvorfor hun blir sånn? Noen underliggende årsak som feks hofteproblemer, forkalkninger noen steds eller en gammel skade eller noe sånt? Det underliggende må man jo ha i bakhodet om det er noe åpenbart, ellers må du nok også belage deg på å ta en skikkelig gjennomgang(flere antageligvis) av all sår muskulatur også om det skal ha noen varig virkning, Ikke bare problemområder og låsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/26/2019 at 10:08 AM, Debbie skrev:

Bor i nærheten av Arendal.

Takk for en grundig forklaring.

Jeg har gått til kiro( som er velansett og utdannet på mennesker og dyr) over 4 mnd jevnt og vi er oppe i 8 ganger. Vi har hatt opptrening hele tiden. Det har fungert. Men sist gang gikk det fire dager  fra kirotime til hund med store smerter. Det var fire dager med veldig kontrollert bevegelser og mosjon.

Dyrlegen mener at det beste er å la musklene hvile, og så bygge opp kroppen. Og så gjerne få inn en massør. Og trener masse kjernemuskulatur, siden det er de store musklene rett foran lårhode ved ryggbenet som er problemt.

Kiro mener at dette trolig er kronisk(men jeg har ikke råd til å gå dit 1-2 ganger i mnd) Dyrlegen mener at kiro er fint- men i små doser og kun i nødstilfeller.

 

Så nå har jeg en hund på smertestillende, som brukes forsiktig og masseres jevnlig.. Og som matmor føler jeg meg forvirret og sliten.

 

Noen som har vært borti Kristin Halle??

Hvis du har mulighet til å kjøre til Thomas Sissener i Sandefjord, så hadde jeg gjort det. For ellers tenker jeg som malamuten skriver :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt ostepat på ho, han mente ho hadde problemer med tykktarmen. Hun har aldri hatt mageproblemer så jeg sliter litt med å ta det på alvor.

Men jeg vurderer å ta en grundig gjennomsjekk av henne.

Treningsplan er lagt, og blir fulgt slavisk- det er bare at Prima ikke følger oppsettet, og får plutslig vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Debbie said:

 har jeg hatt ostepat på ho, han mente ho hadde problemer med tykktarmen. Hun har aldri hatt mageproblemer så jeg sliter litt med å ta det på alvor.

Osteopater skal man rett og slett ikke ta alvorlig, i alle fall ikke når de begynner å snakke om noe annet enn muskel-skjelettsystemet. Det er litt forskjellig hvordan de praktiserer, men i roten av osteopatien ligger en idé om at man kan manipulere skjelettet for å kurere nær sagt hva som helst. Altså ikke bare at en låsning fører til bevegelsesproblemer og smerter, men at den kan føre til problemer med lever, mage, nyrer, hjerte, psykiske problemer osv. Og da er det slik at en låsning på et gitt ledd i feks ryggraden skal vise at det er problemer med et eller annet annet organ. Det er helt tatt ut av det blå, det er INGEN forskning som viser at det stemmer og det er altså alternativ medisin av verste sort.

Nå har de jo lært seg å analysere og behandle bevegelsesapparatet, så de av dem som begrenser seg til det kan sikkert gjøre greie jobber. Men det høres ikke slik ut her. 

Uansett, ønsker Prima god bedring og lykke til til dere begge! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/27/2019 at 7:01 PM, Debbie said:

Leste denne først nå, og støtter ekspedisjon Prima! :)

Man skal være forsiktig med å gi råd om slike ting over Internett og enda mer forsiktig med å ta i mot slike, men fikk noen tanker som jeg ønsker å dele likevel. 

Finn en veterinær som du stoler på og hold deg til denne. Be om grundig utredning. Her tenker jeg at det er en veterinær som mener det er fornuftig å inkludere fysikalsk behandling i opplegget. Så du må også finne en som driver med slikt, og da tenker jeg personlig en som driver med rehabilitering på mer konservativ måte (ved å trene stabilitet/kjernemuskulatur, massasje, tilpasset treningsopplegg hjemme) enn kiropraktorer og Osteopater. Det er sannsynligvis ikke noen quick fix her så å shoppe rundt etter den neste terapeuten som kan gi deg et klart svar og en rask løsning vil bare ende opp med å gjøre deg blakk og forvirra. Møysommelig og metodisk arbeid er sannsynligvis det som skal til. 

Angående muskel-skjelettproblemer og diagnostisering så er det dessverre slik at noen ganger så kan ørsmå problemer/avvik gi store plager. Det kan være ekstremt vanskelig å identifisere. Størst sjanse er det med CT, det koster imidlertid en arm og en halv fot eller noe slikt, men kan være noe å diskutere med behandlerene dine om økonomien tillater det. Sjansen for at de ikke finner noe er imidlertid større enn at de finner noe, noe som må tas med i vurderingen. Av og til er det å ikke finne noe også et velkomment og nyttig svar, men det varierer. 

Uansett, lykke til igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for godt og langt svar. Jeg er veldig enig med deg,  ser at det er nok mest hardt arbeid som må legges til grunn her.

vi skal til videre utredning hos veterinær, og skal da få opplegg med fysioteraput og vanntredemølle- håper dette er noe som kan fungere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Debbie jeg fikk ikke med meg blogginnlegget sist, er det bakparten hun sliter med? Bena? Eller lenger opp? Er det hele tiden eller bare nå å da? Merker du at det kommer mer etter hard aktivitet eller er det hele tiden? Eller av og på uten at du vet hva som trigger det? Er hun røntget sånn at du vet at det ikke er skjelettet? Eller er det bare noe behandlere har sagt at de tror?

Det er klart hun ikke kan gå å ha det så vondt så lenge, men som regel så er det jo faktisk mye man kan gjøre med div muskel og skjelett plager uten at det koster skjorta eller at man må ofre alt og litt til for å trene og vedlikeholde. Om det ligger i bakparten og hun ikke er røntget etter hun fikk problemer så ville jeg røntget å sjekket overgangsvirvlene for å se om hun har ltv, du kan prøve å google qada equine syndrom eller noe sånt, litt usikker på skrivemåte å se om du kjenner deg igjen i noe der. Er det snakk om nerver i klem så er det nok mindre håp, men om slikt blir utelukket så ville jeg ikke gitt opp helt enda. ? da ville jeg gitt det noen måneder hvor du får tatt noen runder til fysio med massasje og laser for å få løsnet opp så godt som mulig i musklene, kjøp en billig yoga ball på eBay å lær noen enkle øvelser der, et bot dekken hun kan ha på så mye som mulig ila dagen, er billig grønnleppemusling tilskudd og evt omega 3 olje og bruk litt tid på kveldene når dere sitter hjemme å bare masser henne litt. det er absolutt ikke umulig at det hjelper mer og raskere enn det du kanskje ser  for deg nå ? og fortsett å gi smertestillende en stund enda så diner sikker på at hun ikke går å spenner seg unødig pga smerter. 

Ville heller gitt litt intensiv fysio til å begynne med enn å spre samme antall behandlinger utover lengre tid, for å få løst opp skikkelig. Går det for lenge i mellom så vil det mest sannsynlig bare være bortkastet fordi hun ikke blir helt bra og alt rekker å spenne seg igjen før neste behandling. Så tar du heller et lite opphold etter x antall behandlinger hvor du fortsetter å bruke bot pluss øvelser hjemme og tilskudd også tar du en  stikkprøve til fysio igjen etter en stund og da får du jo vite hvordan det ligger an. Er det veldig anspent og stivt så kjenner de det. Det er enkelt å sammenligne når man har vært der før, da kan man både sæ om det er like mye eller bedre, man kan se om det er samme plassene eller om det skjer endringer å det flytter litt på seg eller blir gradvis mindre osv. ? tror nok ikke si trenger å sette av et år heller, Ikke nødvendigvis iallefall. Gjør du det grundig og det ikke er betydelig bedre etter et par mnd så er det antagelig ikke mye håp. Er det betydelig bedre så kan det jo absolutt være verdt å se an litt til, iallefall om man synes treningsopplegget man kan gjøre selv er overkommelig. Nå er det jo også snart vår og sommer og man kan bruke svømming og vassing selv også uten å måtte betale for det.? Om hun ikke klarer å gå og hyler av smerte så hadde jeg kanskje satt første delmål til en måned med behandling og treningsopplegg og da bør det allerede være betydelig bedre. Mine tanker bare, men klart du er den som opplever akkurat deres situasjon så det er jo bare du som kan avgjøre hva som er forsvarlig og ikke. Og ikke tenk på hva andre mener, må man bruke tusenlapper på behandling hver mnd resten av livet så tror jeg man uansett kan stille spørsmålstegn ved hvor godt denne hunden har det i mellom behandlingene og. Det bør være fremgang, Og noe mer enn en fysio oppfølging i ny og ne for å forebygge å evt oppdage nye plager tidlig synes jeg ikke man skal være nødt til å forvente altså på fast basis. En såpass ung hund trenger jo å få brukt seg litt å liksom for å ha et godt liv på sikt. Håper det løser seg, alt for vondt å måtte avlive relativt unge hunder pga sånt❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...